Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila Markku Lang.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä 41.päivä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila - Markku Lang - Jarmo Mustikka.
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
TTS OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSEN JATKAMINEN JA KEHITTÄMINEN Toiminnan sisältöRahoitustarve - Koulutuksia järjestetään.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
ITEC – Suomi 3. sykli. iTEC Designing the future classroom syyskuu 2012.
Oulun yliopisto Turun yliopisto Lapin yliopisto Aalto-yliopisto Tampereen teknillinen yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto
Koordinaatiohankkeet
iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Yleistä iTEC on nelivuotinen yhteiseurooppalainen hanke, jossa keskitytään tulevaisuuden oppimaisemien suunnitteluun ja pilotoimiseen. Euroopan komission.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Yhteisöt-ryhmä 1. Vaiheen kartoitus Otsikkodia.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opeka, Oppika ja Ropeka Erityisasiantuntija Leena Pöntynen
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio
MUUTTUVA OPPIMAISEMA Oulun normaalikoulu koordinointihankkeet
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Koulutusviennin strategiset linjaukset
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Opeka-kyselyn tulokset
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Tervetuloa Innokylään
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Pasi Kurttila Markku Lang.
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Kehityshankkeet Tietoallas toteutus
TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki
Verkostotapaaminen Tampere
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Yliopistojen intrapäivä
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Kilpailustrategia LEA4LH004 SWOT – synteesianalyysi TOWS – strategiavaihtoehtojen luonti SWOTin pohjalta Riitta Rautava.
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
ICCS 2016: aihealue ICCS tutkimuksen aihealue: yhteiskunnan rakenteista ekologisuuteen ja moraaliin Opetussuunnitelman perusteiden mukaan tutkimuksen.
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
THL:n tuki kehittämishankkeille
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
KEIJO KEIJO
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
”Projektin nimi” -projekti
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Tulokset 2018 Suunnitelmat 2019.
Research Data Management Agents
Osaamisen ennakointifoorumi
Digitaalinen turvallisuus turvaa digitaalisia palveluita ja tiedonhallintaa.
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila Markku Lang

iTec – hankkeen Suomen osuuden koordinaattori edustaa Suomea yhdessä Opetushallituksen kanssa laajassa eurooppalaisessa tutkimus- ja kehittämishankkeessa. Suomi pääsee hyödyntämään yhteiseurooppalaisen oppimisen kehittämishankkeen tuloksia. Koordinaatiohankkeet tuottavat asiantuntijatietoa iTEC- koulutukseen Aihealueen kokeilu- ja kehittämishankkeet saadaan uuden julkaisualustan avulla yhtenäiseen tietokantaan. Kehittämishankekoulut voivat tuottaa skenaarioita ja pilotoida hankkeen tuotteita. Pedagogisten innovaatioiden huomioiminen koulusuunnittelussa nousee. Uusi kokeilu- ja kehittämistoiminta vaikuttaa enemmän koulusuunnitteluun, opettajankoulutukseen sekä pedagogiseen tutkimustoimintaan. Koordinaatiohankkeiden skenaarioita voidaan testata ja tuotteistaa iTEC- hankkeen puitteissa. Hankkeen tavoitteena on suunnitella ja luoda yhdessä OPH:n kanssa yhteinen kaikkien saavutettavissa oleva monimediaalinen tietokanta uusiin ja uudistettaviin oppimaisemiin liittyvistä tila- ja kalusteratkaisuhankkeista. Hankkeen tavoitteena on saada Suomen koulutilasuunnittelu 2007 alkaen (esim. koulusuunnittelun arkkitehtikilpailuihin osallistuneet kilpailuehdotukset) samaan julkaisualustaan. Hankkeessa pyritään kehittämään ja suuntaamaan valtakunnallista koulu- ja opetustilasuunnittelua. Hankkeen aikana rakentuneesta tietokannasta muodostuu myös apuväline niille, jotka suunnittelevat nykyaikaisia koulupihoja ja lähiliikuntapaikkoja. Hankkeen aikana järjestetään täydennyskoulutuksia (seminaareja ja verkkomateriaalia) koulusuunnittelusta, opetusteknologiaa sulauttavista järjestelmistä, suunnittelusta, rakentamisesta ja toimivan koulurakennuksen käytöstä Muuttuva oppimaisema- hanke

Oppimaisema on oppimisen virtuaalisten, fyysisten, sosiaalisten ja psyykkisten tilojen kokonaisuus. Opetusteknologian näkökulmasta oppimaisema on ubiikki (kaikkialla läsnä oleva) tila, joka sisältää huomaamattomasti toimivaa ja ympäristöönsä sulautuvaa läsnä-älyä. Oppimaisema?

