Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto OPI:n arkkitehtuurityö,
Advertisements

@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Koulutus (Learnign opportunity) hakukohde, opiskeluoikeudet ja opintosuoritukset.
Esimerkki koulutuksesta, joka koostuu alemmasta korkeakoulututkinnosta ja useammasta ylemmästä korkeakoulututkinnosta Käsitteiden perusta lähtee yksinkertaisesti.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Viitearkkitehtuurityön tilanne
KSHJ & KOULUTUSTARJONTA Opintohallinnon tietojärjestelmäiltapäivä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Sanastotyön.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Opetus- ja koulutussanaston iterointia Synergiaryhmän työpaja Suvi Remes, CSC & Miika Alonen, CSC.
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Siis mitä olemmekaan tekemässä?
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Palveluiden tunnistaminen Pekka Linna Synergiaryhmä,
Opintopolku.fi Siirtohaut Korkeakoulujen pääkäyttäjien seminaari.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit Pekka Linna, CSC
OTM-HANKKEEN SIDOSRYHMÄSEMINAARI Päivän ohjelma 12:00 Avaus / Pekka Äikäs 12:15 Johdon katsaus / Kati Kettunen 12:45 Uuden järjestelmän vaikutukset.
Prosessit Määrittäminen, mallintaminen,kehittäminen Pekka Linna, CSC TY,
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Synergiaryhmän terveiset KOOTuki -ryhmän kokous
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Palvelukuvaustyö Pekka Linna, CSC Synergiaryhmä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Prosesseista palveluihin
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
SO-Tieto -iskuryhmä Select slide template from Format > New Slide and little arrow next to it. Menu shows different templates for slides
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Koulutus- ja opetusyhteistyö
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Opiskeluoikeuden ylläpito Opiskelijoiden tuki ja ohjaus
KOOTuki-ryhmän kuulumiset
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
Yhteis- ja kaksoistutkintojen tilastointi
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Päätös VIRTA-opintotietopalvelun hallintamallin hyväksymisestä
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutuksen ja tutkimuksen yhteentoimivuuspalvelut
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Evästystä paikalliseen ops-työhön
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit 4.2.2016 Pekka Linna, CSC

Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit Näissä kalvoissa esitellään koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit sellaisina kuin KOOTuki-ryhmä on ne kokouksessaan 14.12.2015 hyväksynyt Nämä prosessit on tämän jälkeen Tietohallinnon ja ICT:n ohjausryhmä 21.1.2016 päättänyt hyväksyä julkaistavaksi osana korkeakoulutuksen ja tutkimuksen arkkitehtuureja

Tausta Korkeakoulut tekevät kasvavassa määrin yhteistyötä opetuksen järjestämisessä sekä tietojärjestelmien kehittämisessä Yhteistyötä helpottaa, mikäli toimijoilla on todellisuuden perusrakenteista pitkälle yhteneväinen käsitys Tämän vuoksi korkeakoulujen asiantuntijat ovat vuosien kuluessa työstäneet yhteistä korkean tason kuvausta korkeakoulun toiminnasta Ensimmäisessä vaiheessa tarkoituksena oli tuottaa määritykset opiskelun ja opetuksen tuesta ja hallinnosta Työn myötä fokukseen tulivat kuitenkin korkeakoulun koulutukseen liittyvät ydinprosessit ja opiskelijan opintoihin liittyvät ydinprosessit

Koulutukseen liittyvät ydinprosessit Synergiaryhmä ja sen nimeämä pienryhmä päätyivät siis määrittelemään korkeakoulun koulutukseen liittyvät ydinprosessit Nämä ovat ne prosessit, jotka ovat välttämättä olemassa ja jotka tuottavat koulutukseen liittyvän lisäarvon Muut korkeakoulun koulutukseen liittyvät prosessit tukevat ja mahdollistavat näitä prosesseja Eri prosessien keskinäiset suhteet vaihtelevat korkeakoulujen välillä, samoin kuin tapa, jolla näihin liittyvät tehtävät on organisoitu

