Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Ihminen, ympäristö ja kulttuuri Historian opiskelu ja historiatiede Mitä historia on? Mitä lähteet ja lähdekritiikki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
I Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI01)
Advertisements

7.-luokan historia kunnialla läpi!
Mitä historia on?.
Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
Ihminen, ympäristö, kulttuuri Hi1 Karhulan lukio.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
IHMINEN, YMPÄRISTÖ JA KULTTUURI Johdatus ympäristön historiaan.
YO-TUTKINTO  Kokelas on itse vastuussa siitä, että on selvillä yo-tutkintoon liittyvistä määräyksistä ja yo-kokeiden suoritusohjeista ja noudattaa niitä.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
POSIT. PASSIIVI, PREESENS
Yh 2 - taloustieto Kurssin tenttiminen.
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni
Uskonnot yhteiskunnassa
Ikuisia kysymyksiä Maailma synty - miten kaikki tapahtui? Luonnontieteet: fysiikan, biologia kemia - miksi kaikki sai alkunsa? Uskontojen maailmansyntymyytit.
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Kurs 4 i svenska språket! VÄLKOMNA TILLBAKA efter jullovet
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
TE1 Terveyden perusteet
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Liikesaksan perusteet I
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Terveystiedon ainereaali
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Finský intensivní Titta Hänninen.
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
Luku 13 – Raamatun tutkimus
6. Pyhien kirjojen sisältö
Mitä historia on?.
Leikki-iän tunteet.
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Novellianalyysin kirjoittaminen
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Kielitietoisuus.
Lukio.
KE6 – Kemian kertauskurssi
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Lukutaito ja syrjäytyminen
Opinnollistamisen pähkinät
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Mitä kokeessa pitää osata? 20 pistettä max = 20 % arvioinnista
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
Ajanhallinta opiskelussa
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Innokylän Verstas tutuksi
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Ihminen, ympäristö ja kulttuuri Historian opiskelu ja historiatiede Mitä historia on? Mitä lähteet ja lähdekritiikki ovat? Miksi historiaa opiskellaan? Miten opiskella historiaa? Historialliset romaanit Historian opiskelun tavoitteet Historian koe ainereaalissa Ajan käsite Historian aikakaudet Opettajan omat muistiinpanot

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Mitä historia on? –historia on kreikkaa ja tarkoittaa kertomusta, tarinaa tai tutkimusta menneisyydestä –humanistinen aine, joka selittää ja kuvaa ihmisen (human being) toimintaa eri aikakausina ja eri ilmiöissä –tiedot lähteistä tehtyjä johtopäätöksiä, totuus tulkinnallista – ero luonnontieteisiin

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen KIRJALLISET LÄHTEET – – kirjeet – – päiväkirjat – – asiakirjat HENKISET LÄHTEET – – perimätieto – – kieli – – tavat KUVALÄHTEET – – taideteokset – – valokuvat – – sinetit ESINELÄHTEET – – rahat – – työkalut – – rajakivi ULKOINEN LÄHDEKRITIIKKI – – tutkii ja paljastaa väärennökset – – kysyy, onko lähde se, jona se esiintyy SISÄINEN LÄHDEKRITIIKKI – – kysyy, mihin tarkoitukseen lähde on tehty – – kysyy, mihin kirjoittaja pyrkii Mitä lähteet ovat?

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Miksi historiaa opiskellaan? –jotta ymmärtäisimme nykyisyyttä ja voisimme realistisesti suunnitella tulevaisuutta –historia on ”ihmiskunnan järjestetty muisti” –vankka pohja yleissivistykselle –avain kansainvälisyyteen ja vieraiden kulttuurien ymmärtämiseen –juurien kaipuu, tiedonhalu, uteliaisuus –toistammeko samat virheet aina uudelleen?

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Miten historiaa opiskellaan? –tutustu kurssisisältöön ja esilue oppikirja –katsele otsikot ja kuvat kuvateksteineen –lue historiallisia romaaneja, katso historiallisia elokuvia sekä dokumentteja televisiosta –eläydy ikään kuin matkaisit aikakoneella ja ymmärrä, että historiaa selitetään käsiteltävästä aikakaudesta käsin –lue, numeroi ja alleviivaa oppikirjan tekstiä

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Miten historiaa opiskellaan? –rakenna aikakaudesta kokonaiskuva sijoittamalla yksittäiset asiat laajempaan yhteyteen –tee käsitekartta opiskeltavan luvun asioista –opettele käsitteet –vastaa kysymyksiin: kuka teki? mitä teki? miksi teki?

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Historialliset romaanit Mika Waltari eri aikakausista: –Sinuhe egyptiläinen (Egypti) –Turms kuolematon (Kreikka) –Valtakunnan vihollinen (Rooma) –Johannes Angelos (Bysantti) –Nuori Johannes (Bysantti ja islam) –Mikael Karvajalka (Keskiaika) –Mikael Hakim (Bysantti)

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Historialliset romaanit Muita suositeltavia kirjoja eri aikakausista: –Wilbur Smith: Joen jumala (Egypti) –Henrik Sienkiewich: Quo Vadis? (Rooma) –Connie Willis: Tuomiopäivän kirja (keskiaika) –Jan Quillou: Tie Jerusalemiin (keskiaika) –Boccaccio: Decamerone (keskiaika) –Alexandre Dumas: Kolme muskettisoturia (uusi aika) –Victor Hugo: Kurjat (uusin aika)

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Historian opiskelun tavoitteet –tunne Suomen ja maailmanhistorian päälinjat ja keskeisimmät historialliset tapahtumat sekä niiden taustat ja seuraamukset –näe nykyhetki historiallisen kehityksen tuloksena ja tulevaisuuden lähtökohtana –kykene suhteuttamaan oma aikasi ja itsesi historian jatkumoon

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Historian opiskelun tavoitteet –hanki menneisyyttä koskevaa tietoa ja arvioi sitä kriittisesti sekä ymmärrä sen monitulkintaisuus, suhteellisuus ja syy-yhteyksien monisäikeisyys –arvioi menneisyyden ihmisen toimintaa ja historiallisia ilmiöitä kunkin ajan omista lähtökohdista sekä nykyajan näkökulmasta –ymmärrä kulttuurin erilaisia ilmenemismuotoja ja niiden erilaisuutta

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Historian koe ainereaalissa –historia 4 pakollista + 2 syventävää kurssia –yhteiskuntaoppi 2 pakollista + 2 syventävää kurssia –kysymyksiä (10), joista vastattavia tehtäviä 6 (à 6 p) –voi olla ainerajat ylittäviä tehtäviä 1–4 kpl –Jokeritehtävät 1–2 kpl edellyttävät selvästi tavallisia tehtäviä laajempia tietoja

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Ajan käsite Alkuräjähdys 15 mrd. vuotta sitten Aurinkokunta 9 mrd. vuotta sitten Ihmislaji 5 milj. vuotta sitten Homo-sukuiset 2,5 milj. vuotta sitten Homo Sapiens vuotta sitten Maanviljely vuotta sitten

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Historian aikakaudet vanha aika –500 eKr. antiikin aika 500–500 jKr. keskiaika 500–1500 jKr. uusi aika 1500–1789 uusin aika 1789–

Ulos WSOY Oppimateriaalit & Jari Honkanen Opettajan omat muistiinpanot