Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AV-välineet ja TVT ET:n ja filosofian opetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AV-välineet ja TVT ET:n ja filosofian opetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 AV-välineet ja TVT ET:n ja filosofian opetuksessa
RAKENNA ANIMAATIOT Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

2 Didaktinen jäsennys Opetuksen ja siten myös opetus- ja opiskeluvälineiden ja oppimisympäristön muokkauksen tulee lähteä tavoitteista. Keskeinen tavoite on usein tarkkaavaisuuden suuntaaminen ja ylläpito Monien aistien hyödyntäminen periaatteessa voi auttaa tässä Toisaalta kuormitus voi kasvaa liian suureksi, jos yksi aistikanava tarjoaa yhtä ja toinen toista (koska on ok näyttää dia lukematta sitä? Hyvin harvoin!!) Oppimisaihiot ovat (pienehköjä) kokonaisuuksia, joissa oppimisen tavoitteet ja sisällöt on yhdistetty opiskelua edistävään ympäristöön (esim. pieni oppimispeli).

3 Mikä on olennaista? Didaktisesti olennaista voi olla:
Informaation selkeä jäsennys (selkeys pääasia, ylikuormitus ym. sivulinjat tuhoisia) Oppijoiden oman prosessoinnin ja oivaltamisen kannustaminen (motivointi, brain storming etc.) Ajankohtaisuus (erityisesti ET) Muu, esim. Tutkimusperustaisuus (yliopisto); huom. ei olennaista lukiossa (-> erot lähdeviitteissä ym.) Helppotajuisuus (perusopetusryhmä, jolla oppimisvaikeuksia)

4 liitu- (ja magneetti-/fläppi-)taulu edelleen käyttökelpoisia tietokone
Välineitä liitu- (ja magneetti-/fläppi-)taulu edelleen käyttökelpoisia tietokone HUOM: Atk-luokka tykki dokumenttikamera paperikopiot, lehtileikkeet, sarjakuvat ym., mutta: kestävän tulevaisuuden (ja koulun rahojen) takia harkitusti Vanhentuneita (kaikki näytetään tykillä) piirtoheitin TV + Radio

5 Opettajan taidot Tarvittavia perustaitoja
Kohtuulliset taidot tekstinkäsittelyohjelmassa ja dia-esitysohjelmissa tarpeen, jonkinlaiset kuvankäsittelytaidot eduksi WWW-taidot välttämättömiä, ajantasainen käyttö (YouTube, Twitter, Facebook jne.) eduksi Erilaisten verkko-oppimisympäristöjen rakentamisen syytä olla tuttua, ratkaisut kunta-/koulukohtaisia Joku käsitys tekijänoikeuksista Vieraassa ympäristössä (esim. sijaisuus) laitteiston käytössä varauduttava ongelmiin → valmistautuminen ajoissa varasuunnitelma

6 Dokumenttikamera (ym. yleistä esityksestä)
strippaaminen ylikuormituksen välttäminen elävä kirjoittaminen hyväksi värit hyväksi (ei huonosti näkyvät esim. usein keltainen) Muita käyttöjä, esim: oppikirjan (ja sen kuvien) käyttö ajankohtainen materiaali esim. sanomalehdistä käytä luovasti

7 Tietokone ja tykki Molempia voi käyttää ilman toista (esim. dvd tykille; oppilaat koneilla), mutta usein yhdessä. Diaesitykset, ks. Powerpointilla (ja luultavasti muilla vastaavilla diaohjelmilla) strippaaminen vaatii animointia ja/tai riittävän pieniä dioja. 5 * 5 sääntö tms. Testaa diaesityksen toiminta ja ota tiivistelmäprintti Huom: klippien (videonpätkät, kuunnelmat) toimiminen suoraan ohjelmasta voi joskus riippua ympäristöstä.

8 Tykki ilman dia-ohjelmaa
Tykkiä voi käyttää myös tekstinkäsittely ym. ohjelmilla Huom olennainen ero: pdf-formatti on lukittu, tekstinkäsittelyformaatit (esim. doc ja rtf) ovat avoimia ko. ohjelman asetukselle → käytä varmuuden vuoksi pdf, jollet ehdi testata laitetta Tässäkin aineisto syytä jäsentää (zoomaus, riittävän pieni tekstimäärä sivulla).

9 Verkkopohjaiset oppimisympäristöt
OKM (ja OPH?) puuhaa yhdessä Viron kanssa massiivista pilvipalvelua, joka yhdistää eri kustantajien ja muiden toimijoiden tarjontaa en tiedä miten etenee YTL aktiivinen yo-kokeen sähköistämiseen liittyen Digabi + Ideabi Abitti

10 Verkkopohjaiset oppimisympäristöt
Muotoja esim. yhdessä tuotetut wikit (ks. esim. tai yhden henkilön blogit (ks. esim. materiaalipankit (ks. esim.; opetus- & opiskeluohjelmat, esim.

11 Muita välineitä verkossa
Yleiset avoimet voi olla myös (opetuksen järjestäjän tarjoama) Facebook (+ keskustelupalstat, esim. TVT et:n ja filosofian opetuksessa, TVT ylioppilaskirjoituksissa jne.), Edmodo Informaatio ja sen hallinta Wilma, weboodi, … Esitys Prezi, Aktivointi Socrative, Class Dojo ym. (vrt. Flinga, Presemo)

12 Verkkopohjaiset oppimisympäristöt
Kouluissa hyvin tärkeitä laajemmat, kokonaiset oppimisympäristöt, joissa mahdollisuus materiaalin jakamisen lisäksi esim., tehtävien tallettamiseen ja kommentoimiseen (joko vain opettaja tai kaikki kurssilaiset, keskusteluketjuihin, arviointiin jne.) sekä arvioimiseen esim. moodle, opit (uusia?) Huom: keskusteluketjut, joissa näkyy jonkinlainen dialogi, ovat et:n ja filosofian opetuksen kannalta erityisen tärkeitä → saadaan ajatukset ja perusteluketjut näkyviin

13 Ohjelmien koulu-/kuntakohtaisuus
Ohjelmat koulu-/kuntakohtaisesti ostettuja → yleispäteviä ohjeita vaikea antaa Ohjelmat kuitenkin usein toimintalogiikaltaan samantapaisia → kun osaa yhden on helppo oppia toinen HY:ssä tällä hetkellä ykkössuosikki Moodle, jos ymmärrätte sen toimintaa, pärjäätte hyvin!

14 Älytaulu/Smart board Kosketusnäytöllinen taulu, joka mahdollistaa elävän kirjoittamisen ja digitaalitekniikan yhdistämisen. Esim. Espoon (tietääkseni) kaikissa lukioissa OKL:ssa vain Minerva-torilla & pari muuta Uusia vastaavia teknologioita melko runsaasti, esim. älypöytä


Lataa ppt "AV-välineet ja TVT ET:n ja filosofian opetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google