Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit Pekka Linna, CSC 30.9.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit Pekka Linna, CSC 30.9.2015."— Esityksen transkriptio:

1 Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit Pekka Linna, CSC 30.9.2015

2 Taustaa 2008 käynnistyi raketti-hanke, jonka yhtenä osana selviteltiin mahdollisuutta toteuttaa yhteinen opintohallinnon järjestelmä Työtä tehtiin osahankkeessa, jonka nimi oli Raketti-Opi Melko pian todettiin, että järkevä tavoite ei ole yhteinen järjestelmä – Kannattaa lähteä yhteistyössä tunnistamaan sitä, mikä opintohallinnossa on yhteistä – Tälle pohjalle voidaan sitten rakentaa yhteistyö

3 Yhteisen pohjan hyöty Mikäli korkeakouluilla on käytössä yhteinen tapa tarkastella toimintaa voidaan tältä pohjalta – keskustella oman talon toiminnasta ja kehittämistarpeista (hyvät käytännöt) – ilmaista toiminnan tarpeet (tilaaminen) – ilmaista jonkin tietojärjestelmän tuottamat palvelut (tarjoaminen)

4 Työn merkitys Viime vuosina on tietojärjestelmähankkeissa pyritty – yhteistyöhön kehitysvaiheessa – tulosten käyttöönottoon muissa korkeakouluissa Näissä pyrkimyksissä on aina hyödynnetty niitä valtakunnallisia yhteisiä kuvauksia ja määrityksiä, mitä on ollut olemassa Esimerkiksi http://blogs.helsinki.fi/otm-hanke/http://blogs.helsinki.fi/otm-hanke/

5 Prosessit Lähestymistavaksi valittiin prosessit Kuvataan ne arvoa lisäävät välttämättömät työvaiheet, jotka tarvitaan että haluttu lopputulos saavutetaan Ei kuvata yksittäisen korkeakoulun toimintatapoja tai yksittäisen työntekijän tehtäviä

6 Työskentelytapa Korkeakoulujen opintohallinnon ja tietohallinnon edustajista koostuva Synergiaryhmä on työstänyt prosessimäärityksiä eteenpäin Vuodessa on järjestetty kolmesta neljään kaksipäiväistä työpajaa Lisää tietoa Synergiaryhmästä: – https://confluence.csc.fi/display/OPI/Synergia https://confluence.csc.fi/display/OPI/Synergia

7 Työn eteneminen Työtä tehtiin alkuun pelkästään työpajoissa Näkökulma oli kuitenkin niin haastava, että näin lyhytkestoiset ponnistukset eivät riittäneet Keväällä 2011 järjestettiin nelipäiväinen leiri, jossa työtä ponnistettiin eteenpäin Henkilövaihdosten ja katkojen jälkeen ehdotus prosesseiksi tuotiin korkeakoulujen arvioitavaksi keväällä 2015

8 Ehdotus keväällä 2015 https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_vi imeisin-virallinen https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_vi imeisin-virallinen Koulutus- ja opetussuunnittelu Opiskelijahaku ja –valinta Opiskeluoikeuden syntyminen ja yllapito Opetus Opiskelu Opiskelun tuki Opiskelun jälkeinen toiminta

9 Korkeakoulujen kommentit https://confluence.csc.fi/display/OPI/KK- kierros_2015-04 https://confluence.csc.fi/display/OPI/KK- kierros_2015-04 Yleissävy: – Prosessit pitkällä, palvelut kesken – Prosessien ja palveluiden suhde jäsentymätön – Prosesseissa omistaja epäselvä – Pääprosessien luonne epäselvä Onko yhteenkuuluvien toimintojen luokka vai tietyn arvoa tuottavan prosessin vaiheiden kuvaus

10 Jatkotyöstäminen Synergiaryhmä asetti pienen työryhmän toukokuussa 2015 viemään työtä eteenpäin Työryhmä kävi korkeakoulujen kommentit läpi ja ryhtyi muokkaamaan prosesseja niiden pohjalta – Prosesseja jaettiin ja yhdistettiin – Terminologiaa tarkistettiin

