Voimaa työparityöskentelystä – Osaava HSSK 2015–2016
Ohjelma 13.15–13.45 Yleistä työparityöstä, tutustelua ja fiilistelyä 13.45–14.30 Innostu työparityöstä – Juha Hakala 14.30–14.50Helmet ja sudenkuopat tähän mennessä Lämmittelyä 14.50–15.20Vahvuushaastattelusta intoa työparityöhön 15.20–15.50Suunnitelman tekeminen työparityöhön 15.50–16.00Tulevat tekemiset, odotukset ja teepaita Eväät kotimatkalle
Voimaa työparityöskentelystä 9.2.– Toimivia käytänteitä arkeen Askeleita työparityöhön – Omista vahvuuksista kipinää yhteistyölle STARTTI Verkkotyöskentely MOODLE BLOGI Onnistumisten juhlimista ja tulevaisuuden askeleita PÄÄTÖS Työpajat pidetään Haapavedellä Hyttikallion koulun kirjastossa/luokkatilassa klo 13.15–16.00!
Odotuksia Yhteistyö, yhdessä suunnitteleminen, erilaisten projektien toteuttaminen, pedagogiset keskustelut jne. Opetuksen osittainen yhdistäminen oppilaan etu huomioiden vaikuttaisi mielenkiintoiselta. o omassa työssä toteutettavia asioita, jolloin työskentely hyödyttää heti o ei isoja kirjallisia töitä, koska ops-työ vaatii edelleen veronsa. Yleisopetuksen ja pienryhmän opetuksen yhdistäminen vaatii hyvät tilaratkaisut. Osittain opetuksen yhdistäminen varmaankin onnistuu, mutta molemmat luokat tarvitsevat myös oman tilan työskennelläkseen välillä omana luokkanaan. Toimivilla tilaratkaisuilla ja hyvällä suunnittelulla on varmasti suuri merkitys.
Millä fiiliksellä tulit tänne tänään? Janatyöskentely 1 10
Kuka hän on? Mistä hän tulee? Mitä hän tekee työkseen? Minkä vahvuuden hän tuo itsestään tähän ryhmään ja työparityöskentelyynne? (Pesäpuu ry:n vahvuuskortit)
Innostuspuheenvuoro Juha Hakala Miksi työparityötä? Työparityö tukemassa OPS:n toteutumista Mikä työparityössä on olennaista? Mitä siinä on hyvä huomioida? Mitä hyötyä on työparityöstä työparille, työyhteisölle, lapsille ja nuorille? Puheenvuoroon toivotaan myös vahvaa tukea erityisopetuksen inkluusioajatukselle.
Videot Juha Hakala Kaksi videota, jotka kuvataan samana päivänä Hyttikalliolla: Video I: Tehokkaasti yhdessä o Inkluusio ja sen periaatteet. Sekä sen perustelut miksi. o Yhteistyön hedelmät – mitä ne ovat? o Miten saada yhteistyö toimimaan? – Ratkaisuja haasteisiin Video II: Työparityöskentely käytännössä – mitä ja miten? o Yhteistyön muodot – missä asioissa voi toteuttaa työparityötä? Ks. Laaja-alainen osaaminen -slide
Laaja-alainen osaaminen
Helmet ja sudenkuopat tähän mennessä Keskustele hetki työparisi kanssa työparityöskentelynne onnistumisista ja sudenkuopista. Kirjatkaa ajatuksenne paperille. HOX! Nimet paperiin! Mistä kokemuksistanne arvelette muiden hyötyvän eniten? Nostakaa yhteiseen keskusteluun yksi onnistuminen ja yksi sudenkuoppa.
Työparien helmiä ja sudenkuoppia HelmetSudenkuopat
Ohjaajuus – opettajuus – oppimiskäsitys ja arvot Lämmittelyä vahvuushaastatteluun: Mitkä ovat ohjaajuuteni ja opettajuuteni kantavat periaatteet? Oma oppimiskäsitykseni – miten opin? Mitä ajattelen, miten muut oppivat? Mitkä arvot ohjaavat toimintaani? Mikä on itsellesi merkittävin arvo? Miten se näkyy käytännössä?
