25.10.2007PTL 33 seminaari1 Mitä kunnat tekevät liikennemelun torjumiseksi? Kuuluvatko hiljaiset päällysteet keinovalikoimaan? Osmo Torvinen HKR, katu-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ympäristökeskuksen varautuminen katupölyyn
Advertisements

Kangas-Annala tie.
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Liikennevalojen yhteenkytkentä Harjoitus
Raasepori Lähde Wikipedia. Raasepori • Kaupunki Länsi-Uudellamaalla • Raasepori muodostui kunnista • Tammisaari • Karjaa • Pohja • Noin 70 km Helsingistä.
Hämeenlinna, keskustan länsireuna vaiheittain rakentaminen ve. 1+1 Kaivokatu Eureninkatu Tampere Helsinki TuruntieTuruntie PaasikiventiePaasikiventie.
Hulevesien hallinta Kuopion Saaristo-kaupungissa, EU-hanke
OPINNÄYTETYÖSEMINAARI HANNA KETTUNEN
KUUMA-liikennehankkeet
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
Helsinki kaikille –projektin toiminta vuonna 2007 Koordinointiosa Yleisten suunnittelu- ja toteutusohjeiden laadinta • Esteettömyyden arviointimenetelmän.
HSL-poikkiliikenne Hannu Koponen Tausta • Heinä- ja elokuun aikana tein 30 vrk:n aikana yli 300 eri reitillä noin 134 tunnin verran HSL-matkoja.
KYLÄJULISTUKSET Seuraavat asiat on nostettu tärkeimmiksi asioiksi Kontioniemen kylän kyläillassa Lähivuosina tulemme ponnistelemaan yhdessä.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
Projektipäällikkö Tiehallinto
VIHERALUEIDEN TILAPÄISET MAANKÄYTTÖLUVAT
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
HELSINKI Alue Keskusta Matkailukohteet Tuomiokirkko, Satama Julkinen liikenne Satama, Rautatieasema, Metro (Rautatientori, Kaisaniemi) Liikenneongelmat.
Logistiikan kehityskuvan skenaariotarkastelu
Pirkanmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman aiesopimuksen julkistaminen Jaakko Erjo Apulaiskaupunginjohtaja Sastamalan kaupunki.
Raideliikenne aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi?
Hakaniemi Hakaniemen hankkeet 13-20/ KV/KKY.
ASIAKIRJATOIMIKUNTA Heikki Jämsä.  Julkaisun ”Asfalttiurakan asiakirjat 2012” on laatinut Päällystealan neuvottelukunta PANK ry:n asiakirjatoimikunta.
Kirkkonummen kunnan merkittävät liikennehankkeet vuoteen 2020 mennessä
/HtiDIGIROAD 1 Kansallinen tie- ja katu- tietojärjestelmä Kari Hiltunen, Tiehallinto.
Rakennusvirastosta ja Katu- ja puisto-osastosta yleistä
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman taustat – Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista Helsingissä.
/ Jussi Sääskilahti Vähäliikenteisten maanteiden lakkauttaminen.
Oikeus hiljaisuuteen FT Outi Ampuja Musiikki ja lääketiede.
/ tiestötiedot, Kari Hiltunen Tetra Tetra 1: Liikenne- ja ympäristöolosuhteiden seurantamenetelmät Osapuolet: LVM, Tiehallinto, Teknillinen.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
 Liikenne on A) henkilöiden B) tavaroiden C) energian D) tiedon kuljettamista.
Kaupungin sisäinen rakenne
LÄHTÖKOHDAT Alueiden ominaispiirteet –Inventointi –Analyysi –Synteesi TAVOITE Laatu –Rakennettu ympäristö –Viherympäristö –Palvelut –Saavutettavuus –Kestävä.
Liikennemelun torjunnan tavoitteet ja nykytila – pari sanaa myös VIEME –hankkeesta Risto Saari Liikenne- ja viestintäministeriö PTL,
Jarkko Valtonen Melua vaimentavat päällysteet YLEISTÄ MELUA VAIMENTAVISTA PÄÄLLYSTEISTÄ
AYY goals for Municipal Elections Presentation to council Edustajiston kokous Säde Palmu,
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (1 – Liikenteen pysäyttäminen) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun liikenne joudutaan pysäyttämään tietyissä tapauksissa.
Melu =ääni, joka koetaan epämiellyttäväksi tai häiritseväksi, tai joka on muulla tavalla terveydelle haitallista Sini, Aino, Andre, Henri.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (3 – Työ ajoradalla) Näitä mallikuvia tulee käyttää silloin kun työkoneet tai muu kalusto on sijoitettuna joko osittain tai.
OHJEITA MALLIKUVIEN KÄYTTÖÖN (5 – Työ kevyenliikenteenväylällä) Näitä mallikuvia käytetään kun työskennellään kevyenliikenteenväylällä. Kevyenliikenteenväylät.
Kaavoituksen ja rakentamisen kehityspiirteitä alueella Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Vaasa Matti Rantala Etelä-Pohjanmaan elinkeino-,
Eläimiin suhtautuminen, tieto ja asiantuntijuus Nora Schuurman, FM, tutkija JoY/Yhteiskuntapolitiikka
”Ihminen ympäristössä 1/3: Ilma” -seminaari
Helsingin perustaminen
EURAJOEN KUNNAN LIIKENNETURVALLISUUSSUUNNITELMA
Sopimuspalokuntien tila Varsinais-Suomessa
Onko Espoossa hiljaista?
Liikenne ja autonomistajuus
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
Rakennuspoliittisen ohjelman vaikutusten seuranta
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Loviisan liikenneturvallisuussuunnitelman laatiminen ja liikenneturvallisuustyön käynnistäminen - Raportointi.
talotekniikka- ja rakennusalalla
Seudullisen joukkoliikenteen toimintaedellytysten kehittämissuunnitelma
Kaavoitus ja liikennesuunnittelu
LIIKENTEENOHJAUSSUUNNITELMA Liikenteen pysäyttäminen
Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Maahanmuuttajien kotoutuminen Helsingissä
Marian sairaala Maankäytölliset lähtökohdat ja tavoitteet
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Suunnittelun tilannekatsaus RATA 2018, Logomo
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Käyttövoimaselvitys Lahden hyötyajoneuvo-liikenteen tarpeisiin
Liikenneinfrastruktuurin puurakentamisohjelma
Tiekartta hyviin lähiöihin
Nykyaikainen raitiotie ja melu
Polaris Business Park, Espoo
Etsi lyhyin reitti This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement.
Esityksen transkriptio:

