Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Advertisements

Ubuntu - peruskäyttö Seuraavassa läpikäydään Ubuntun peruskäyttöä: Perustoiminnot Sisäänkirjautuminen Työpöytä Uloskirjautuminen Lähteinä on käytettu Ubuntu.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
Office mix Tee powerpointeistasi elävämpiä! Valitse yläriviltä ”mix” -välilehti.
CADS Piirto-ohjelma Katselu- ja tulostusohjelma. Käytämme siis piirto-ohjelmaa Planner Client 16 TAI Planner Client 15, jos opettaja niin sanoo... Seuraavaksi.
Tietoturva ja tietosuoja Mikael Kivelä, kasvatustieteen laitos.
Arkipäivän automaatiota ja robotiikkaa
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
TERVE Diagrammit LibreOffice-ohjelmistolla
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kano-malli – asiakastarpeiden luokittelu
Ohjeet digikasvion täyttämiseen, osa 1
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Kuvioiden tekeminen excelillä
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
FIRMANI PAHIMMAT KILPAILIJAT
Opeka-kyselyn tulokset
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
TIETOTURVA.
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Oppilaiden näkemyksiä tehokkaista työtavoista Elsi Torn
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Koulutusesityksen otsikko
Kielitietoisuus.
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
Kokeeseen vastaaminen
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Verkkokurssin tekeminen
Tervetuloa Innopajaan
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
CLT132 Tehtävät (viikko 7).
Microsoft SharePointin mukauttaminen Verkkosivusto
Miksi? Palkanlaskennan koulutusta vähän tarjolla
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Katsaus sosiaalihuollon ammattihenkilöiden rekisteröintiin
Innopaja
Oodin version 3.7 yhteenveto
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia
Ajanhallinta opiskelussa
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
Palvelupolku –Päijät-Hämeen maakunta päiväaikaiset toiminnat (vammaispalvelut)
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
Ohjeistus Etene tässä olevien ohjeiden mukaan.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Klikkaa alapalkista diaesitys auki ALOITA.
Tervetuloa uuteen PowerPointiin
Tieto Edu Hoitoajat Tieto Education Finland.
Innopaja
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Kirjamessupäivystäjien perehdytys
Esityksen transkriptio:

Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK

Päivän menu 9:00-12:00 Kuvaruutuvideot 12:00-12:30 Lounas Johdanto kuvaruutuvideoihin Kuvaruutuvideon nauhoitus Editointi Julkaisu Yhteenveto 12:00-12:30 Lounas 12:30- Työpaja halukkaille

Mitä kuvaruutuvideot ovat? Esimerkki: http://staff.hamk.fi/~tsaksa/flash/aihiot/aikajana/ Missä käytetään? Opetus (ohjelmien opetus) Markkinointi Tuotteiden demoaminen Ohjaus (esim. opinnäytetöiden kommentointi) Vahvuudet Asioiden havainnollistaminen Monivaiheiset/-mutkaiset prosessit Voidaan katsoa uudestaan ja uudestaan Vielä tällä hetkellä uutuudenviehätys Heikkoudet Kalliita tehdä (vievät aikaa, vrt. tekstimuotoinen materiaali) Päivitys vaikeaa Videota ei voi silmäillä Vaatii tietokoneen katsomiseen Live-opetuksessa saattaa tulla esiin uusia yllättäviä näkökulmia ja asioihin voidaan reagoida. Jos jotain asiaa ei ymmärrä videota katsoessa tai jos jokin asia on esitetty huonosti, asia jää epäselväksi.

Vinkkejä kuvaruutuvideon tekemiseen Nauhoittaminen Pyri työskentelemään mahdollisimman pienellä alueella. Mitä pienempi kaappaus, sitä pienempi tiedostokoko. Videon maksimikokona voidaan pitää 900 * 540 pikseliä. Helppo tapa saada oikean kokoinen kuvaruutuvideo, on pienentää työpöytä 640*480 -kokoon ja tallentaa Camtasialla koko työpöytää. Piilota turhat ikkunat ohjelmasta. Mieti tarkkaan mitä puhut. Jotkut kirjoittavat tekstin ensin paperille ja lukevat sen siitä nauhoittaessa (ks. malli kuvaruutuvideon käsikirjoituksesta). Toiset taas kirjoittavat tukisanalistan ja puhuvat "livenä". Sopivan tavan itsellesi löydät vain kokeilemalla. Testaa, että kaikki tekemäsi toiminnot näkyvät kaappausalueella. Jos esim. käyttämäsi ikkuna aukeaa kaappausalueen ulkopuolelle, kannattaa ennen kaappausta avata ikkuna ja siirtää se kaappausalueelle. Tee testinauhoitus ja katso, että ääni kuuluu riittävällä voimakkuudella jne. Nauhoita ja tarkista, että kaikki oli kunnossa (puhe on selvää, tarvittavat elementit näkyvät jne.). Jos ei mennyt putkeen, tee nauhoitus uudestaan - kovalevy ei kulu! Uuden nauhoituksen tekeminen on nopeampaa kuin "melkein onnistuneen" editointi. Editointi Käytä valikkoa (Huom! Toimii kunnolla vain, jos julkaisumuoto on Flash) Siirtymäefektit saattavat jumittaa konetta. Älä siis käytä niitä. Julkaisu Flash tai Windows Media, koska ovat yleisimmät formaatit.

Kuvaruutuvideoita käsittelevän opinnäytetyön yhteydessä tehdyn tutkimuksen tuloksia Opinnäytetyön nimi: Kuvaruutuvideot osana oppimisprosessia, Case: Hämeen Ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn koulutusohjelman opinnot Tommi Saksa, 2006, Ammatillinen opettajankoulutus, HAMK

Mielestäni opin kuvaruutuvideoissa käsitellyn asian hyvin (n = 25)

Kuvaruutuvideot olivat mielestäni liian pitkiä. (n = 25)

Väittämät: ”Kuvaruutuvideoita oli mielestäni helppo käyttää” ja ”Minulla oli usein teknisiä ongelmia kuvaruutuvideoiden kanssa”

Miten opiskeltiin kuvaruutuvideoita käyttämällä? Katsoin videon ja toistin siinä käsitellyt asiat. (vastausten lukumäärä 14) Kertasin videon avulla ohjelman käyttöä. (5) Tutustuin ensimmäistä kertaa ohjelmaan tai uuteen tekniikkaan. (5) Katsoin videon tehden muistiinpanoja. (2)

Tutkimuksen perusteella ”Hyvän kuvaruutuvideon ominaisuudet” Videon alussa videon tavoite ja sisältö tiivistetysti Selkeä, lyhyt/tiivis kokonaisuus Koska videota ei voi silmäillä, tekstimuotoinen tiivistetty ohje videon yhteyteen Valikko videon yhteyteen