10.11.2006HAAGA-HELIA kalvopohja 1 HH3S koulutuksen kehittämishanke Heli Kortesalmi Myynnin ja palvelun kompetenssien integroiminen laskentatoimen opetukseen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kurssimarkkinointia Koulutuksen toiminta-alue/Sari Helminen1 Syksyn kursseilla on tilaa!
Advertisements

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Yritysviestinnän ja internet-palveluiden asiantuntija.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
Yritystapaus osa I – tervetuloa! KTT Christa Uusi-Rauva puh Kurssin vastuuopettaja.
Vaikuttavuuden arviointi
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Asiakasosallisuuden edistäminen Kokemuksia pelillisestä kehittämisestä
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Opeka-kyselyn tulokset
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Monialainen yhteispalvelu
Uusi toimija (pieni) Perinteisen tuotteen ongelma
Henkilöstö kilpailutekijänä
Kokemuksia etävalmennuksesta
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
<Hankkeen nimi>
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Ekosysteemifoorumin ratkaisutyöpaja 15. 8
Muutokset matematiikan opetuksessa
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Viestinnän työkalupakki
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Ulkoinen viestintä Viestintäryhmä valmistelee viestinnän hankepäällikön johdolla ja esittelee hankeryhmälle ja edelleen ohjausryhmälle keskeiset ratkaisuehdotukset.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Opettajan pedagoginen ajattelu
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Research Data Management Agents
Näyttöpinta-alan laajennus virtuaalitodellisuuden keinoin
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Esityksen transkriptio:

HAAGA-HELIA kalvopohja 1 HH3S koulutuksen kehittämishanke Heli Kortesalmi Myynnin ja palvelun kompetenssien integroiminen laskentatoimen opetukseen

HAAGA-HELIA kalvopohja 2 Aiheen valinta  Liiketalouden johdon toimeksianto: ” HH3S – kompetenssit on kirjoitettava auki opintojaksokuvauksiin. Kannattaa miettiä, mihin opintojaksoon kunkin kompetenssin tavoittelu sopii (kaikissa niitä ei tarvitse olla lainkaan). Tämän tulisi näkyä sitten myös arviointikriteereissä (tieto?taito? asenne?).”

HAAGA-HELIA kalvopohja 3 Tavoite  Kuinka integroida HH3S kompetenssit laskentatoimen opintojaksoille?  Rajaus:  ulkoinen ja sisäinen laskentatoimi  Ideoita kuinka rooleja tulisi näkyä laskennassa

HAAGA-HELIA kalvopohja 4 HH3S Kompetenssit 1.Markkinaennakoija 2.Myynnintekijä 3.Palvelutuotteistaja 4.Asiakkaan kumppani 5.Yhteispelin rakentaja 6.Digisoveltaja 7.Kosmopoliitti 8.Itsensä johtaja

HAAGA-HELIA kalvopohja 5 Nykytila

HAAGA-HELIA kalvopohja 6 Laskentatoimen näkökulmat 1.Laskentatoimi back- office palveluna 2.Laskentatoimi palveluna -yhtenevän termistön käyttö – tiedon vahvistaminen omalla erikoistumisalueella

HAAGA-HELIA kalvopohja 7 Markkinaennakoija  OSAA tunnistaa tuotteen/palvelun kilpailukyvyn  OSAA arvioida ja tuoda kilpailutietoa päätöksenteon tueksi  OSAA profiloida asiakaskuntaa (osa asiakkuudesta huolehtimista) -> Luonnollinen osa johdon laskentatoimen kurssien harjoituksia  Tuotekannattavuus laskentaa  Kilpailija-analyysi – yritysanalyysi  Asiakaskannattavuus laskentaa ja segmentointia

HAAGA-HELIA kalvopohja 8 Myynnintekijä  OSAA etsiä aktiivisesti uusia myyntimahdollisuuksia, viedä myyntikeskustelun loppuun sekä sopeuttaa omaa käytöstään asiakkaasta ja tilanteesta riippuen -> Perusopinnoissa tarjottavaa osaamista?  Palveluntarjoajana osaa etsiä kauppaa  Konsultti  Kirjanpitäjän lisäpalvelut  Tilintarkastajan lisäpalvelut  Osaa tarjota osaamistaan johdon laskennassa  Pohdinnassa tuodako näitä laskentaan esimerkiksi roolipelin avulla