PTL 33 seminaari1 Mitä kunnat tekevät liikennemelun torjumiseksi? Kuuluvatko hiljaiset päällysteet keinovalikoimaan? Osmo Torvinen HKR, katu- ja puisto-osasto

PTL 33 seminaari2 Melulähteet: tie- ja katuliikenne Maantiet – –Turunväylä, Hämeenlinnanväylä, Lahdenväylä, Porvoon- väylä – –Länsiväylä, Vihdintie, Tuusulanväylä, Itäväylä – –Kehä I, Kehä III, (Hakamäentie) Pääkatuverkko – –Huopalahdentie, Paciuksenkatu, Mechelininkatu, Mannerheimintie – –Mäkelänkatu, Sturenkatu, Hämeentie – –Kustaa Vaasan tie, Hermannin rantatie – –Itäväylä, Sörnäisten rantatie Alueelliset ja paikalliset kokoojakadut

PTL 33 seminaari3 Tie- ja katuverkko

PTL 33 seminaari4Tuusulanväylä

PTL 33 seminaari5Mannerheimintie

PTL 33 seminaari6 Melulähteet: raideliikenne Rautatiet – –päärata, rantarata, Martinlaaksonrata Metro / maanpäälliset osuudet – –Sörnäinen-Itäkeskus sekä haarat Mellunmäkeen ja Vuosaareen Raitiotiet – – 7 raitiolinjaa, pituus yhteensä n. 70 km – –kaksi linjaa rakenteilla

PTL 33 seminaari7Mechelininkatu

PTL 33 seminaari8 Helsingin kaupungin meluselvitys 2007 Altistuminen melulle Asukasmäärät vyöhykkeillä L den > 55 dB – –Tie- ja katuliikenne ,0 % – –Raideliikenne ,5 % – –Helsinki - Malmi 500 0,5 % yhteensä (L den = vuorokaudenaikojen muk. painotettu keskiäänitaso) sisältää myös Tiehallinnon, RHKn ja Finavian meluselvitysten tulokset tehty selvitys on EU:n ympäristömeludirektiivin ja ympäristön-suojelulain vaatima ja niiden mukaisesti laadittu tulokset eivät ole suoraan vertailukelpoisia aikaisempiin laskentoihin eikä valtioneuvoston asettamiin melutasojen ohjearvoihin Lähde: Lähde: Helsingin kaupungin ympäristökeskus 2007

