25.9.2016Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kestävän kehityksen kasvatuksen organisoituminen suurissa kunnissa
Advertisements

Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
OLETKO KIINNOSTUNUT VAIKUTTAMISESTA? HALUATKO EDISTÄÄ OPPILAIDEN ASIOITA KOULUSSA? TAHDOTKO TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ ERI TAHOJEN KANSSA? NYT SIIHEN ON MAHDOLLISUUS:
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Opettaja oman työnsä arvioijana AMK:n yhteistyöpäivä Anja Tuovila laatukoordinaattori.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020: NEUVONTA
Maatalouskoneiden huolto
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Arja Holm, Rinnekodin koulun rehtori
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TYÖHYVINVOINTI JA TYÖKYKY TYHY / TYKY
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
Tervetuloa Innopajaan
Esityksen nimi / Tekijä
Viisi asiaa, mitä jokaisen opettajan tulisi tietää laadusta
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Maakuntakirjastokokous
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Ammatillisen koulutuksen reformista
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Turun kaupungin toimintamalli sisäilma-asioissa
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Viestinnän työkalupakki
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Ulkoinen viestintä Viestintäryhmä valmistelee viestinnän hankepäällikön johdolla ja esittelee hankeryhmälle ja edelleen ohjausryhmälle keskeiset ratkaisuehdotukset.
PERA Hanke PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa PERA II jatkohanke.
Haja-asutuksen jätevesien käsittely-koulutustilaisuus
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
Viestintäsuunnitelma
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Osaamisen ennakointifoorumi
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi

Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Kaikki perusopetuksen koulut tekevät joka 4. vuosi ympäristökartoituksen. Ympäristökartoituksen sisältöjä ovat johtaminen, tiedotus, opetus, yhteistyö ja ylläpitotoiminnot. Kartoituksen pohjalta ympäristöohjelmaan valitaan kehittämisenkohteet seuraavan neljän lukuvuoden ajan.

Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Kaikki Helsingin perusopetuksen koulut tekevät lukuvuosittain toimintasuunnitelman, jonka osaksi liitetään ympäristösuunnitelma. Ympäristösuunnitelmaan on valittu 1-2 kehittämiskohtaa. Ympäristösuunnitelma sisältää käytännön suunnitelman siitä miten kehittämistyö toteutetaan: kuka tekee, mitä, milloin ja mitä resursseja tarvitaan.

Kirsi Verkka POL Helsingin opetusviraston tuki koulujen ympäristötyölle Ympäristösuunnitelma- ja kartoituskoulutukset Koulutuksiin voi osallistua 2 opettajaa/ koulu. Opetusvirasto maksaa sijaiskustannukset. Ekotukihenkilöiden koulutus ja täydennyskoulutus. Kestävän kehityksen vierailukoulut. Oppilaiden ympäristöryhmien ohjaavien opettajien koulutukset

Kirsi Verkka POL Helsingin opetusviraston tuki koulujen ympäristötyölle Leirikoulut koulujen ympäristöryhmille Lajitteluroskakorit kouluille Pedagogiset yhteyshenkilöt 2 x 1,5 vuosiviikkotuntia Opetusvirasto rahoittaa Helsingin luontokouluja

Lisätietoja: Kirsi Verkka Opetuskonsultti Helsingin opetusvirasto p kirsi Kirsi Verkka POL

Sinä olet se muutos, jonka toivoisit toisissa näkevän. Gandhi Kirsi Verkka POL