Opiskeluun liittyvät ydinprosessit Synergiaryhmä määritteli myös opiskeluun liittyvät ydinprosessit Tässä vaiheessa kuvattiin erityisesti opintojen järjestämiseen liittyvät prosessit, ei suoranaista oppimiseen tähtäävää toimintaa Korkeakouluilla on paljon näihin opiskelijan toimiin liittyviä palveluita: nämä kuvataan määrittelytyön myöhemmässä vaiheessa

Opiskeluoikeuden ylläpito Koulutus- suunnittelu Opetus- suunnittelu Opetus- tarjonnan suunnittelu Opetuksen toteuttaminen Opiskelija- valinta Opetuksen tuki Opiskeluoikeuden ylläpito Opiskelun tuki Opiskelijaksi hakeutuminen Opintojen suunnittelu Opintojen suorittaminen

Korkeakoulun prosessit (sinisellä) Koulutussuunnittelussa määritellään millä aloilla korkeakoulu antaa koulutusta Opetussuunnittelussa määritellään, mistä osakokonaisuuksista koulutus muodostuu ja mitkä näiden tavoitteet ovat Opetustarjonnan suunnittelussa määritellään tiettynä ajanjaksona tarjolla olevat opetustapahtumat ja näiden toteutuksen tapa Opetuksen toteuttamisessa valmistellaan ja pidetään opetustapahtumat

Opiskelijan prosessit (vihreällä) Opiskelijaksi hakeutumisessa opiskelija perehtyy koulutustarjontaan ja hakee opiskelupaikkaa Opintojen suunnittelussa opiskelija suunnittelee suorittamansa koulutuskokonaisuuden rakenteen sekä myös aikatauluttaa opintonsa jaksolle, josta on opetuksen tarjontatiedot saatavilla Opintojen suorittamisessa opiskelija osallistuu opetustapahtumiin ja pyrkii saavuttamaan opintojaksoille määritellyt oppimistavoitteet

Opiskelijavalinta, opetuksen tuki, opiskeluoikeuden ylläpito ja opiskelun tuki Ydinprosessien lisäksi mukaan on otettu myös neljä prosessia, jotka yhdistävät korkeakoulun ja opiskelijan prosesseja (oranssilla) Opiskelijavalinnassa opiskelijalle myönnetään opiskeluoikeus tiettyyn koulutuskokonaisuuteen Opiskeluoikeuden ylläpidossa tietoa opiskelijan oikeudesta suorittaa opintoja pidetään yllä ja muutetaan korkeakoulun ja opiskelijan ratkaisujen perusteella Opetuksen tuki kattaa opetukselle tarjolla olevan tuen Opiskelun tuki kattaa opiskelulle tarjolla olevan tuen

Aliprosessit ja eri prosessien väliset suhteet Synergiaryhmä on kuvannut myös, mistä aliprosesseista tässä esityksessä mainitut pääprosessit koostuvat Nämä tarkemmat kuvaukset löytyvät korkeakoulujen digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyö-wikistä seuraavasta osoitteesta: https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_viimeisin-virallinen Samoilta wikisivuilta löytyy myös tarkempia hahmotelmia eri prosessien välisistä suhteista

Termeistä Synergiaryhmä on keskittynyt korkeakoulun ja opiskelijan prosessien kuvaamiseen Tässä esityksessä käytetyt termit ovat niitä, joita määrittelytyön aikana on käytetty Synergiaryhmä ei kuitenkaan tulkitse, että se on määritellyt prosessien ohessa myös ne termit, joita tunnistettuihin ilmiöihin viitattaessa tulisi käyttää Termit voivat siis elää, mikäli tähän koetaan olevan tarvetta – prosesseja koskeva käsitteellinen jäsennys on se, minkä Synergiaryhmä on tuottanut korkeakouluyhteisön käyttöön

Työn jatko Seuraavassa vaiheessa tunnistetaan ja määritellään näihin ydinprosesseihin liittyvät palvelut Palvelut ovat sellaisia korkeakoulun toimintoja, jotka mahdollistavat tai auttavat prosessien vastuullisia toimijoita toteuttamaan prosessin tarkoituksenmukaisesti Palvelujen tunnistamisen jälkeen edetään niihin prosesseihin, joita tarvitaan puolestaan palveluiden toteuttamiseksi Tämä työ on jo käynnistynyt Synergiaryhmän työpajassa 8.9.2015- 9.9.2015