Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely
YTI seminaari JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke

2 1990-luku 2000 Tekniikka Politiikka Hallinto
Internet kuluttajakäyttöön Hakukoneet Tekniikka Julkisen sektorin toimintaprosesseja, sähköistä asiointia ja päätöksenteon avoimuutta on kehitettävä tieto- ja viestintätekniikan tarjoamista mahdollisuuksista käsin Lipposen II hallitus Politiikka Hallinto Julkisen hallinnon verkkosivut

3 2000-luku 2010 Tekniikka Politiikka Hallinto Web 2.0
SaaS (Software as a Service) Tekniikka Julkinen hallinto tarjoaa hallituskauden aikana palveluitaan enenevässä määrin myös internetin ja muiden viestintävälineiden kautta perinteisen palvelutuotannon rinnalla. Vanhasen hallitus Politiikka Julkisen verkkoasioinnin kehittämishanke JUNA Sähköiset palvelut Sähköisen asioinnin ja demokratian edistämisohjelma SADe-ohjelma Tietohallintolaki Hallinto

4 2010-luku Tekniikka Politiikka Hallinto Cloud Mobile Apps Linked Data
Julkisen sektorin tuottavuutta lisätään hyödyn-tämällä nykyistä tehokkaammin tiedolla johtamista, yhteensopivia tietojärjestelmiä ja kokoamalla julkis-hallinnon tietohallintoa ja hankintojen rahoitusta yhteen. Kataisen hallitus Politiikka Valtori Kansallinen palveluarkkitehtuuri Avoin Data Digihankkeet Hallinto

5 Tavoitteena yhä paremmat ja tehokkaammat palvelut vaikka keinot ja ympäristö muuttuu
Yhteinen tiedon hallinta-hanke vastaa tämän päivän haasteisiin Sipilän hallitusohjelman mukaisesti toimintatavat uudistaen rakennetaan julkiset palvelut käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi, jotta julkisen talouden kannalta välttämätön tuottavuusloikka onnistuu. Julkinen hallinto sitoutuu kysymään samaa tietoa kansalaisilta ja yrityksiltä vain kerran. Tietojärjestelmät ovat Kansallisen palveluarkkitehtuurin myötä kehittyneet sille tasolle, ettei teknologia ole keskeinen rajoite. YTI toimii tällä alueella Tieto Sisältö Käytäntö

6 Visio tulevasta Yhteisen tiedon hallinnan ansiosta asiakkaalta
kysytään tietoa vain kerran

7 Ymmärrämmekö asiakasta? Tarvitseeko tietoa hallita?
Kuulijakunnasta riippuen voi näyttää alkuun seuraavan englanninkielisen googlen mainosvideon siitä, miten tärkeää on tietosisältöjen ymmärtäminen

8 Monet julkiset palvelut perustuvat tietoon
Monet julkiset palvelut perustuvat tietoon. Tietoa tarvitaan päätöksenteossa tai kansalaiseen liittyvää tietoa syntyy palveluissa. Kun Rakennuslupaa haetaan, niin mukaan on liitettävä monenlaisia piirustuksia ja asiakirjoja. Lupaprosessin edetessä syntyy puolestaan monenlaista tietoa, jota voi käyttää suunnittelussa. Kaavatiedot ovat myös tärkeitä taustatietoja rakennuksiin liittyen. Monet sosiaalietuudet ja –päätökset edellyttävät tietoja, kuten tulotietoja, terveystietoja, tietoja työsuhteista jne. Tietojen hallinta osana asiointia onkin yhä tärkempää ja varsinkin digitalisaation myötä mahdollisuudet ja odotukset ovat korkealla.

9 Kysytään vain tarvittaessa – edellyttää hyvää tiedon laatua

10 Yhteinen tiedon hallinta luodaan viiden työpaketin avulla
Omadata julkisessa hallinnossa, jossa sovelletaan omadata- periaatteita julkisessa hallinnossa oleviin kansalaisen tietoihin Yhteinen tiedon hallintamalli, jossa kehitetään yhteisesti käytettävän tiedon hallintaa Tiedon jakeluratkaisu, jolla voidaan mm. siirtää ja julkaista suuria tiedostoja Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet, joilla parannetaan ja yhtenäistetään tietosisältöjen määrittelyä Tiedolla johtamisen kokeilu, jossa lisätään kuntien taloustiedon käyttöä