Vahvuushaastattelusta intoa työparityöhön
Kysymyksiä suunnitelman tekemisen tueksi Miksi työparityötä? Mikä on iso unelma? Mitkä ovat tavoitteet? Mitkä ovat askeleet kohti tavoitteita? Miten viestitte yhteistyöstä oppilaille? Miten kuulette oppilaiden toiveita? Mitkä ovat yhdessä tekemisen pelisäännöt? o Miten yhteistyötä tehdään? o Roolit ja vastuut …
Verkkotyöskentelyä moodlessa työparityön tueksi Tehtävät: Omien profiilitietojen päivitys ja viestien korostus Työparityön helmet Työparityön sudenkuopat Lähtökohtia työparityöhön Työparityön suunnitelmaa Tulossa blogikirjoitus kokemuksistanne Toivomme, että otatte hetken aikaa ja pysähdytte näiden tehtävien äärelle itsellenne sopivassa saumassa kevään aikana. Vähimmäisvaatimuksena: Palauttakaa yhteistyön suunnitelmanne aikataulussa.
Blogi tulossa työparityöhön Kun janoatte päästä kertomaan onnistumisistanne työparityöstä, kirjoittakaa lyhyt tarina yhteiseen blogiimme! Tarkoitus on, että jokainen pari kertoo omista kokemuksistaan. Blogi valmistuu helmi - maaliskuussa! Tiedotamme siitä lähempänä.
Todistus Kun osallistut koko prosessiin, saat meiltä todistuksen.
Materiaalia yhteisopettajuudesta Opettajien yhteistyö (johdon näkökulmaa), Hanna Sarakorpi (15 min), 2015 Espoon Auroran koululla on käytetty yhteisopettajuutta (3 min), 2015 Muuttuva opettajuus / Jukka Miettunen (13 min), 2014 Yhteisopettajuus, Otavan opisto 2013 Samanaikaisopetusta Kempeleen Santamäen koululla, 2012 Kuulumisia samanaikaisopettajuudesta, 2012 (19 min) Täältä löytyy yhteisopettajuudesta ja samanaikaisopettajuudesta a_erityinen_tuki/yhteistyo_roolit_ja_oppilashuolto/yhteisopettajuus.html a_erityinen_tuki/yhteistyo_roolit_ja_oppilashuolto/yhteisopettajuus.html Ja täällä hyötyjä Yhteisopettajuus voimavarana, ohjaava opettaja Sirpa Oja, Onerva, Tallenne ja materiaalia on katsottavissa osoitteessa
Toimi oikea-aikaisesti Huomioi omat vaikutusmahdollisuutesi
MOODLE
Työskentely Moodlessa Moodle-ympäristö: Käyttäjätunnus: etunimi.sukunimi (ei ääkkösiä) Salasana ensimmäisellä kirjautumiskerralla: changeme (vaihdettava heti) Ongelmatapauksissa ota yhteys Moodle-ympäristön kirjautumisohjeet voit katsoa osoitteessa Moodle sisältää: –tiedottamista –materiaalia –tehtäviä (ohjeet + palautus): suunnitelma – kokemuksia blogiin –palautetta
Jos sinulla olisi valkoinen teepaita päällä – mitä siinä lukisi tästä päivästä?
Eväät kotimatkalle Mikä on seuraava konkreettinen teko, jonka teet työparityöskentelyn eteen? Miten huolehdit siitä, että hommat etenevät? Minkä voimalauseen annat itsellesi tulevaan?
Ota yhteyttä! Oulun yliopisto Täydentävien opintojen keskus EDE – Opetuksen ja osaamisen kehittäminen Sirpa Kova, suunnittelija, , Jyri Kononen, suunnittelija, , Marjatta Hiltunen, koulutussihteeri, , (tarjoilut, todistukset) WWW-sivut: Moodle: ede.fi