Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Opettajat Kuninkaanhaka
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Nopolan koulu Opettajien veso
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Sisältöalueet esiopetuksessa
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Vanhempaintoiminta ja vanhempien verkostoituminen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
KESKI-SUOMEN MAAKUNNAN SOSIAALIPÄIVYSTYKSET 2008
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa Tuuli Murtorinne & Marita Kontoniemi 9.4.2014 Ulla Ilomäki-Keisala

Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa OHJELMA 9.4.2014 klo 9.30 – 16.00 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa 9.30-10.00 Kahvi (AVI tarjoaa) 10.00 – 11.00 Opettajan rooli ja muuttuva tehtävänkuva 11.00 – 12.15 Laaja-alainen osaaminen ja hyvä opettaminen 12.15 – 13.15 Lounas (omakustanteinen) 13.15 – 14.30 Kodin ja koulun välinen yhteistyö, yhteistyö- kumppanit ja sidosryhmät mukana ops-työssä* 14.30 – 15.45 Kunta- ja koulukohtaiset opetussuunnitelma- prosessit näkyviksi 15.45 - 16.00 Orientaatio syksyn pajaan ja tilaisuuden päätös * Kahvitauko työskentelyn lomassa klo 14 alkaen (AVI tarjoaa)

OPETTAJAN ROOLI JA MUUTTUVA TEHTÄVÄNKUVA Ulla Ilomäki-Keisala

TERVETULOA TYÖPAJAAN 3! Mitä vaiheita opettajuuteesi on liittynyt urasi aikana? Miten opettajuutesi on muuttunut urasi aikana? Mikä on muuttanut opettajuuttasi eniten? Mikä on muuttanut opettamistasi urasi aikana eniten? Ulla Ilomäki-Keisala

”PUHUVA KYNÄ” (1) Neljä henkilöä / ryhmä Yksi minuutti / henkilö Missä rooleissa olet opettajana päivittäin? - Missä rooleissa olet useimmiten? - Mikä rooleista on mieluisin? - Mikä rooleista on epämieluisin tai haastavin? (Heli Lepistö) Ulla Ilomäki-Keisala

”PUHUVA KYNÄ” (2) Neljä henkilöä / ryhmä Yksi minuutti / henkilö Mitä työtehtäviä teet päivittäin? - Mitkä työtehtävät toistuvat päivittäin? - Mitkä tehtävät ovat Sinulle mieluisia tai soveltuvia? - Mitkä tehtävät ovat Sinulle vaikeita tai ikäviä? - Mitä työtehtäviä teet yhdessä jonkun toisen opettajan tai tiimin kanssa? Ulla Ilomäki-Keisala

OPETTAJAN TEHTÄVISTÄ Mikä on opettajan tärkein tehtävä? Miten maailmassa ja yhteiskunnassamme tapahtuneet muutokset ovat vaikuttaneet ja tulevat vaikuttamaan opettajan tehtäviin? Jääkö opetuksen suunnittelulle ja opettamiselle tarpeeksi aikaa? Miten uusi opetussuunnitelma 2016 muuttaa tai vaikuttaa opettajan rooliin, tehtäviin ja tehtävänkuvaan tulevaisuudessa? Vrt. OPS perusteluonnos > Toimintaympäristön muutokset: globalisaatio, ilmastonmuutos, kestävä kehitys, yhteiskunnalliset muutokset, tiedonkäsitys ja tiedon määrän kasvu, teknologinen kehitys, lasten kasvuympäristön muutokset Ulla Ilomäki-Keisala

OPETTAJAN MUUTTUVA TEHTÄVÄNKUVA (1) Toimintatapojen ja koulun toimintakulttuurin uudelleen ajattelua, suunnittelua ja käytänteiden toteutusta Yksintekemisen kulttuurista yhdessä tekemiseen niin opetus- kuin kasvatustyössä - suunnittelu, toteutus ja arviointi - moniammatillinen yhteistyö - eri oppiaineita opettavien opettajien yhteistyö - samanaikaisopetus, tiimityö jne. Vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen sekä uusien toiminta- ja työskentelytapojen kehittäminen - vuorovaikutustilanteiden ja vuorovaikutuksen määrä - ajan ja työtehtävien hallinta Ulla Ilomäki-Keisala

