Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Jyväskylän koulutuskuntayhtymän
Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
Koulutussopimus ammattiin oppimiseksi
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
NYT-työryhmä Rauno Vanhanen Ehdotuksia nuorten työelämään saamiseksi.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Julkisten ja hyvinvointialojen tulevaisuus ja osaamistarpeet Skills-seminaari Tuire Santamäki-Vuori puheenjohtaja Julkisten ja hyvinvointialojen.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Yrityksen perustehtävä on tehdä bisnestä. Oppisopimuskoulutus tukee yrityksen bisneksen tekemistä. Osaava henkilöstö vahvistaa yrityksen kilpailukykyä.
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Omnian oppisopimustoimisto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Suomen koulutusjärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Työelämän tarpeet ja oppisopimuksen käytettävyys opSO ry:n syysseminaari Satu Ågren.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Oppisopimuskoulutus yrityksen kilpailutekijänä. Yksi taho vastaa oppisopimuskoulutuksesta Yhtenäiset ohjeet Byrokratian selättäminen vs. raha Koulutuksen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Mikä ihmeen oppisopimus?
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Nuorten oppisopimuskoulutus
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Työnantajien/työpaikkojen perehdyttäminen
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen reformi
Saimaan ammattiopisto Sampo
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Ajankohtaista OSAOsta
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Ajankohtauskatsaus OPSO ry:n kevätseminaari, Vaasa
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO Yrittäjien näkökulma oppisopimukseen ja koulutussopimukseen Yrittäjien näkökulma (yrittäjien) osaamisen ja innovaatioiden edistämiseen Nostoja keskusteluunne 1 Tuuli Kirsikka

Koulutussopimus ja nuorten oppisopimuskoulutus Suomen Yrittäjien näkökulma 2

Oppilaitosmuotoisen koulutuksen työelämälähtöisyyden lisäämiseen (sisällöllinen ja laadullinen Oppisopimuskoulutuksen rinnalle 3 Mihin koulutussopimusmallia tarvitaan?

Tavoitteena ammatillinen perustutkinto Ammattitaito hankitaan pää- asiassa käytännön työtehtäviä työpaikalla tekemällä Nuoren, yrittäjän ja koulutuksenjärjestäjän välinen sopimus (nuori mukaan) Ei perustu työsopimukseen Nuori oppilaitoksen vastuulla 4 Koulutussopimus osana työssäoppimista

Enintään kolmeksi vuodeksi Osa opiskelusta voi olla toisessa yrityksessä tai oppilaitoksessa Oppilaitos ohjaa, arvioi ja antaa todistuksen Arviointi ammatti- osaamisen näytöistä Koulutussopimus tehdään ammatillisen koulutuksen säädösten rajoissa 5 Koulutussopimus osana työssäoppimista

6 Olisitko valmis ottamaan nuoren koulutussopimuksella?

Nuorten oppisopimuskoulutus Osaamisen kehittymiseen sidottu nuorten oppisopimusmalli madaltaisi oleellisesti yrittäjien kynnystä kouluttaa nuori oppisopimuksen avulla. Nuori saisi ammatin, palkkaa ja työllistyminen paranisi. Yhteiskunnalle malli olisi lähes kustannus- neutraali (maksettu valtionosuus palautuisi, veroina, tuottavuutena ja työllisyytenä jo koulutuksen aikana). 7

Osaamisen kasvuun sidottu oppisopimuskoulutuksen palkkamalli - koskee nuoria, joilla ei ole ammatillista koulutusta eikä alan työkokemusta 8 % TES-palkasta 100 % Oppisopimussuhteen päättyminen Työsuoritteen ja osaamisen kasvu Oppisopimussuhteen alkaminen 0 % näyttö Lähde: Suomen Yrittäjät Alkupalkka voidaan määritellä alakohtaisesti (esim. alan tuottavuuden ja vaativuuden perusteella) tutkinnon osien suorittaminen koko tutkinto

Toteutus: Nuorten oppisopimuskoulutus irrotetaan nykyisestä oppisopimuslainsäädännöstä omaksi kokonaisuudekseen. Nuorelle, jolla ei ole ammatillista peruskoulutusta eikä alan merkittävää työkokemusta, voidaan tehdä työsopimus, jossa palkka sidotaan osaamisen kehittymiseen. Oppisopimus voidaan aloittaa ennakkojaksolla. Palkka on oppisopimuksen alussa n. 30 % peruspalkasta (olisi aina korkeampi kuin korkein opintoraha) ja nousee näyttöjen myötä niin, että tutkinnon suorittamisen jälkeen palkka on normaali peruspalkka Oppisopimus voidaan tehdä tutkinnon osittain 9

Toteutus: Yritykselle ei makseta palkkatukea (tämä vähentäisi osaltaan yritykselle koituvaa hallinnollista taakkaa), mutta koulutuskorvausta normaalisti. Nuorten oppisopimuskoulutuksen rahoitus irrotetaan osaksi ammatillisen peruskoulutuksen rahoitusta eli aikuisten oppisopimuskoulutukselle olisi oma itsenäinen rahoituksensa Nuorten oppisopimuskoulutus olisi oppilaitosmuotoisen koulutuksen rinnalla vaihtoehtona sille (tulevaisuudessa voisi olla jopa osa yhteishakua) 10

Yrittäjien näkökulma Yrittäjien ja elinkeinoelämän verkoston yhteisessä fokuksessa: NUORET TYÖN ja TYÖNANTAJUUDEN muutos ”PAREMPI JOHTAA HYVIN”  DIGITALISAATIO Yrittäjien näkökulma oppisopimukseen ja koulutussopimukseen Yrittäjien näkökulma (yrittäjien) osaamisen ja innovaatioiden edistämiseen Nostoja keskusteluunne 11 Tuuli Kirsikka

Yrittäjien ja elinkeinoelämän järjestöt yhteistyössä Nuoret Oppilaitosyhteistyö Yhteiset teemat ja yhteisiä näkymiä TS:t ja Strategiat ”Leipää Keski-Suomeen kampanja” Työn ja työnantajuuden muutos Pk-barometri MPK-sektorin osuus yksityisen sektorin työpaikoista Yrittäjyys Työn sisällöt Oppisopimus/Koulutussopimus Rinnakkain Lisää monimuotoisuutta koulutukseen Rahoituskysymys/palkkamalli /vastuut Digitalisaatio + MPK ”Parempi johtaa hyvin” Liiketoiminta, kasvu, osaaminen, työhyvinvointi, kansainvälistyminen 1. Digitalisaatio ja johtaminen 2. Digitalisaatio ja muutokset/murros (mm. OV&sukupolvenvaihdokset) 3. Digitalisaatio ja henkilöstö 12 Tuuli Kirsikka

Osaaminen ja innovaatiot 13

Ajatuksia keskusteluun Kuka pärjää? Tuottavan oppimisen pedagogiikka? Oppisopimus/koulutussopimus yhteisvalintaan? Vaatimukset oppilaitoksille – yhteistyö molemmin puolin? Johdon koulutus? Sivukulut…muut investoinnit/kulut oppijasta/koulutettavasta? Työympäristöyhteistyöt? Ausbildung vai…? Veto- vai tarjonta? Yrittäjät&Kauppakamari perustamaan omaa oppariofficea ;-) ? Yritysverkostojen vahvistaminen…? Koulutusveroasia? 14 Tuuli Kirsikka