Koulutuksen muotoutuminen ja sen selitykset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Syyllisyys ja häpeä. Askel 5 syyllisyys ja häpeä Tavoitteet: Ymmärtää syyllisyys ja häpeä ja niiden välinen ero Tutkia kuinka vastaamme näihin tunteisiin.
FEMINISTINEN FILOSOFIA -MIELENKIINTOINEN MATKA ITSEEN VAI YHTEISKUNTAAN ?
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Väestöllinen huoltosuhde 1865–2060
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Eutanasia s
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
VANHEMPIEN JA LÄHEISTEN TUKEMINEN OSANA SUKUPOLVIEN KETJUJEN VAHVUUDEKSI KÄÄNTÄMISTÄ Läheistyön seminaari Mareena Heinonen, Sannariikka.
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Uskonnot yhteiskunnassa
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
1700- ja 1800-LUKUJEN SUURET MUUTOKSET
NUORUUS PS2 LAJM.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Jämsän ammattiopiston opiskelijayhdistys on perustettu
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Kirkon kehitys uskonpuhdistuksen jälkeen
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Stoalaisuudesta.
2. tieto osana maailmankuvaa
Verkostotapaaminen Tampere
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
1. Kansalaiset - medborgare
Kirkko ja papit opettavat suomalaisia
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Ryhmä 1 Yksilönäkökulma, hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
TEOLLISTUMINEN Pohdi aluksi (ryhmissä):
Ketterien kokeilujen puinti
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Kirkolliskokous Liite 1 Keskushallinnon hallintokaavio
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Järjestötieto muutoksessa
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Koulutuksen muotoutuminen ja sen selitykset Sanna Tukiainen ja Eveliina Vauhkonen 28.11.2016

Kansanopetuksen murrokset Kirkollinen opetus- ja oppivelvollisuus Kirkkolaki v. 1686: lukutaito Jumalan sanan lukemiseksi Kirkollinen kansanopetus vahvisti sääty-yhteiskuntaa Kirkollinen oppivelvollisuus 1700-luvulla

Kansanopetuksen murrokset 2. Valistuksen aika 1800-luvun puoliväli → Kansakoulun tavoite: siveellisyys ja yleinen hyvinvointi Kansakouluasetus v. 1866: kirkko ja koulu erilleen Luokka- ja kansalaisyhteiskunta

Pakollisen julkisen koulutuksen taustalla Teollinen vallankumous Kansankasvatus- ja valistusliike → oppivelvollisuus Lapsuuden yhteiskunnallistuminen Kansakoulu ja lastentarhainstituutiot

Selitykset julkisen koulutuksen synnylle Funktionaalinen selitysmalli Teollistuminen → tuotanto ja uusintaminen eriytyvät → representaatio-ongelma → ratkaisu: koulujärjestelmä

Pedagoginen tehdas - modernistumisen aura Koulutuksen modernisaatioselitys Sekä koulutus että modernisaatio luottavat tieteen hyödyllisyyteen Pyrkimys rationalisuuteen -> kaikki tietämisen arvoinen voidaan siirtää ihmiseltä toiselle Koulu kuin massatuotantotehdas, jossa lapsi siirtyy luokalta seuraavalle ennaltamäärätyn ohjelman mukaan. Tarkistuspisteissä katsotaan päähän jääneiden faktojen määrä -> vialliset tuotteet palautetaan työstöön, muut jatkavat

Pedagoginen tehdas - modernistumisen aura Tuotantoelämän kehitys tuotti monimutkaisempia ja vaativampia työtehtäviä -> ihmisiä piti kouluttaa John Boli (1989): Koulutuksella neljä piirrettä, jotka tekevät siitä rituaalien muodostumisen paikan modernille kansalaiselle Universaalisuus: koulutus kuuluu kaikille Egalitaarisuus: koulutuksen avulla kaikilla samat mahdollisuudet Standardoiminen: koulutus mahdollisimman yhdenmukaista monissa maissa Individualismi: oppilaita kohdellaan yksilöinä sukupuolesta, etnisestä taustasta tai kansallisuudesta huolimatta

Koulutus sosiaalisena kontrollina Kontrolliteoreettinen näkökulma Koululaitos ottanut mallia vankilasta ja sairaalasta Koulu symbolisen väkivallan instituutio (Bourdieu ja Passeron 1977): Koska kouluilla on auktoriteettiasema, ne voivat pakottaa ihmiset tiettyihin käytäntöihin Koulutuksen sosiaalinen kontrolli näkyy myös siinä, mitä asioita harjoitetaan ja mitkä jätetään ulkopuolelle

Koulutus sosiaalisena kontrollina Lapsityövoiman käyttöä rajoitettiin, joten vanhempien piti itse tehdä pidempiä päiviä perheen elannon hankkimiseksi Lapset kuljeksivat joutilaina kaduilla vailla valvontaa Koululaitos perustettiin huolehtimaan lapsista, jotta he eivät sortuisi rikoksiin ja kurittomuuteen Koulunkäynti opetti itsekuria palkkatyötä varten Kouluissa rangaitusjärjestelmät uloittuivat kaikkiin osa-alueisiin: aikaan, toimintaan, käytökseen, puheeseen, ruumiiseen, seksuaalisuuteen Valvonta uloittui myös koulun ulkopuolelle

Koulutus statuskilpailujen areenana Koulutus luokittelee ihmiset sosiaalisiin ja kulttuurisiin kerroksiin Perheen taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen pääoma vaikuttaa koulutukseen, joka taas vaikuttaa työmarkkinoilla menestymiseen ja sitä kautta yhteiskunnan hierarkiaan Kontrolliteoreettisen näkökulman kritiikki: Determinismi: ihmisillä hyvin vähän vapautta vaikuttaa kohtaloonsa, koska perhe, sukupuoli, luokkatausta tai ylisukupolvisesti periytyvä pääoma ovat sen jo sanelleet Strukturalismi: yhteiskunnan rakenteet määräävät koulun toiminnan Reproduktioteoria: koulutus uusintaa nykyisiä yhteiskunnallisia käytäntöjä sellaisenaan

Koulutus statuskilpailujen areenana Talouden ohella myös kulutus, elämäntapa ja kulttuuri vaikuttavat yhteiskunnalliseen asemaan (Max Weber) Koulutuksessa ihmiset pyrkivät turvaamaan oman asemansa sulkemalla toisia ulkopuolelle Koulussa tietotaidon, osaamisen ja kvalifikaatioiden monopolisoiminen Sulkeminen voi olla syrjäyttämistä/poissulkemista tai anastamista Bourdieun (1998) käyttäytymistaipumuksellinen toiminta statuskilpailussa Kenttä: Missä taistellaan, esim. koulutuksen kenttä Pääoma: Taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen pääoma; ns. taistelijan aseet Habitus: Taistelijan tyyli, joka kertoo asemasta ja luokittaa

Lähteet Antikainen, A., Rinne R. & Koski L. 2013. Kasvatussosiologia. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.