Mitä turvallisuustutkimuksessa tapahtuu 24.11.2015 Laura Hokkanen, Pelastusopisto Online and Mobile Communications for Emergencies.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

OSAAMISEN OSOITTAMINEN
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari Perttu Iso-Markku maailma.net.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
SOME (sosiaalinen media)
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Social Media Consultant Meltwater Buzz Laura Tuutti Sosiaalisen median seurannasta lähtökohta tuottavaan markkinointiin.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Joukkoistamisen ja vertaistuotannon edistäminen yhdistysten kansalaistoiminnassa Käytännön kehittäjän näkökulma.
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Suupohjan ammatti-instituutti kehittää EU:n ja Suupohjan kuntien tukemana SOSIAALINEN MEDIA OPETUKSEN TUKENA SOMEO – hanke: Sosiaalisen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
Mentoreiden verkostoitumisiltapäivä klo
Oskelle ominaiset toimintamallit: Verkostoituminen (matala kynnys, avoimet kehittämisen ympäristöt) Uudet avaukset (viestintä, asiantuntijat, FinNode …)
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Kuulas goes Aller Media Tutkimuskumppanuus  Perustettu 2005  Joustavuus, nopeus ja näkemys yhdistettynä vahvaan tutkimusosaamiseen  Menetelmien monipuolinen.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Pekka Aula Topiantti Äikäs
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Turun kauppakorkeakoulu  Turku School of Economics Reaktionopeus luottamuksen rakentajana – dilemmojen strateginen johtaminen EU:n suorassa rahoituskilpailussa.
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Sosiaalisen median eri kanavat osana Viherympäristöliiton viestintää ja markkinointia Opinnäytetyön suunnitteluseminaari Ville Miettinen & Jussi Front.
/ Eero Vilhu. Europe Direct -verkosto Vuonna 2005 EU yhdisti eri tiedotuspisteensä Europe Direct –verkostoksi Yli 500 tiedotuspistettä EU-jäsenmaissa.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Tutkimus- ja innovaatiopalvelut (TIP) Laitosjohtajafoorumi Kirsi Murtosaari Asiantuntijapalvelut:
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut “Missä arki kohtaa Finnan?” Katsaus Finnan viestintään ja markkinointiin 2015 Konsortioryhmän kokous
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
PK-yrittäjän some-aakkosetsome PALVE PALVE – Juha Konttinen.
Kysely sosiaalisen median käytöstä
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Sosiaalinen media & työnhaku
Jarkko Muhonen TeamProg
Johtopäätökset / Ajatusmalli: Digitalisaation vaatima osaaminen
Vesa Kanninen / Aalto-yliopisto Monikeskuksisuus, keskusverkko
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Vinkkejä sähköiseen viestintään
HALLINTOTIETEEN OPINTOSUUNTA
Tervetuloa Innokylään
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
Yleistä tiedotettavaa
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Elisa Oyj – Elisa Partinen / VI12DI
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Väliaikaisten koulureittien turvallisuus Hanke-esittely
Asiointipalveluiden laatu
Turun kv-toimintamalli ja Askel Eurooppaan -hanke
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Euroopan parlamentti – kansalaisten ääni
Asiointipalveluiden laatu
Markkinatutkimuspäivä Tunteella tuloksia
Esityksen transkriptio:

Mitä turvallisuustutkimuksessa tapahtuu Laura Hokkanen, Pelastusopisto Online and Mobile Communications for Emergencies

Sisäministeriön hallinnonalan konsernistrategia 2012–2015: "kehitämme kriisiviestintäämme ja ennalta estävää viestintää mm. sosiaalisen median yhteisöpalveluja hyödyntäen" Suomalaisista n. puolet käyttää sosiaalisen median yhteisöpalveluja – odotus, että myös viranomaiset läsnä somessa Sosiaalinen media on mobiili media 60 % suomalaisista omistaa älypuhelimen 32 % kotitalouksista tabletti

Mukana kulkevat mobiililaitteet ovat tuoneet sosiaalisen median verkostot käytettäviksi missä tahansa, milloin tahansa Tiedon saanti, julkaiseminen ja jakaminen on vaivatonta ja nopeaa sekä madaltanut kynnystä osallistua vuorovaikutukseen Myös hätä- ja häiriötilanteiden aikana osallistutaan yhä enemmän tiedon tuottamiseen ja välittämiseen sosiaalisen median kautta Pelastusviranomaisten johtamis- ja toimintamallit eivät vielä täysin hyödynnä tätä trendiä

Tutkii sosiaalisen median ja mobiiliteknologian vaikutuksia hätä- ja häiriötilanteissa Miten uusi media ja sen hyödyntäminen vaikuttavat ja palvelevat parhaiten sekä kansalaisia että viranomaisia? Mobiilin somen hyödyntäminen onnettomuuksien havaitsemisessa, niistä ilmoittamisessa, pelastustehtävissä ja onnettomuuksien ennaltaehkäisyssä Aihetta tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta: teknologisesta, ihmisläheisestä, eettisestä sekä organisatorisesta ulottuvuudesta. Kehittää suosituksia ja toimintamalleja pelastusorganisaatioille ja kansalaisille somen tehokkaasta käyttämisestä hätä- ja häiriötilanteissa –> hyötyjen maksimoiminen. Tutkimuksen perusteella kehitettävä Soteria-työkalupakki tulee tarjoamaan ICT- työkaluja ja täydentäviä ratkaisuja ja kanavia viranomaisten ja kansalaisten väliseen kaksisuuntaiseen viestintään.

Erityinen fokus eri työkalujen kokeilu, analysointi, testaaminen ja arviointi eri ympäristöissä ja organisaatioissa Systemaattinen tutkimus ja kokeilukampanjat 7 eri maassa (Suomi, Norja, Portugali, Puola, Ranska, UK, Turkki) Testaukset – empiirinen näyttö – käyttäjien tekemä arviointi Loppukäyttäjien osallistuminen kehittämiseen

EU:n 7. puiteohjelman (EU FP7 Security –ohjelma) rahoittama tutkimushanke 9/2014–2/2017 Mukana 17 partneria kymmenestä eri maasta; koordinaattori TEKEVER; Suomen osapuolet Pohjois-Savon Pelastuslaitos, Poliisiammattikorkeakoulu, Pelastusopisto ja Itä-Suomen yliopisto Lisätiedot: p Seuraa hanketta: facebook.com/SoteriaEUProject/