ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
TAMPEREEN AMMATTIKORKEAKOULU TAMK TAMKIN RESURSSIT opiskelijaa 187,29 milj. mk 31,5 milj. euro 18 koulutus- ohjelmaa henkilöstö opetushenkilöstö.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Finnan käyttötilastot ja tilastotietojen käyttö Heli Kautonen, Markku Laitinen
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Kumppanuusverkoston strategia /
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
VAIKUTTAVUUS Kriittinen menestystekijä Arviointikriteerit
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
CHANCES-hanke, ESR / EQUAL AJANKOHTAISPÄIVÄ ERITYISOPETUS Anneli Muuronen
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Jämsän ammattiopiston tavoitteena on luoda vaihtoehtoinen pajatyylinen oppimisympäristö,
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Suomeen muuttaneiden alkuvaiheen ohjaus ja osaamisen kehittäminen ESR valtakunnallinen kehittämishanke (Toimintalinja 2; työllistymisen ja.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Music Against Drugs -päihdekasvatuskokonaisuuden kehittäminen
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kehittämishanke euroa Toteuttamisaika –

Hankkeen ohjausryhmä Markku Aunola Olli Daavittila Seija Eskola + ulkopuoliset ohj.ryhmän jäsenet Aikuiskoulutuksen työryhmä Anja Kallio-Koski Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle Pedagoginen työryhmä Anne Suomala Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle Laatutyöryhmä Samuli Sollo Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle Viestintätyöryhmä Susanna Kangas Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle Hankkeen projektiryhmä = Asiantuntijapalveluiden työryhmä Liisa Metsola, Seija Eskola, Lea Veivo, Marja Jäntti, Minna Seppälä Raportointi ohjausryhmälle Projektipäällikkö Raportointi projekti- ja ohjausryhmälle projektiassistentti ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA

HANKKEEN TAVOITE TAVOITE: Ammatillisten erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskusten kehittäminen alueellisiksi ja seudullisiksi palveluntarjoajiksi – alueellisen ja seudullisen yhteistyön ja verkostoitumisen vahvistaminen – inklusiivisen koulutuksen edistäminen

ASIANTUNTIJAPALVELUIDEN TYÖRYHMÄ = HANKKEEN PROJEKTIRYHMÄ TEHTÄVÄT: Pitää huolta, että kaikki osahankkeet toimivat yhteisen tavoitteen mukaisesti Seuraa eri osahankkeiden etenemisestä ja puuttuu mahdollisiin poikkeamiin Innovoi, kehittää, tuottaa ja tuotteistaa erityisopetuksen palveluita, jotka mahdollistavat tukipalveluiden, henkilöstöresurssien ja tilojen alueellisen ja paikallisen yhteiskäytön Luo ammatillista erityisopetusta kehittäviä alueellisia yhteistyöfoorumeita Koordinoi ja kehittää ammatillisen erityisopetuksen tutkimus- ja selvitystyötä Arvioi toimintaansa ja raportoi siitä hankkeen ohjausryhmälle

ASIANTUNTIJAPALVELUIDEN TYÖRYHMÄ = HANKKEEN PROJEKTIRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset Alueelliset yhteistyöfoorumit. Hankkeen myötä opiskelijoilla on tasa-arvoisempi mahdollisuus saada erityisen tuen ja ohjauksen palveluita eri riippumatta siitä, millä alueella asuvat. Ammatillisten erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskukset ovat alueellisia erityisopetuksen asiantuntijakeskuksia. Ammatillisten erityisoppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskusten kärkituotteet, joiden avulla yleisten ammatillisten oppilaitosten, työpajojen henkilöstön ja muiden sidosryhmien erityispedagoginen ammattitaito on lisääntynyt

