Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Advertisements

TE3 KIVUN HOITAMINEN Hurtig KIPU= ELIMISTÖN VAROITUSMERKKI  Varoittaa kudosvauriosta tai sen uhkasta  Sen voi aiheuttaa jokin elimellinen.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
Mummolaan kun pyöräilemme, pilvenhattaraa ei näy. Tea Luukkonen, Jenina Pyhäjärvi & Hanna-Kaisa Rautio.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Hurtig TE1 Tartuntataudit. Infektio/tartuntataudit Yleisimmät tartuntataudit: hengitystietulehdukset, suolistoinfektiot, sukupuolitaudit Taudinaiheuttajia:
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Vaiheistettu ryhmätyö 3. tunti
Mediakasvatusvinkkejä kirjastoon
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Arviointi ja vaikuttavuus
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
Ryhdistä yhdistystä treffille: Miten jäsenistä huolehditaan?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
The 9 block vision processing model
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Ideoinnista ja suunnittelusta liikkeelle!
TE1 Itsehoito ja hätäensiapu
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
Tutustutaan PaikkaOppiin
LÄÄKKEET Itsehoitolääkkeet eli käsikauppalääkkeet:
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Suomi 1B Torstai 14. huhtikuuta 2016.
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
OPETUSVINKKI 3 Prometheus-myytti Luku 2 – Myytit.
Vanhempainilta c.
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Koulutusesityksen otsikko
2. tieto osana maailmankuvaa
Fabrikam hoitaa kevätsiivouksesi
Opettajan nimi | kurssin numero
Järkevän lääkehoidon viestintäkampanja
Tajua mut! –toimintamalli koulutus
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Tunne lääkkeesi – valtakunnallinen Lääkehoidon päivä
Muutokset matematiikan opetuksessa
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Vapaaohjelman arvostelulomakkeen täyttäminen
luotettavaa tietoa lääkkeistä?
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
TERVEYSTIETO 8 5. Ystävyydestä voimaa.
Tuomarin velvollisuudet
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
ENG-A1008 Orientaatio kandidaattiopintoihin insinööritieteissä, RYM ja ENY –korvaava tehtävä Kotitehtävä pääaineluennolle (poissaolijoille pakollinen,
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Tervetuloa! Kouluvuosi [Vuosi].
Kuka tietää lääkityksesi?
UUSI APTEEKKI: KOMMENTTIPUHEENVUORO
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Vinkkaajan muistilista
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena on oppia: arvioimaan internetistä löytyvän lääkkeisiin liittyvän tiedon luotettavuutta tuntemaan, mitä eroja on lääkkeellä ja ravintolisällä arvioimaan ravintolisämainoksissa esitetyn tiedon luotettavuutta 1

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Valmistautuminen Etsi erilaisia itsehoitolääkkeiden ja ravintolisien mainoksia (esim. ilmaisjakelulehtiä luontaistuotekaupoista ja apteekeista) Tutustu ja tulosta Eviran sivuilta ”Onkohan tämä humpuukia?” -esiteEviran sivuilta Tutustu Lääkemarkkinoinnin eettisiin ohjeisiinLääkemarkkinoinnin eettisiin ohjeisiin Käytä seuraavia hakusanoja: kipulääke, e-pilleri, vitamiini ja päänsärky. Testaa niitä hakukoneella, jotta tiedät, millaisia sivustoja ko. hakusanalla tulee osumiksi. Varaudu arvioimaan kyseisten sivujen luotettavuutta. 2

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Valmistautuminen Käytä hyväksesi luotettavuuden arvioinnissa Fimean verkkosivuilta löytyvää KATSE -tarkistuslistaa ja huomioi esimerkiksi seuraavat asiat:KATSE -tarkistuslistaa Terveyskirjasto on luotettava tiedonlähde sairauksista ja lääkkeistä. Se perustuu Terveysportin teksteihin. Lääkeyrityksillä on paras tieto omista lääkevalmisteistaan, mutta ne kuvaavat usein lääkehoitoja yksipuolisesti. Lääkeyritysten tavoitteena on markkinoida tuotteitaan. Wikipediaan voi kuka tahansa kirjoittaa mistä aiheesta tahansa, joten tiedon oikeellisuudessa voi olla puutteita. Keskustelupalstoilla oleva tieto voi olla tärkeää vertaistukea lääkkeiden käyttäjille, mutta siellä välitetty tieto ei välttämättä ole luotettavaa, sillä se perustuu pääasiassa yksittäisten ihmisten kokemuksiin 3

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Valmistautuminen Tutustu oppitunneilla käytettäviin lääkekasvatussivujen tehtäviin ja lääkekasvatussivujen materiaalipankista löytyviin pdf-vihkosiin:materiaalipankista ”Miten käytät lääkettäsi oikein?”. Lue siitä kohta Internet. ”Mikä on lääke?”. Lue siitä kohdat Lääkevalmiste, Kasvirohdosvalmisteet, homeopaattiset ja antroposofiset valmisteet sekä ravintolisät ja Lääkeaine. Tulosta tarvittava määrä oppilaille jaettavia tehtävälomakkeita yms., ellei ole sovittu, että opettaja tulostaa materiaalit Keskustele ennen tunteja opettajan kanssa millainen oppilasryhmä on ja pyydä vinkkejä tällä luokalla hyväksi havaituista toimintakäytännöistä. 4

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Oppituntien kulku Keskustelkaa luokassa, kuinka moni on joskus hakenut netistä tietoa lääkkeistä ja millaista tietoa on löytynyt (5 min) Esittele KATSE-tarkistuslista (5 min)KATSE-tarkistuslista Oppilaat etsivät pareittain internetistä lääkeaiheista tietoa annetuilla hakusanoilla ja arvioivat löytämänsä tiedon luotettavuutta (Internet -tiedonhakutehtävä) (15 min) Yhteenvetona parit kertovat mihin sivuihin luottaisivat, mihin eivät luottaisi ja perustelevat miksi. Käydään parien huomiot läpi (20 min) Jaa oppilasryhmille lääke- ja ravintolisämainoksia (muutama / ryhmä). Ryhmät pohtivat mitä tietoa mainoksissa on, mihin mainosten tiedot perustuvat, minkälaisia lupauksia mainoksissa esitetään ja ovatko tiedot luotettavia? (Lääkemainos vs. humpuukimainos) (15 min) 5

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Oppituntien kulku Käydään ryhmien huomiot läpi. Kerro ”Onkohan tämä humpuukia?” -esitteen ja Lääketeollisuus ry:n verkkosivuilta löytyvien lääkemarkkinoinnin eettisten ohjeiden pohjalta ravintolisien ja lääkkeiden markkinoinnista. Korosta, että markkinointi on aina kaupallista toimintaa, jonka tavoitteena on lisätä kyseisen tuotteen myyntiä. (15 min) Jos ennättää, tehkää Lääkkeet vs. muut niitä muistuttavat tuotteet -testi. Tämän voi myös antaa kotitehtäväksi. Lopetus – keskustelu, mitä on jäänyt mieleen?(10 min) 6

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Tehtävät lääkekasvatussivuilla Internet-tiedonhakutehtävä Lääkemainos vs. humpuukimainos Lääkkeet vs. muut niitä muistuttavat tuotteet -testi 7