Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen 10.4.2014 Helsinki Osastojohtaja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uudessa terveydenhuoltolaissa ja kuntien ja sairaanhoitopiirien yhteistyössä – sisäistetäänkö salutogeneettinen.
Advertisements

Terveyden edistämisen vertailutietojärjestelmä TEAviisari -Vuoden 2015 toimintasuunnitelma.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen strategisena tavoitteena ”Hyvinvointi - vakaasti tuottava investointi” Kuopio Johtaja Taru Koivisto Sosiaali-
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Miten kunnassa toimivat tahot voivat tukea kunnan hyvinvointijohtamista ja kuntalaisten hyvinvoinnin edistymistä? Esimerkkejä keskeisten toimijoiden rooleista.
Kanta-Hämeen Sote III Ajankohtaiskatsaus Kanta-Hämeen alueverkosto Jukka Lindberg Projektipäällikkö Hämeen liitto Hämäläisten hyväksi – Hämeen.
Yhteistyöllä hyvinvointia Erityisasiantuntija Marjo Riitta Tervonen Yhteistyöfoorumi Kajaanissa.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
TERVEYDEN JA HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN RISTIJÄRVEN KUNNASSA
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
LARK 5 MERCURIAn osahanke
Alueellisen ELO-toiminnan kehittämisestä
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
– Kolmen sairaanhoitopiirin (ESSHP, PKSSK, PSSHP) ja alueiden kuntien yhteishanke.
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Kuntien hyvinvointijohtaminen ja Sote-uudistus
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Esityksen nimi / Tekijä
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Oma tupa, oma lupa - Kotona asuvan ikääntyvän itsemääräämisoikeuden tukeminen palveluilla Keski-Suomen hankesuunnitelma vanhuslain toimeenpanoon varattuun.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Terveydenedistämisaktiivisuus verkoston kunnissa
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Digityökalujen valmistelu järjestämistehtävää varten
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Terve Kunta –verkostokokous / Sanna Ahonen
Verkoston toiminta kehittyy – missä mennään?
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
THL:n tuki kehittämishankkeille
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Avustussääntö Hyvinvointipalvelut Vanhusneuvosto
Erityisasiantuntija Nella Savolainen, THL
Työpaja 4: Maakuntien tarpeet valtakunnallisille sote toimijoille
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Kehittämisjohtaja Jussi Salminen ja
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Kunta matkalla tulevaisuuteen
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Ammattilainen ja palvelujärjestelmä korin tilanne
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Kuntien tehtävät ”hytessä” Kunnilla säilyy vastuu hyten edistämisestä: Hyten ja niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin.
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja Timo Ståhl, THL

Esityksen sisältö Sote-palvelujen järjestämistavan yhteys kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön SOTE uudistus: sosiaali- ja terveydenhuolto irtaantuu kuntaorganisaatiosta – huolenaiheita ja rajapintoja Sote-alueen ja kunnan työnjako hv ja te työssä

TedBM-ohjausryhmä3 Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuut ja velvoitteet kunnassa – tuloksia kuntajohdon tiedonkeruusta 2013

Kunnan terveydenedistämisaktiivisuus – TEAviisarin tulokset 2013 Tiedonkeruu, jossa selvitetään hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä kunnan johdon toiminnassa. Sisältää kuntien terveyden ja hyvinvoinnin johtamisen eri alueet: sitoutuminen, johtaminen, seuranta ja tarveanalyysi sekä osallisuus. Toteutettiin keväällä 2013 sähköisellä lomakkeella. Vastasi 214 kuntaa (67 %). Kuntakohtaiset tulokset ovat saatavilla TEAviisari - verkkopalvelusta (

Terveyden edistämisen vastuut ja SoTe-palveluiden järjestämisen yhteydet Vastuu kunnan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä –Yksittäisen viranhaltijan vastuulla 48 % –Usean viranhaltijan tai työryhmän vastuulla 33 % –Lain edellyttämää vastuutahoa ei nimetty 19 % Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutaho nimetty – tarkastelu palvelujen järjestämistavan mukaan –Palvelut itsenäisesti järjestävä kunta 86 % –Isäntäkunta 93 % –Vastuu palveluiden järjestämisestä siirretty isäntäkunnalle 70 % –Kuntayhtymän jäsenkunta 77 %

Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen työryhmät Terveyden edistämisen johtoryhmän lisäksi –Kunnan oma terveyden edistämisen työryhmä 63 % Palvelut itsenäisesti tuottava kunta 77 % Isäntäkunta 68 % Vastuu palveluiden järjestämisestä siirretty isäntäkunnalle 48 % Kuntayhtymän jäsenkunta 57 % –Alueellinen työryhmä 38 % Sote-palvelut siirtäneistä kunnista 61 prosentilla oli alueellinen tai kunnan oma työryhmä

Vaikutusten ennakkoarviointi suunnitelmallisesti käytössä Suunnitelmien ja ohjelmien valmistelussa Lautakunta- päätösten valmistelussa Kuntastrategian valmistelussa Itsenäinen 47 %48 %28 % Kuntayhtymän jäsenkunta 35 %30 %31 % Isäntäkunta 52 % 41 % Sote- järjestämisvastuun siirtänyt kunta 36 % 27 %

Sosiaali- ja terveyspalvelut itsenäisesti järjestävät kunnat ja isäntäkunnat toteuttivat yleisemmin terveydenhuoltolain edellyttämät terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuut ja velvollisuudet.

SOTE uudistus

Aamulehti

Keskeisiä sote ja kunnan muita toimijoita hv ja te työssä – rajapinnat?? Sosiaali- ja terveydenhuolto –äitiys- ja lastenneuvola –koulu- ja opiskeluterveydenhuolto –päihdehuolto ja mielenterveystyö –lastensuojelu –vammaispalvelut –vanhuspalvelut ja Kunnan muut keskeiset toimijat –varhaiskasvatus ja koulutoimi –liikunta-, nuoriso- ja kulttuuritoimi –kaavoitus –ympäristöterveydenhuolto –tekninen toimi (katu- ja tieturvallisuus) 11

Kunnan tehtävät (§11 ja 12) 1)Terveys- ja hyvinvointivaikutusten huomioon ottaminen 2)Kunnan asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin sekä niihin vaikuttavien tekijöiden seuraaminen väestöryhmittäin 3)Kunnan palveluissa toteutettujen toimenpiteiden, joilla vastataan kuntalaisten hyvinvointitarpeisiin seuraaminen 4)Kuntalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä toteutetuista toimenpiteistä raportointi valtuustolle vuosittain 5)Kerran valtuustokaudessa valmisteltava laajempi hyvinvointikertomus valtuustolle 6)Paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin perustuvat terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteet, toimenpiteet ja käytettävä näiden perustana kuntakohtaisia hyvinvointi- ja terveysosoittimia. 7)Nimettävä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutahot 12

Sote-alueen tehtävät 1)Valtakunnallisten hyvinvointi- ja kansanterveysohjelmien koordinointi ja toimeenpano yhdessä kuntien kanssa 2)Vaikuttaa aktiivisesti kansalliseen sosiaali- ja terveyspolitiikkaan 3)Alueellisen hyvinvointikertomuksen laadinta yhdessä kuntien kanssa 4)Terveys- ja hyvinvointitiedon tuottaminen kunnille sekä erityisesti tuki niiden tulkitsemiseen 5)Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen alueellisen koulutuksen järjestäminen – ammattitaidon systemaattinen kehittäminen ja ylläpito 6)Hv ja te kehittämis- ja tutkimushankkeiden haku ja koordinointi (mm. Kaste-, ESR- ja muut EU-hankkeet) 7)Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämissuunnitelman laatiminen yhteistyössä kuntien kanssa 8)Kunnan vaikutusten ennakkoarviointityöhön osallistuminen 9)Kuntien hyvinvointikertomustyöhön osallistuminen 10)Kuntien hv-työryhmien/ hv ja te johtoryhmien jäsenyys 11)Kiinteä yhteistyö peruskunnan kanssa (esim. oppilashuollossa) 13

Miten ja missä vaiheessa työnjaosta sovitaan, miten se organisoidaan ja resursoidaan? TedBM-ohjausryhmä14

KIITOS! Tutkimuksesta tiiviisti -julkaisut Hätönen, Helakorpi & Ståhl: Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen vastuut ja velvoitteet kunnassa Heiliö, Saaristo & Ståhl: Sosiaali- ja terveyspalvelut alueilla – Mikä on terveyden edistämisen asema kunnissa? 15