Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA 21.1.11.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
Advertisements

Kokkolan yliopistokeskus Chydenius On yksi Suomen kuudesta yliopistokeskuksesta. Kokkolan yliopistokeskuksessa yhteistyötä tekevät Jyväskylän, Oulun ja.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osakokonaisuus Ohjausryhmä Projektipäällikkö Leila Mukkala.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
Yliopiston sopeuttamis- ja kehittämistoimet (Soke) Koponeuvosto Joni & Jyri.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
Muistisairaan hoito- ja kuntoutusketjun kehittäminen Leskinen Merja Projektipäällikkö SenioriKaste – Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus Kainuun sote/LeskMerj.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Erkki Saari (YTT, HTM) Lehtori, Laurea ammattikorkeakoulu Mihin tilastot haastavat sosionomin ammatin ja työn 2010–2025? Sosionomin ammatti ja työ 2010–2025.
TYÖVOIMAKOULUTUS JA REFORMI
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Työhyvinvointia järjestötyöpaikoille
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Palvelujärjestelmä Valinnanvapaus säädöksien luonnos on julkaistu
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Sosiaalialan tehtävärakenne
Kuntoutusverkosto KUVE:n 12.kokous Säätytalo
Suuhygienisti (AMK), 210 op
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
OT-keskus Erityistaso
Ammatillisen koulutuksen reformista
Seudullinen työkokous
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Varhaisvuosien erityiskasvatuksenhanke 2005 – 2007 VARVEKA
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
KP OTE Opinnoista töihin
VERME - VERTAISMENTOROINTI
ProSOS hanke aikuissosiaalityössä
KEIJO KEIJO
Teknologiset ja pedagogiset Digitaalisuus palveluissa ja opetuksessa,
Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
PÄHEE OTE-Päijät-Hämeen osatyökykyisille tie työelämään
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Teemana: Tunnetko lääkehoitosi tavoitteet?
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka - siivu kaste-hanketta LA

 Sosiomi amk –koulutus v 1996 alkaen  Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen sosiaalityön maisteriopinnot v.2006 alkaen työelämälähtöisinä aikuisopintoina- sosiaalityön perusopinnot avoimessa yliopistossa 2002 alkaen  Opetus- ja tutkimusklinikkatoiminnan suunnittelu käynnistetty työryhmässä 2008; mukana Kokkolan kaupunki, Jyta, SonetBotnia, Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu / sosiaalialan opetus Kokkolassa ja Ylivieskassa, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius sekä Kallion peruspalvelukuntayhtymä, Raahen ja Vaasan kaupungit  Yliopistokeskuksen erillisselvitykset 2008: Keskipohjalaisen sosiaalityön tila ja tulevaisuus (Rantamäki) Sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikkatoiminnan kehittämiseen (Niemi)  Projektiluonteista yhteistyötä tehty jo aiemminkin  Toiminnallisena osana Kaste-hanketta Keski-Pohjanmaan taustaa

Tavoite  Ammatillisen osaamisen parantuminen  Koulutuksen laadun parantuminen  Sosiaalialaa koskevan tiedon ja ymmärryksen lisääntyminen  Alan arvostuksen parantuminen Yliopisto- keskus Ammatti- korkeakoulu Opetus- ja tutkimus- klinikka Sosiaalialan opetus- ja tutkimusklinikka on verkostomaisesti toimiva yhteistyöorganisaatio yliopistokeskuksen, ammattikorkeakoulun ja työelämän toimijoiden kanssa Työelämä SonetBotnia K-P liitto Botnia-strategia

Sosiaalialan koulutuksen ja työelämän yhteyksien tiivistäminen -Klinikkatoiminta toimii yhteistyön foorumina -Koulutuspäivät, joissa mukana luennoimassa työelämätoimijoita, esim. sosiaalioikeuspäivä yo:lla, Lasten suojelu amk:lla -Opiskelijat (amk) ryhmien vetäjinä yms. -Monialainen hyvinvoinnin tutkijaryhmä osana hv-strategian jalkautusta -Puheen tasolla esim. opettajien/työntekijän vaihtoa -Oppituntien pitoa -”kokousyhteistyö” ei vedä Käytännön opetuksen ohjaajien valmennus -yhteinen amk+yo, 5 op touko10-tammi 11; neljäsosalla molemmat koulutukset -Teemat mm. moniammatillisuus ja parityöskentely, pedagoginen ja työnohjauksellinen näkökulma ohjaukseen, ammatti-identiteetti, etiikka -Jatkot ? Muu täydennyskoulutus -Maakunnallinen sosiaalialan seminaari IV -Pääpaino verkostodialogisissa menetelmissä, alueelle ”osaamispankki”, jonne tilaukset -mukana kuntien lisäksi, kpshp, järjestöt Työn alla

Työn alla jatkuu Sosiaalityöntekijöiden ja sosionomien tehtävärakenteen selkeyttäminen / työparityöskentelyn kehittäminen - yhteinen harjoittelujakso  ei ole toteutunut - yamk-opinnäytetyö tulossa, siihen liittyen koulutusta Palmeniasta Yliopiston ja ammattikorkeakoulun välisen (opetus)yhteistyön tiivistäminen / toisten toiminnan tuntemus - Johdon kokoukset + SonetBOTNIA - opettajien kokoukset - opetusyhteistyö aika ajoin - amk-opiskelijat voivat valita yo-opintoja vapaavalintaisiin - opiskelijat voi opiskella samanaikaisesti amk:ssa ja yo:lla - kv -opinnot Käytännönopetukseen ja työelämään integroituvat opinnäytteet - Muutamia työn alla - Vireillä yhteistyö THL/Norja – huoli puheeksi-koulutuksen/menetelmän seuranta

Kehittämishaasteet Opetusklinikka osaksi pysyviä rakenteita, esim.osaksi yo:n ja amk:n perustyötä  resursoitava siihen Osaamiskeskusten rooli? Suhde tulevaan sosiaalihuollon lainsäädäntöön (vrt. terveydenhuoltolain kehittämisyksiköt) Alueen korkeakouluyhteistyön tiivistäminen vastavetona korkeakoulujen keskittämiseen K-P:lle tunnusomaista: pienet yksiköt, vähäiset resurssit, sosiaalityön aikuisopiskelijat ympäri Suomea Opetus, tutkimus, kehittäminen ja käytäntö LÄHEMMÄKSI toisiaan; puuttuu ”win-win –ymmärrys” Uudet toimintatavat