Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus"— Esityksen transkriptio:

1

2 Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus
Rehtori Matti Pursula, TKK Tekn. yo. Katja Tuomola, TKK Väylät ja Liikenne 2008 Tampere

3 Esityksen sisältö Perusteesit Historiaa Keskeiset taustaennusteet Matkustajamäärät Liikennetaloudellinen arvio Johtopäätökset

4 Perusteesit Länsisuunnan joukkoliikennejärjestelmästä on tehty useita selvityksiä viimeisten 40 vuoden aikana Selvityksien lähtökohdat ovat vaihdelleet ajankohdan mukaan Tarkoituksena on vertailla selvitysten lähtökohtia ja arvioida niiden vaikutusta tuloksiin Kansainvälisen kirjallisuuden mukaan raideliikenne-investoinneissa päätöstä tehtäessä varsin usein yliarvioidaan käyttäjämäärät ja aliarvioidaan kustannukset Liikenneinvestointien kustannusarvioiden alimitoitus on meillä Suomessa ollut viimeisen vuoden aikana erityisesti esillä valtion hankkeissa

5 Seudullisia metroselvityksiä
Esikaupunkiliikenteen suunnittelutoimikunta 1955, metrotoimikunta 1959 Päätös Itämetron rakentamisesta 1969 Itämetron ensi vaihe käyttöön 1982 Jo metrotoimikunnan suunnitelmissa 1959 metro ulottui Karhusaareen Espoon metro oli mukana Smith-Polvisen liikennesuunnitelmassa 1969 ja seudullisessa metroverkkoselvityksessä vuonna 1971

6 Länsisuunnan metroselvityksiä
Espoon kaupunki 1974 Helko 1975 YTV 1987 YTV 1993 Espoo, Helsinki, Liikenne- ja viestintäministeriö 2003-

7

8 Väestöennusteet

9 Työpaikkaennusteet

10 Autokantaennusteet

11 Matkustajamäärät Suunn.alue = Etelä-Espoo+Lauttasaari. Suora on pakotettu nollaan; muutoin suora kulkisi vaakatasossa...

12 Matkustajamäärän ja asukasluvun suhde
Ennuste ja toteuma vuodelle 2000

13 Rakennuskustannukset Matinkylän metro
Vuoden 2007 hintatasossa vuonna linjaus välillä Kamppi-Lauttasaari-Matinkylä

14 Liikennetaloudellinen kannattavuus

15 Espoon kaupunki 1974

16 Espoon kaupunki 1974

17 Metron rakennuskustannukset eri ajankohtina
Espoon metropäätös Metron rakennuskustannukset eri ajankohtina Päätöksenteon pohjana olleet selvitykset: YVA 452,6 M€ Väliarviot: 2007 (syyskuu) 530 M€ ja (joulukuu) >600 M€ Nykytilan arvio: Hankesuunnitelmassa 713,6 M4€ Inflaation vaikutuksesta valmistumisvuotena M€

18

19 Johtopäätökset Eri ajankohtien tarkastelujen lähtökohdat ovat selvästi toisistaan poikkeavia 1960-luvulla ja 1970-luvun alussa seudun asukasluku ja työpaikkamäärät yliarvioitiin 1970- ja 1980-luvuilla kehitys aliarvioitiin Espoon autotiheyden kasvu on yleensä aliarvioitu Viimeisen kymmenen vuoden nopea väestönkasvu näkyy 2000-luvun ennusteissa

20 Johtopäätökset Metron ennustetut matkustajamäärät kaupunkien rajalla ovat varsin suorassa suhteessa Espoon asukasmäärään Hankkeen kannattavuus on kasvanut Espoon ennustetun asukasmäärän kasvaessa Nykyisillä asukasmäärillä on selvityksissä päästy noin 5 % sisäiseen korkoon

21 Hankkeen rakennuskustannukset
Johtopäätökset Hankkeen rakennuskustannukset Järjestelmäselvityksissä kustannukset ovat varsin samansuuntaisia Eroja aiheuttaa mm. linjauksen ja asemien määrän erilaisuus Nyt käynnissä olevassa hankesuunnittelussa rakennuskustannukset ovat kasvaneet huomattavasti Liikennetaloudellinen kannattavuus on herkkä rakennuskustannuksille

22 Kiitoksia mielenkiinnostanne!


Lataa ppt "Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google