Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab” 14.4.2016.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ELINVOIMAPOLITIIKAN ULOTTUVUUDET Saavutettavuus Sijaintiedut Uusiutumiskykyiset yritykset Yrittäjyys Kunta hankkijana Houkutteleva kaupunki Organisoinnin.
Advertisements

1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Jokaisella lapsella on mahdollisuus…
PORIN KAUPUNGIN MAAPOLITIIKKA
Opi ja kasva -konferenssi osaamisen kehittämisen välineenä Kuva: Helsingin kaupungin aineistopankki.
Kansainvälisten tutkimuskeskusten tietotaito Kainuulaisten PK-yritysten käyttöön Projektipäällikkö, Pasi Puhakka, KE.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
NEO-ACT OY Kierrätysalan sosiaalisen yrityksen toimintamalli
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
VANHUSTYÖN OSAAJAT ry  moniammatillinen yhdistys  valtakunnallisesti toimiva  perustamiskokous Tampereella Vakka Verkostoon –Leonardo da Vinci.
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Kulttuuri ja hyvinvointi Vuoden 2015 KIT-toiminnan suuntaviivat.
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Uusia avauksia korkeakouluyhteistyössä tutkimuksen tukipalveluiden ja hallinnon alueella - Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto RAKETTI -päätösseminaari.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tilaus- ja yhteistyögradut Tampereen kaupungin näkökulmasta Tampere Riitta Juusenaho.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti) Timo Kopomaa Avoin yliopisto 2016.
Ikääntyneiden asuinympäristöt, palvelut ja hoiva Ira Verma projektipäällikkö Sotera Instituutti Arkkitehtuurin laitos.
Toimintakausi Ydinporukka pieni, mutta aktiivinen! Lisää innostuneita mahtuu mukaan!
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kansalaisten Eurooppa Mauri Uusilehto Nuoriso- ja kulttuuriyksikkö.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
Toiminnallinen sote-integraatio Tapaaminen Toiminnallista integraatiota edistävät Kaste- hankkeet -VM:n kuntakokeilut: Hyvinvoinnin integroitu.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Vastuullisuus ja Kestävä kehitys Aalto-yliopisto työryhmä
Datan hallinnan asiantuntijan työnkuva ja siinä tarvittava osaaminen
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Humakin yhteistyöverkoston kartoitus
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Yhteinen tavoitteemme
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Tervetuloa Innokylään
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
ORCID-tutkijatunnisteen käyttöönoton edistäminen
Yrittäjyyskasvatuspäivät Outi Sutinen Jaana Uusitalo
Animaatiot ja simulaatiot matemaattisten aineiden opetuksessa
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Cultura Yhdistävä tekijä
Hanasaari ruotsalais – suomalainen kulttuurikeskus
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kestävän yrittäjyyden innovaatiot KESY –
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Esityksen transkriptio:

Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab” Ida Björkbacka erityissuunnittelija

KAUPUNKIAKATEMIA on Yhteistyömuoto ja -verkosto, jossa edistetään kaupunkisuunnittelun, kaupunkikehittämisen ja kaupunkitutkimuksen vuorovaikutusta sekä käynnistetään ja tuetaan poikkitieteellisiä projekteja. Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen sivuainekokonaisuus (max.40 opiskelijaa/vuosi) alk Toiminta tähtää yhteiseen oppimiseen ja keskeisenä menetelmänä on yhteiskehittäminen (co-creation/co-creation of knowledge)

VISIO Luodaan parempaa, kestävämpää ja vetovoimaisempaa kaupunkia sekä nostetaan pääkaupunkiseudun ja yliopistojen vetovoimaa ja sijoituksia kansainvälisissä vertailuissa. Kaupunkiakatemia yhdistää kaupunkitutkimustiedon tuottajat ja käyttäjät yhteiskehittämisen toimintamallien kautta. Kaupunkiakatemia toimii monitieteisen opetuksen ja kaupunkitutkimuksen areenana, yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kanavana sekä kaupungin kehittämisen työkaluna. Kaupunkiakatemian toiminnalla nostetaan yliopistojen tutkimuksen ja opetuksen laatua sekä lisätään tutkimusaktiivisuutta.

TAUSTAA YHTEISTYÖLLE 2000-luvun vaihteessa kaupunkitutkimusprofessuurit HY Kaupunkitutkimus ja metropolipolitiikka–ohjelma ( KatuMetro ) vuodesta 2010 lähtien. Toinen kausi menossa Aalto-yliopiston ja Helsingin kaupungin Innovatiivinen kaupunki -ohjelma (vuodesta 1999) loppumassa. Kaupunkiakatemia on seuraava askel kehitetään kaupunkitutkimuksen ja kaupungin toimijoiden sekä kaupunkilaisten välistä vuorovaikutusta.

ESIMERKIKSI Tietotarpeita hyödynnetään tutkimushankkeiden kehittelyssä, Kaupunkiakatemian opetuksen suunnittelussa sekä potentiaalisina gradu-aiheina Maisteriopintoihin suunnitellaan kurssikokonaisuutta, jossa kaupungin toimijoilla olisi opetuksessa keskeinen rooli KA:n opiskelijoiden työharjoittelupaikkamahdollisuuksia kartoitetaan kaupungin organisaatiossa Naapurikaupungit mukaan? YHTEINEN PROSESSI JA TUTKIMUSKYSYMYKSET TIETOTARPEETTUTKIMUSINTRESSIT

YRITTÄJYYS Yritykset mukaan tutkimus- ja kehittämishankkeisiin Kokeilukulttuuri - kaupunki testialustana Kaupunkiakatemian tuotteistaminen paketoida yhteistyömuotoja kumppaneille Hyödynnetään esim. Helsinki Think Companya ja…?

Lab + Kaupunkiakatemia Lab avaa kaupungin kehittämistoimintaa -> Kaupunkiakatemialle kosketuspintaa Tunnistaa kohdat joissa tutkimustieto tukisi kehittämistoimintaa Yliopistojen kurssin voisivat kytkeytyä Labin hankkeisiin (kaupungin keissejä kursseille) yliopistoissa menossa olevia tutkimushankevalmisteluja voisi kytkeä Labin kehittämishankkeisiin opiskelijat löytäisivät kiinnostavia kurssi- ja harjoitustöitä Tiedonkulku: Tiedottaa yliopistoihin mitä teemoja Labissa on ja edistää kohtaamisia

Kaupunkiakatemian opiskelijapoolin rakentaminen Labiin? Esimerkiksi: opiskelijoiden palkkaaminen Labiin viikonlopuiksi opiskelijoiden kurssitöiden esittely opiskelijoiden blogikirjoituksia Labin teemoista Some-keskustelujen synnyttäminen (esim. Facebook: kaupunkitutkimus- sivu) + mahdollinen kurssi, jonka sisältö olisi miten keskustella tieteestä somessa

Kaupunkiakatemian toimintaa Labin tiloissa Esimerkiksi Kaupunkiakatemian kurssien pitäminen Labissa Aamukahvit, teemat kytköksissä Labin hankkeisiin

Yhteystiedot Helsingin kaupunki Ida Björkbacka erityissuunnittelija p