Tesoman hyvinvointikeskuksen innovatiivinen hankinta Innokylässä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Advertisements

Tesoman hyvinvointikeskuksen toteutusmalli Markkinavuoropuhelu klo Tampereen kaupungin virastotalo Aleksis Kiven katu C 5.krs Mari.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Mallinnettu informaatio, Osallistavat työtavat, Rakentuva tulevaisuus, Fasilitoitu yhteistyö ja Ennakoiva innovointi Uudistuvassa Sosiaali- ja terveyshuollossa.
Tesoman hyvinvointikeskus  Hyvinvointikeskuksen kehittämistyö kytkeytyy Tampereen kaupungin palvelumallityön uudistamiseen ja sen osalta tehtyihin.
Health City – innovatiivinen palvelukorttelialue 2.
Kunta ja yhdistykset kumppaneina Pohjois-Karjalan järjestöpäivät Sivistysjohtaja Marjut Ahokas.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Innovatiivisen hankintaosaamisen seuraavat askeleet Juha Koivisto, THL
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Hyvinvointi yhteisenä tehtävänä Paneelikeskustelu
Tuhat uutta työpaikkaa Pohjois-Karjalan Työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu Pohjois-Karjalan ELY-keskus.
Toimintakulttuurin muutos
Kotouttamisen osaamiskeskuksen järjestöavustus 2016
Digitalisaation vaatima osaaminen
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Sote-järjestöt osana sosiaali- ja terveydenhuollon uudistumista
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
<Maakunnan nimi>
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Valtakunnallisen ELO-ryhmän puheenjohtajat ja sihteerit kokous Verkko-Ohjaus Marko Kilpeläinen.
Tervetuloa Innopajaan
– Kolmen sairaanhoitopiirin (ESSHP, PKSSK, PSSHP) ja alueiden kuntien yhteishanke.
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Tervetuloa Innokylään
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
Asiakkaiden osallistumisen toimintamalli
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Arvot julkisten hankintojen taustalla
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
THL:n tuki kehittämishankkeille
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
OTE maakunnassa -Polut kuntoon
Allianssimalli & maakunta- ja soteuudistus: Mallia Tesomalta?
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tervetuloa Innokylään!
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Ohjaamot.
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Osallisuuden toimintamalli
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Esityksen transkriptio:

Tesoman hyvinvointikeskuksen innovatiivinen hankinta Innokylässä Innovatiiviset hankinnat sosiaali- ja terveydenhuoltoa uudistamassa – Innokylä välineenä, 13.10.2015 Tesoman hyvinvointikeskuksen innovatiivinen hankinta Innokylässä Tanja Koivumäki, Oma Tesoma -hanke TAMPEREEN KAUPUNKI

Tesoman hyvinvointikeskus Kehittämistyö kytkeytyy Tampereen kaupungin palvelumallin uudistamiseen ja sen osalta tehtyihin linjauksiin alueellisista hyvinvointikeskuksista ja lähitoreista (kh suko 8.9.2014 ja 18.5.2015) Hanke toteuttaa myös kaupunginhallituksen linjausta palvelumarkkinoiden sekä innovatiivisten hankintojen kehittämisestä (TOP10). Tesoman hyvinvointikeskus toteutetaan vuosien 2016-2017 aikana rakennettavan Tesomantorin liikekeskuksen yhteyteen. Kaupallisten palveluiden lisäksi keskukseen sijoittuu useita julkisia palveluita. Julkisista palveluista keskukseen sijoittuvat tällä hetkellä Tesomalla hajautettuina toimivat terveydenhoidon, hammashoidon, lasten- ja äitiysneuvolan sekä kirjaston palvelut. Keskuksen palvelukokonaisuuteen on suunniteltu lisättävän uusina palveluina hyvinvointia edistävää toimintaa, kuten sosiaali- ja hyvinvointineuvontaa ja -ohjausta sekä muita arjessa selviytymistä tukevia matalan kynnyksen palveluita. Hyvinvoinnin ja terveyden omahoitoa ja palvelujen saatavuutta tehostetaan ottamalla käyttöön uutta teknologiaa ja digitaalisia ratkaisuja. Kirjaston toteutuksessa korostuu olohuonemaisuus ja soveltuminen eri toimijoiden monenlaisiin toiminta- ja tilatarpeisiin. Kirjasto-olohuoneen yhteyteen toteutetaan myös voittoa tavoittelematonta kahviotoimintaa.

