Onnentunne – koko kaupungin asia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jyväskylän kaupungin viestintä Vammaispalveluiden asiakasraati Emmi Hyvönen viestintäpäällikkö, perusturvapalvelut.
Advertisements

MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä 2007 / RA-M TAMPEREEN KAUPUNKISEUDUN ALUEKESKUSOHJELMA ”Kasvun haasteita, kilpailukyvyn perustaa: sujuvaa.
Elävä kaupunkikeskusta ry:n strategia 2010 – 2015 (viimeistely) Esitys hallituksen kokoukselle Strategiaryhmän valmisteluun perustuva toiminnanjohtaja.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.

Kouvolan kaupungin strategiasuunnittelusta
Sihteeri, viestintä ja liiketoiminta
Liikuntapalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteetMittaritAikatauluVastuu- henkilö 1. KKI Saada vähän liikuntaa harrastavat aktivoitua liikunnan pariin.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Kaupunginvaltuusto § xx 1. Kemijärvi 2020 ”Vedenvälkettä ja vihreää kultaa” Kemijärven kaupunki on vuonna 2020 Itä-Lapin elinvoimainen palvelu-
Strategia 2010 Kunnanhallitus Kunnanvaltuusto
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Opetus- ja koulutuspalveluiden tavoitetila
Hyvinvointikertomus ja hyvinvointijohtaminen – oulun kaupunki
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Elämänhallintatyöryhmän kokous
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI Heinolan kaupunki TOIMINTAOHJELMA 2015
Viestintäsuunnitelma
Nuorisopalveluiden tavoitetila
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
Kirjastopalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö 1.Päivitetään keskeiset palveluketjut 2.Palveluketjut toimivat osana.
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Talousarvio 2015 ja taloussuunnitelma E-LA kaupunginjohtaja.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Espoo haluaa kehittää osallisuutta Osallistuva Espoo -kehitysohjelma
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
MIKSI KUNTASTRATEGIA? Joutsan kuntastrategia on vuodelta 2009 Aikaisempi vuodelta 2006 Useimmat kunnat eivät ole päivittäneet kuntastrategiaa tällä valtuustokaudella.
Kainuun Turvallisuussuunnitelma Vuosille Sari Marita Ikäheimo
Avoimen tiedon ohjelman viestintäsuunnitelma. Viestinnän periaatteet  Toimintasuunnitelmasta nostetaan tärkeimmät viestintää vaativat toimenpiteet viestintäsuunnitelmaan.
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
LOHJAN KAUPUNGIN UUSI ORGANISAATIO Uudet ideat siirretty hallintosääntöön Alueiden johtokunta
ME-hengen kehittäminen
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Seurastrategian lyhyt suunnittelutyökirja urheiluseuroille
Kempele-sopimuksen arviointi
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Vahvuuksiamme Kuopiossa on toimiva koulutusketju varhaiskasvatuksesta yliopistoon (perusaste, lukio ja 2. aste, Sakky, Savonia, Pelastusopisto, SibeliusAkatemia,
POKAT 2021 maakuntaohjelman valmistelu
KUNTA UUDEN EDESSÄ - OSALLISUUTTA JA YHTEISÖLLISYYTTÄ
Klubin strategia työkalu KST
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
LANDSKAPSREFORMEN I ÖSTERBOTTEN | MAAKUNTAUUDISTUS POHJANMAALLA
ALUESUUNNITTELU Miksi alueita suunnitellaan?
Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntaohjelma
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Elämää yhteisöstä – kasvua yrityksistä Juupajoen kuntastrategia 2025
Etelä-Savon maakunta- ja soteuudistus
Kunnan strateginen viestintä maakuntauudistuksen jälkeen KUNNAN JA MAAKUNNAN VIESTINTÄYHTEISTYÖ Helinä Mäenpää, viestintäjohtaja, Jyväskylän kaupunki Emmi.
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Tiekartta hyviin lähiöihin
Viestintäsuunnitelma
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Brändi sosiaalityössä
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Esityksen transkriptio:

Onnentunne – koko kaupungin asia Heralampi, avoin tilaisuus 27.4.2017

Nyt on kuitenkin oikea hetki päivittää nykyistä strategiaa: Kaupunkistrategiaa tullaan perusteellisemmin käymään läpi vuoden 2018 aikana Nyt on kuitenkin oikea hetki päivittää nykyistä strategiaa: Eri elementtien arviointi ja priorisointi Strategian logiikka ja rakenne Onnentunne-brändin tuominen mukaan sekä visuaalisesti että sisällöllisesti Askel kohti uutta strategiaa – yksi, selkeä näkymä kokonaisuuteen Seuraava askel on toimenpideohjelman päivitys – päivitetyn strategian logiikkaa ja rakennetta noudattaen