PEDAGOGINEN TYÖRYHMÄ vastuuhenkilö: Anne Suomala Keskuspuiston ammattiopisto Opiskelijan opiskeluun liittyvän oppimisen ja ohjauksen tuen tarpeen arviointi yksilöllisen esteettömän opiskelupolun mahdollistamiseksi Toiminnot toteutetaan yhteistyössä yleisten koulutuksen järjestäjien kanssa TEHTÄVÄT: kehittää opiskelijoiden opintopolkujen siirtymävaiheprosessia kehittää menetelmiä ja työskentelymuotoja, joiden avulla ohjaushenkilöstö saa ajanmukaiset ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden tarpeita vastaavat kartoitusmenetelmät suunnittelee opiskelijan oppimisympäristöön ohjaus- ja opetushenkilöstön moniammatillisen verkostotoimintamallin – mm. sosiaalisen median hyödyntäminen valmistautuu uuden perusopetusta koskevan lainsäädännön mukanaan tuomiin muutoksiin hojks-käytänteissä Seuraa eri osahankkeiden etenemistä ja etsii yhtymäkohtia oman osahankkeen kanssa; ottaa käyttöön eri osahankkeiden hyviä käytäntöjä arvioi toimintaansa ja raportoi siitä hankkeen projektiryhmälle ja ohjausryhmälle

PEDAGOGINEN TYÖRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset Esteettömän ja yksilöllisen opintopolun suunnittelumallin, joka tehdään moniammatillisesti nuoren/aikuisen omassa toiminta- ja oppimisympäristössä Erityisen tuen tarpeessa olevien nuorten ohjausosaamisen malli, joka alkaa välittömästi sen jälkeen, kun henkilö ei ole saanut koulutuspaikkaa (tutkintotavoitteinen koulutus) opintoihin. Menetelmiä nuorten maailman huomioimisesta ohjauksessa mm. sosiaalisen median oppimisympäristö ohjaukseen, pdf-julkaisu

AIKUISKOULUTUKSEN TYÖRYHMÄ vastuuhenkilö: Anja Kallio-Koski Ammattiopisto Luovi Aikuisopiskelijan opiskeluun liittyvän yksilöllisen oppimisen ja ohjauksen tuen tarpeen kartoitusmenetelmät TEHTÄVÄT: kehittää malleja ja menetelmiä aikuisopiskelijan yksilöllisen tuen ja ohjauksen kartoittamiseen ja toteuttamiseen seuraa eri osahankkeiden etenemistä ja etsii yhtymäkohtia oman osahankkeen kanssa; ottaa käyttöön eri osahankkeiden hyviä käytäntöjä arvioi toimintaansa ja raportoi siitä hankkeen projektiryhmälle ja ohjausryhmälle

AIKUISKOULUTUKSEN TYÖRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset Erityisen tuen tarpeessa olevien aikuisten ohjauksen malli yksilöllisen oppimisen ja ohjauksen tuen tarpeen kartoitusmenetelmät

LAATUTYÖRYHMÄ vastuuhenkilö: Samuli Sollo Keskuspuiston ammattiopisto Tuloksellisuus- ja vaikuttavuusmittareiden ja indikaattoreiden kehittäminen TEHTÄVÄT: Quality of Life-mittariston hyödyntäminen ammatillisen erityisopetuksen vaikuttavuuden arvioinnissa – mittaristo käyttöönotto opiskelijan oppimispolun alkuvaiheeseen – opintojen loppuvaiheen vaikuttavuuden arviointi  koulutuksen vaikuttavuus yhteistyö AMKEn kanssa AMKEn mittariportaalin mittarien soveltuvuuden arviointi ammatillisen erityisopetuksen tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden mittaamiseen seuraa ja arvioi koko hankkeen toimintaa ja raportoi siitä hankkeen projektiryhmälle ja ohjausryhmälle

LAATUTYÖRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset ammatillisen erityisopetuksen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointiin sopiva mittaristo mittaristo on käytössä kaikissa ammatillisissa erityisoppilaitoksissa ja sen käyttöä levitetään muille koulutuksen järjestäjille koko hankkeen seuranta- ja arviointiraportit

VIESTINTÄTYÖRYHMÄ vastuuhenkilö: Susanna Kangas (Ammattiopisto Luovi) TEHTÄVÄT: laatii hankkeen tiedottamis- ja viestintäsuunnitelman yhdessä eri osahankkeiden kanssa ja seuraa sen toteutumista laatii hankkeen visuaalisen ”ulkoasun” (hankkeen logo yms.) osallistuu kirjallisen materiaalin editointiin ja tuottamiseen arvioi toimintaansa ja raportoi siitä hankkeen projektiryhmälle ja ohjausryhmälle

VIESTINTÄTYÖRYHMÄ Osahankkeen konkreettiset tulokset tiedotus- ja viestintäsuunnitelma hankkeen visuaalinen ulkoasu