PTL 33 seminaari9 Liikennmelu yhteensä v. 2007

PTL 33 seminaari10 Tie- ja katuliikenteen melu v. 2007

PTL 33 seminaari11 Liikennemelun torjunta Helsingissä Katuliikenteen meluhaittojen torjunta –kadut ja liikenneväylätHKR uudisrakentaminenuudisrakentaminen peruskorjauksetperuskorjaukset –erilliset meluntorjunta-HKR hankkeet Muu liikennemelun torjunta – –maantietTiepiiri & HKR – –rautatietRHK & HKR – –metroradatHKL – –raitiotieverkostoHKL

PTL 33 seminaari12 Meluntorjuntaa käynnistävät impulssit 1. 1.Asemakaavoituksen vaatima meluntorjunta esim. Lahdenväylä / Alppikylä, Itäväylä / Fallpakka 2. 2.Pääkaupunkiseudun pääväylien meluntorjunta-ohjelma esim. Turunväylä / Munkkivuori, Hämeenlinnanväylä / Kaarela 3. 3.Helsingin pääkatuverkon meluntorjuntaohjelma esim. Itäväylä / Herttoniemi, Kuusisaarentie, Pihlajamäentie 4. 4.Erillisohjelmat ja -projektit esim. HILJA-projekti, Lähiörahasto 5. 5.Asukkaiden aloitteellisuus

PTL 33 seminaari13 Meluntorjunnan keinot 1(3) 1. 1.Maankäytön suunnittelu maankäytön vyöhykkeet – asuminen, työpaikat / liikenne liikenneväylien suojavyöhykkeet ja –istutukset liikenneväylien tasaus ja tunnelointi 2. 2.Liikennejärjestelyt raskaan liikenteen rajoitukset läpiajoliikenteen rajoitukset 3. 3.Liikenteenohjaus nopeusrajoitukset ja hidasteet dB valo-ohjauksen karsiminen kiertoliittymillä

PTL 33 seminaari14 Meluntorjunnan keinot 2(3) 4. 4.Meluesteet meluvallit -15 dB meluaidat ja –kaiteet dB 5. 5.Hiljainen päällyste nupukiveysten tms. korvaaminen asfaltilla dB tasaiset päällysteet dB ääntä absorvoivat pinnoitteet

PTL 33 seminaari15 Meluntorjunnan keinot 3(3) 6. 6.Kiinteistötekniikka uusi rakennuskanta (hiljainen ulkoseinä) ikkuna- ja tuuletusaukkoremontit piha-aidat ja porttikäytävät 7. 7.Ajoneuvotekniikka moottorimelua koskevat rajoitukset moottori- ja voimansiirtotekniikka nastarenkaiden käyttörajoitukset

PTL 33 seminaari16

PTL 33 seminaari17 Meluesteet Helsingissä Meluaidat ja –kaiteet Helsingin kaupunkin. 14 km Tiehallinton. 23 km Ratahallintokeskusn. 8 kmYht. n. 45 km Meluvallit Helsingin kaupunkin. 2 km Tiehallinton. 3 km Yht. n. 5 km

PTL 33 seminaari18 Kehä I, Lassila

PTL 33 seminaari19 Tuusulanväylä, Itä-Pakila

PTL 33 seminaari20 Siilitien metroasema

PTL 33 seminaari21 Meluntorjuntahankkeet 2007 – 2010 Helsingin rakennettu tie- ja katuverkko Lahdenväylä, Koskelantien liittymän kohdalla / itäpuoli rakennusvuosi 2007 kustannukset 1,0 milj. € (kaupungin kust.osuus 100 %) Itäväylä, Herttoniemen kohdalla rakennusvuosi 2008 – 2009 kustannukset 5,0 milj. € (ei sisällä metron meluntorjuntaa) Lahdenväylä, Alppikylän kohdalla (Suurmetsä) rakennusvuosi 2008 – 2009 kustannukset 3,0 milj. € (kaupungin kust.osuus 100 %) Tapanilankaari & Tapaninkyläntie, Tapaninkylän kohdalla rakennusvuosi 2010 kustannukset 1,0 milj. €

