Peikko Mummolassa- toimintamallin jalkauttaminen Lahden kaupungin kotihoidossa Lahden kaupunki Kotihoito Palveluesimies Kati Liikonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kelan kuntoutusraha - toimeentuloturva kuntoutuksen aikana Anne Flak suunnittelija.
Advertisements

Psoriasiskysely 2011 tulokset Helsingissä
TUTKIMUSAVUSTEINEN KEHITTÄMISHANKE LAHDEN KAUPUNGIN IÄKKÄÄT KOTIHOIDON ASIAKKAAT Marjut Komulainen Suuhygienisti (YAMK) / Lahden kaupungin suun terveydenhuolto.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Yliopistoyhteistyö palvelujen kehittämisen tukena Erikoistutkija Lea Hennala Lappeenrannan teknillinen yliopisto Lahti School of Innovation Peikko mummolassa.
Suun terveydenhuolto Rovaniemi. Järkevä työnjako Hammashoitajan tehtävänkuva → Hammashoitajat ja lähihoitajat vastaavat omalta osaltaan potilas- ja työturvallisuudesta,
Keski-Uusimaa-lehden klubikortin esittelytilaisuuden projektisuunnitelma Rauli, Janne, Katja ja Heidi.
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Autismi- ja Aspergerliitto ry Autismi- ja Aspergerliitto ry edistää ja valvoo autismin kirjon henkilöiden ja heidän perheidensä yleisiä yhteiskunnallisia.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Peikko Mummolassa - toimintamallin edellyttämät uudistukset Lahden kaupungin kotihoidon palvelu- kokonaisuudessa Lahden kaupunki Kotihoito Kotihoitopäällikkö.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
GPS-paikannusranneke
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
PALAUTEKYSELY Tämä palautekysely on suunniteltu pohjaksi jatkuvalle kehittymisellemme valmennusten tarjoajana. Sen tarkoitus on 1) auttaa meitä kehittämään.
MINI-INTERVENTIO TAVOITTEENA ON LÖYTÄÄ JA HOITAA VARHAISESSA VAIHEESSA ALKOHOLIN SUURKULUTTAJAT JA ONGELMAKÄYTTÄJÄT.
Perusterveydenhuolto 2015
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Prosessi uusien organisaatioiden mukaan ottamiseksi Tuuliin
HALUATKO TUTORIKSI? TUTOR-INFO Ke
Hetuttomien hakijoiden paikan vastaanottaminen opintopolussa
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Luontoliikunta soveltuu kaikille
Kotitehtävä, tehtävä 1.
KOTIHOIDON PALVELUOHJAAJA
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2016
RASKAUSPOLKU - sähköinen sikiöseulonta-ajanvaraus
TOP-info Lanu osaamisala
TEPA –projekti ( ) Toiminta, tuotokset ja tulokset
PEIKKO SEMINAARI HAMMASHOITAJA JA SUUHYGIENISTI KOTIKÄYNNILLÄ
Asva- hoitajan työ Martinlaakson terveysasemalla
Työterveyshuoltoon erikoistuva lääkäri Markus Halttunen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Tarvitsetko tietoa suunterveydestä? Seuraa I love suu -kampanjaa!
Pelaajalle tehtävät ennen fba-tapahtumaa - tunnusten aktivointi huoltajan toimesta - harjoituspäiväkirjan pitäminen.
PUUKAUPPA KOULUTUKSET
Kumppaniksi ry:n työssä suoriutumisen arvioinnin toimintakuvaus
KP OTE Opinnoista töihin
Suomen Punainen Risti Varsinais-Suomen piiri
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Henkilökohtainen budjetointi
Työhönvalmennustiimi esittäytyy
palvelutarpeen arvioinnin toimintakuvaus
JOPOX-laskutusohje Manse PP ry
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Palveluliikenne – PALI
Liikkuva terveysneuvontapalvelu
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Alueellinen apuvälinekeskus
OSAAMISKANSIO Nimi.
Muutoksen tuulet Eksoten alueella
RAI Espoossa
Suomi.fi-viestien käyttöönotto
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Kotipolku Kotipolku tarjoaa viittomakielistä kotipalvelua pirkanmaalaisille kuulo- ja kuulonäkövammaisille asiakkaille heidän asuin- ja toimintaympäristöissään.
Esityksen transkriptio:

Peikko Mummolassa- toimintamallin jalkauttaminen Lahden kaupungin kotihoidossa Lahden kaupunki Kotihoito Palveluesimies Kati Liikonen

Kohti konkreettisia tekoja! Innovaatioprosessin yhtenä tavoitteena on muuntaa vuonna 2013 voimaantullut vanhuspalvelulaki konkreettisiksi teoiksi kotihoidon asiakkaiden arkeen Konkreettiset tekomme koko prosessin ajan: * jo palvelutarvetta arvioitaessa tarvittaessa ohjaus suun terveydenhuollon palveluiden pariin * suun terveyden huomioiminen lääkärien ja terveydenhoitajien väliarviointikäynneillä * suun terveyden huomioiminen hoitosuunnitelmassa * suun terveyden huomioiminen arjen työssä