11 Työryhmän ehdotus Pääperiaatteet muokkauksessa: – yhdellä pääprosessilla on yksi omistaja (kenen prosessi?) – pääprosessi kuvaa yhden arvonlisäysketjun, ei ryhmää samankaltaisia toimintoja Merkittävä muutos – koulutuksen järjestämisestä tarkempi kuvaus

12 Synergiaryhmän ehdotus Työryhmän esitys käytiin läpi Synergiaryhmän työpajassa syyskuussa 2015 ja sitä muokattiin vielä jonkin verran eteenpäin. Synergiaryhmän ehdotus syyskuulta 2015 – https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_20 15-08-toimintaryhma_ehdotus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_20 15-08-toimintaryhma_ehdotus

13 Pääprosessit https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_2015- 08-toimintaryhma_ehdotus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Prosessit_2015- 08-toimintaryhma_ehdotus Koulutussuunnittelu Opetussuunnittelu Opetustarjonnan suunnittelu Opiskelijavalinta Opetuksen toteuttaminen Opiskelijaksi hakeutuminen Opintojen suunnittelu Opintojen suorittaminen Opiskeluoikeuden yllapito

14 Kuva pääprosesseista

15 Koulutussuunnittelu https://confluence.csc.fi/display/OPI/Koulutussuunnittelu_2015-08- toimintaryhma_ehdotus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Koulutussuunnittelu_2015-08- toimintaryhma_ehdotus Korkeakoulun koulutusvastuiden strateginen suunnittelu – Määritellään millä aloilla korkeakoulu tarjoaa koulutusta ja millaisia tutkintoja se voi myöntää. Koulutuksen perustaminen – Tarjottavalle koulutuskokonaisuudelle määritellään kokonaisvaltaiset tavoitteet ja tutkinto-ohjelman kohdalla myös sidotaan tiettyyn tutkintoon tai tutkintoihin. Tehdään päätös määritellyn mukaisen koulutuskokonaisuuden sisällyttämisestä korkeakoulun koulutusvalikoimaan. Koulutustarjonnan suunnittelu – Määritellään koulutustarjonta tietylle ajallisesti rajatulle kaudelle, kuten vuositasolle tai tulos- ja tavoitesopimuskaudelle. Tietyissä tilanteissa koulutustarjonta määräytyy sovittujen kokonaisopiskelijamäärien, aloituspaikkojen tai kohdennetun rahoituksen mukaan. Koulutustarjonnan kehittäminen – Koulutuksen kehittämisen prosessissa korkeakoulu kerää ja analysoi erilaisilla palaute- ja arviointikäytännöillä tietoa toiminnan vaikuttavuudesta sekä toimintaympäristön muutoksista kehittääkseen koulutustarjontaansa. Kehittämistyössä voidaan huomioida työelämä- ja aluepoliittiset tarpeet sekä tarpeet eri koulutustyypeille.

16 Opetussuunnittelu https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opetussuunnittelu_2015-08- toimintaryhma_ehdotus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opetussuunnittelu_2015-08- toimintaryhma_ehdotus Opetussuunnitelman laatiminen – Määritellään ne opintokokonaisuudet ja/tai opintojaksot, joista koulutus koostuu sekä kuvataan koulutuksen ja sen osien osaamistavoitteet, rakenne ja sisältö. Opetussuunnitelma sisältää opetuksen toteuttamisen, opiskelijoiden opintosuunnitelmien laadinnan sekä opintosuoritusten arvioinnin ja rekisteröinnin kannalta tarpeelliset tiedot. Opiskelijapalautteen kerääminen – Kerätään opiskelijoilta erilaisilla palaute- ja arviointikäytännöillä koulutusta koskevaa palautetta. Työelämäpalautteen kerääminen – Kerätään valmistuneilta ja työnantajilta erilaisilla palaute- ja arviointikäytännöillä toiminnan tuloksellisuutta koskevaa palautetta. Korkeakoulu kerää tietoa ja raportoi vastavalmistuneiden työelämään sijoittumisesta sekä tekee uraseurantaa. Opetusuunnitelman kehittäminen – Opetusuunnitelman kehittämisen prosessissa korkeakoulu kerää ja analysoi erilaisilla palaute- ja arviointikäytännöillä tietoa toiminnan tuloksellisuudesta sekä toimintaympäristön muutoksista kehittääkseen koulutusten sisältöjä ja tavoitteita.

