Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
ARVIOINTI Vanhempainilta
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
PAJATYÖSKENTELY. Pajatyöskentely I Valinnaisuus klo Keskustelut n hengen ryhmissä. Ei kirjaamista. 1.Kerro esimerkki kokemuksestasi,
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA. JOPO ON MAHDOLLISUUS ARVOSANAT YHTEISHAKUPISTEET OPISKELUPAIKKA.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
TAVOITTEIDEN ASETTAMINEN KOULUTYÖLLE ANTAA ENERGIAA
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
OPS –vanhempainilta Lintuvaaran koulu rehtori Paula Turkkila
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?

Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.

Mitä opitaan.  Miten opitaan.

Miten opiskelu muuttuu?  Oppilasta ohjataan asettamaan itselleen mielekkäitä tavoitteita ja hän toimii itse aktiivisena tiedonetsijänä.  Opettajalla on tärkeä rooli tavoitteellisen oppimisen ohjaajana ja tukijana.

Opiskelu on  oppimaan oppimisen taitoja korostavaa  toiminnallista yhdessä tekemistä  tvt –taitoja ja digitaalista materiaalia hyödyntävää  yhteistyötä eri tahojen kanssa koulussa ja koulun ulkopuolella

Oppiaineista…  ympäristöoppi luokat  yhteiskuntaoppi 4.-9.luokat  ruotsi luokat (valinnainen kieli on edelleen mahdollista valita 4. luokasta alkaen, Naantalissa ruotsi)  Naantalissa lisätunteja taito- ja taideaineisiin  tekstiilityö + tekninen työ 3.-6.lk  laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet, joiden tehtävänä on tukea ihmisenä kasvamista osana kaikkea koulutyötä

Miten arviointi muuttuu?

Arviointi on monipuolista omien vahvuuksien ja oppimistarpeiden tunnistamista tavoitteiden saavuttamisen arviointia -vuoropuhelua -oppimistapahtuman tarkkailua ja dokumentointia -kirjallisten ja suullisten tuotosten tarkastelua

Mitä ja miten arvioidaan…  työskentelytaitoja  tavoitteellista toimintaa ja sinnikkyyttä  asetettujen tavoitteiden saavuttamista  oppimista  osaamista Arvioinnin nivelvaiheet: 2., 6. ja 9.luokka itsearviointi vertaisarviointi kodin näkökulma opettaja/opettajat

Naantalin kaupungissa  oppilaille todistukset jouluna ja keväällä  sanallinen arviointi: luokka ja 3. luokan syksy  Numeroarviointi: 3. luokan keväällä numerot: AI, MA, EN, käytös luokka  mahdollisuus arviointikeskusteluun (oppilas, huoltajat, opettaja/opettajat)

Miten kotitehtävät muuttuvat?  Kotitehtäviä voi tulla kirjojen lisäksi muualtakin (esim. digitaaliset ympäristöt)  Kotitehtävä voi olla esimerkiksi - jonkun taidon opettelua - pidempiaikaisen projektin suunnittelua ja tekemistä - oppimispäiväkirjan kirjoittamista - ympäristön havainnointia

Miten koti voi tukea lapsen opiskelua?  Pohtikaa yhdessä, miten lapsenne oppii parhaiten.  Suhtautukaa avoimesti uusiin arviointitapoihin.  Kysykää opettajalta suoraan teitä askarruttavista asioista.  Puhukaa koulumaailmasta ja oppimisesta positiiviseen ja innostuneeseen sävyyn  asenteet siirtyvät lapsiin!  Olkaa kiinnostuneita, kannustakaa ja kehukaa!

Oppimisen ilo Karvetissa sinnikkyyttä, aktiivisuutta Minun tapani oppia… kannustusta, tukea ja turvaa yhteistyötä Olen hyvä… Tämä kiinnostaa…

Elämässä tarpeellisten tietojen ja taitojen hallitseminen

Mitä ajattelet koulumaailman muutoksista? Mennäänkö lapsesi kannalta hyvään vai huonompaan suuntaan? Uskotko uudistusten olevan hyödyksi? Onko lapsesi kertonut muutoksista? Tunnistatko lapsesi tavan oppia? Hyväksytkö oman kännykän käytön oppitunneilla? Uskotko, että digitehtävät tukevat oppimista?