ITÄ- JA POHJOIS-SUOMEN AMMATTIKORKEAKOULUJEN SEMINAARI Korkeakouluneuvos Ari Saarinen Kajaani 20.11.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suomen koulutusjärjestelmä
Advertisements

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO OPISKELIJAVALINTOJEN KEHITTÄMINEN Jyväskylän yliopiston opintoasiainpäivät Tuula Maijanen.
Humanistiseen ammattikorkeakoulu. Humak on valtakunnallinen Verkosto- ammattikorkeakoulu.
HALLITUSOHJELMAN KÄRKIHANKKEET Osaaminen ja koulutus Nuorisotakuusta yhteisötakuun suuntaan Martti Rantalan ote OKM kärkihankemateriaalista.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Ajankohtaista opetusministeriöstä Johtaja Anita Lehikoinen
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
MYR –koulutusjaoston minityöpaja Koulutusjaoston toiminta 2016.
Miten Mikkelin ammattikorkeakoululla menee?. Esityksen sisältö MAMKin suoriutumisen historiaa Vuosi 2010 toiminnan ja talouden tulosten valossa Vuoden.
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / XAMK Kestävän hyvinvoinnin ja teknologian ammattikorkeakoulu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk)
Opinto-ohjaajien ja ohjaustoimijoiden tiedotuspäivä Korkeakoulujen yhteishaku ja valintaperusteet
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
+ Ammatillisella koulutuksella on vientiä Toimintasuunnitelma ammatillisen toisen asteen koulutuksen viennille Hankkeen lopputilaisuus Mervi.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Koulutuksenjärjestäjän kommenttipuheenvuoro KJY ry:n aluekehitysseminaari Eeva-Maija Mäntynen, OSEKK:n kehitysjohtaja.
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Työelämäosaajana OKM.
Erinomaisen laadun edellytysten rakentaminen
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Turun ammattikorkeakoulu on osaajan yhteisö – tulevaisuuden teknillinen korkeakoulu ja hyvinvoinnin kehittäjä. Koulutamme käytännön huippuosaajia.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
OKM raportointitarpeet Jukka Haapamäki 25. 9
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Ammatinen koulutus uudistuu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Koulutus- ja talouspolitiikka Pohjois-Karjalassa
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
Tilastotietoa teknologiateollisuuden rekrytointitarpeista, henkilöstön koulutustaustasta ja teknologia-alojen koulutuksesta.
Avoin ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
KEIJO KEIJO
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
LUKUKAUSITEEMAT lukukausi: Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen – opiskelijan oppimis- ja kehittymistavoitteiden muotoutuminen lukukausi:
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Omnia.fi/yhteishaku.
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Keski-Suomen ELY-keskuksen ESR-haku
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
tulevaisuuden työelämätaidot
Ammatillisen koulutuksen laatustrategia
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Osaamisen ennakointifoorumi
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

ITÄ- JA POHJOIS-SUOMEN AMMATTIKORKEAKOULUJEN SEMINAARI Korkeakouluneuvos Ari Saarinen Kajaani

2 AJANKOHTAISTA KORKEAKOULUISTA Sopimusneuvottelut Rakenteellinen kehittäminen Korkeakoulujen strategiatyö Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategia KESUn mitoitustarkiste vuosiksi Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Yliopistouudistus Innovaatiojärjestelmän kansainvälinen arviointi Aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus

3 AMMATTIKORKEAKOULUJEN SOPIMUSNEUVOTTELUT Neuvottelut Strategiat keskustelu ammattikorkeakoulun strategiasta muutokset sopimusteksteihin tarpeellisin osin –Rakenteellinen kehittäminen kytkeytyy strategiatyöhön mahdollisuus valmisteleviin keskusteluihin –Strateginen hankerahoitus vuosille OPM ottaa strategiatyön huomioon hankerahoituksen kohdentamisessa Palautemenettely Seuraavat sopimusneuvottelut 2012 koskien vuosia

4 KORKEAKOULUJEN RAKENTEELLINEN KEHITTÄMINEN Rakenteellinen kehittäminen keskeisesti esillä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen sopimusneuvotteluissa –rakenteellinen kehittäminen ei kovin vahvasti esillä korkeakoulujen strategioissa –rakenteellisen kehittämisen mahdollisuuksia hyödynnetty vielä varsin vähän strategiatyön resursoinnissa Syksyllä 2009 opetusministeriö käynnistää neuvottelujen jälkeen toimenpideohjelman valmistelutyön Uusi sektoritutkimuksen neuvottelukunta selvittää sektoritutkimuksen rakenteellisen uudistamisen tarpeita Tavoitteena on sisällyttää valmistelutyön pohjalta korkeakoulujen ja sektoritutkimuksen rakenteellisen kehittämisen ohjelma osaksi tutkimus- ja innovaationeuvoston linjaraporttia 2010 Koulutuksen nopeuttamistyöryhmä –valintoja koskevat esitykset vuoden lopussa –muut esitykset maaliskuun 2010 loppuun mennessä