17 Opetustarjonnan suunnittelu https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opetustarjonnan-suunnittelu_2015-08- toimintaryhma_ehdotus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opetustarjonnan-suunnittelu_2015-08- toimintaryhma_ehdotus Opetustarjonnan määrittäminen – Määritetään se, mitä opetusta toteutetaan tietyllä ajanjaksolla. Opetushenkilöstön työajan käytön suunnittelu – Määritetään opetushenkilöstölle työajat. Opiskelijoiden lukujärjestysten suunnittelu – Määritellään opetuksen ajankohdat ottaen huomioon yleisimmät tai pakolliset yhdistelmät. Tilankäytön suunnittelu – Määritellään salien, ryhmätyötilojen, laboratorioiden ja muiden tilojen opetuskäytön ajankohdat. Muiden opetusresurssien käytön suunnittelu – Määritellään instrumenttien, IT-välineiden ja muiden opetusresurssien käytön ajankohdat. Opetustarjontaan liittyvän palautteen kerääminen – Kerätään palautetta opetuksen organisoinnista henkilökunnalta ja opiskelijoilta. Opetustarjonnan kehittäminen – Kehitetään opetustarjonnan suunnittelua, annetun palautteen pohjalta

18 Opiskelijavalinta https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opiskelijavalinta_2015-08-toimintaryhma_ehdotus Valintaperusteiden suunnittelu – Määritellään koulutuskohtaisesti hakijoiden valintakelpoisuus (pohjakoulutusvaatimukset), sekä hakukohdekohtaisesti opiskelijavalintaperusteet ja valintamenettely. Valintaperusteet ovat lainsäädännön ja koulutuksen järjestäjän määrittämiä perusteita, joiden mukaan valintamenettelyssä valintakelpoisten hakijoiden ryhmästä valitaan opiskelijoita koulutukseen. Hakijamarkkinointi ja –viestintä – Mahdollisia hakijoita houkutellaan hakemaan tarjoalla oleviin koulutuksiin. Prosessi sisältää markkinointi- ja viestintätoimet, jotka korkeakoulu kohdistaa oppijoille ja heidän sidosryhmilleen, kuten heidän lähipiirilleen, oppilaitoksille, yrityksille ja yhteisöille. Prosessi kattaa oppijan ja korkeakoulun välisen hakua edeltävän yhteydenpidon. Valintaperusteiden mallintaminen – Koulutukselle määritellyt valintaperusteet muutetaan yksiselitteisiksi mitattaviksi kohteiksi. Valinnan toteuttaminen – Valintakokeet ja/tai ennakkotehtävät suunnitellaan, järjestetään ja suoritukset arvioidaan. Toimitetut tiedot ja dokumentit käsitellään ja analysoidaan. Opiskelupaikan myöntäminen – Määritellään valintaperusteiden ja hakeneiden toimittamien tietojen ja näyttöjen pohjalta opiskelupaikkaan hyväksyttävät opiskelijat koulutukseen hakeneiden joukosta. Ei-tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijavalinnan kriteereitä ovat esimerkiksi ilmoittautumislomakkeen täyttäminen, opetusryhmään mahtuminen ja osallistumismaksun suorittaminen. Opiskelupaikan peruuttaminen – Opiskelijalle myönnetty opiskelupaikka peruutetaan, jos valintapäätös on perustunut opiskelijan antamiin virheellisiin tietoihin. Peruutetaan opiskelupaikka, mikäli opiskelijaksi hyväksytty ei ilmoita ottavansa paikkaa vastaan.