OPETTAJAN MUUTTUVA TEHTÄVÄNKUVA (2) Yhteistyön lisääntyminen koulun ulkopuolisten tahojen kanssa - asiantuntijatehtävät Oppimisympäristöjen ja sosiaalisen median tuomat muutokset - oppimateriaalien jakaminen, kierrättäminen ja kehittely Työtehtävien jakaminen ja kierrättäminen oppivassa yhteisössä - vaatimukset ja haasteet > mielekkyys > työmotivaatio > ajankäyttö Opettajien ja muun henkilökunnan vahvuuksien ymmärtäminen ja hyödyntäminen - niin opetus-, kasvatus- kuin koulun kehittämistyössä Ulla Ilomäki-Keisala

Miten määrittelisitte käsitteen opettajuus? - Mitä opettajuus on? - Mihin suuntaan opettajuus kehittyy? - Miten opettajan työ ja opettajuus hahmotetaan koulun ulkopuolelta katsottuna? Ulla Ilomäki-Keisala

OPETTAJUUDEN KEHITTYMISESTÄ Opettajuuden kehittyminen kohti vuotta 2010 1960-luku Sosiaalistaja/kansankynttilä 1970-luku Hyvän opetustaidon omaaja 1980-luku Asiantuntija 1990-luku Reflektoiva tutkija 2000-luku Yhteiskunnallinen vaikuttaja Eettisesti näkemyksellinen ja aktiivinen yhteiskunnan kehittäjä (Olli Luukkainen) Opettajuuden kehittyminen kohti vuosia 2020- 2030? Ulla Ilomäki-Keisala

OPETTAJUUDESSA KEHITTYMINEN Opettajan työ on elinikäinen kehitysprosessi: Opettajankoulutus Opettajan työn ensimmäiset vuodet nk. induktiovaihe > perehdyttäminen, mentorointi Täydennyskoulutus ja työnohjaus (vrt. Hannele Niemi) Katso: Ulla Ilomäki-Keisala

LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA HYVÄ OPETTAMINEN Mitä laaja-alainen osaaminen tarkoittaa? Mitä on hyvä opettaminen? Miten OPS 2016 muuttaa opettajuutta? Ulla Ilomäki-Keisala

MITEN OPS 2016 MUUTTAA OPETTAJUUTTA? Laaja-alainen osaaminen: Ajattelu ja oppiminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Osallistuminen ja vaikuttaminen Ulla Ilomäki-Keisala

”RÄJÄHTÄVÄ KESKUSTELU” Miten laaja-alainen osaaminen muuttaa opettajuutta, opettamista ja opettajien yhteistyötä – koulun toimintakulttuuria? n. 8 min/dia Ulla Ilomäki-Keisala

1. AJATTELU JA OPPIMINEN Miten edistämme tutkivaa ja luovaa työskentelyotetta? (esim. leikit, pelillisyys, fyysinen aktiivisuus, kokeellisuus ja muut toiminnalliset työtavat) Miten toteutamme oppiainerajat ylittävää opetusta ja työskentelyä koulussamme tällä hetkellä? Miten voisimme toteuttaa oppiainerajat ylittävää opetusta, opiskelua ja työskentelyä koulussamme jatkossa? Millainen oppiva yhteisö olemme nyt ja millainen haluamme olla tulevaisuudessa? Ulla Ilomäki-Keisala

2. ITSESTÄ HUOLEHTIMINEN JA ARJEN TAIDOT Mitkä itsestä huolehtimisen ja arjen taidot ovat osalla oppilaistamme kateissa tällä hetkellä? Mitkä itsestä huolehtimisen ja arjen taidot ovat oppilaan hyvinvoinnin ja oppilaan oman tulevaisuuden kannalta oleellisimpia? Miten koulussamme edistetään oppilaan hyvinvointia, itsestä huolehtimista ja arjen taitoja jatkossa paremmin? Miten oppimisen ilo lisääntyisi koulussamme nyt ja tulevaisuudessa? Ulla Ilomäki-Keisala

