Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Nykyaikainen raitiotie ja melu
Suomen raitiotiekaupunkien seminaari 2018, Dipoli Espoo
2
Nykyaikainen raitiotie ja melu
Määritelmät: nykyaikainen ja melu RJ-hankkeen meluselvitys Miten suunnittelun avulla voidaan vaikuttaa melutilanteeseen? Yhteenveto [Jarno Kokkonen]
3
Melu? Melu on häiritsevää tai terveyttä vahingoittavaa ääntä
Häiritsevyyteen vaikuttaa useat tekijät Äänen voimakkuus, dB Kesto, s Huippuarvo, max Taajuus jakauma, A Äänen luonne (impulssimainen, kapeakaistainen) Altistustilanne (työ, koti, mökki…) Taustamelutaso Melulähteen näkyminen Asenne [Jarno Kokkonen]
4
Melu vai ääni? Lentokone, potkurikone, ylilentoja, DC-3, Dakota, low overflights Pojat pelaavat jalkapalloa Lokit Raitiovaunu Kolmen Sepän aukio Helsingissä 2000-luvulla [Jarno Kokkonen]
5
Miltä sinun Helsinkisi kuulostaa
Miltä sinun Helsinkisi kuulostaa? -asukaskyselyn tulokset (Helsingin ympäristönsuojeluyksikkö 2017) [Jarno Kokkonen]
6
Asukaskyselyn tulokset
[Jarno Kokkonen]
7
Nykyaikainen raitiotie, pikaraitiotie?
[Jarno Kokkonen]
8
Nykyaikaisen kaluston melupäästö (Suomessa)
Nivelvaunu kuvaa vanhaa kalustoa Artic ja Variotram uudempaa kalustoa Raitiovaunujen melupäästömittauksia tehty aiemmissa hankkeissa (Akukon 2015 ja WSP 2016) [Jarno Kokkonen]
9
Nykyaikainen raitiotie melun kannalta
Suuremmat ajonopeudet: +dB Syväuraiset vaihteet Ratatyyppi Umpirata, asfaltti (perinteinen) Nurmi avorata (melun kannalta ~sama kuin perinteinen) Umpirata, nurmi ~-2…-3 dB Sillat Uusi kalusto: ? dB Voi olla hiljaisempi tai äänekkäämpi kuin vanhempi kalusto RJ-hankkeessa oletuksena että tuleva ratikka yhtä äänekäs kuin nykyinen Artic Kaarteet Vaihteet [Jarno Kokkonen]
10
Raidejokerin keskeiset suunnitteluperusteet- ja mallinnusperiaatteet
Valtioneuvoston päätöksessä 993/1992 keskiäänitasolle annetut ohjearvot (55/50 dB) Enimmäisäänitason (LAFmax) suositusarvo asuinrakennuksien sisällä 45 dB Mallinnus pidemmällä XL kalustolla Huomioidaan vaihteet (syväuraisesta ei mittaustietoa, oletus -5 dB) Sillat, oletettu äänekkäiksi (vastaavat Crusellin siltaa) Ratatyyppi (umpinurmi-, asfaltti- ja avorata), avoradalta ei mittaustietoa, oletus +3dB umpinurmirataan Kaarrekirskunnat Todellinen ajonopeus ml. pysäkiltä kiihdytys Ennustetilanne haastava, koska lähtöarvot osittain puutteelliset Parempi tapa olisi: Rakennetaan prototyyppi ja mitataan testiradalla [Jarno Kokkonen]
11
Hiljaisen raitiotien resepti
Kalustovaatimukset, (iso vaikutus) Eri ajotilanteet vaikuttavat: testitilanne ja -rata Vs. todellinen tilanne? Ratatyyppi, umpinurmirata (-2…-3 dB) Geometria, loivat kaarteet Vaihteet, syväuraiset vaihteet (~-5dB) Runkomeluntorjunta Kunnossa pito, kiskon ja pyörien karheudella iso vaikutus! Norjassa mitattu ero hyvä kuntoisen ja huonokuntoisen raitioradan kiskon välillä (Olafsen, S., BNAM 2006) [Jarno Kokkonen]
12
Yhteenveto Raitiovaunuliikenteen ääni voidaan kokea häiritsevänä
Nykyaikainen raitiotie voi olla hiljainen tai äänekäs, riippuu teknisistä ratkaisuista ja asetetuista vaatimuksista Pahimmissa paikoissa voi olla tarvetta rakenteelliselle meluntorjunnalle Kunnossapidolla iso vaikutus melupäästöön [Jarno Kokkonen]
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.