Tänään ja tästä eteenpäin Töitä on jo tehty: 30.3. Heralammella valtuutetuille, virkamiehille ja asukkaille avoin keskustelutilaisuus Työryhmä Lea Soppela, Veikko Niemelä, Atte Rantanen, Soile Matero, Timo Suokko veti johtopäätökset Valtuuston iltakoulu hyväksyi strategian uudistetun rakenteen Tänään keskustellaan toimenpiteistä ja viestinnästä Vanha valtuusto/hallitus hyväksyvät strategiapäivityksen

MITÄ STRATEGIALLA LOPPUJEN LOPUKSI TEHDÄÄN? Strategia osoittaa yhteisen päämäärän ja osatavoitteet sekä määrittää keinovalikoiman niiden saavuttamiseksi

Jaamme strategian juuri niihin osa-alueisiin, jotka on määritelty kaikkien kuntien keskeisimmiksi tehtäviksi uudistusten jälkeen Näille on turha keksiä tekonokkelia nimityksiä, vaan selkeintä on puhua asioista niiden oikeilla nimillä: Hyvinvointi – Elinvoima – Identiteetti Nykyisen strategian toimenpiteet, tavoitteet jne löytävät kukin luonnollisella tavalla oman paikkansa tässä kolmijaossa – ja myös Onnentunteelle on tilaa

KUNTASTRATEGIAN UUSI RAKENNE

Toimenpideohjelma -> 2018 asti Kemijärven kaupunki on elinvoimainen palvelu- ja seutukuntakeskus, jonka asukkaiden mielestä se on turvallinen ja viihtyisä paikka elää. Kemijärvi luo tilan ja mahdollisuuden kunkin asukkaan henkilökohtaiselle onnellisuudelle – onnentunteelle. TAVOITETILA 2020 Suunnittelua ja toimintaa ohjaavat periaatteet: Mittarit Mittarit Mittarit Toimenpiteet Toimenpiteet Toimenpiteet Tavoitteet Toimivat ja laadukkaat palvelut Viihtyisä elinympäristö ja luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen Saavutettavuus Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö Tavoitteet Tasapainoinen kuntatalous Aktiivinen elinkeinoelämä Tasapainoinen väestörakenne Tavoitteet Onnentunne-brändin lupaus ja lunastus toimivat Aktiivinen ja ajantasainen viestintä ja vuorovaikutus kaupunkilaisten kanssa Kehittyvä ja vahvistuva kemijärveläinen yhteisöllisyys Jatkuva kehittyminen Toimenpideohjelma -> 2018 asti Avoin yhteistyö Tasa-arvoinen vastuullisuus HYVINVOINTI ELINVOIMA IDENTITEETTI Kemijärven kaupunki mahdollistaa ja turvaa alueensa asukkaiden laadukkaan elämän toimimalla vastuullisesti, demokraattisesti ja pitkäjänteisesti – kemijärveläisten luottamuksen arvoisesti. PERUS- TEHTÄVÄ

KUINKA PÄIVITÄMME TOIMENPIDEOHJELMAA

Tarvitaan selkeämpi, yksinkertaisempi ja ennen kaikkea toteuttamiskelpoisempi logiikka

Missä tavoitteissa me voimme auttaa? Miten? Mittarit Mittarit Mittarit Toimenpiteet Toimenpiteet Toimenpiteet Tavoitteet Toimivat ja laadukkaat palvelut Viihtyisä elinympäristö ja luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen Saavutettavuus Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö Tavoitteet Tasapainoinen kuntatalous Aktiivinen elinkeinoelämä Tasapainoinen väestörakenne Tavoitteet Onnentunne-brändin lupaus ja lunastus toimivat Aktiivinen ja ajantasainen viestintä ja vuorovaikutus kaupunkilaisten kanssa Kehittyvä ja vahvistuva kemijärveläinen yhteisöllisyys Palvelualueittain: Missä tavoitteissa me voimme auttaa? Miten? Onko omia, tämän palvelualueen alatavoitteita? Mitä aiomme tehdä? Budjetti Toimenpideohjelma Kemijärven toimenpideohjelma

Hyvinvointikertomuksen tunnusluvut ja asiakaspalaute Mittarit Hyvinvointikertomuksen tunnusluvut ja asiakaspalaute Suunnitellusti toteutuneet kaavat ja hankkeet, asiakaspalaute Liikenteen toimivuus ja kuituyhteyksien kattavuus Työhyvinvointi- ja työilmapiirikyselyiden tulokset, hlöstön vaihtuvuus, sairauspoissaolot Tavoitteet Toimivat ja laadukkaat palvelut Viihtyisä elinympäristö ja luonnonvarojen kestävä hyödyntäminen Saavutettavuus Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö HYVINVOINTI