Innovatiiviset teknologiat ja uusi oppimaisema- hanke on Suomen koulujen osuus iTEC – hankkeesta (Innovative Technologies for Engaging Classrooms), joka pyrkii varautumaan ja ottamaan haltuun lähitulevaisuudessa näkyvissä olevia oppimaisemaa koskevia trendejä. iTEC- koordinaatiohanke

iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom) European schoolnet+2 yliopistoa + EDUB BE European schoolnet+2 yliopistoa + EDUB BE FULAB+ Promethean+2 yliopistoa+ICO D UK FULAB+ Promethean+2 yliopistoa+ICO D UK CNDP FR CNDP FR DGIDC PT DGIDC PT UVIGO ES UVIGO ES CTIE CH CTIE CH MONE TR MONE TR MAK IL MAK IL KM AT KM AT EDUC LLC EDUC LLC ELFA SK ELFA SK ITC LT ITC LT TLF EE TLF EE AALTO+ OPH+ eNORSSI FI AALTO+ OPH+ eNORSSI FI Smart DE Smart DE UNI-C DK UNI-C DK NCIE NO NCIE NO

27 projektin jäsentä/partneria 14 Opetusministeriötä EU:n rahoitus 9.45 miljoonaa euroa Kokeilussa mukana 1000 luokkaa (12 maata) iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)

Minkälaisen tulevaisuuden haluamme? Minkälaista tulevaisuutta emme halua? Jim Ayre iTEC- hankkeen aloitusseminaarissa Brysselissä

Minkälaisen tulevaisuuden haluamme? Minkälaista tulevaisuutta emme halua? Jim Ayre iTEC- hankkeen aloitusseminaarissa Brysselissä

oppija muuttuu hitaasti opettaja muuttuu vielä hitaammin koulu muuttuu kaikkein hitaimmin teknologia muuttuu nopeasti Professori Stephen Heppell (Euroopan kouluverkon aloituskonferenssi 1998)

OPH:N OPPIMISYMPÄRISTÖHANKKEET 2010 Tila- ja kalusteratkaisut (Muuttuva oppimaisema) – eNorssi/Oulun normaalikoulu Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä – Tampereen kaupunki ja Kaustisen kunta Sosiaalinen media – Mikkelin kaupunkin/Otavan opisto, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt – Konneveden kunta Etäopetus – Turun kaupunki

KOULUTUSPOLIITTISIA TOIMENPITEITÄ OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEEN Kehitetään oppimisympäristöjä oppijalähtöisesti – Kuullaan oppijoita sekä hyödynnetään koulutuksen ja hyvinvoinnin tilastoja Tehdään oppimisympäristöjen kehittämistoiminta läpinäkyväksi ja helposti saavutettavaksi Tuodaan esille toimivia esimerkkejä ja malleja siitä miten osallistavia oppimisympäristöjä voidaan menestyksekkäästi rakentaa ja ylläpitää Kumpulainen, 2010

MUUTTUVA OPPIMAISEMA –HANKE ON YKSI OSA TÄTÄ KEHITYSTYÖTÄ

Tutkijoiden skenaarioita hotelliaulan kaltainen tila koulurakennus olohuoneen kalustus koulukalusteet elinikäinen oppiminen ( vuotiaat samassa tilassa) perusaste->toinen aste->työelämä Scenarios for Ambient Intelligence 2010, Ducatel, K. et al, IPTS 2001 Institute for Prospective Technological Studies (IPTS)

tuntia 6-8 tuntia Ubiikki ympäristö vastaanottaa, itseohjautuvuus opettaja ottaa vastaan mentorointi opettaminen Scenarios for Ambient Intelligence 2010, Ducatel, K. et al, IPTS 2001 Institute for Prospective Technological Studies (IPTS) Tutkijoiden skenaarioita

Vaihtoehtoiset instituutiot järjestävät opetusta Koulua ei enää ole vuonna 2020 Scenarios for Learning-intensive Society, Ducatel, K. et al, IPTS 2008 Institute for Prospective Technological Studies Tutkijoiden skenaarioita

Opettajien skenaariot 2014 Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014

Opettajien skenaariot 2014

Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014

Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014

Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014

Opettajien skenaariota iTEC- hankkeessa vuodelle 2014 Opettajien skenaariot 2014

iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)

-liity asiantuntijajäseneksi -hae asiasanalla -pedagogiset asiantuntijat -opetusteknologian asiantuntijat -koulutustapahtumat (esittely) -koulutustapahtumat (ilmoittautuminen) -konsultointipalvelut (esittely)

