Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJaakko Lahtinen Muutettu yli 5 vuotta sitten
2
Länsisuunnan metroselvitykset historiallinen katsaus
Rehtori Matti Pursula, TKK Tekn. yo. Katja Tuomola, TKK Väylät ja Liikenne 2008 Tampere
3
Esityksen sisältö Perusteesit Historiaa Keskeiset taustaennusteet Matkustajamäärät Liikennetaloudellinen arvio Johtopäätökset
4
Perusteesit Länsisuunnan joukkoliikennejärjestelmästä on tehty useita selvityksiä viimeisten 40 vuoden aikana Selvityksien lähtökohdat ovat vaihdelleet ajankohdan mukaan Tarkoituksena on vertailla selvitysten lähtökohtia ja arvioida niiden vaikutusta tuloksiin Kansainvälisen kirjallisuuden mukaan raideliikenne-investoinneissa päätöstä tehtäessä varsin usein yliarvioidaan käyttäjämäärät ja aliarvioidaan kustannukset Liikenneinvestointien kustannusarvioiden alimitoitus on meillä Suomessa ollut viimeisen vuoden aikana erityisesti esillä valtion hankkeissa
5
Seudullisia metroselvityksiä
Esikaupunkiliikenteen suunnittelutoimikunta 1955, metrotoimikunta 1959 Päätös Itämetron rakentamisesta 1969 Itämetron ensi vaihe käyttöön 1982 Jo metrotoimikunnan suunnitelmissa 1959 metro ulottui Karhusaareen Espoon metro oli mukana Smith-Polvisen liikennesuunnitelmassa 1969 ja seudullisessa metroverkkoselvityksessä vuonna 1971
6
Länsisuunnan metroselvityksiä
Espoon kaupunki 1974 Helko 1975 YTV 1987 YTV 1993 Espoo, Helsinki, Liikenne- ja viestintäministeriö 2003-
8
Väestöennusteet
9
Työpaikkaennusteet
10
Autokantaennusteet
11
Matkustajamäärät Suunn.alue = Etelä-Espoo+Lauttasaari. Suora on pakotettu nollaan; muutoin suora kulkisi vaakatasossa...
12
Matkustajamäärän ja asukasluvun suhde
Ennuste ja toteuma vuodelle 2000
13
Rakennuskustannukset Matinkylän metro
Vuoden 2007 hintatasossa vuonna linjaus välillä Kamppi-Lauttasaari-Matinkylä
14
Liikennetaloudellinen kannattavuus
15
Espoon kaupunki 1974
16
Espoon kaupunki 1974
17
Metron rakennuskustannukset eri ajankohtina
Espoon metropäätös Metron rakennuskustannukset eri ajankohtina Päätöksenteon pohjana olleet selvitykset: YVA 452,6 M€ Väliarviot: 2007 (syyskuu) 530 M€ ja (joulukuu) >600 M€ Nykytilan arvio: Hankesuunnitelmassa 713,6 M4€ Inflaation vaikutuksesta valmistumisvuotena M€
19
Johtopäätökset Eri ajankohtien tarkastelujen lähtökohdat ovat selvästi toisistaan poikkeavia 1960-luvulla ja 1970-luvun alussa seudun asukasluku ja työpaikkamäärät yliarvioitiin 1970- ja 1980-luvuilla kehitys aliarvioitiin Espoon autotiheyden kasvu on yleensä aliarvioitu Viimeisen kymmenen vuoden nopea väestönkasvu näkyy 2000-luvun ennusteissa
20
Johtopäätökset Metron ennustetut matkustajamäärät kaupunkien rajalla ovat varsin suorassa suhteessa Espoon asukasmäärään Hankkeen kannattavuus on kasvanut Espoon ennustetun asukasmäärän kasvaessa Nykyisillä asukasmäärillä on selvityksissä päästy noin 5 % sisäiseen korkoon
21
Hankkeen rakennuskustannukset
Johtopäätökset Hankkeen rakennuskustannukset Järjestelmäselvityksissä kustannukset ovat varsin samansuuntaisia Eroja aiheuttaa mm. linjauksen ja asemien määrän erilaisuus Nyt käynnissä olevassa hankesuunnittelussa rakennuskustannukset ovat kasvaneet huomattavasti Liikennetaloudellinen kannattavuus on herkkä rakennuskustannuksille
22
Kiitoksia mielenkiinnostanne!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.