Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT
Taustaa Tavoitteena tutkia toisen asteen opiskelijoiden digitaalista kollaboraatiota ja kollaboraatiotyökaluja Projektissa seurataan 9 lukiolaista ja yhtä opettajaa 1-2 vuoden ajan Lappeenrannan lyseon lukiossa Ryhmälle annettu laitteet, muuten toimitaan BYOD-ympäristössä Mahdollisuudet ja haasteet
Yhteisoppimisesta Toimii (Johnson & Johnson, 1999)
Yhteisoppimisesta Kehittää kriittistä ajattelua (luetun, kuullun ja nähdyn oma arviointi ja tarkastelu) Syventää ymmärtämistä Lisää jaettua asiantuntijuutta
Digitaaliset työkalut oppimisessa Pelkistetysti: Voidaan tehdä hyvin tai huonosti Oikein tehtynä lisää Osallistumista Tuottavuutta Tyytyväisyyttä
Työkalut Opetusohjelmat ja -portaalit Ryhmätyökalut Viestintätyökalut Digitaalinen kirjallisuus Perinteiset “tuottavuusohjelmat”
Tutkimus: Digitaaliset kollaboraatiotyökalut Voidaanko opiskelijoiden välistä yhteistyötä lisätä digitaalisilla kollaboraatiovälineillä? Mitä kommunikaatioverkostoja muodostuu digitaalisia kommunikointivälineitä käyttävien opiskelijoiden välille? Miten nämä verkostot eroavat perinteisistä kommunikointimenetelmistä?
Esimerkki 1: Ryhmätyökurssi Node: Student Alphabet: Student group Line: Interaction Size and color according to relative social impact (PageRank) A B C D E D1 A1 A2 B
Esimerkki 2: 250 oppilaan ohjelmoinnin perusteet –kurssi
Havaittuja skenaarioita Sähköinen tiimityö, Skype+jaettu verkkodokumentti Interaktiivinen oppimateriaali, missä opettaja alleviivaa tärkeimmät asiat Yhteinen materiaalinmuokkaus ja kriittinen lukeminen luokassa Luokan yhteiset verkkoportaalit ja materiaalintuottaminen
Alustavia tuloksia Sähköinen dokumentinhallinta ja materiaalin jakelu tehostaa työskentelyä (oikein toteutettuna) Hyödyllisen tiedonvälityksen lisääntyminen opiskelijoiden kesken (diginatiivit vs. ryhmätyö) Yhteistoiminnan ja vuorovaikutteisen kontribuution oppiminen Pelkkä koneiden antaminen ei riitä Ympäristön haltuunottaminen yhdessä
Kiitos! Kysymyksiä tai kommentteja?