Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Advertisements

K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
BYOD-strategia - Tuo oma laitteesi BYOD-strategian tavoitteet Aikuislukiot tarjoavat oppimisympäristön, jossa opiskelijat voivat työskennellä.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Toimintasuunnitelma vuodelle 2016 ETR/Aluekouluttaja- ja nuorisotuomariryhmä
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Reformi haltuun OKM.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Sihteerin ammattitutkinto on uudistettu
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Pedagoginen kehittäminen
Infoa tutoropettajille
Prosessi- ja ympäristötekniikan perusta
Opeka-kyselyn tulokset
Tervetuloa Innokylään
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Organisaatioiden yhteistyö
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Oppiminen voidaan määritellä:
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt, 3 op
Verkko-opetuksen käyttö opettajankoulutuksessa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
12/25/2018 Yksikkökokous Pepe Vilpas.
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas

 Digitalisaatiolla tarkoitetaan laajasti toimintatapojen uudistamista ja prosessien ja palveluiden sähköistämistä tietotekniikan avulla. Se mahdollistaa asioiden tekemisen entistä paremmin (  Digitalisaatio on osa työyhteisön toimintatapaa, osaamista ja johtamista. Kyky uudistua on menestyksen kannalta tärkeä ( Pepe Vilpas22016

Opetuksen suunnittelu, opettajan ja opiskelijan sähköiset työpöydät Metropoliassa otetaan lähitulevaisuudessa käyttöön opettajan ja opiskelijan digitaaliset työpöydät. Nämä sisältävät:  Opetuksen suunnitteluun liittyvät palvelut (mm. OPS- suunnittelu, toteutusten tiedot, resurssit, opintojaksopalaute) Opiskelijan sähköiset palvelut (mm. eHops, opintojen seuranta, ilmoittatuminen opintojaksoille) Opintojaksojen työtilat (mm. opetusmateriaalit, tehtävät, muut oppimisympäristöt) Pepe Vilpas32016

Digitaaliset oppimisympäristöt ja pedagoginen kehittäminen Digitaalisaatio luo uusia mahdollisuuksia oppimiseen ja mahdollistaa tietotekniikan luontevan soveltamisen erilaisissa opetustilanteissa, opetusmenetelmien käytössä ja ongelmanratkaisuissa. Opiskelijalle voidaan tarjota yksilöllisiä, yhteisöllisiä tai joustavia opiskelumahdollisuuksia ja oppijan polku koostuu opetussuunnitelman tarjoamista erilaisista vaihtoehtoisista sisällöistä ja oppimistavoista. Tvt:n opetuskäyttö tarjoaa mahdollisuuksia avoimien oppimisympäristön luomiseen. Pepe Vilpas42016

Digitaaliset oppimisympäristöt ja pedagoginen kehittäminen Opetusmateriaalin painopiste siirtyy painetuista aineistoista e-aineistoihin, jolloin saatavuus ei ole ajasta ja paikasta riippuvaista Oppimisesta tapahtuu yhtä suurempi osa luokkahuoneen ulkopuolella ja opetusta monipuolistetaan mm. yksilölliseen, projekti- ja verkko-oppimiseen perustuvilla yhteistoiminnallisilla ympäristöillä Sulatuva oppiminen – Blended Learning Käänteinen luokkahuone – Flipped Classroom Digitalisaatio asettaa opettajalle haasteita monipuolisen oppimisympäristön hallitsemiseen Pepe Vilpas52016

Digitaaliset oppimisympäristöt ja opettajan ammattitaito Opettajan ammattitaidon perustana on edelleen ammattispesifinen ja pedagoginen kompetenssi mutta hänen tulisi hallita myös digitaalisia oppimisympäristöjä ja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö. Tällä mediaosaamisella opettaja hallitsee menetelmällistä “työkalupakkia” erilaisissa opetus- ja ohjaustilanteissa. Opettajalla pitäisi olla näkemys miten hyödyntää digitalisaatiota, verkkoympäristöjä ja erilaisia mediaelemettejä omassa opetuksessaan. Verkko-ympäristöt mahdollistavat mm. tiedon tuottamisen, yhteisöllisen dokumentoimisen, vuorovaikutuksen ja reflektion ei tavoin. Pepe Vilpas62016

Metropolian ”digitaalinen työkalupakki” Pepe Vilpas72016

Tavoitteita ja toimenpiteitä  Määritetään digitalisaation tavoitteet, kehittämishankkeet ja toimintasuunnitelma (vastuut, roolit, aikataulut, mitattavat tavoitteet)  Kartoitetaan osaamisalueen vahvuudet ja digitaalisten oppimisympäristöjen hyvät käytänteet  Kartoitetaan opettajien näkemyksiä omista digitaidoista ja niiden kehittämistarpeista. Järjestetään koulutusta ja työpajoja tarpeiden mukaisesti.  Lisätään yksilöllisen ja omatahtisen oppimisen mahdollisuuksia etenkin aikuiskoulutuksessa (verkko- opinnot)  Määritellään digitalisaation edellyttämät opiskelijan ICT- perustaidot ja varmistetaan tutkinnoissa näiden opetus ja käyttö  Pepe Vilpas82016

Syksy 2016 Pepe Vilpas92016

Pepe Vilpas Oppimisprosessin avoimuus Osallistumistapa: Kurssipohjainen – itseopiskelu - työssäoppinen - AHOT Aika: Lukujärjestykset – sovitut kokoontumiset – vapaus ajasta Paikka: Sidottu tiettyyn paikkaan – vapaus paikasta Oppisisällöt: kaikille yhteiset – yksilöllisesti räätälöidyt/ valinnaiset sisällöt Tavoitteiden määrittely: Opettaja- organisaatio - yhteiskunta - opiskelija

Pepe Vilpas Digitaaliset oppimisympäristöt (swot – analyysi)