Ja tee leikkimielinen persoonallisuustesti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ihmisen kolme olemusta
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
Psyykkinen itsesäätely
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
13 Mielenterveyden häiriöt ulottuvat lievistä vaikeisiin Ydinsisältö.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
MINÄ KÄSITYS Mari.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
6. Lapsuuden psykososiaalinen kehitys (s. 82–95)
Perhe.
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
päihderiippuvuus fyysinen
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
NORMAALIUS PSYYKKISEN ITSESÄÄTELYN TASAPAINOISUUS
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
3 Minuudessa on kaksi puolta
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Motivointi 2: Hullunkuriset perheet Luovaa työskentelyä ihmissuhteiden vaikutuksesta.
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Vauvan minäkäsityksen kehitys
NUORUUS PS2 LAJM.
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA
1. Mitä tiedonkäsittely on?
PSYYKKINEN HYVINVOINTI
Elintavat, terveyskäyttäytyminen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
5. Eettinen vastuullisuus
Terveiset Yö-ryhmästä
Persoonallisuus-teoriat
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

Ja tee leikkimielinen persoonallisuustesti Mene sivustolle https://www.16personalities.com/fi Ja tee leikkimielinen persoonallisuustesti Arkikäsitykset persoonallisuudesta.docx

PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIA - Tutkii yksilön persoonallisuutta, sen syntyä ja kehittymistä sekä persoonallisuuden vaikutusta yksilön elämään Peruskysymykset Tavoitteet 1. Tilannetekijät ja persoonallisuus Yleiset lainalaisuudet, normit ja keskiarvot (nomoteettinen) 2. Muuttuuko persoonallisuus 3. perimä ja/vai ympäristö 4. Indeterminismi vai determinismi 2. Yksilön ymmärtäminen ja auttaminen 5. Itseohjautuvuus vai ulkoaohjautuvuus

DETERMINISMI JA INDETERMINISMI PERSOONALLISUUSPSYKOLOGIASSA (s.27-28) = toiminta määräytyy ulkoisten ja tahdosta riippumattomien tekijöiden mukaan geenit, aivotoiminta Esim. behaviorismi (ehdollistuminen) nk. psyykkinen determinismi Indeterminismi = korostaa yksilön omia valintoja ja tahdon vapautta esim. humanistinen psykologia itseään toteuttava ihminen, omat valinnat psykodynamiikka Nykykäsityksessä yhdistyvät: ihmisellä mahdollisuus oman toimintansa ohjaamiseen (ml. elämäntavat), vaikka ’reunaehtoja’ tulee mm. geenien ja sosiaalisaation kautta

POHDI Millä tavoin aivovauriot vaikuttavat käyttäytymiseen ja persoonallisuuteen? B) Miten varhaisessa vaiheessa (esim. alle 5-vuotiaana) saadun aivovaurion tai vamman ja myöhemmällä aikuisiällä saadun samanlaisen vamman aiheuttamat kokemukset eroavat toisistaan? Miten kokemukset vaikuttavat persoonallisuuteen?

PERSOONALLISUUS = yksilön sisällä olevien psykofyysisten järjestelmien dynaaminen kokonaisuus, joka tuottaa hänelle ominaiset tavat ajatella, tuntea ja käyttäytyä (Gordon Allport) - Ainutlaatuinen, joustava ja koko elämän muokkautuva piirteiden yms. kokonaisuus - käyttäytymisen täytyy olla johdonmukaista eri tilanteissa: ei voida päätellä yksittäisestä tilanteesta - biologinen, sosiokulttuurinen ja yksilöpsykologinen näkökulma koko ajan vuorovaikutuksessa keskenään! persoonallisuus_kasitekartta_kertaus.docx Kts. Käsitekartta (PedaNet) ja moniste!