3. KULTTUURINEN OSAAMINEN, VUOROVAIKUTUS JA ILMAISU Mitä eri kulttuureja, kieliä ja katsomuksia koulussamme esiintyy (vrt. oppilaat, huoltajat, opettajat, muu henkilökunta)? Miten edistämme koulussamme suunnitelmallisesti kunnioitusta ja luottamusta muita ihmisryhmiä ja kansoja kohtaan? Miten koulussamme harjoitellaan rakentavan mielipiteen esittämistä? Miten koulumme oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja? Miten koulussamme harjoitellaan ja opiskellaan sosiaalisia taitoja, suunnittelutaitoja, ilmaisutaitoja ja kädentaitoja? Miten kannustamme oppilaitamme ja opettajiamme kansainväliseen yhteistyöhön? Ulla Ilomäki-Keisala

4. MONILUKUTAITO Mitä laaja tekstikäsitys tarkoittaa? Miten ymmärrätte käsitteen monilukutaito? Millaisia multimodaalisia tekstejä olette käyttäneet lähiaikoina? Millaisia ovat monilukutaitoiset opettajat? Miten oppilaita ohjataan ja kasvatetaan monilukutaitoisiksi? Ulla Ilomäki-Keisala

5. TIETO- JA VIESTINTÄTEKNOLOGINEN OSAAMINEN Millaista osaamista koulussamme jo on? Miten tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen lisääntyy koulussamme? Miten oppilaamme etsivät, hankkivat, käsittelevät ja jakavat tietoa jatkossa monipuolisemmin? Miten oppilaat voisivat olla mukana koulumme tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittämisessä? Miten koulumme opettajien, oppilaiden ja muun henkilökunnan tieto- ja viestintäteknologisten taitojen kehittymisestä huolehditaan? Ulla Ilomäki-Keisala

6. OSALLISTUMINEN JA VAIKUTTAMINEN Miten määrittelisitte käsitteet osallistuminen ja vaikuttaminen? Miten koulumme oppilaat voisivat kokea itsensä jatkossa paremmin kuulluiksi ja arvostetuiksi? Miten koulumme oppilaat voivat oppia keskustelu-, neuvottelu-, sovittelu- ja pääteöksentekotaitoja jatkossa paremmin ja monipuolisemmin? Miten oppilaiden osallisuus ja osallistuminen lisääntyy koulun arjessa? Miten vahvistamme koulumme oppilaiden yhteiskunnallista kiinnostuneisuutta ja taitoja toimia demokraattisen yhteiskunnan jäseninä? Ulla Ilomäki-Keisala

KODIN JA KOULUN VÄLINEN YHTEISTYÖ, YHTEISTYÖKUMPPANIT JA SIDOSRYHMÄT MUKANA OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ Ulla Ilomäki-Keisala

SUOMEN VANHEMPAINLIITTO Tutustu Suomen vanhempainliiton materiaaleihin www.vanhempainliitto.fi: - Vanhempien barometri 2013, Peruskoululaisten vanhempien näkemyksiä kouluhyvinvoinnista - www. vanhempainilta.fi erityisasiantuntija Tuija Metson PP-esitys: ”Vanhempien osallisuus opetussuunnitelmatyössä” (www.ops2016.fi > työpajat 3) Ulla Ilomäki-Keisala

VANHEMPIEN OSALLISUUS (1) vrt. Tuija Metso, Vanhempien osallisuus opetussuunnitelmatyössä (www.thl.fi/teaviisari): Koulun toiminnan arviointi Koulun vuosittaisen suunnitelman laatiminen Kouluntilojen ja piha-alueiden suunnittelu Järjestyssääntöjen laatiminen Kouluruokailun suunnittelu, toteuttaminen Opetussuunnitelman laatiminen ja päivittäminen Koejärjestelyistä päättäminen Ulla Ilomäki-Keisala

