Tietostrategiaa monimuotoisesti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Harvialan koulu ja päiväkoti
Advertisements

Toimintaohjeet opelle
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
SUULLINEN HARJOITTELU
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Tietostrategiaa monimuotoisesti – Osaava HSSK 2015–2016.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempien mielipiteitä
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Opetustoimi osana Jyväskylää
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
PÄHEE OTE HANKE Mediatiimin koulutus
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Tietostrategiaa monimuotoisesti Anne Moilanen Rehtori, Laanilan yläaste, Oulu

Visio

Olet löytänyt lentävän maton joka voi viedä sinut minne vaan koululle missä toteutetaan luontevaa toimimista ja oppimista tulevaisuuden toimintaympyröissä. Mitä näet? Mitä oppilaat tekevät? Mitä kuulet heidän sanovan? Millaisia oppimistehtäviä he tekevät? Millaisia resursseja heillä on käytössään oppimisen tukena? Mitä opettajat tekevät? Mitä he sanovat?

Strategia Yhteistyössä toisten kanssa oppija ottaa vastuuta omasta oppimisestaan etsiessään tietoa ja tutkiessaan ilmiöitä.  Jokaisella oppijalla on opintopolku, joka tukee hänen henkilökohtaisia opiskelu-, ongelmanratkaisu- ja soveltamistaitojaan. Arviointi tukee oppimista. Opettajien välinen yhteistyö on vahvaa ja opettajan rooli on valmentava ja ohjaava. Opettajan opiskelua ohjaavat taidot ovat ajanmukaiset. Työskentelykulttuuri on ennakkoluulotonta ja sallivaa. Oppimisympäristöt tukevat oppimista, ovat muunneltavia, monikulttuurisia ja sallivia. Tiloja ja materiaaleja on käytettävissä ja oppiminen on  ajasta ja paikasta riippumatonta. Oppilaalla on oikeus turvalliseen ja rauhalliseen oppimisympäristöön. Teknistä ja pedagogista tukea on saatavilla. Yhteisöt, yritykset ja muut oppilaitokset ovat tärkeitä kumppaneita. Kunnan päättäjillä ja oppilaitosten johtajilla on näkemys siitä, missä ollaan ja minne ollaan menossa. Johtaminen on kannustavaa ja verkostoitunutta. Opettajien osaaminen tunnistetaan sekä resurssien käyttö ja hankinnat ovat hallittuja.

Ryhmät alkuopetus luokat 1 – 2 alaluokat 3 – 6 yläluokat 7 – 9 lukio ja vapaa sivistystyö

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen, taitotasot Tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteet Vastuullisuus ja turvallisuus Tiedonhankinta sekä tutkiva ja luova työskentely Vuorovaikutus ja verkostoituminen

Mieti ryhmäsi kanssa omaa aihettasi oman nivelvaiheesi kannalta kirjatkaa jokainen taito erilliselle Post-it-lapulle jaotelkaa saman aihealueen taidot omiin ryhmiinsä, tehkää niistä taulukko keskustelkaa, onko jotain jätettävä pois, mitä voisi vielä lisätä

”Tiedusteluvaihe” Käykää tutustumassa muiden ryhmien tuotoksiin miten heidän jaottelunsa menee ja onko syytä muuttaa oman ryhmän jaottelua onko päällekkäisyyksiä (periaatteessa ylemmältä nivelvaiheelta poistetaan ne asiat, jotka voidaan opettaa alemmalla nivelvaiheella) käykää paljon keskustelua, pohtikaa! tehkää tarvittavat korjaukset yhteistyössä muiden ryhmien kanssa

Mitä jatkossa? Mihin formaattiin tietostrategia kirjataan? Yksi vai kaksi dokumenttia? strategiateksti ja taitotasot yhteen vai erikseen? Vielä puuttuu nykytilan kuvaus ja resurssitarve (jos halutaan) laitteet ja tilat tukipalvelut osaaminen / koulutus Koulukohtainen toteutus Vastuut!

Palaute

Kiitos anne.j.moilanen@ouka.fi