11 Omadata julkisessa hallinnossa: kansalainen voi käyttää ja hyödyntää julkisen hallinnon tallentamia tietojaan Yksilö voi hyödyntää tietoaan sekä jakaa, vaihtaa tai myydä sitä edelleen valtuuttamaansa palveluun hyödynnettäväksi

12 Yhteisen tiedon hallintamallin ansiosta toiminta tehostuu ja laatu paranee
Ylläpito tehostuu skaala-edun ansiosta Ydintiedot ovat yli yhteiskunnan ja sen toimijoiden tarvittavia keskeisimpiä tietoelementtejä Avoimen tiedon hallinnan ja jakelun tavoitteena on tietovarantojen avaaminen suunnitelmallisesti, jotta kaikki merkittävät julkiset tietovarannot ovat mahdollisimman laajasti koko yhteiskunnan saatavilla ja käytettävissä

13 Monikäyttöinen tiedon jakeluratkaisu helpottaa sekä tiedon lähteitä että käyttöä
Tieto saadaan koosta tai muodosta riippumatta yhden välitysratkaisun avulla laajasti saataville. Välityksen lisäksi arvioidaan tarvetta ja mahdollisuuksia tietosisältöjen muokkaamiseen paremmin käyttöä tukevaksi Tiedon tuottajat Tiedon hyödyntäjät Viestit Tiedostot Raken- teellinen tieto Monimuotoiset Käyttöön tiedon Palveluväylä sopivaksi lähteet muokattu tieto

14 tiedonmäärittelyn menetelmät
Yhteentoimivuuden menetelmä ja välineet parantavat ja yhtenäistävät tietosisältöjen määrittelyä SISÄLLÖT Sanastojen tuottaminen ja ylläpito Koodistot ja koodistopalvelut Palvelu- kokonaisuus – systemaattiset tiedonmäärittelyn menetelmät ja yhteentoimivuuden välineistö SISÄLLÖT SISÄLLÖT Tietomallinnus – yhteiskäyttöiset määrityskirjastot ja soveltamisprofiilit Sanastojen julkaisu SISÄLLÖT Yhteinen tapa määritellä tietosisältöjä ja rajapintoja julkisen hallinnon tietojärjestelmiin Tietojen harmonisointi auttaa sekä kansalaista että viranomaisia termiviidakossa Ymmärrys, mitä mikäkin termi ja tieto tarkoittaa Tietosisältöjen yhteensovittaminen sanastojen avulla

15 Tiedolla johtamisen kokeilun ansiosta kuntien taloustietoa käytetään päätöksenteon tukena
Kuntien taloustietojen ja rekisterien yhdenmukaistaminen esim. kuntien taloustietoja, palveluiden hintoja on aiempaa helpompaa vertailla Osana tiedolla johtamisen työpakettia toteutetaan: Taloustietojen keruun edellyttämät määrittelyt ja koodistot: Muissa työpaketeissa syntyviä menettelytapoja ja välineitä sovelletaan kuntien taloustiedon käyttöön siten, että tekeillä oleva tilinpäätösrekisteri ja palveluoperaattori voivat aloittaa ja tuottaa tietoja valtionhallinnon päätöksentekoon.

16 Hyödyt Kansalaisille ja yrityksille Sujuvampi asiointi
Tarpeeseen paremmin sopivat palvelut Palvelut kehittyvät ja paranevat jatkuvasti Tietosuoja ja tietoturva paranee Tiedon hakeminen ja helppo löytyminen Viranomaisille Toiminnan tehostaminen ja automatisointi edellyttävät hyvää tiedon laatua Tiedon jalostamismahdollisuudet ja jalostetun tiedon käyttäminen johtamisen ja päätöksenteon tukena Tiedon laatu ja käyttökelpoisuus paranevat Yhteentoimivuus paranee Tietotuotannon nopeutuminen Tietojen vertailukelpoisuus Kansalaisen ajansäästö Julkisen hallinnon toiminta tehostuu Julkisen hallinnon työmäärä vähenee Luotettavuus ja luottamus Kustannustehokkuus Julkisen hallinnon yhteistoiminta tehostuu Kehityskustannukset alenevat Päätöksenteossa käytetään aina viimeisintä tietoa

17 Kustannukset ja aikataulu

18 Jari Kallela neuvotteleva virkamies puh (vaihde) Suvi Remes erityisasiantuntija


Lataa ppt "Yhteinen tiedon hallinta -kärkihanke vauhtiin! Hanke-esittely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google