VERKKOLASKUFOORUMIN SYYSSEMINAARI 2015: KESKON NÄKEMYS HANKINTASANOMISTA CHRISTOFFER SUNDQVIST 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikanavainen Kesko ja K-ryhmä
Advertisements

Finvoice-verkkolasku yritysten välillä
Finvoice-verkkolasku yritysten välillä
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
Sovellettu: Damelio, R The Basics of Process Mapping 1 Liite Harjoitustyöhön.
Kokemuksia ja parhaita käytäntöjä laskutuksen sähköistämiseen
Verkkolaskun laatutesti Juha Ikävalko / AgentIT Finland Oy Verkkolaskufoorumin syysseminaari
Aluetilinpito bruttokansantuote - arvonlisäys, brutto perushintaan - kiinteän pääoman bruttomuodostus (investoinnit) - työlliset - kotitalouksien.
Kokemuksia VIRTA- julkaisutietopalvelusta Yrjö Lappalainen / TTY Julkaisutiedonkeruuseminaari 2016 Lappeenranta
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
© Pagero AB 2015 Presented by:Martti From Presented to:Verkkolaskufoorumin syysseminaari 2015 Date: TOIMINNAN HUIPPUSUORITUKSIIN SÄHKÖISTÄMÄLLÄ.
VALION SSO-RATKAISU OUGF Agenda  Määritelmiä  Case Valio:  Taustaa  Tekoja  Tulevaisuutta  Muita mietelmiä.
Kuluttajan e-Lasku Juha Mäkinen
SÄHKÖINEN LASKUTUS Lähde: Taloushallinnon taitajaksi, 2014.
YRITYSTEN DIGITAALISTEN LASKUJEN POTENTIAALI ON HYÖDYNTÄMÄTTÄ MIKSI HUKKAAMME RAHAA?
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
Kysely sosiaalisen median käytöstä
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Mitä etuja on Mobiilimaksulla?
Microfleece - takki Logo rinnassa Naisten ja miesten malli ja koko
HANKINNAN SUUNNITTELU TOIMITTAJASUHTEEN HALLINTA
Seuratilaukset ) Talviasut, minimi 15 kpl (ja seuran nimi painetaan suoraan tehtaalla ) - Kilpailuasu 120 €/kpl - Lämmittelypuvun takki 115.
KV-toiminnan vuoropuhelumalli
Tilauksesta perintään prosessialueen mittareiden tulokset 4/2017
Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
lukion opiskelijoille vanhempaintilaisuuksissa
Energiavuosi 2016 Kaukolämpö.
Messages valinta avaa sinun viestilaatikkosi.
KE6 – Kemian kertauskurssi
Raha, korko ja pankkilaina
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Majoituspalvelun ostopäätökseen vaikuttavat tekijät Turun Osuuskaupan hotelleissa Opinnäytetyö, Hanne-Mari Tuike, Turun ammattikorkeakoulu.
First Card - BCD Travel Matkatili
ARVONLISÄVERO Heli Kortesalmi.
Hankintalain mukainen menettely
Miten verkkolaskuista saadaan enemmän hyötyä?
Kokemuksia kansainvälisestä verkkolaskutuksesta
Osto- ja myyntiprosessi
Simulointimallien automaattinen generointi
Langattoman lähiverkon tilaus-toimitusprosessin kehittäminen
PowerPoint-esitys korkeakoulujen opiskelijavalinnoista 2020-
Eija Käyhkö Siun sote Kuvantamiskeskus
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Tilaus-toimitusprosessin esimerkki – miten saadaan tuotteet asiakkaille ajallaan ja mitä asiakirjoja liikkuu? Lähde:
<Hankkeen nimi>
Mitä kokeessa pitää osata? 20 pistettä max = 20 % arvioinnista
Väestön koulutusaste kunnittain 2017
KOSTI Sähköinen Helsingin kaupungin ostotilausjärjestelmä
Mitä kokeessa pitää osata? 40 pistettä max = 40 % arvioinnista
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Esittely yritysasiakkaalle
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Verkkolaskudirektiivin kansallinen toimeenpano - tilannekatsaus
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Wind Power in Power Systems
Julkaisun otsikko Väyläviraston julkaisuja x/2019
Julkaisun otsikko Väyläviraston tutkimuksia x/2019 Tekijän nimi.
Tähän sopiva otsikkoteksti
Tutkimustietokanta SoleCRIS
Sosiaali- ja terveysministeriön maksuasetus kansallisista tietojärjestelmä-palveluista Jari Porrasmaa erityisasiantuntija.
Massaviestinnän toimintatavan automatisointi
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Mitä SFX-ylläpitäjän kannattaa tietää e-aineistojen hankinnasta
ICT- laitteiden ja palvelujen kokonaisratkaisut palveluna
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

