Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

I Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI01)

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "I Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI01)"— Esityksen transkriptio:

1 I Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI01)
Kirja: Kaikkien aikojen historia 1, Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (Edita) Kurssin pelisäännöt - Yli 5 poissaoloa  lisätehtäviä - Yli 7 poissaoloa  ei arvostelua - 3 myöhästymistä  1 poissaolo - Poissaolo ilmoitettava ennakkoon Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

2 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Päätavoitteet kurssilla: 1) Ymmärtää ihmisen toimintaa ja suhdetta ympäristöönsä esihistoriallisesta ajalta tähän päivään 2) Hahmottaa historialliset aikakaudet ja historiatieteen ajattelutavat Kurssin arviointi 1) Tuntiaktiivisuus 2) Koti- ja tuntitehtävät: Joka tunnilta vihkoon kirjoitetut asiat + vastaava asia kirjasta 3) Kurssikoe: Esseevastaukset (vaihtoehtoja, yo- kysymykset) Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

3 1. Historian opiskelu ja tiede
Aineisto on vapaasti muokattavissa. Sen jakaminen eteenpäin on kielletty. 1. Historian opiskelu ja tiede Ihminen, ympäristö ja kulttuuri -kurssin aloitusaukeama, s. 8–9 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

4 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
1.1. Mitä historia on? - Tarina tai tutkimus menneisyydestä - Humanistinen aine, joka selittää ja kuvaa ihmisen toimintaa eri aikakausina - Mistä historiantutkimus saa tietonsa? Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

5 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Menneisyydestä säilyneet jäänteet kertovat oman aikansa ihmisistä ja elämästä. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

6 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Tämän pari tuhatta vuotta vanhan luurangon tutkiminen paljastaa paljon muinaisista roomalaisista. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

7 Pääsiäissaaren kivipäitä noin 1000–1100-luvulta.
ARKEOLOGISET LÄHTEET Esim. patsaat Mitä muita arkeologisia lähteitä keksit? Korut, työkalut, astiat, vaatteet, aseet Kokonaiset rakennukset tai kaupungit Pääsiäissaaren kivipäitä noin 1000–1100-luvulta. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

8 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
2. KIRJALLISET LÄHTEET Esim. sähköpostit tai kirjat ja niiden kuvitus Gnu Licence 1.2, ks. kuvalähteet Näkymä Mozilla Thunderbird -sähköpostiohjelmasta. Minkälaisia asioita sähköpostien perusteella voidaan päätellä? Lähettäjä, vastaanottajat, ajankohta ja viestien sisältö. Olavinlinna Olaus Magnuksen kirjassa Pohjoismaisten kansojen historia (1555). Mistä voi päätellä linnan omistajavaltion? Kuvassa on kaksi Tre kronor -vaakunaa. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

9 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Mitä muita kirjallisia lähteitä on olemassa? Kartat Päiväkirjat, pöytäkirjat, julisteet, mainokset Maailmankartta vuodelta 1581 esittää Jerusalemin kaupungin maailman keskipisteenä. Samalla se paljastaa tekijänsä ja aikansa maailmankuvan. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

10 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
3. SUULLISET LÄHTEET Esim. perimätieto Taiteilija maalaa kuvaa intiaanien ja valkoisten taistelusta ja kertoo samalla tarinoita sodista nuoremmalle kuuntelijalle. Kuva vuodelta 1902. Haastattelu on nykytutkijan tapa käyttää suullista perimää menneisyyden tutkimuksessa. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

11 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Tieteellinen historiantutkimus perustuu monipuoliseen lähdeaineistoon, kriittisyyteen ja objektiivisuuteen Historia on menneisyyden tulkintaa, johon vaikuttavat mm. lähteet, aiemmat tulkinnat ja oman ajan arvot  historiatieteessä on mahdotonta saavuttaa puhdasta totuutta. Voidaan vain pyrkiä kohti sitä. Huom. Ero luonnontieteisiin. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

12 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
- Tutkijan tärkein työkalu on lähdekritiikki Lähteen käyttökelpoisuutta ja luotettavuutta arvioidaan eri näkökulmista Mihin tarkoitukseen lähde on tehty? Mihin sen tekijä pyrkii? USA Ääriesimerkkejä lähdekritiikin tarpeesta ovat propagandakuvat: Amerikkalainen juliste vuodelta 1917 esitti Saksan hirviönä ja oman maansa kauniina neitona. Saksalaiset puolestaan kuvasivat Saksan uljaana neitohahmona vuonna 1914. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio Saksa