HAAGA-HELIA kalvopohja 9 Palvelutuotteistaja  OSAA kehittää ja hyödyntää erilaisia menetelmiä asiakasymmärryksen lisäämiseksi  OSAA valita ideat toteutettavuuden ja kannattavuuden kannalta -> Johdon laskentatoimi  Asiakaskannattavuus, asiakasanalyysi harjoitukset, myyntiraportit, palvelun hinnoittelu- ja kustannus laskelmat -> Ulkoinen laskentatoimi  Palvelun tuotteistuksen case: talousnäkökulma, tulos / tase vaikutus -> Talouspalvelut yleensä palveluna -case

HAAGA-HELIA kalvopohja 10 Kosmopoliitti  OSAA luoda ja viestiä yhteisen ymmärryksen tilanteesta ja tavoitteista monikulttuurisessa asiakassuhteessa, tiimissä ja verkostossa  OSAA muokata omaa käyttäytymistään vastapuolen kulttuuriin sopivaksi -> Kulttuurikoulutus peruskursseilla -> Kielitaito kielten kursseilla -> Laskentatoimessa Oman alan sanasto tutuksi, englanninkielinen kurssi, kansainväliset tilinpäätöstandardit Opiskelijavaihtoon kannustaminen

HAAGA-HELIA kalvopohja 11 Asiakkaan kumppani  OSAA proaktiivisesti ylläpitää ja kehittää asiakassuhdetta, luottamusta ja asiakasuskollisuutta  OSAA ennakoida asiakkaan tavoitteita ja tarpeita  OSAA ylittää asiakkaan odotukset -> Perus- ja syventävissä opinnoissa  Asiakkuuden arvon laskentaa (johdon lt)  Pohdintaa mikä on talousasiantuntijan työ, mikä tuottaa lisäarvoa  Asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen  Case / video / keskustelu

HAAGA-HELIA kalvopohja 12 Yhteispelin rakentaja  OSAA yhdistää oman organisaation prosessit tukemaan asiakkaan ongelman ratkaisua ja palvelua  OSAA luoda palvelua ja kilpailukykyä muista yrityksistä muodostuvien verkostojen avulla  OSAA käyttää omaa vaikutusvaltaansa asiakkaan ratkaisun toteuttamiseksi omassa organisaatiossa -> Laskentatoimen henkilö backoffice prosessissa mukana – ei vaikutusta opetukseen

HAAGA-HELIA kalvopohja 13 Digisoveltaja  OSAA myydä ja palvella virtuaalisesti  OSAA aktiivisesti käyttää tietojärjestelmiä asiakastiedon hyödyntämiseksi ja liiketoiminnan edistämiseksi  OSAA nähdä mahdollisuuksia tehostaa ja uudistaa palvelutuotantoa uusien tekniikoiden avulla -> Ulkoinen ja johdon laskenta  Erilaisten kirjanpidon sovellusten käyttö ja sähköisten palveluiden tunteminen  Johdon laskentatoimen harjoitukset

HAAGA-HELIA kalvopohja 14 Itsensä johtaja  OSAA asettaa tavoitteet ja priorisoida ne liiketoiminnan kannalta järkeviksi suorituksiksi  OTTAA vastuun omasta kehittymisestään  TOIMII systemaattisesti organisaationsa prosessien mukaisesti -> Laskentatoimen kursseilla  Johdon laskennassa mittareiden kehittäminen (balanced scorecard)  Lakien ja verojen jatkuva muutos  Sisäisen valvonnan työkalut organisaation prosessien kehittämisessä

HAAGA-HELIA kalvopohja 15 Seuraavat toimenpiteet 1.Asian myyminen osaamisryhmälle 2.Asioiden esittämistapa: 1.Johdon laskentatoimen case-tehtävät 2.Ulkoisen laskennan kirjausharjoitukset 3.Roolipelit / oman ammatti- identiteetin pohtiminen – millä kurssilla 4.Englanninkielinen kurssi

HAAGA-HELIA kalvopohja 16 Kiitos!