5 NÄKÖKULMIA KORKEAKOULUJEN STRATEGIATYÖHÖN Toimintaympäristöanalyysi ja oman toiminnan asemointi Kasvuhakuisuus vs. elinikäinen oppiminen Rakenteellinen kehittäminen Talousstrategian kytkentä ohjaus- ja johtamisjärjestelmään Painoalat ja tutkimusinfrastruktuurit Kansalliset ja kansainväliset kumppanuudet Työelämäyhteydet ja elinkeinoyhteistyö Tutkimustulosten hyödyntäminen

6 KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISTYMISSTRATEGIA Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategiassa määritelty tahtotila ja tavoitteet vuodelle 2015 sekä keskeiset keinot ja politiikkatoimet tavoitteisiin pääsemiseksi –toimeenpanon käynnistyminen arvioidaan osana v aloittavan hallituksen ohjelman valmistelua –loppuarviointi 2016 Painopisteet –aidosti kansainvälinen korkeakouluyhteisö –laadun ja vetovoiman lisääminen –ml. kv. strategiset kumppanuudet –osaamisen vienti –monikulttuurisen yhteiskunnan tukeminen – ml. maahanmuuttajataustaisten koulutus –globaali vastuu Korkeakoulut määrittelevät kansainvälisen toiminnan painopisteensä osana kokonaisstrategioitaan kansallisen strategian tavoitteiden pohjalta. –kansallisen strategian toimenpiteiden painottaminen oman profiilin mukaisesti ja tärkeimpien strategisten kumppanuuksien määrittely Uuden yliopistolain myötä vieraskielisten maisteriohjelmien lukukausimaksukokeilu EU/ETA-maiden ulkopuolelta tuleville

7 KOULUTUKSEN JA TUTKIMUKSEN KEHITTÄMISSUUNNITELMAN VÄLIARVIOINTI KESU:n mitoitustavoitteet tarkistetaan marraskuun lopussa Väliarvioinnissa –tehdään pitkän aikavälin ennakointia (tavoite vuodessa 2020 ja sen työvoimatarpeessa) –tehdään laskelmia aloittajatavoitteiksi (nuorten ja aikuisten koulutus) vuosille tulevat työelämään vuosikymmenen lopulla –koskee kehittämissuunnitelman määrällisiä tavoitteita Tässä vaiheessa mitoitukseen ei odotettavissa suuria muutoksia –sivistyspoliittinen ministerityöryhmä käsittelee asiaa 9.12.

8 OPM:N AMMATTIKORKEAKOULUJEN TKI-TOIMINNAN TYÖRYHMÄ OPM:n työryhmän määräaika –väliraportti Tekee ehdotuksia ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan tavoitteiksi ja roolin selkeyttämiseksi innovaatiojärjestelmässä Alustavia kehittämistarpeita TKI-toiminta ammattikorkeakoulujen lakisääteinen tehtävä -> rahoituksesta huolehdittava Kansallisten TKI-rahoittajien rahoitusinstrumenttien kehittäminen tukemaan pitkäjänteistä ja monialaista yhteistyötä ja työnjakoa innovaatiojärjestelmän toimijoiden välillä Yhteistyön vahvistaminen, päällekkäisyyksien karsiminen ja työnjakojen selkeyttäminen -> alueelliset innovaatiojärjestelmät vahvistuvat

9 INNOVAATIOJÄRJESTELMÄN KANSAINVÄLINEN ARVIOINTI Innovaatiojärjestelmämme on kokonaisuutena varsin hyvässä tilassa Kriittisiä huomioita –Korkeakoulujen kansainvälisyys vähäistä –Opintoajat pitkiä –Tutkimuslaitos- ja korkeakoulujärjestelmä sirpaloitunut ja hajautunut –Korkeakoulujen toiminnassa päällekkäisyyksiä –Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen työnjakoa tulee selkeyttää

