Koulupudokkuuden ennaltaehkäisemistä yrittäjyyskasvatuksen menetelmin Lehtisaaren koululla Akseli Hiltunen, Katja Kauttu, Anneli Qvintus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Keski-Uusimaa-lehden klubikortin esittelytilaisuuden projektisuunnitelma Rauli, Janne, Katja ja Heidi.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Työssäoppiminen Yrittäjänä TOY -malli OTSIKKO Alaotsikko.
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Hintan koulu.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Pie huolta-koulutuspäivä
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ

YRITTÄJYYS OP2.
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Oulun normaalikoulun lukio
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Oppiminen voidaan määritellä:
Kumma nimi yrittäjyydelle…
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2018
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Lisää osallisuutta elämään ja työhön Hanketukipäivä 3. 2
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Hintan koulu.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2019
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Koulupudokkuuden ennaltaehkäisemistä yrittäjyyskasvatuksen menetelmin Lehtisaaren koululla Akseli Hiltunen, Katja Kauttu, Anneli Qvintus

Mistä on kyse? Mahdollisten koulupudokkaiden aktivoiminen koulunkäyntiin Lehtisaaren koululla Yrittäjyyskasvatuksellinen näkökulma Toimiminen katalyyttinä ryhmän käynnistämiseksi

Taustaa Ongelmana aamu- ja iltapäivätuntien poissaolo Mitä koulu ennen teki  ”Nelosvaroitukset”, koulu umpikujassa: ”Mitä tehdään?” Koulupudokkaita 5 tyttöä Tavoitteena ja koulun toiveena se, että tytöt saisivat päättötodistuksen Koulu päättänyt aloittaa oman kerhon tytöille Sisältö kerholle avoin Mikä motivoisi tytöt käymään koulua?

Suunnittelu Suunnittelupalaveri rehtorin kanssa tilanteesta ja kerhon mahdollisesta sisällöstä Yrittäjyyskasvatuksellinen projekti-idea (motivointi) Rehtori järjesti resurssit kerholle ja innostui projekti- ideasta osana kerhon toimintaa ja oppiaineiden suorittamista Roolimme kerhon kännistäjinä selkiytyi  Ryhmäyttämis- ja projektin aloituspäivä

”Kerho” Tytöille oma kerho Vastuuopettajat 5 kertaa viikossa aamu- ja iltapäivisin Osa tunneista tuettua opiskelua Osa projektin työstämistä - Innostus - Elämänhallinta - Vastuullisuus

Ryhmäyttämispäivä Tavoitteet: 1. Tyttöjen ja vastuuopettajien ryhmäyttäminen 2. Projektin ideoiminen 3. Kerhon käynnistäminen Mahdollisuus  sisäinen yrittäjyys  keksiminen  tavoite  luottamus onnistumiseen

Päivän kulku Kahvi ja tutustuminen Ryhmäytymisleikit Omien kiinnostuksen kohteiden ja unelmien pohtiminen Yhteisten intressien etsiminen Aivoriihi yhteiselle projektille Projektin toteuttamisen pääkohdat Ryhmän säännöt ja sitoutuminen projektiin Lopetus

Projekti Mahdollisuus suorittaa oppiaineita projektimuotoisesti Opettajat arvioivat yhteydet oppiaineisiin kunkin oppilaan kohdalla Tyttöjen oma juttu Osallistaminen Opettajat taustatukena Yhteisöpedagogiopiskelija projektin kummina

Muotinäytös ”Voisko se olla vaikka niinku espanjalaistyylinen muotinäytös, kun mä tykkään espanjasta ja haluun matkaoppaaks tai joksku?” KAKSIVAIHEINEN PROJEKTI 1. Muotinäytös tammikuussa 2011 (harjoitus, pienempi projekti) - esitellään samalla käsityötä valinnaisaineena - osa valinnaisaineiden esittelypäivää 2. Kevään muotinäytös toukokuussa 2011 Sisältää mahdollisesti myös iltadiskon

Arviointi osuudestamme Aktiivisille katalyyteille tarvetta Innostus Sitoutuminen Erilainen näkökulma opiskeluun ja sen istuttaminen kouluun Juurtuuko?

Yrittäjyyskasvatus ja koulupudokkuus Sisäisen yrittäjyyden painottaminen Oppiainerajojen ylittäminen ja perinteisten opetus- ja koulukäytänteiden muuttaminen (Ikonen 2006, 27) Mentorointia eli ohjausta perinteisen opettamisen sijaan: yhteisen kielen löytyminen (Kansikas 2007, )

Yrittäjyyskasvatus ja koulupudokkuus jatkuu… Rohkaisee nuorten aloitekykyä ja luovuutta, sekä vahvistaa heidän itseluottamusta Halu osallistua koulutyöhön ja vaikuttaa oppimiseen Tiimiytyminen Vastuun ottaminen omasta oppimisesta Projektioppiminen, vuorovaikutustaidot (Kansikas 2007, 13, 17)

Yrittäjyyskasvatus ja koulupudokkuus jatkuu… Henkinen kasvu yrittäjyyteen – luovuus, vastuullisuus ja ideointiin kannustava opetus Yrittäjyyskasvatus voi tukea nuoren tulevaa menestystä - sekä jatko-opinnoissa että työelämässä ” Aktiivisen, osallistuvan ja kehittyvän sekä itsensä peliin laittavan opiskelijan voidaan katsoa olevan yrittäjyyskasvatuksen onnistunut tulos” (Kansikas 2007, 36)

Lähteet Ikonen, R Yrittäjyyskasvatus kansalaisen taloudellista autonomiaa etsimässä. Kopijyvä Oy, Jyväskylä. Kansikas, J Kasva yrittäjyyteen. Gummerrus Kirjapaino Oy, Jyväskylä. uksen_suuntaviivat.html Seikkula-Leino, J Opetussuunnitelmauudistus ja yrittäjyyskasvatuksen toteuttaminen. Pro gradu – tutkielma.