Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Advertisements

HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Tervetuloa uudet toimijat: lajipäällikön tehtävät, valmentajan tehtävät, Skills-terminologiaa Immo Pylvänen.
PÄÄTAVOITE: Maamme kunnissa, palvelualueilla ja maakunnissa vallitsee hyvinvointijohtamisen kulttuuri, joka perustuu aktiivisesti toimiviin hyvinvointirakenteisiin.
Varsinais-Suomessa on noin asukasta. Se on Suomen väkirikkain maakunta heti Uudenmaan ja Pirkanmaan jälkeen. Varsinais-Suomi on myös perinteisesti.
Koulutusalan suurin tapahtuma Jyväskylässä •400 nuorta ammattiin opiskelevaa kilpailee Suomen mestaruudesta 42 lajissa •Tukea ammatinvalintaan: esimerkkejä,
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
Taitajamästare 2011 Kuopio Vuoden 2011 Taitaja-kilpailut järjestää Savon koulutuskuntayhtymä ja Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä yhdessä alueen.
”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Kriisinhallintakeskus (CMC Finland)
Mihin strategiaa tarvitaan?
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
HUKI-rahoitus ja sen käyttö, ohjeistus ja lomakkeet Lajipäällikkö-valmentajapäivä Helsinki Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland.
Valtionavustukset ammatillisen koulutuksen kansainvälistymiseen 2010 Annikki Häkkilä Erityisasiantuntija Opetushallitus Huki-hankkeen Lajipäällikkö-valmentajapäivät.
HUKI –HANKKEEN LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄT Skills -valmentajan tehtävänkuva Skills -valmentaja voi hakemuksensa mukaisesti toimia WorldSkills-,
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
HUKI –HANKKEEN LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄT Skills -lajipäällikön tehtävänkuva Kilpailulajin lajipäällikkö Toimii oman ammattialansa.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
HUKI – LAJIPÄÄLLIKKÖ- VALMENTAJAPÄIVÄ Tervetuloa uudet toimijat: lajipäällikön tehtävät, valmentajan tehtävät, Skills-terminologiaa Immo Pylvänen.
Pääyhteistyökumppanit Järjestämässä Suomen suurin opiskelijatapahtuma Jyväskylässä 400 nuorta ammattiin opiskelevaa kilpailee Suomen mestaruudesta 42.
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
EuroSkills Ammatillisen koulutuksen seminaari Seinäjoki Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Mervi Jansson AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Strategiaperusta ja ohjelmat
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Mervi Jansson Oppimiskumppanuuksien johtaja Omnia
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Koulutusvienti käyntiin
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Yli 6000 jäsentä
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Kaupunkistrategian laadinta
Suomen suurin suun terveydenhoitoalan ammattiliitto Noin 6000 jäsentä
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja

Skills Finlandin tehtävä Ammatillisen koulutuksen laadun kehittäminen  mahdollisimman monet osallistuvat  Hyvien käytäntöjen ja hyödyntämisideoiden systemaattisen levittämisen mahdollistavat rakenteet Ammatillisen koulutuksen arvostuksen ja vetovoiman parantaminen  näkyvyys  ura- ja opinto-ohjauksen työkalut Asiakkaat: työelämä, opiskelijat, koulutuksen järjestäjät

Toiminnan strategiset painopistealueet Kilpailutoiminnasta poweria – oman osaamisensa kehittäminen on kaikkien oikeus Kestävä taloudellinen pohja pitkäjänteiselle toiminnalle Voimaa ja vaikuttavuutta yhteistyöllä Laadulla maailman osaavimmaksi kansaksi

Tavoitteisiin ja toimintaan vaikuttavat Työelämän muutokset Ammatillisen koulutuksen vetovoima Ammatillisen koulutuksen reformi Taloustilanne  kustannustehokkuus  uudella tavalla tekeminen

Taitaja uudella tavalla - tausta Taitaja järjestetty nykymuotoisena, jokavuotisena yhden katon alla tapahtumana vuodesta 2001 lähtien Taitajan koko, suosio ja laatu parantuneet Tapahtuman järjestämiskustannukset n. 5 milj. €. Suurimmat rahoittajat: OKM, yhteistyökumppanit, järjestäjä Haasteeksi ovat viime vuosina muodostuneet Taitaja- järjestämisen vaatimat henkilöstö- ja talousresurssit sekä tilat ja majoituskapasiteetti Jatkossa ammatillisen koulutuksen reformi ja yhä nopeammin tapahtuvat työelämän muutokset tulevat aiheuttamaan lisää haasteita  Tarvitaan koko Taitaja-konseptin toimivuuden ja kustannustehokkuuden kriittistä arviointia

Tiedon kerääminen päätöksenteon pohjaksi Skills Finlandin Road Show 27.10.2014-27.1.2015 Keskustelutilaisuus Taitaja2016:n yhteydessä Kysely koulutuksen järjestäjille 19.5.-2.6.2016 Taitaja-järjestäjien loppuraportit Skills Finlandin hallitus ja työvaliokunta Taitaja-järjestäjistä sopiminen ns. formulamallin mukaisesti Sopivimmasta Taitaja-järjestämismallista vallitsee erilaisia näkemyksiä

Arviointi- ja päätöksentekoprosessi Arvioitavana olleet vaihtoehdot Nykymalli, vuosittain yhden katon alla Joka toinen vuosi, yhden katon alla Joka vuosi niin, lajit (osa lajeista) järjestetään joka toinen vuosi Joka toinen vuosi yhden katon alla, joka toinen vuosi hajautettuna Joka vuosi hajautettuna Arvioinnin näkökulmat Skills Finlandin asettamat strategiset tavoitteet (kehittäminen ja vetovoima) Koulutuksen järjestäjät Yhteistyökumppanit Kilpailun järjestäminen ja kehittäminen Talous- ja henkilöstövaikutukset

Taitajan kehittäminen Ennakoitavuuden parantaminen sekä järjestämisen että rahoituksen suhteen Lajivalikoiman/kilpailijamäärän pienentäminen Laadullinen kehittäminen Kustannustehokkuuden parantaminen Rahoitusrakenteen monipuolistaminen Työelämän muuttuviin haasteisiin vastaaminen Ammatillisen koulutuksen reformin aiheuttamien haasteiden ja mahdollisuuksien huomioon ottaminen

WorldSkills International – strategiaprosessi Strategiset painopistealueet Kilpailutapahtuma Ammatillinen koulutus Urapolkujen rakentaminen Tutkimus Kansainvälinen yhteistyö/kehittäminen Näkyvyys (promoting skills)

Ydintoimintojen tahtotilat Taitaja 5. (uusi) Taitaja-kilpailun järjestämismalli vastaa muuttuneisiin työelämän ja ammatillisen koulutuksen haasteisiin sekä ammatillisen koulutuksen järjestäjien, yritysten ja kilpailun kehittämisen haasteisiin. Taitaja9 5. (uusi) Taitaja9-kilpailun järjestäminen vastaa muuttuneisiin työelämän ja ammatillisen koulutuksen haasteisiin sekä opinto- ja uraohjauksen tarpeisiin. Kansainväliset kilpailut 1. (Muutettu) Skills Finland on aktiivinen, arvostettu ja vaikutusvaltainen toimija kansainvälisissä ammattitaitokilpailuissa ja niiden järjestöissä. Suomella on selkeä strategia ja tavoitteet järjestöjen puitteissa tapahtuvalle yhteistyölle.