Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille Suomi.fi-viestit Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Mitä Viestit-palvelu tarjoaa Viranomaisviestit tietoturvallisesti loppukäyttäjille Päätökset, tiedotteet, lisätietopyynnöt jne. Viestien sisällölle ei rajoitteita Loppukäyttäjä saa viestit valintansa mukaan sähköisinä tai postitse Sähköiset viestit näkyvät Suomi.fi-verkkopalvelussa ja puhelimeen ladattavassa sovelluksessa Heräte saapuneesta viestistä tekstiviestillä tai sähköpostilla Loppukäyttäjä pystyy myös vastaamaan viesteihin. Viranomainen määrittelee kaksisuuntaisuuden
Keille Viestit-palvelu on tarkoitettu ja kuka sen tuottaa? Palvelun voivat ottaa käyttöön kaikki julkishallinnon organisaatiot Yritykset tai järjestöt eivät toistaiseksi voi tulla asiakasorganisaatioiksi Palvelun kehittämisestä, ylläpidosta ja käyttöönotoista vastaa Väestörekisterikeskus Valtori vastaa ylläpidosta 1.9.2017 asti Palvelu korvaa tuotantoon tulleessaan Kansalaisen asiointitili - palvelun
Mitä hyötyjä Viestit-palvelu tarjoaa viranomaiselle? Turvallinen tapa viestiä, vähemmän paperipostia Tieto siitä, haluaako vastaanottaja viestit sähköisenä vai kirjeenä Maksuton lähettäjälle ja vastaanottajalle Paperipostin maksaa edelleen asiakasorganisaatio Myös todisteellinen tiedoksianto ja korotettu tietoturvataso (STIII) mahdollisia
Miten Suomi.fi-viestit eroaa Asiointitilistä? Asiakasorganisaatio ei tarvitse omaa kirjepostitussopimusta Viestit-palvelu tietää missä muodossa loppukäyttäjä haluaa viestit Ei tarvetta ko. tiedon ylläpidolle Asiakasorganisaatio ei tarvitse enää sopimusta palvelukäytössä Liittymisvaiheessa organisaatio hyväksyy VRK:n käyttöehdot
Mistä asiakasorganisaation viesti asiakkaalle lähtee Sähköpostista Yksittäinen virkailija tai viranomainen Asianhallintajärjestelmästä Voi käyttää järjestelmän tuottajan valmista rajapintaa (connector) Sähköiseltä lomakkeelta Vaatii jonkin muun liityntätavan olemassaolon Mistä tahansa järjestelmästä erikseen rakennettavan rajapinnan kautta Viraston paperipostin lähetysjärjestelmän kautta
Miten edetään – Viestit-palvelun käyttöönottojen aikataulu Suomi.fi-viestit tulee tuotantoon viimeistään kesällä 2017 Asiointitilin asiakasorganisaatiot siirtyvät palvelun käyttäjiksi automaattisesti Asiakkaaksi liittymisilmoituksella osoitteessa esuomi.fi Käyttöönoton tekninen toteutus vie yhdestä neljään viikkoa
Milloin Viestit-palvelun asiakkaaksi voi ilmoittautua? NYT! hannu.korkeala@vrk.fi kapa-asiakaspalvelu@vrk.fi https://esuomi.fi/palveluntarjoajille/viestinvalitys/