TEMPERAMENTTI = Persoonallisuuden biologinen pohja = yksilölle tyypillinen reagoimis- ja käyttäytymistyyli - Joukko suhteellisen pysyviä, synnynnäisiä taipumuksia ja valmiuksia - Yksilö päättää, miten toteuttaa esim. miten ujo suhtautuu uusiin ihmisiin - Voidaan ajatella piirteinä ja piirteiden jatkumona (vrt. piirreteoriat) kts. moniste - Eri piirteitä ja niiden yhdistelmiä ei saa arvottaa!!! http://www.suhdesoppa.fi/itsetuntemus/millainen-on-temperamenttisi/

- Näkyy esim. miten ilmaisee tunteitaan, miten suhtautuu uusiin asioihin jne - Näkyy myös mielialassa - negatiivinen: vakavuus, iloisuuden puute, huolehtiminen, ärtyy helposti - positiivinen: hymyilee ja nauraa paljon, huoleton, optimistinen - Ympäristö voi muovata, mutta ei muuttaa - Persoonallisuus temperamentin ja ympäristön vaikutuksen yhteistulosta - Tärkeää ’yhteensopivuus’ esim. kiintymyssuhde, koulumenestys

MINUUS TAI MINÄ = yksilön toimintaa ohjaava rakenne, johon liittyy subjektiivinen kokemus omasta itsestä - kaikki, minkä koen tietoisesti kuuluvan itseeni Voi olla joko subjektina = toimijana (eng.I) objektina = havaittuna (engl. Me) - Myös käsitykset itsestä eli minäkäsitys - Kokemus ja tapa määrittää riippuu, elääkö yksilö- vai yhteisökeskeisessä kulttuurissa

- Millä testillä voidaan testata, onko lapsella tai eläimellä tietoisuutta omasta itsestä? - Tunnistaako peilikuvansa - Miten lapsen kielen kehityksestä näkyy, onko lapsella jo käsitys omasta minästä? - Lapsi alkaa puhua itsestään minä-muodossa hän-muodon sijaan

Tietoisuus itsestä vrt. Joharin ikkuna Mieti esimerkki itsestäsi eri ikkunoihin

Minällä on rajat, jotka voivat kuitenkin ylittyä: 1. flow- tai huippukokemukset esim. urheilu 2. Psykoosi (aistiharhat) 3. nk. Deindividuaatio eli esim. aivopesun seurauksena yksilö toimii yhteisön hyväksi unohtanen itsensä 4. Joukkosuggestio (leimataan esim. matematiikka tylsäksi ja vaikeaksi, mikä vaikeuttaa kaikkien oppimista)

Pohdi Miten alkoholi vaikuttaa minuuden katoamisen tunteeseen? Miten minäkäsitykseen vaikuttavat Kulttuurissa vallitsevat ulkonäköihanteet Toistuvat huomautukset kuten ’olet heikko’, ’sairas’, ’et kykene’ tai ’älä valita, ei sinulla ole hätää’ tai ’yritä kyllä, älä luovuta’ Jatkuvat kehuminen asiassa kuin asiassa

MINÄKÄSITYS - Käsitys itsestä kokonaisuutena. Käsittää useita minäkuvia: fyysinen, sosiaalinen, ammatillinen jne. - Ihanneminä = mitä itse toivoo itseltään, millainen haluaisi olla - Normatiivinen minä = mitä yksilö luulee muiden olettavan itsestään - Todellinen minä = uskomukset, millainen todella on

POHDI: Millaisia seurauksia on a) liian negatiivisesta minäkäsityksestä (olen huono) b) liian positiivisesta minäkäsityksestä (olen hyvä kaikessa) c) negatiivisesta sosiaalisesta minäkuvasta (en kuulu joukkoon) d) siitä, että ihanneminä asettaa ylisuuria odotuksia todelliselle minälle (on oltava paras, komein, menestynein)

ITSETUNTO suhtautumista itseen käsitys, miten hyvä/huono on hyvä itsetunto = realistinen käsitys itsestään Itsereflektio!

IDENTITEETTI kuka olen, minne kuulun esim. sukupuoli, kulttuuri kansallisuus yms. luovat