VERKKOLASKUFOORUMIN SYYSSEMINAARI 2015: KESKON NÄKEMYS HANKINTASANOMISTA CHRISTOFFER SUNDQVIST 1

OSTAMISEN 3 ERI MALLIA: Epäsuorat hankinnat Palveluiden / tavaroiden ostaminen omaan käyttöön. Suorat hankinnat Varastokauppa, tavaran ostaminen jällenmyyntiin. Tehdaskauppa, tilaus ja toimitus asiakkaan ja toimittajan välillä, lasku Keskon kautta. 2

NYKYTILANNE Hankinta ja laskutus: EDI (tilaus, tilausvahvistus, toimitusvahvistus) Verkkolaskutus Web-portaali ratkaisut (EasyEDI, GS1 Golli/pilot käytössä, Verkkolasku- portaali) Laskujen skannaus S-posti, faksi, paperi. 3

SÄHKÖISTYSASTE /OSTO Laskut: Vuodessa 7 milj laskua, toimittajaa. Sähköistys aste 93 % / 400 EDI toimittajaa. 85 EasyEDI toimittajaa. Verkkolasku 3000 toimittajaa. Tilaukset: Vuodessa 12 milj. tilausta, toimittajaa. Sähköistys aste 75%, EDI:ssä 600 toimittajaa / EasyEDI 200 toimittajaa. 4

SÄHKÖISTYSASTE /OSTO 5 LaskutEpäsuoratSuorat EDI / 82,5 % Verkkolasku / 71% / 4,5 % Skannaus80 000/ 29 % / 9 % TilauksetEpäsuoratSuorat EDI0 %99 % Portaali0 %1 %

SÄHKÖISTYSASTE / MYYNTI (EI KETJUKAUPAT) Laskut: Vuodessa 1,9 milj laskua, sähköistys aste 60 % 45 % Verkkolasku/ 5 % EDI / 10 % S-posti. Tilaukset: B2B 1 milj vuodessa, asiakasta. 100 EDI asiakasta, 8 % EDI, 85 % Portaalin kautta. 6

YHTEENVETO NYKYTILANTEESTA Nykyiset välineet jäävät käyttöön, uudet tulevat rinnalle. Suurin osa volyymista sähköistetty mutta vasta pieni osa kumppaneista. Saapuvat tilaukset, B2B asiakkaat, EDI:n osuus vielä pieni. 7

VERKKOLASKU PLUSSAT: Standardi ja vakiintunut toimintamallit Toimiva operaattoriverkosto Laaja levinneisyys Miinukset: Sisällön puutteellisuus, erityisesti rivitiedot Hyödynnetään laskunkuvaa, tiedot puuttuvat sanomalta Puutteellinen sisältö estää laskun automaattisen käsittelyn. 8

ODOTUKSET HANKINTASANOMILLE Tilaussanoma Master data, toimitusosoite, tuotetunnistus, määrät ja yksikkö. Tilausvahvistus Toimitusaika, hinnat, rahti. Toimitusvahvistus Kollitieto-> automaattinen tuloutus. Lasku Viittaus tilaukseen (tilausnumero), tuoterivit -> automaattinen laskunkäsittely. 9

ODOTUKSET HANKINTASANOMILLE Skaalautuvuus, miten ymmärretään eri käyttäjien tarpeet ja vastataan niihin? Miten toimitaan yhden mallin sisällä eri vaatimustasolla ? 10

ODOTUKSET HANKINTASANOMILLE Sovitaan minimi sisältövaatimukset: TASO A -> otsikkotiedot TASO B -> myös rivitiedot TASO C -> monimuotoista tietoa, joka vaatii keskinäistä sopimista. 11