Terveystiede oppiaineena. Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Advertisements

Lähipalveluhanke / Hämeenlinna (erityisesti Kalvola) Juva, Joroinen, Rantasalmi = JJR Porin yhteistoiminta-alue (Luvia,
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Terveyden edistäminen
Sairaus ja ahdistus – kristillisen uskon mahdollisuus ja lupaus
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Terveysosaaminen ja media
STES - kesäkoulu – UKK-instituuttiTampere.
2. Terveyteen vaikuttavat tekijät
Terveystieto 7.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Mielenterveys s. 110 –
Terveysosaaminen ja media
Toimintakyvyn arviointi
Kansanterveystyö s Kansanterveystyö lisää tietoa ja ymmärrystä tutkimukset tutkimukset tilastot tilastot rekisterit rekisterit.
NUORTEN SEKSUAALI- KASVATUS JA SEKSUAALITERVEYS
Tuki- ja liikuntaelinten sairaudet
Kirkkojen ja kristillisten järjestöjen päihdestrategiat
Terveys kansanterveysohjelma
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Toimintakyky s.36 Fyysinen Psyykkinen Kognitiivinen Sosiaalinen
9-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi
Onko rakenteet kunnossa, vai romahtaako katto? Ajatuksia terveyden edistämisen rakenteista suunnittelija Nella Mikkonen.
WHO: n terveyden edistämisen tavat
Hurtig TE1 Terveyden edistäminen ja terveyserojen kaventaminen.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
WHO: n terveyden edistämisen tavat
UUSI yo-tehtävä, joka mittaa arviointikykyä  Suomen kansalliseen rokotusohjelmaan sisällytettiin vuonna 2013 papilloomavirusrokote (HPV) vuotiaille.
Kansantaudit Tartuntataudit
PROMOOTIO JA PREVENTIO, VÄESTÖSTRATEGIAT
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Hurtig TE1 Mitä on terveys?. Tehtävä terveys Mitä terveys mielestäsi on ja mitä siihen liittyy? Voit luoda omia käsitekarttoja myös tabletillasi:
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Sairaudet ja niiden ehkäisy Yleisesti kansanterveydestä.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Käytännön juttuja yo-kokeeseen 8.30 paikalle ruokalaan + kunnon lyijykynät tai lyijytäytekynät, kumit Eväät niin, ettei rasioissa ja pulloissa lue mitään.
TERVEYSKASVATUS * Valistus * Opetus * Neuvonta >< ei tavoita kaikkia >< opetus ei laadukasta, monipuolista, innostavaa >< kaikki eivät pääse terveysneuvontaan.
1. SUOMALAISET KANSANTAUDIT TERVEYSTIETO 9. MITÄ SAIRAUKSIA MUISTAT? KIRJOITA TAULULLE  Millä eri perusteilla sairauksia voidaan ryhmitellä?  Missä.
Muistisairaudet dementia ja Alzheimer. Miten syntyy ja mitkä tekijät vaikuttavat? Dementian yleisin syy on alzheimerin tauti (yli 50%) tai vaskulaarinen.
Koealue: s  Mielihyvän tavoittelu on luontaista, sitä tavoitellaan monin eri keinoin esim. urheilemalla, ruoalla, internetillä, peleillä 
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
VOK- valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittäminen
Terveyden määritelmät
Mitä terveys on? s. 8 – 15.
Kansanterveystyö Yksilöön, yhteisöihin ja ympäristöön kohdistuva terveyden ylläpito ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaanhoito 1972 kansanterveyslaki.
Pitäisikö terveyseroja pyrkiä kaventamaan. Miten
Terveyskulttuuri.
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
1. Monimuotoinen terveys
Toimikauden suunnittelu
Mikä näistä mielestäsi kuvaa terveyttä? Perustele.
Eläkeikäiset.
TE1 Terveyden perusteet
Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus
Ympäristöterveys – tarkastelun näkökulmia
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Terveystiede oppiaineena
Tapaturman määritelmä… Äkillisen, odottamattoman ja tahattoman tapahtuman seurauksena henkilö menehtyy, loukkaantuu vakavasti tai saa lievemmän vamman.
2 Terveysosaaminen.
Psyykkinen terveys.
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Näkökulmia vastaamiseen
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
Kirjoittajaprofiilit
Kansanterveyden edistäminen Lastensuojelu- ja nuorisotyö
KOTITEHTÄVÄN VASTAUKSET
Esityksen transkriptio:

Terveystiede oppiaineena

Monitieteisyys taloudellinen näkökulma historiallinen näkökulma liikuntatieteellinen näkökulma biologinen, lääketieteellinen ja terveydellinen näkökulma

yhteiskunnallinen, kulttuurinen näkökulma käyttäytymistieteellinen, sosiaalinen näkökulma filosofinen, eettinen näkökulma (TERVE!2) median lukutaito, terveyden lukutaito, kriittisyys

Terveys WHO: n mukaan fyysinen psyykkinen sosiaalinen toimintakyky (TERVE! 1 s. 8-9) lisäksi tärkeää muistaa: positiiviset ja negatiiviset terveysvaikutukset

Terveystiedon tasot 1.yksilö 2.yhteisö 3.yhteiskunta 4.globaali

= kehittäminen, ehkäisy, yleensä muutosprosessi 1.Terveysosaaminen, valistus ja kasvatus 2.Terveyttä tukeva yhteiskuntapolitiikka, päätöksenteko Terveyden edistämisen eli promootion keinot

3.Terveellinen elinympäristö 4.Terveydenhuolto ja –palvelut 5. Yhteisöllisyys ja yhteisöjen toiminnan kehittäminen = WHO5!

Katso myös Terve 4, s ; Terveystiedon kokeessa usein toistuvia jäsentelymalleja

Preventio = sairauksien ehkäisy (TERVE!1 S.13-14) sairauksien vähentämistä riskitekijöiden vähentämistä 1.Primaaripreventio  kohteena terveet ihmiset  esim. rokote, kondomin käyttö 2.

2. Sekundaaripreventio  lievästi sairastunut tila, ehkäistään sairauden paheneminen  esim. kotiin jääminen lepäämään, seulonnat 3. Tertiääripreventio  sairastuneiden parantamista tai kuntouttamista