Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila Markku Lang
iTec – hankkeen Suomen osuuden koordinaattori edustaa Suomea yhdessä Opetushallituksen kanssa laajassa eurooppalaisessa tutkimus- ja kehittämishankkeessa. Suomi pääsee hyödyntämään yhteiseurooppalaisen oppimisen kehittämishankkeen tuloksia. Koordinaatiohankkeet tuottavat asiantuntijatietoa iTEC- koulutukseen Aihealueen kokeilu- ja kehittämishankkeet saadaan uuden julkaisualustan avulla yhtenäiseen tietokantaan. Kehittämishankekoulut voivat tuottaa skenaarioita ja pilotoida hankkeen tuotteita. Pedagogisten innovaatioiden huomioiminen koulusuunnittelussa nousee. Uusi kokeilu- ja kehittämistoiminta vaikuttaa enemmän koulusuunnitteluun, opettajankoulutukseen sekä pedagogiseen tutkimustoimintaan. Koordinaatiohankkeiden skenaarioita voidaan testata ja tuotteistaa iTEC- hankkeen puitteissa. Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja luoda yhdessä OPH:n kanssa yhteinen kaikkien saavutettavissa oleva monimediaalinen tietokanta uusiin ja uudistettaviin oppimaisemiin liittyvistä tila- ja kalusteratkaisuhankkeista. Hankkeen tavoitteena on saada Suomen koulutilasuunnittelu 2007 alkaen (esim. koulusuunnittelun arkkitehtikilpailuihin osallistuneet kilpailuehdotukset) samaan julkaisualustaan. Hankkeessa pyritään kehittämään ja suuntaamaan valtakunnallista koulu- ja opetustilasuunnittelua. Hankkeen aikana rakentuneesta tietokannasta muodostuu myös apuväline niille, jotka suunnittelevat nykyaikaisia koulupihoja ja lähiliikuntapaikkoja. Hankkeen aikana järjestetään täydennyskoulutuksia (seminaareja ja verkkomateriaalia) koulusuunnittelusta, opetusteknologiaa sulauttavista järjestelmistä, suunnittelusta, rakentamisesta ja toimivan koulurakennuksen käytöstä Muuttuva oppimaisema- hanke
Oppimaisema on oppimisen virtuaalisten, fyysisten, sosiaalisten ja psyykkisten tilojen kokonaisuus. Opetusteknologian näkökulmasta oppimaisema on ubiikki (kaikkialla läsnä oleva) tila, joka sisältää huomaamattomasti toimivaa ja ympäristöönsä sulautuvaa läsnä-älyä. Oppimaisema?
Innovatiiviset teknologiat ja uusi oppimaisema- hanke on Suomen koulujen osuus iTEC – hankkeesta (Innovative Technologies for Engaging Classrooms), joka pyrkii varautumaan ja ottamaan haltuun lähitulevaisuudessa näkyvissä olevia oppimaisemaa koskevia trendejä. iTEC- koordinaatiohanke
iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom) European schoolnet+2 yliopistoa + EDUB BE European schoolnet+2 yliopistoa + EDUB BE FULAB+ Promethean+2 yliopistoa+ICO D UK FULAB+ Promethean+2 yliopistoa+ICO D UK CNDP FR CNDP FR DGIDC PT DGIDC PT UVIGO ES UVIGO ES CTIE CH CTIE CH MONE TR MONE TR MAK IL MAK IL KM AT KM AT EDUC LLC EDUC LLC ELFA SK ELFA SK ITC LT ITC LT TLF EE TLF EE AALTO+ OPH+ eNORSSI FI AALTO+ OPH+ eNORSSI FI Smart DE Smart DE UNI-C DK UNI-C DK NCIE NO NCIE NO
27 projektin jäsentä/partneria 14 Opetusministeriötä EU:n rahoitus 9.45 miljoonaa euroa Kokeilussa mukana 1000 luokkaa (12 maata) iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)
