Y RITYSESITTELYT JA SUHDETOIMINTA Pertti Strandman ja Samuli Viitala
T AUSTAA Tavoitteena edistää suhteita ja sen kautta myyntiä markkinointiviestinnän keinoin. Pyritään tuomaan esille yrityksen myönteisiä piirteitä. Suhteiden edistämiseen käytettäviä keinoja ovat: mainonta, henkilökohtainen myyntityö, myynninedistäminen, suhde- ja tiedotustoiminta sekä suoramarkkinointi
S UHDETOIMINTA Yrityksen suhdetoiminnan kohteita ovat yrityksen ulkoiset ja sisäiset kohderyhmät Suhdetoiminnan tehtäviä ovat mm. lehdistösuhteiden hoitaminen, tiedottaminen, ilmaisen julkisuuden saaminen ja lobbaus. Keskipisteessä oma yritys ja siihen liittyvät asiat
E SIMIESVIESTINTÄ Vaikuttamalla alaisiin mahdollistaa vaikuttamisen muihinkin sidosryhmiin. Tyytyväinen työmies on kuin kävelevä mainos. Suhteiden luominen on jatkuvaa toimintaa. Esimies voi edustaa firmaansa myös työajan ulkopuolella.
”Viestintäkeinojen valinnassa tärkeintä on se, miten kyseinen keino kykenee välittämään yrityksen viestisisällön oikealle kohderyhmälle.” (
Yrityksen sisäinen suhdetoiminta Mitä esimiehen pitäisi huomioida? Alaisia kohtaan Omia esimiehiä kohtaan
LÄHTEET Markkinointiviestintä. Saatavissa: stin.htm Hakupäivä Kuluttajaviraston materiaali markkinointiviestinnästä. Saatavissa: FI/kuluttajakasvatus/mainonta-ja-kaupallinen- media/tietoa-mainonnasta/markkinointiviestinta Hakupäivä Etälukion materiaali markkinointiviestinnästä. Saatavissa: 3. Hakupäivä