VANHEMPIEN OSALLISUUS (2) Vanhempia kiinnostavia teemoja luokan tasolla esimerkiksi: - Opettajaan ja toisiin vanhempiin tutustuminen - Kuluvan lukuvuoden tavoitteet - Opettajan työtavat Oppilaan arviointi Oppilaiden väliset suhteet ja vuorovaikutus (kaverit, kiusaamiseen puuttuminen) Miten vanhemmat voivat tukea lapsen koulunkäyntiä? Mitä opettaja odottaa vanhemmilta? Mitä luokan vanhemmat yhdessä voivat tehdä luokan hyväksi? Kodin ja koulun yhteistyön pelisäännöt (www.vanhempainilta.fi) Ulla Ilomäki-Keisala

VANHEMPIEN OSALLISUUS (3) Vanhempia kiinnostavia teemoja koulun tasolla esimerkiksi: Kouluruokailu Välitunnit Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto Koulun tilat ( www.vanhempainilta.fi) Ulla Ilomäki-Keisala

Maakunnallinen OPS-kysely, jossa mukana huoltajat, opettajat ja muu koulun henkilöstö sekä kuntien sivistyslautakunnat (N= 4227) http://peda.net/veraja/osaava/keskisuomi/sivijoht Salasana: porkkana

Ryhmät ja ryhmätyötilat D210: Keuruu + Multia + Mänttä-Vilppula D223: Jyväskylä D304: Kyyjärvi + Kinnula + Uurainen D305: Jyväskylä D411: Äänekoski + Saarijärvi + Pihtipudas Neuvotteluhuone Wisa: Hankasalmi + Joutsa + Toivakka Neuvotteluhuone Wiilu: Laukaa + Muurame Auditorio: Ähtäri + Soini + Petäjävesi + Luhanka

RYHMÄTYÖ Kootkaa näkemyksiänne seuraavista kysymyksistä: 1 RYHMÄTYÖ Kootkaa näkemyksiänne seuraavista kysymyksistä: 1. Miten voisimme toteuttaa oppiainerajat ylittävää opetusta, opiskelua ja työskentelyä koulussamme jatkossa? 2. Mitkä itsestä huolehtimisen ja arjen taidot ovat oppilaan hyvinvoinnin ja hänen tulevaisuutensa kannalta oleellisimpia? 3. Miten koulumme oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä sekä noudattamaan hyviä tapoja? 4. Miten oppilaita ohjataan ja kasvatetaan monilukutaitoisiksi? 5. Miten oppilaamme etsivät, hankkivat, käsittelevät ja jakavat tietoa jatkossa monipuolisemmin? 6. Miten koulumme oppilaat voisivat kokea itsensä jatkossa paremmin kuulluiksi ja arvostetuiksi? 7. Kuinka paikallinen ops-työ etenee yhteistyössä vanhempien ja eri sidosryhmien kesken (yli ikä- ja oppiainerajojen)? *Mikä pyörivästä dia-esityksestä erityisesti kiihdyttää mieltänne?

RYHMÄTYÖN PURKU klo 15.00 Kiteyttäkää oman kuntanne suunnitteluprosessissa tai tämänpäiväisessä keskustelussanne käyttökelpoisin idea / asia / toimintatapa ja esitelkää se kaikille. Tai kertokaa kuntanne / koulunne tämänhetkinen ops-prosessin tilanne. Mikä asia keskustelutti eniten?

Päivän palaute Linkki: https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/50253/lomake.html Seuraava työpaja lokakuussa Oppiaineiden tavoitteet ja sisällöt Eheyttäminen ja oppimiskokonaisuudet Miten arviointi muuttuu? Oppimisen arviointi Arviointi ja yhteistyö nivelvaiheissa Koulun itsearviointi ja työn kehittäminen MUISTA: tiistaina 15.4. aukeaa OPS2016-sivustolle opsin kommentointimahdollisuus!