-uudet koulutilahankkeet (esittely) -koulutilojen saneeraushankkeet (esittely) -koulukalustehankkeet (esittely) -koulupihahankkeet (esittely) -tutkimukset/ julkaisut -koulusuunnittelun vaiheet -tarjouspyyntöautomaatti -vuoden koulu kilpailu -käyttäjälähtöinen suunnittelu

-opetusteknologiahankkeet (esittely) -laitteistohankkeet (esittely) -ohjelmistohankkeet (esittely) -tutkimukset/ julkaisut

-hankeverkostot -innotonni-verkosto -opetushallitus -suomen opetusvientiklusteri -tutkijakoulut -koulusuunnitteluryhmät -arkkitehtitoimistot -insinööritoimistot -rakennusliikkeet -kalustealan yritykset -laitteistojen maahantuojat -ohjelmistotalot

-innotonni-hankkeet -oph:n kokeilu- ja kehittämishankkeet -muut kokeilu- ja kehittämishankkeet

ajankohtaiset hankehaut, lähestyvät tapahtumat, uudet tutkimukset/ julkaisut, eri blogit aihepiireittäin, eri kv- hankkeet / ped. organisaatiot, trendit (julkaisupaikka tulevaisuuden tutkijoille, opetusteknologian asiantun- tijoille, koulusuunnittelun asiantuntijoille jne.) -aasia, afrikka, australia/uusi-seelanti, eurooppa, etelä- amerikka, pohjois-amerikka, kokeilusta tutkimus, tiedonhankinta, tieteellinen kirjoittaminen, tutkimus- toiminnan arviointi, tutkimusrahoitus, jatko-opinnot, julkaisukanavat, esiintyminen, hae video, lataa/linkitä, uusimmat, koulutus/ konsultointi, koulurakennukset, kalusteet, koulupihat, laitteistot, ohjelmistot, asiantuntijahaastattelut, muut haastattelut

KOULUTUKSEN VIENTI FINPRO YRITYKSET OPETTAJANKOULUTUSLAITOKSET>HARJOITTELUKOULUT TUOTTEISTAMINEN JA KOULUKULTTUURIN MUUTOS Pedagoginen -> Opetushallitus, yliopisto, ? Teknologinen -> TEKES, ? (Muuttuva oppimaisema) KEHITYSHANKE TEKES Opetushallitus (Muuttuva oppimaisema) INNOTONNI Innovaatio -> verkostoituminen? (Muuttuva oppimaisema) Opettajan kokeiluhalukkuus PEDAGOGISET INNOVAATIOT -mekanismiehdotus

KESTÄVÄÄ KEHITYSTÄ? Mikäli halutaan saada aikaan kestävää kehitystä ja pysyviä muutoksia esim. teknologian tarkoituksenmukaiseen pedagogiseen käyttöön opetuksessa, täytyy huomio kiinnittää erityisesti koulukulttuurin muutokseen. Jos koulun toiminta-ajatus ja sitä tukevat työskentelymenetelmät on käsitelty ja hyväksytty opettajien ja muiden toimijoiden keskuudessa, päästään tilanteeseen jossa tilat, kalusteet ja teknologiset ratkaisut palvelevat koulukulttuuria ja sen kehittymistä. Tällöin puhutaan koko kouluun ja sen toimintaympäristöön, oppimaisemaan, liittyvästä kehityksestä.

YKSI MAHDOLLISUUS Tilaisuudet, jotka on suunnattu uusien/saneerattavien koulujen suunnittelussa mukana oleville sekä niille, jotka tulevat toimimaan näissä ympäristöissä. – Hyödynnetään asiantuntijaverkostoa, jonka kokoamisessa otetaan huomioon eri koordinaatiohankkeet sekä uusimpien maassamme toteutettujen oppimaisemien suunnittelijat ja käyttäjät sekä heidän asiantuntemuksensa. – Tilaisuudet ovat luonteeltaan konsultatiivisia, eli asiantuntijoiden ja ohjaajien toiminnan tavoitteena on aktivoida osallistujien omaa prosessin käsittelyä (maieuttinen lähestymistapa).

YKSI MAHDOLLISUUS SEMINAARIT (OPH) Muuttuva oppimaisema KONSULTAATIOSARJA (AVI) Muuttuva oppimaisema Uusi kouluUudet laitteet

JÄRVENPÄÄN LUKIO Arkkitehtitoimisto Aarne von Boehm Oy

OULU; MONITOIMITALO HYRRÄ Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy

MEIDÄN MONITOIMITALOMME? NORSSI TÄYDENNYS- KOULUTUS OPETUS- HARJOITTELU OPETTAJAN- KOULUTUS TUTKIMUSOPETUS MUUTTUVA OPPIMAISEMA KOKEILU JA KEHITTÄMINEN VIENTI