19 Opetuksen toteuttaminen https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opetuksen-toteuttaminen_2015-08-toimintaryhma_ehdotus Opetuksen toteutuksen suunnittelu – Suunnitellaan opetuksen tarkennettu sisältö, opetusmuodot, oppimistapahtumat ja suoritustavat opetussuunnitelmassa määriteltyjen tavoitteiden ja sisältöjen pohjalta. Opetusmateriaalien toteuttaminen – Tuotetaan tai hankitaan opetuksessa käytettävät esitysmateriaalit. Opiskelumateriaalien ja -resurssien toteuttaminen – Tuotetaan, hankitaan tai osoitetaan opiskelussa käytettävät materiaalit ja muut resurssit Resurssien tarjoaminen – Korkeakoulu tarjoaa opiskelun edellyttämiä materiaaleja, välineitä ja tiloja. Opetus – Opettaja tai opettajat opettavat eli tarjoavat oppimismahdollisuuksia sekä tukevat ja ohjaavat opiskelijoita. Opintosuorituksen arviointi ja hyväksyminen – Opetushenkilökunta arvioi opiskelijan suorituksen. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen – Opiskelijan esittämää näyttöä muualla tapahtuneesta oppimisesta arvioidaan opetussuunnitelman ja siinä määriteltyjen tavoitteiden sekä opiskelijan henkilökohtaisen opintosuunnitelman näkökulmasta. Esitetyn näytön ja siitä tehdyn arvion perusteella tehdään päätös opiskelijan esittämän korvaavuus- tai sisällyttämisanomuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Opintosuoritusten hallinta – Opintosuoritusten arvioinnin tuloksena syntyvän tiedon ylläpitoa ja ylläpidon edellytyksistä huolehtimista.

20 Opiskelijaksi hakeutuminen https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opiskelijaksi_hakeutuminen_2 015-08-toimintaryhma_ehdotus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opiskelijaksi_hakeutuminen_2 015-08-toimintaryhma_ehdotus Koulutustarjontaan perehtyminen – Opiskelija hankkii tiedon tarjolla olevista kouluttautumismahdollisuuksista. Opiskelupaikan hakeminen – Opiskelija ilmoittaa halustaan aloittaa opinnot tarjolla olevassa koulutuksessa. Osaamisen osoittaminen – Opiskelija osoittaa osaamisensa esimerkiksi todistuksilla tai pääsykokeeseen osallistumalla. Opiskelupaikan vastaanottaminen – Opiskelijaksi hyväksytty ottaa opiskelupaikan vastaan, minkä johdosta opiskelijalle syntyy opiskeluoikeus

21 Opintojen suunnittelu https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opintojen-suunnittelu_2015-08-toimintaryhma_ehdotus Opintojen rakenteellinen suunnittelu – Opiskelija valitsee opetussuunnitelman puitteissa, mitä aikoo suorittaa osana opiskelemaansa koulutuskokonaisuutta, eli laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman. Aikaisemmin hankitun osaamisen hyödyntäminen – Opiskelija hakee hankitun osaamisen tunnustamista (AHOT). Suoritettujen opintojen koostaminen – Opiskelija muodostaa suorittamistaan opinnoista opetussuunnitelman mukaisia omaan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaansa soveltuvia kokonaisuuksia. Työelämätietouden hyödyntäminen – Opiskelija tarkistaa suunnitelmiansa työelämää koskevien tietojensa perusteella. Opintojen suorittamisen suunnittelu – Opiskelija sijoittaa ja ajoittaa eri lukuvuosille, lukukausille ja periodeille suunnittelemansa opinnot. Opiskelija suunnittelee mahdolliset poissaolokaudet. Opiskelija sijoittaa opintosuunnitelmaan työharjoittelun ja opinnäytetyön. Opiskelija ajoittaa opintosuunnitelmaan kansainvälisen liikkuvuuden jaksot ja muissa korkeakouluissa suoritettavat opinnot. Läsnä- tai poissaoloilmoittautuminen – Opiskelija ilmoittautuu lukukaudelle läsnäolevana tai poissaolevana. Työjärjestyksen suunnittelu – Opiskelija suunnittelee työjärjestyksensä ajanjaksolle, josta on käytettävissä tarpeelliset tiedot