Minkälaisen tulevaisuuden haluamme? Minkälaista tulevaisuutta emme halua? Jim Ayre iTEC- hankkeen aloitusseminaarissa Brysselissä
Minkälaisen tulevaisuuden haluamme? Minkälaista tulevaisuutta emme halua? Jim Ayre iTEC- hankkeen aloitusseminaarissa Brysselissä
oppija muuttuu hitaasti opettaja muuttuu vielä hitaammin koulu muuttuu kaikkein hitaimmin teknologia muuttuu nopeasti Professori Stephen Heppell (Euroopan kouluverkon aloituskonferenssi 1998)
OPH:N OPPIMISYMPÄRISTÖHANKKEET 2010 Tila- ja kalusteratkaisut (Muuttuva oppimaisema) – eNorssi/Oulun normaalikoulu Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä – Tampereen kaupunki ja Kaustisen kunta Sosiaalinen media – Mikkelin kaupunkin/Otavan opisto, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt – Konneveden kunta Etäopetus – Turun kaupunki
KOULUTUSPOLIITTISIA TOIMENPITEITÄ OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEEN Kehitetään oppimisympäristöjä oppijalähtöisesti – Kuullaan oppijoita sekä hyödynnetään koulutuksen ja hyvinvoinnin tilastoja Tehdään oppimisympäristöjen kehittämistoiminta läpinäkyväksi ja helposti saavutettavaksi Tuodaan esille toimivia esimerkkejä ja malleja siitä miten osallistavia oppimisympäristöjä voidaan menestyksekkäästi rakentaa ja ylläpitää Kumpulainen, 2010
MUUTTUVA OPPIMAISEMA –HANKE ON YKSI OSA TÄTÄ KEHITYSTYÖTÄ
Tutkijoiden skenaarioita hotelliaulan kaltainen tila koulurakennus olohuoneen kalustus koulukalusteet elinikäinen oppiminen ( vuotiaat samassa tilassa) perusaste->toinen aste->työelämä Scenarios for Ambient Intelligence 2010, Ducatel, K. et al, IPTS 2001 Institute for Prospective Technological Studies (IPTS)
tuntia 6-8 tuntia Ubiikki ympäristö vastaanottaa, itseohjautuvuus opettaja ottaa vastaan mentorointi opettaminen Scenarios for Ambient Intelligence 2010, Ducatel, K. et al, IPTS 2001 Institute for Prospective Technological Studies (IPTS) Tutkijoiden skenaarioita
Vaihtoehtoiset instituutiot järjestävät opetusta Koulua ei enää ole vuonna 2020 Scenarios for Learning-intensive Society, Ducatel, K. et al, IPTS 2008 Institute for Prospective Technological Studies Tutkijoiden skenaarioita
Opettajien skenaariot 2014 Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014
Opettajien skenaariot 2014
Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014
Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014
Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014
Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014
iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)
-liity asiantuntijajäseneksi -hae asiasanalla -pedagogiset asiantuntijat -opetusteknologian asiantuntijat -koulutustapahtumat (esittely) -koulutustapahtumat (ilmoittautuminen) -konsultointipalvelut (esittely)
-uudet koulutilahankkeet (esittely) -koulutilojen saneeraushankkeet (esittely) -koulukalustehankkeet (esittely) -koulupihahankkeet (esittely) -tutkimukset/ julkaisut -koulusuunnittelun vaiheet -tarjouspyyntöautomaatti -vuoden koulu kilpailu -käyttäjälähtöinen suunnittelu
-opetusteknologiahankkeet (esittely) -laitteistohankkeet (esittely) -ohjelmistohankkeet (esittely) -tutkimukset/ julkaisut