PTL 33 seminaari22 Meluntorjuntahankkeet 2007 – 2010 Tiehallinnon ja Helsingin yhteishankkeet Hakamäentie, Kivihaan ja Ruskeasuon kohdalla rakennusvuosi (Hakamäentie –projekti) Hämeenlinnanväylä, Etelä-Haagan ja Kivihaan kohdalla rakennusvuosi 2007 – 2009 (Hakamäentie –projekti) Itäväylä, Vartiokylän kohdalla rakennusvuosi 2007 Kehä I:n ja Itäväylän pikaparannukset v Hämeenlinnanväylä, Hakuninmaan ja Kaarelan kohdalla rakennusvuosi 2008 Hämeenlinnanväylä, Maununnevan kohdalla rakennusvuosi 2009

PTL 33 seminaari23 Hiljaiset päällysteet Tähänastinen käyttö Hiljaista asfalttia on tehty viime vuosina koeluontoisina projekteina (HILJA-projekti ) koekohteet Helsingissä olivat Sturenkatu ja Meripellontie Päällystealan neuvottelukunta PANK ry:n toimivuusvastuu- urakka-asiakirjat hiljaiselle asfaltille päällysteen kulutuskestävyys (3 vuoden tarkkailu) meluominaisuudet (1 vuoden tarkkailu) Koekohteet Helsingissä vv – : Konalantie m2 2006: Pirjontie / Pirkkolantie m2 2007: Tapaninvainiontie m2 Kauppakartanonkadun SMA 11 -päällystys

PTL 33 seminaari24 Hiljaiset päällysteet Tähänastisia kokemuksia (Konalantie, Helsinki) – –kulutuskestävyys kohtuullisen hyvä – –melua tavoiteltua enemmän (talvihoidon aiheuttamat vauriot) – –hiljainen päällyste on arka mekaanisille vaurioille, jotka heikentävät meluntorjuntaominaisuuksia – –hiljainen päällyste on normaalia päällystettä % kalliimpi Johtopäätöksiä – –ei mittavaa päällystämistä ilman lisäkokemusta ja riittävää varmuutta hiljaisen asfaltin toimivuudesta – –myöskään kustannussyistä hiljaisen päällysteen merkittävään lisäykseen ei ole mahdollisuuksia – –kehittämistä ja koeluonteista käyttöä jatkettava ja jatketaan

PTL 33 seminaari25 Hiljaiset päällysteet Tulevaisuus 1(2) periaatteessa hiljaiselle päällysteelle on tarvetta ja kysyntää kaupunkien vilkasliikenteisten pääkatujen päällysteenä – –ajonopeudet 50 km/t tai enemmän – –meluesteiden käyttö ei ole mahdollista (ahtaus, liittymätiheys, kaupunkikuva) asukkaiden suhtautuminen on positiivista, mutta hiljainen päällyste ei todennäköisesti voi korvata meluestettä tilaajien suhde on toistaiseksi varauksellinen (kulutuskestävyys, melunvaimennuksen pysyvyys) – –tuotekehitys kelpoisuuden parantamiseksi edelleen tarpeen – –hiljainen päällyste elinkaaripalveluna (päällyste ja sen regenerointi tarvittaessa 10 vuoden ajan) lisäisi tuotteen kelpoisuutta ja houkuttavuutta hintakilpailukyvyn uskottavuuden parantaminen välttämätöntä

PTL 33 seminaari26 Hiljaiset päällysteet Tulevaisuus 2(2) hiljaiset päällysteet meluntorjuntamenetelmänä? – –meluntorjuntaominaisuuksien todentaminen – –tarvittavien viranomaishyväksyntöjen hankkiminen – –olemassa olevan katuverkon meluntorjuntakadunpitäjän valinta – –uuden asemakaava-alueen meluntorjuntaviranomaispäätös → →hiljaisen päällysteen asemaa vahvistettava meluntorjunnassa 1. 1.mallinnus melulaskentoja varten 2. 2.viranomaiskelpoisuus meluntorjuntamenetelmänä 3. 3.meluntorjunnan elinkaaripalvelutuote päällysteurakan sijaan (= hiljainen päällyste + regenerointi tarvittaessa esim. 10 – 15 vuoden aikana)

PTL 33 seminaari27

PTL 33 seminaari28Mannerheimintie