Tesomantori, Tesoman hyvinvointikeskus U - Investointisopimukset tehty, tilasuunnittelun viimeistely käynnissä - Työstetään hyvinvointikeskuksen toimintamallia ja uudenlaisia palvelukokonaisuuksia - Käyttöönotto kevät 2017 T = toiminnallinen muutos U = uusi kokonaisuus

Tesoman hyvinvointikeskuksen kehittäminen Tarkoituksena on rakentaa integroidun hyvinvointikeskuksen toimintamalli, jossa sosiaali- ja terveyspalvelut yhdistetään muihin hyvinvointipalveluihin. Tavoitteena on kehittää ratkaisu, joka yhdistää sote-uudistuksen jälkeenkin kunnan ja sote-alueen järjestämisvastuulle suunnitellut tehtävät yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Hyvinvointikeskuksen konsepti luodaan avoimessa yhteistyössä palvelunkäyttäjien, kaupungin oman tuotannon, yritysten ja yhdistysten kanssa. Hankinta toteutetaan innovatiivisena hankintana, jossa yhdistyvät mm. tulosperusteisuus, kehittämiskumppanuus sekä erilaiset rahoitus- ja palkitsemismallit. Ennen hankintaa käydään markkinavuoropuhelut toteutuksen edellytysten ja tavoitteiden määrittelyn tueksi sekä potentiaalisten kehittämiskumppaneiden tavoittamiseksi. Hankkeessa kokeillaan ns. vaikuttavuusinvestoimisen rahoitusmallia (SIB) esimerkiksi pitkäaikaissairaiden hyvinvointiin liittyen. Vaikuttavuusinvestoinnissa kanavoidaan yksityistä pääomaa hyvinvointia edistäviin toimenpiteisiin, ratkaisuihin ja kokeiluihin. Tavoitteena on toteuttaa hankinta allianssimallilla tai muuna kehittämiskumppanuuteen pohjautuvana hankintana. Kaupungin oma tuotanto on yksi toteuttajaosapuoli. Allianssimallilla voidaan edistää myös pienempien palveluntarjoajien osallistumismahdollisuuksia. Ryhmittymään osallistuvat kumppanit sitoutuvat yhteisiin tavoitteisiin ja hankinnan riskit ja hyödyt jaetaan toimijoiden kesken. Palveluiden tuottamisesta vastaava toimijaverkosto seuraa, arvioi ja kehittää tuottamiensa palveluiden vaikutuksia määriteltyjen tavoitteiden ja mittarien pohjalta. Toiminnan vaikuttavuudelle luodaan kannusteita. Samalla toimijoiden välinen osaoptimointi tehdään kannattamattomaksi. Asiakkaiden hyvinvointia ja terveyttä edistetään vahvistamalla sähköisiä palveluja, neuvontapalveluja ja omahoidon mahdollisuuksia.

Tesoman hyvinvointikeskus ja asukkaiden hyvinvoinnin kehittäminen Yksilövastaanotto: sosiaali- ja terveyspalvelujen eritysasiantuntijoiden vastaanottotoiminta Yksilö- ja ryhmävastaanotto: sosiaali-, terveys-, ravitsemus- ym. ammattilaisten vastaanottotoiminta Tavoitteellinen ohjaus: moniammatillinen tuki ja tavoitteellinen ohjaus ryhmille ja yksilöille (esim. ylipaino, yksinäisyys, unettomuus, toimeentulo, työllisyys, pitkäaikaissairauksien omahoitovalmiudet) Käyttäjätuki ja ohjaus uusien palvelujen käyttöön Yhteistyö: kulttuuri-, liikunta- ja vapaa-ajan palvelut Asiakasmäärä ja asiakkaan tarvitsema osaaminen vähenee Matalan kynnyksen neuvonta: tietoa palveluista, apua asiointiin, asumiseen, etuisuuksien hakemiseen, neuvontaa terveyden, turvallisuuden ja itsenäisen selviytymisen tueksi Sähköiset palvelut – omatoimiset asukkaat: ajanvaraus, palvelu- tapahtuma- ja harrastehakemistot, itsenäisesti toteutettava hyvinvointi-tarkastus ja -valmennus, omien hyvinvointitietojen hallinta, tietopalvelut, keinoja ja ratkaisuja