-hankeverkostot -innotonni-verkosto -opetushallitus -suomen opetusvientiklusteri -tutkijakoulut -koulusuunnitteluryhmät -arkkitehtitoimistot -insinööritoimistot -rakennusliikkeet -kalustealan yritykset -laitteistojen maahantuojat -ohjelmistotalot
-innotonni-hankkeet -oph:n kokeilu- ja kehittämishankkeet -muut kokeilu- ja kehittämishankkeet
ajankohtaiset hankehaut, lähestyvät tapahtumat, uudet tutkimukset/ julkaisut, eri blogit aihepiireittäin, eri kv- hankkeet / ped. organisaatiot, trendit (julkaisupaikka tulevaisuuden tutkijoille, opetusteknologian asiantun- tijoille, koulusuunnittelun asiantuntijoille jne.) -aasia, afrikka, australia/uusi-seelanti, eurooppa, etelä- amerikka, pohjois-amerikka, kokeilusta tutkimus, tiedonhankinta, tieteellinen kirjoittaminen, tutkimus- toiminnan arviointi, tutkimusrahoitus, jatko-opinnot, julkaisukanavat, esiintyminen, hae video, lataa/linkitä, uusimmat, koulutus/ konsultointi, koulurakennukset, kalusteet, koulupihat, laitteistot, ohjelmistot, asiantuntijahaastattelut, muut haastattelut
KOULUTUKSEN VIENTI FINPRO YRITYKSET OPETTAJANKOULUTUSLAITOKSET>HARJOITTELUKOULUT TUOTTEISTAMINEN JA KOULUKULTTUURIN MUUTOS Pedagoginen -> Opetushallitus, yliopisto, ? Teknologinen -> TEKES, ? (Muuttuva oppimaisema) KEHITYSHANKE TEKES Opetushallitus (Muuttuva oppimaisema) INNOTONNI Innovaatio -> verkostoituminen? (Muuttuva oppimaisema) Opettajan kokeiluhalukkuus PEDAGOGISET INNOVAATIOT -mekanismiehdotus
KESTÄVÄÄ KEHITYSTÄ? Mikäli halutaan saada aikaan kestävää kehitystä ja pysyviä muutoksia esim. teknologian tarkoituksenmukaiseen pedagogiseen käyttöön opetuksessa, täytyy huomio kiinnittää erityisesti koulukulttuurin muutokseen. Jos koulun toiminta-ajatus ja sitä tukevat työskentelymenetelmät on käsitelty ja hyväksytty opettajien ja muiden toimijoiden keskuudessa, päästään tilanteeseen jossa tilat, kalusteet ja teknologiset ratkaisut palvelevat koulukulttuuria ja sen kehittymistä. Tällöin puhutaan koko kouluun ja sen toimintaympäristöön, oppimaisemaan, liittyvästä kehityksestä.
YKSI MAHDOLLISUUS Tilaisuudet, jotka on suunnattu uusien/saneerattavien koulujen suunnittelussa mukana oleville sekä niille, jotka tulevat toimimaan näissä ympäristöissä. – Hyödynnetään asiantuntijaverkostoa, jonka kokoamisessa otetaan huomioon eri koordinaatiohankkeet sekä uusimpien maassamme toteutettujen oppimaisemien suunnittelijat ja käyttäjät sekä heidän asiantuntemuksensa. – Tilaisuudet ovat luonteeltaan konsultatiivisia, eli asiantuntijoiden ja ohjaajien toiminnan tavoitteena on aktivoida osallistujien omaa prosessin käsittelyä (maieuttinen lähestymistapa).
YKSI MAHDOLLISUUS SEMINAARIT (OPH) Muuttuva oppimaisema KONSULTAATIOSARJA (AVI) Muuttuva oppimaisema Uusi kouluUudet laitteet
JÄRVENPÄÄN LUKIO Arkkitehtitoimisto Aarne von Boehm Oy
OULU; MONITOIMITALO HYRRÄ Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
MEIDÄN MONITOIMITALOMME? NORSSI TÄYDENNYS- KOULUTUS OPETUS- HARJOITTELU OPETTAJAN- KOULUTUS TUTKIMUSOPETUS MUUTTUVA OPPIMAISEMA KOKEILU JA KEHITTÄMINEN VIENTI