13 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
- Arkeologisia lähteitä tutkitaan myös muiden tieteiden avulla ja tuloksia verrataan kirjallisiin lähteisiin Roomalaista luurankoa tutkitaan esimerkiksi arkeologian, luonnontieteiden, lääketieteen ja geenitutkimuksen menetelmin. Tuloksia verrataan kirjoitettuihin lähteisiin, joita on säilynyt Rooman valtakunnan ajoilta. Työkalupakissa on kaksi tehtävää, joiden avulla pääset kokeilemaan muinaistutkijan työtä. Ota selvää Jäämies Ötzin ja Tollundin miehen kohtaloista.,Muista myös seurantatehtävä Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

14 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
1.2. Historian aikakaudet Esihistoriallinen aika (ei kirjallisia lähteitä) Historiallinen aika (kirjoitustaito  kirjalliset lähteet esim. Lähi-itä n eKr.) Vanha-aika n eKr./e.a.a. – 500 jKr./j.a.a. Antiikin aika 1000 eKr. – 500 jKr. Keskiaika 500 – 1500 jKr. Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

15 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Uusi aika Uusin aika Nykyaika Esiteollinen Teollinen Jälkiteollinen Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

16 HISTORIA JA YHTEISKUNTAOPPI LUKIOSSA
1) Historia: 4 pakollista Ihminen, ympäristö ja kulttuuri Eurooppalainen ihminen Kansainväliset suhteet Suomen historian käännekohtia Syventävät: Kulttuurien kohtaaminen Suomen historia esihistoriasta autonomian aikaan Antiikin historia Arjen historia Historian kertauskurssi Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

17 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
2)Yhteiskuntaoppi: 2 pakollista Yhteiskuntatieto Taloustieto Syventävät: Lakitieto Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni Kansalainen paikallisvaikuttajana Kertauskurssi Ainereaali a) historian koe b) yhteiskuntaopin koe 10/6 kysymystä Ainerajat ylittäviä tehtäviä 1–4 kpl Jokeritehtävät (1–2 kpl) edellyttävät laajempia tietoja Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

18 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Miksi historiaa opiskellaan? Ilman historiaa ei ole nykyisyyttä eikä tulevaisuutta  historian avulla voidaan ymmärtää ihmistä ja yhteiskuntaa paremmin ja laaja-alaisemmin Toimiminen ja vaikuttaminen yhteiskunnassa vaatii tietoja ja taitoja Historian tunneilla opit: kriittistä ajattelua  ei ole olemassa vain yhtä totuutta tulkitsemaan ja analysoimaan tekstejä ja kuvia mediakriittisyyttä hallitsemaan laajoja asiakokonaisuuksia Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

19 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Historiaa, yhteiskuntaoppi, taloustietoa ja lakitietoa tarvitset, jos haluat juristiksi, liikemieheksi tai toimia johtotehtävissä ja hallinnon alalla niin yksityisellä sektorilla kuin valtion tai kunnan palveluksessa toimittajaksi (useat toimittajat ovat lukeneet tiedotusopin ja journalistiikan lisäksi myös historiaa yliopistossa) suuntautua kulttuuri- ja taidealalle työskennellä museoissa, arkistoissa ja kirjastoissa opiskella yhteiskuntatietä, sosiologiaa, valtio-oppia, antropologiaa, arkeologiaa, etnologiaa, taloustietä, historiaa, taidehistoriaa… Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio

20 Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio
Opiskelutekniikat Tutustu kurssisisältöön ja esilue oppikirja Katsele otsikot ja kuvat kuvateksteineen Lue historiallisia romaaneja, katso historiallisia elokuvia sekä dokumentteja televisiosta Lue, numeroi ja alleviivaa oppikirjan tekstiä Lue huolellisesti vihko  Tärkeimmät asiat! Rakenna aikakaudesta kokonaiskuva sijoittamalla yksittäiset asiat laajempaan yhteyteen Tee käsitekartta opiskeltavan luvun asioista Opettele käsitteet Vastaa kysymyksiin: Kuka teki? Mitä teki? Miksi teki? Milloin? Mitä seurasi? Mari Raiskio, F.E. Sillanpään lukio


Lataa ppt "I Ihminen, ympäristö ja kulttuuri (HI01)"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google