Filosofian oppimateriaalit AD-perusteet 2016 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Advertisements

Tiedonhaku Ensyklopediat Kommentaarit Journaalit.
Lukio-opiskelusta Syksy 2014.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Lukiolaisen opintopolut
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
AV-välineet ja TVT ET:n ja filosofian opetuksessa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mitä opetan ammatillisessa?
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Palautteen antaminen ja saaminen
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oulunsalon lukion ohje unohtuneen salasanan vaihtamiseen FIM-palvelussa (Microsoft Forefront Identity Manager) Sisältää ohjeet seuraaviin tilanteisiin:
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon/ Katsomusaineiden didaktiikan kurssin elämänkatsomustiedon oma osa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
AV-välineet ja TVT ET:n ja filosofian opetuksessa
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Kurs 1 i svenska Oppikirjana Fokus, kurs 1 (Otava),
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Filosofian ja ET:n kysymystyypit
Vanhempainilta -15 Keuruun lukio internetissä
Luku- ja tenttivihjeet 10
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
Liikesaksan perusteet I
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mikä on elämänkatsomus?
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sähköisen filosofian yo-kokeen pistekokous
Liikesaksan perusteet II
Liikesaksan perusteet I
Mikä on elämänkatsomus?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Filosofiaa lapsille -tehtävä (kaikille)
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Tervetuloa jatkamaan DIGITAALI- TEKNIIKAN opiskelua!
Filosofian kandiohjelma
1 ETIIKAN PERUSTEET FI02 LAJM.
ARKISTOINTI – järjestämistä ja säilyttämistä
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Filosofian oppimateriaalit AD-perusteet 2016 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Tavoite Antaa jonkinlainen tuntuma filosofian oppimateriaalien monipuolisuuteen. Peruspointit: 1. koko ajan aistit auki uusille materiaaleilla 2. Ope-oppaita (ja kirjojakin) kannattaa jatkuvasti ”lukaista” kevyesti läpi. 3. Oppimateriaalista kannattaa katsoa hyvin monenlaisia asioita, esim: i. tehtävät ii. koonnit iii. motivoinnit iv. toki myös tekstin taso (ja asiaosaaminen)

Muita kirjoja (ei fokuksessa) FILA-materiaali osittain käyttökelpoista Filosofiassa on luontevaa käyttää paljon erilaista materiaalia (”populaarifilosofiaa” kuten Ajattelun ja Etiikan pikkujättiläiset) esim. verkosta. Klasikkotekstit hyviä mutta osoittautuvat helposti pakollisilla kursseilla vaikeaksi.

LOPS1994 & 2003 kirjat (esitelty aiemmin) Muistakaa kirjojen vaihtamiseen liittyvä kaupallis- moraalinen kysymys: onko oikein panna ostamaan uudet, joita ei saa kierrätettyinä edellisiltä lukiolaisilta. Esim. LOPS uudistuksen yhteydessä (tai uduen kirjasarjan ilmestyessä) ok, mutta päätös niin perusteltu, ettei tule heti toisiin ajatuksiin → mieluusti luettava sarjan kaikki kirjat ensin (toki toisesta sarjasta voi ottaa jonkin osan) Tilanne on edelleen aika auki, koska filosofia ei vielä ole ollut neljännesvuosisataakaan lukiossa.

LOPS1994 & 2003 kirjat (esitelty aiemmin) Keväällä 2004 suoritetun otoksen perusteella Suomen lukioissa käytettiin seuraavia kirjoja

LOPS1994 & 2003 kirjat (esitelty aiemmin) Pointti: n&n –jutun jälkeen ilmestyneet tulevat markkinajohtajat Odysseia ja sittemmin Filo ovat jo mukana. (Ks. Salmenkivi 2003.)Ks. Salmenkivi 2003.

Uusia toimijoita 2010 tienoilla Atena/Keinänen – Vadén: Haasteet-sarja, kuulmema uusittu, tässä vanha Opintoverkko/Ahokas ym: Polkuja filosofiaan uusittu LOPS15 → Lukion filosofia

Muut 2015 Kirjat Edita/Hallamaa ym.: Minerva Edukustannus/Ikonen ym.: F-sana Otava/Kotro ym.: Idea SanomaPro/Hirvonen&Nyyssönen: Argumentti Tabletkoulu/Kajas, Oilinki ym.: Filosofia (Vain verkkokirja ym. verkko materiaali)

Opettajan oppaat Opettajan opas parempi kätilö kuin kirja? (Salmenkivi 2003.) Nykyään opettajan oppaat ovat verkossa ja integroituina oppikirjaan. Esim. ArgumenttiArgumentti

Muu verkkomateriaali, kansallisia esim: Filosofiaa (Kahoot, Socrative yms. erikseen TVT:ssä tai harjoittelukoulussa) Digabi Ml. TED. TED Abitreenit Argumentaatio

Kansainvälisiä esim: open culture the school of life 8-bit philosophy History of ideas BBC Radio 4 Macat Existentialcomics wireless philosophy crash course in philosophy AsapSCIENCE Kiitokset Vesa Korkkulalle