Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
Advertisements

TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
ConEx - Merkityksellisempiä konferenssikokemuksia Mikko Vuorinen, Teemu Mikkonen Tampereen Yliopisto, TRIM- tutkimuskeskus
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
Johanna Leppävirta Kasvatustieteen päivät 2006 Sähkömagnetiikan oppimisen tukeminen ja arviointi Johanna Leppävirta Sähkömagnetiikan laboratorio Sähkö-
Jyrki Kalliolahti TIES
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Sosiaalisen median käyttötapoja lukion äidinkielen opetuksessa Moodle-oppimisympäristö ja muu sosiaalisen median välineistö oppikirjattoman opetuksen perustana.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
KANSALLISET PERUSKOULUPÄIVÄT 2012 HELSINKI
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
KAJO - Kasvatustieteen joustava monimuoto-opetus: Yhteistyöllä laatua VKK-päivät Eetu Pikkarainen.
Johdon laskentatoimen erityiskysymyksiä
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Etäopetuksen avustajien koulutus Asialista O Esittelyt ja yhteystiedot O Etäopetus Turussa O Connect Pron lyhyt esittely O Etätunnin.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Koppi-hanke Minna Saikkonen Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Jyväskylän Lyseon lukio Tikkakosken toimipiste THO / Minna Saikkonen.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
USUKO - Uuden Sukupolven Koulu ( ) Monikanavainen oppimateriaalikeskus Integroi erityyppisiä oppimisratkaisuja ja –resursseja Laiteriippumaton.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
OFFICE 365 PERUSTEET MATTI LÄHTEVÄNOJA, KUOPION KASVUN JA OPPIMISEN PALVELUALUE, KALLAVEDEN LUKIO.
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
painotuslinjan esittely
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
Johdantoseminaari.
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Opettajan nimi | kurssin numero
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kohti kansallista digitaalista koulua
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Kansallisesta kokoelmapolitiikasta ja Varastokirjaston roolista siinä
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS.
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT

Taustaa Tavoitteena tutkia toisen asteen opiskelijoiden digitaalista kollaboraatiota ja kollaboraatiotyökaluja Projektissa seurataan 9 lukiolaista ja yhtä opettajaa 1-2 vuoden ajan Lappeenrannan lyseon lukiossa Ryhmälle annettu laitteet, muuten toimitaan BYOD-ympäristössä Mahdollisuudet ja haasteet

Yhteisoppimisesta Toimii (Johnson & Johnson, 1999)

Yhteisoppimisesta Kehittää kriittistä ajattelua (luetun, kuullun ja nähdyn oma arviointi ja tarkastelu) Syventää ymmärtämistä Lisää jaettua asiantuntijuutta

Digitaaliset työkalut oppimisessa Pelkistetysti: Voidaan tehdä hyvin tai huonosti Oikein tehtynä lisää Osallistumista Tuottavuutta Tyytyväisyyttä

Työkalut Opetusohjelmat ja -portaalit Ryhmätyökalut Viestintätyökalut Digitaalinen kirjallisuus Perinteiset “tuottavuusohjelmat”

Tutkimus: Digitaaliset kollaboraatiotyökalut Voidaanko opiskelijoiden välistä yhteistyötä lisätä digitaalisilla kollaboraatiovälineillä? Mitä kommunikaatioverkostoja muodostuu digitaalisia kommunikointivälineitä käyttävien opiskelijoiden välille? Miten nämä verkostot eroavat perinteisistä kommunikointimenetelmistä?

Esimerkki 1: Ryhmätyökurssi Node: Student Alphabet: Student group Line: Interaction Size and color according to relative social impact (PageRank) A B C D E D1 A1 A2 B

Esimerkki 2: 250 oppilaan ohjelmoinnin perusteet –kurssi

Havaittuja skenaarioita Sähköinen tiimityö, Skype+jaettu verkkodokumentti Interaktiivinen oppimateriaali, missä opettaja alleviivaa tärkeimmät asiat Yhteinen materiaalinmuokkaus ja kriittinen lukeminen luokassa Luokan yhteiset verkkoportaalit ja materiaalintuottaminen

Alustavia tuloksia Sähköinen dokumentinhallinta ja materiaalin jakelu tehostaa työskentelyä (oikein toteutettuna) Hyödyllisen tiedonvälityksen lisääntyminen opiskelijoiden kesken (diginatiivit vs. ryhmätyö) Yhteistoiminnan ja vuorovaikutteisen kontribuution oppiminen Pelkkä koneiden antaminen ei riitä Ympäristön haltuunottaminen yhdessä

Kiitos! Kysymyksiä tai kommentteja?