22 Opintojen suorittaminen https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opintojen- suorittaminen_2015-08-toimintaryhma_ehdotus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opintojen- suorittaminen_2015-08-toimintaryhma_ehdotus Opetukseen ilmoittautuminen – Opiskelija ilmoittautuu opinnon toteutukselle. Opintototeutuksen valintakriteerinen perusteella opiskelija hyväksytään tai ei hyväksytä suorittamaan opintoa. Opiskelu – Opiskelija osallistuu opinnon toteutukselle läsnä tai etänä ja suorittaa opinnon, harjoittelun tai opinnäytetyön opetuksen toteutussuunnitelmassa kuvatun mukaisesti ja saa suorituksestaan arvioinnin

23 Opiskeluoikeuden ylläpito https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opiskeluoikeuden-yllapito_2015-08- toimintaryhma_ehdotus https://confluence.csc.fi/display/OPI/Opiskeluoikeuden-yllapito_2015-08- toimintaryhma_ehdotus Ilmoittautumisen seuranta – Valvotaan, että opiskelija ilmoittautuu koulutukseen läsnäolevana tai poissaolevana. Mikäli opiskelija ilmoittautuu poissaolevaksi, estetään opetukseen ilmoittautuminen. Mikäli opiskelija ei ilmoittaudu läsnä- tai poissaolevaksi, poistetaan hänen opiskeluoikeustensa. Opiskeluoikeuden päättäminen – Päätetään opiskelijan opiskeluoikeus, kun tämän siirtää opiskeluoikeutensa toiseen korkeakouluun. Päätetään opiskeluoikeus, kun opiskelija ilmoittaa opintojen keskeyttämisestä. Päätetään opiskeluoikeus kurinpidollisesta syystä. Päätetään opiskeluoikeus, koska opiskelija on ilmoittanut luopuvansa siitä. Kerrannaisoikeuksien hallinnointi – Opiskeluoikeuden ja siihen liittyvien kerrannaisoikeuksien päättymisen johdosta muutosten tekeminen opiskelijaa koskeviin tietoihin.Tehdään oikeuksiin tarvittavat muutokset, kun opiskelija vaihtaa koulutusohjelmaa korkeakoulun sisällä. Opiskeluoikeuden jatkaminen – Käsitellään opiskelijan hakemus lisäajasta opiskeluoikeudelle. Opiskeluoikeuden voimassaoloaikaa pidennetään. Opiskeluoikeuden palauttaminen – Palautetaan opiskelijan opiskeluoikeus.

24 Kuva pääprosesseista

25 Tulevaisuudesta Tässä kuvatut prosessit olivat siis koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosesseja Olisi suuri tarve sanoa myös jotakin sellaista, mikä auttaa tunnistamaan keskeiset oppimista ja opiskelua sekä opetusta tukevat palvelut Opiskelun ja opetuksen prosessit järkevällä abstraktiotasolla?

26 Tulevaisuudesta Tässä kuvatut prosessit olivat siis koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosesseja Olisi suuri tarve sanoa myös jotakin sellaista, mikä auttaa tunnistamaan keskeiset oppimista ja opiskelua sekä opetusta tukevat palvelut Opiskelun ja opetuksen prosessit järkevällä abstraktiotasolla? – Vai johtaako vain valtavaan kinasteluun?

27 Työryhmä Tällä hetkellä ollaan kokoamassa työryhmää (n. 5 henkeä) Tähän työryhmään haetaan koulutuksen asiantuntijoita – Pedagoginen työ – Pedagoginen kehitystyö – Pedagoginen johtajuus – Opetusteknologian tuntemus Suoranaista IT-osaamista ei ryhmässä tarvita.

28 Edetään ketterästi Käytetään raakaversiota opiskelun ja opetuksen prosesseista kehyksenä Tuetaan niiden avulla ideoiden vaihtoa opiskelun ja opetuksen tukemisen tarpeista ja tavoista Tehdään tämän jälkeen kehykseen tarpeelliseksi havaitut muutokset Käydään uusi kierros, jossa hyödynnetään tarkistettua kehystä

29 Kysymyksiä, kommentteja? Ilmoittautuminen mukaan jatkotyöhön: Pekka Linna pekka.linna@csc.fi


Lataa ppt "Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit Pekka Linna, CSC 30.9.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google