10 ELINIKÄINEN OPPIMINEN Korkeakoulut mahdollistavat monipuoliset tutkintojen osien suorittamismahdollisuudet niin, että aikuisväestö saa aikaisempaa parempia vaihtoehtoja tutkintoon johtavaan koulutukseen hakeutumiselle, ja tutkintoon johtavan koulutuksen läpäisy paranee vuoteen 2015 mennessä. Tutkinnon jälkeiseen osaamistarpeeseen luodaan laajoja erityispätevyyksiä: (30-60 op, EQF/NQF taso 6 -7 ) Tutkintojen ja muun osaamisen kansallinen viitekehys: "Viitekehyksestä säädettäisiin lailla. Lakiin koottaisiin myös korkeakoulutettujen erityispätevyydet." Korkeakoulutetuille luodaan oppisopimustyyppinen täydennyskoulutus: koulutus perustuu sopimuksiin 1) työantajan ja korkeakoulun välillä 2) työnantajan ja opiskelijan/työntekijän välillä. Korkeakoulu vastaa koulutuksen laadusta ja toimii hallintoviranomaisena. Opetusministeriö suuntaa oppisopimustyyppiset täydennyskoulutukset vastaamaan erityispätevyyksien laajuutta ja sisältöä. Edellytyksenä mm. pitkäkestoinen tarve työmarkkinoilla ja luominen aloille, joissa korkeakouluun kytkeytyvä arviointi, opetus ja ohjaus tuovat merkittävää lisäarvoa työelämässä vaadittavan ammatillisen erityisosaamisen kehittämisessä. Syksyllä 2009 alkavat ensimmäiset oppisopimustyyppiset täydennyskoulutukset: Kasvuyrityksen johtaminen, Kuntapalveluiden tuotekehittäminen, Talous- ja velkaneuvojan koulutus, Kansainvälisen liiketoiminnan arvoketjun kehittäjä (Value Chain Developer), Kansainvälinen yritysviestintä, Perioperatiivisen hoitotyön osaaja, Diabeetikon hoitotyön ja kuntoutuksen erityisosaaminen, Yhdyskunta- ja aluesuunnittelijan oppisopimustyyppinen koulutus ja Satamatoimintojen opinnot. Uusi haku oppisopimustyyppisen täydennyskoulutukseen syksyllä Hakuaika päättyy Rahoitus 4 miljoonaa euroa – yli 1200 laskennallista opiskelijapaikkaa.

11 KORKEAKOULUTUKSEN MITOITUS (ei lopullinen)

12 KORKEAKOULUTUKSEN MITOITUS... Koulutustarjonnasta 47% korkeakoulutuksessa ja 53% toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa Vuoden 2012 aloittajatavoitteet lähellä nykyistä korkeakoulutuksen mitoitusta – koulutustarve laskee kuitenkin vuoteen 2020 mennessä Asetetuissa aloittajatavoitteissa kuitenkin alakohtaisia muutostarpeita verrattuna vuoden 2006 uusien opiskelijoiden määrään Vähennettävä koulutus: - Kulttuurialan koulutus (erityisesti käsi- ja taideteollisuus, amk:n viestintä, yo:n kulttuurin ja taiteen tutkimus) - Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alan koulutus (poikkeuksena oikeustiede ja sosiaalitieteet)

13 KORKEAKOULUTUKSEN MITOITUS... - Tekniikka ja liikenne (poikkeuksena arkkitehtuuri ja rakentaminen sekä amk:n sähkö- ja automaatiotekniikka) - Matkailuala Koulutusta lisättävä: - Sosiaali- ja terveys- ja liikunta-ala - Luonnonvara- ja ympäristöalan koulutus ammattikorkeakouluissa

14 AMMATTIKORKEAKOULUJEN VETOVOIMA AMK:tKajaaniKemi-Keski-OAMKPKAMKROAMKSavonia veto-TornioPohj. voima Humanistinen ja kasv.1,900.9 Kulttuuriala3,301,30,44,71,52,3 Yhteisk., liiket. ja hallinto4,304,22,53,24,71,94,23,5 Luonnontieteet3,602,18,8 2,91,0 Tekniikka ja liikenne2,301,42,51,92,71,13,12,2 Luonnonvara- ja ymp.ala1,301,31,0 1,4 Soster3,802,73,37,04,33,13,34,0 Matkailu, rav., talous3,103,88,92,42,93,5 3,202,83,32,93,51,82,92,8 1/4 2/3 2/4 7/7 1/5 3/4 Hakijat/40 aloituspaikkaa

15 ODOTUKSIA STRATEGIATYÖLLE Toimintaympäristön analyysi Painoalojen valinta Koulutusohjelmarakenteet ja koulutuksen eri muotojen joustava hyödyntäminen (elinikäinen oippiminen) Koulutusyksikkörakenteet TKI-toiminnan rooli Kansainvälistyminen Yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja aluevaikuttavuus Työnjako ja kumppanuudet Talousstrategia Valintoja ja sitoutumista niihin