Miten toimitaan? Hoitosuhteen alkaessa täytetään jokaisesta asiakkaasta esitietolomake, joka toimitetaan suun terveydenhuoltoon Pilottivaiheen aikana myös vanhoista asiakkaista täytetään lomake → Varmistetaan, että kaikille asiakkaille tehdään säännöllisesti hammastarkastukset. Hammastarkastuksen ajankohta kirjataan hoitosuunnitelmaan, josta se on helppo tarkistaa jatkossa. * Kaikkien asiakkaiden osalta käydään läpi hoitosuunnitelmat ja ehdotetaan apua hampaidenpesuun / suun puhdistamiseen

Miten asiakkaat ja omaiset ovat suhtautuneet asiaan? Asiakkaiden mielipiteitä suun puhdistamisen auttamisessa: ”En halua vaivata ketään” ” On loukkaavaa, kun epäilette suun terveyttäni huonoksi” ”Apua tyrkytetään liikaa” ”Suun puhdistamisella ei ole väliä, koska kuolema on lähellä” ” Kiva, kun joku auttaa, kun ei itse pysty” ”Onpa hyvää palvelua, kun suukin tutkitaan” Lähde: Taija Siren / yhteenveto harjoittelujaksosta Lahden kotihoidossa

Mitä tarvitaan? - Hyvät yhteistoimintatavat asiakkaan ja omaisen kanssa Asiakkaan ja omaisen informointi sekä motivointi Omais-soitot Omaistenillat - Hyvä yhteistyöverkosto suun terveydenhuollon ja kotihoidon välillä Suunhoidon koulutukset Hammasvastaavatoiminta Suunhoidon kotiin tarjoamat palvelut

Yhteydenotto suun terveydenhuoltoon Kun soitat suun terveydenhuoltoon, valmistaudu kertomaan seuraavat asiat: 1. Asiakkaan nimi ja henkilötunnus kokonaan 2. Osoite ja kotihoitoalue (esim. KE 1, KE 2 jne.) 3. Onko proteesit / omat hampaat? 4. Onko suussa kipua / särkyä, muita ongelmia? 5. Huomioitavat asiat terveydentilassa ja lääkityksissä ( esim. Marevan-lääkitys) Jos et saa puhelinyhteyttä, jätä soittopyyntö tai viesti vastaajaan, voit myös lähettää tekstiviestin tai sähköpostia. Ensisijainen yhdyshenkilö on Leila Kuutti-Pelkonen puh , Muut yhdyshenkilöt löydät laitos- ja kotihoidon tiimin

Yhteistyössä on voimaa! Hammasvastaava toimintaa on kehitetty edelleen  HIH-kummi Olemme tehneet loistavaa käytännönläheistä yhteistyötä: - suuhygienistiopiskelija Taija Siren työelämäjaksolla 2 viikon ajan - hammashoitaja Tanja Leppikari hoitajien mukana 3 työpäivänä - hammashoitaja Leila Kuutti-Pelkonen mukana työkokouksessamme

Mikä on muuttunut? Muutos on alkanut! Entistä useamman asiakkaan osalta suun puhdistamiseen liittyvä tieto on kirjattu päiväriveille (=käyntikerran työtehtävät) ja hoitosuunnitelmaan Osa asiakkaista osaa jo itsekin kysyä, jos hoitaja ei muista ehdottaa hampaiden pesua Osalle asiakkaista riittää hammaspesuun kehottaminen ja kannustaminen, osalla asiakkaista hoitaja avustaa hampaiden pesussa Osa asiakkaista ei hyväksy hoitajan apua suun hoidossa; ”Puren sua sormeen, jos kosket mun suuhun”

Mitä olemme saaneet aikaan? Esitietolomakkeet on täytetty kaikkien asiakkaiden osalta, uusia yhteydenottoja suun terveydenhuoltoon on tullut n 40 kpl Suun puhdistamiseen liittyvä tieto päiväriveille on lisätty 70 % asiakkaista, puolet asiakkaistamme saa tällä hetkellä päivittäin apua suun puhdistamiseen (joko avustamme tai muistutamme / kehoitamme hampaiden pesuun) Osa asiakkaistamme pystyy vielä huolehtimaan itsenäisesti hampaiden pesusta (esim haavahoitoasiakkaat) tai joku muu hoitotaho huolehtii asiasta (esim omaishoitaja tai henkilökohtainen avustaja)

Lopuksi: Hyvässä yhteistyössä ja yhteishengessä tehden, kiinnittäen huomiota kaikkiin prosessin vaiheisiin = tyytyväinen ja terve ikäihminen, kotihoidon ja suunhoidon yhteinen asiakas!