Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEHITTÄMISHANKKEIDEN OHJAUSMALLI
Advertisements

Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Tietohallintolain vaikutus Heikki Lunnas Kuopio.
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Kauniaisten tietohallintostrategia
Sähköiset hankinnat kuntasektorilla Lainsäädännön kehitys Saila Eskola KTM.
EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 Sosiaalisten yritysten toimintaedellytykset – ajankohtaista lainsäädännöstä.
Kuulemistilaisuus Varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
JHKA periaatteet Päivitys JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
JulkICT Lab ja Dataportaali Avoin data ja palvelukokeilut Pelvelukehityksen ekosysteemi julkisessa hallinnossa Mikael Vakkari – JulkICT/YRO.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Tavoitteet ja tehtävät Anne Kauhanen-Simanainen
Yhden luukun palvelumalli tiedon hyödyntämiseen. Palveluiden käyttäjälähtöisyys kasvaa. Palvelut tehostuvat ja toiminnan tuottavuus kasvaa. Tiedon laatu.
Julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri - tietovarantoryhmä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri (KaPA) Ohjelmapäällikkö Maria Nikkilä Valtiovarainministeriö, JulkICT.
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys Luonnos JHS 179 –suosituksen liitteeksi.
JHKA periaatteet Päivitys JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Ehdotus JUHTA:n ja jaostojen asettamisesta JulkICT JUHTA 2016.
Yhteentoimivuus ja avoin tieto Tietohallintolaki ja PSI-direktiivi Mikael Vakkari Neuvotteleva virkamies VM / JulkICT.
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
JHKA-jaosto Tavoitteet ja vuosikello 2015 JHKA-sihteeristö, VM / JulkICT.
Kansallinen palveluväylä Hankejohtaja Pauli Kartano Valtiovarainministeriö.
Kiekun käyttöönoton mahdollistama tuottavuuden parannus talouspäällikkö Jukka Nummikoski.
PSI-direktiivin muutoksen implementointi O-P Rissanen.
Yhteentoimivuusmenetelmä ja julkisen hallinnon tietoarkkitehtuuri Mikael af Hällström KMR/YSR Verohallinto.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
JHKA tietoarkkitehtuuriryhmän työskentely Teemojen ja tiekartan työstäminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Kohti yhteentoimivaa metatietoa
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Semanttisen yhteentoimivuuden viitekehys
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Kansallinen palveluarkkitehtuuri Tilanne ja lainsäädäntö
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
JHKA-jaosto Toni Äikäs / VM JulkICT
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
<tapahtuman otsikko>
Anne Kauhanen-Simanainen
Tietopolitiikka ja julkisen hallinnon ICT
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely
Avoimen tiedon tavoitteet
YTI – Yhteinen tiedon hallinta
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Millaista monipaikkaisuutta Suomeen - Selvitys kaksoiskuntalaisuudesta
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Ajankohtaista julkisista hankinnoista
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
JHKA tilanne Q
Tietohallintolain perusteella annettavien asetusten valmistelu
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
, Antti Mäki ja Outi Tasala
Esityksen transkriptio:

Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv EK:n lausuma 331/2010  Eduskunta edellyttää hallituksen seuraavan lainsäädännön tavoitteiden, kuten tietojärjestelmien yhteentoimivuuden ja kustannustehokkuuden, toteutumista sekä ryhtyvän tarvittaviin toimenpiteisiin, mikäli ilmenee, etteivät lainsäädännön tavoitteet toteudu. Eduskunta edellyttää lisäksi, että hallintovaliokunnalle annetaan perustuslain 47 §:n 2 momentissa tarkoitettu kirjallinen selvitys saavutetuista tuloksista mukaan lukien vapaaehtoisen yhteistyön eteneminen seuraavan vaalikauden aikana.

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Julkisen hallinnon tilanne ennen THL:a  Suurin ongelma yhteentoimivuuden puute  Ohjaus, toimivalta ja vastuut hajautettu  Julkisen hallinnon tietohallinnon menot noin 2 mrd. euroa, josta suurin osa käytettiin järjestelmien ylläpitoon ja palvelujen hankintaan

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Ongelmat tiedostettiin  Vaadittiin tehokkaampia toimia, vähemmän päällekkäisiä hankintoja ja asiantuntemuksen kokoamista.  Vaadittiin tuottavuuden parantamista hyödyntämällä paremmin tietotekniikkaa, vauhdittamalla sähköistä asiointia, edistämällä yhteentoimivuutta ja käyttäjälähtöisyyttä.  Tavoitteeksi asetettiin, että vuonna 2013 kansalaiset ja yritykset voivat käyttää kaikkia keskeisiä palveluja sähköisesti.  Yhteentoimivuus ja yhteensopivuus haluttiin varmistaa lailla.

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv THL voimaan  Tavoitteena tehostaa julkisen hallinnon toimintaa sekä parantaa julkisia palveluja ja niiden saatavuutta  Tavoitteena varmistaa julkisen hallinnon tietohallinnon yhteentoimivuus  Keinona kokonaisarkkitehtuuri, jonka tuli olla valmiina vuonna 2015, JHS-suositukset ja JH-standardit, yhteiset IT-palvelut, yhteishankinnat ja niiden ohjaus sekä VM:n ohjeet ja suositukset  Yksityiskohdista piti säätää VN:n asetuksilla kokonaisarkkitehtuurista ja velvoitteesta pyytää VM:n lausuntoa merkittävistä hankinnoista  Ei säännöksiä tietovarannoista tai perusrekistereistä

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Luvatut kustannussäästöt vuosittain  Yhteensovittaminen maksaa 110 milj. euroa, mutta pienentää käyttö- ja ylläpitokustannuksia  Yhteentoimivuus - kymmeniä miljoonia euroja  Kokonaisarkkitehtuuri – 50 milj. euroa

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto pp.kk.vvvv Hallitusohjelma  Digitalisoituminen on keskeinen mahdollisuus tuottavuuden lisäämiseen, ja se on hyödynnettävä täysimääräisesti  Julkiset tietovarannot on avattava määrätietoisesti  Toteutetaan toimiva kansallinen sähköinen tunnistamisratkaisu