Talousarvion ja tilinpäätöksen tunnusluvut Mittarit Talousarvion ja tilinpäätöksen tunnusluvut Yritysten määrä ja työpaikkaomavaraisuus, työllistymisaste Väestö- ja nettomuuttotilastot Tavoitteet Tasapainoinen kuntatalous Aktiivinen elinkeinoelämä Tasapainoinen väestörakenne ELINVOIMA

Onnentunne-brändiä johdetaan sujuvasti ja tavoitteellisesti Mittarit Onnentunne-brändiä johdetaan sujuvasti ja tavoitteellisesti Systemaattinen, johdonmukainen ja kattava viestintä ajallisesti ja osastoittain Sisäisten ja ulkoisten mielikuvatavoitteiden nykytila on selvillä ja seurannan mittarit käytössä Tavoitteet Onnentunne-brändin lupaus ja lunastus toimivat Aktiivinen ja ajantasainen viestintä ja vuorovaikutus kaupunkilaisten kanssa Kehittyvä ja vahvistuva kemijärveläinen yhteisöllisyys IDENTITEETTI

VIESTINNÄSTÄ

Viestintä on keskeisessä roolissa Kemijärven identiteetin vahvistamisessa 2000-luvun viestintä ei ole yksisuuntaista tiedottamista, vaan vuorovaikutusta ja osallistamista Viestintää on myös se, millainen kokemus asiointi kaupungin kanssa on

Viestintäohjelman sisältö Johdanto Viestinnän merkitys ja tehtävät Kemijärven kaupungissa Viestintä osana kaupunkistrategiaa Valmistelu- ja päätösviestintä Asukas- ja palveluviestintä Markkinointi Työyhteisöviestintä Viestinnän puitteet Lakisääteiset velvoitteet (Kuntalaki, muut lait ja säädökset) Kaupunkistrategian ohjaavat periaatteet: Jatkuva kehittyminen – Avoin yhteistyö – Tasa-arvoinen vastuullisuus Johdonmukaisuus ja ajantasaisuus Viestinnän organisointi ja vastuualueet Tavoitteet Systemaattisuus ja kattavuus ajallisesti ja osastoittain Kemijärveläisten palaute ja vuorovaikutus selvästi aiempaa vilkkaampaa Mielikuvatavoitteiden nykytila on selvillä ja seurannan mittarit käytössä Kuntalaisten aktiivinen osallisuus oman elämänsä ja elinympäristönsä kehittämisessä Yritysten ja muiden työnantajien aktiivinen osallisuus elinvoiman vahvistamisessa kaupungin kumppanina Positiivisen ja kiinnostavan brändisisällön rakentaminen Kemijärvestä paikkakunnalla, maakunnassa ja laajemmin Kemijärven elinvoiman, sosiaalisen kestävyyden ja työllisyyden vahvistamiseksi Kohderyhmät Sisäiset – Ulkoiset – Sidosryhmät Keinot ja kanavat Toimenpiteet ja vuosikello Visuaaliset ym ohjeet

Mistä aloittaa? Mikä on nykytilanne? Viestinnän resurssit, osaaminen ja ajan riittäminen Vastuut? Motivaatio? Kuka johtaa ja koordinoi viestintää? Kaupunkitason vuosikello Mielikuva kaupungista nyt? (suhteessa strategian tavoitetilaan)

Monia mahdollisuuksia – mitkä ovat oikeasti mahdollisia ja tarpeellisia? Henkilöstön koulutus viestintään, asiakaspalveluun, brändiin Kaupungille kasvot – ihmiset esiin Positiivisista asioista viestiminen Strategiasta itsessään pitää viestiä asukkaille Kaupungin “ilme” – brändi mukaan opasteisiin, infoihin jne “Kemijärveläinen” – uutiskirje joka talouteen Vuosikellon mukaiset viestintäspotit “Asukasraati” arvioimaan ja kehittämään kaupungin viestintää Valtuutettujen ja virkamiesten blogit, avoimet infot jne Sosiaalisen median aktiivisempi hyödyntäminen Aktiivisempi sidosryhmäviestintä ja vuorovaikutus Median kanssa tehtävän yhteistyön kehittäminen Messut, tapahtumat, seminaarit Miten meillä menee? > talouden mittarit, toimenpiteiden taloudellinen tuloksellisuus(elinvoima) > sisäisen viestinnän tulos ja tuloksellisuus mittarit

Kemijärven kaupunki on elinvoimainen TAVOITETILA 2020 Kemijärven kaupunki on elinvoimainen palvelu- ja seutukuntakeskus, jonka asukkaiden mielestä se on turvallinen ja viihtyisä paikka elää. Kemijärvi luo tilan ja mahdollisuuden kunkin asukkaan henkilökohtaiselle onnellisuudelle –Onnentunteelle.