Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnat maanomistajana Suomessa Kuntien maaomaisuus Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset) ja tekninen infrastruktuuri Maankäyttöpolitiikka on kunnan keskeinen strategia Kunnan maankäytön ohjauksen tavoitteet ja mahdollisuudet Maankäytölle asetettavia tavoitteita eri näkökulmista Maankäytön keskeiset ongelmat Suomessa Maapolitiikan keinot ja niiden käyttäminen Maanomistuksen ja maapolitiikan merkitys yhdyskunnan rakentamisessa
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kuntien maaomaisuus ( asukasluvultaan 90 suurinta kuntaa, v 2003) Kunnan maanomistus n ha, josta raakamaata n ha Asemakaava-aluetta yhteensä ha, josta kunta omistaa 25 % Käypä arvo 5 mrd € Kirjanpitoarvo 4 mrd € Raakamaan hankintaan käytettiin 83 milj. € Tulot maaomaisuudesta: Tontinmyyntitulot203 milj. € Tontinvuokratulot 246 milj. € Maankäyttösopimustulot 11 milj. €
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset) ja tekninen infrastruktuuri Kuntien omistamien kiinteistöjen ja teknisen infran uushankinta-arvo n. 100 mrd € 40% palvelutuotannon tarvitsemia rakennuksia 60% muu tekninen infra Vuosittaiset investoinnit toimitiloihin n. 1 mrd € muu tekninen infra n. 1 mrd € Toimitilojen ylläpito n. 1 mrd € Muun teknisen infran toimintamenot n. 2.5 mrd €
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Maankäyttöpolitiikka on kunnan keskeinen strategia Asemakaavoitus Yleiskaavoitus Asuntopolitiikka Maankäyttöpolitiikka Elinkeinopolitiikka Maapolitiikka Kuntasuunnittelu
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnan maapolitiikan ja maankäytön ohjauksen tavoitteet ja mahdollisuudet Maapolitiikalla kunta luo edellytyksiä maankäytön suunnittelulle, tonttien luovuttamiselle ja rakentamiselle Onnistuneella maapolitiikalla kunta voi pitää yllä riittävää ja kohtuuhintaista tonttitarjontaa asuntorakentamisen ja yritystoiminnan tarpeita varten Kunta voi hankkimalla maata oikeasta paikasta oikean aikaan tehokkaasti ja aktiivisesti ohjata yhdyskuntarakenteen kehittymistä Kunta voi maapolitiikan keinoin eheyttää jo mahdollisesti pirstoutunutta yhdyskuntarakennetta. Kunnan tulee tarvittaessa maapolitiikan keinoin varmistaa että kaavoitetut tontit sekä rakennettu katuverkosto ja muu kunnallistekniikka tulevat ajallaan käyttöön.
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Asukkaan maankäytön näkökulma: ”koti hyvältä paikalta” tonttitarjonnan laatu ja määrä palvelujen toimivuus kunnallisveroaste
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Yrityksen maankäytön näkökulma: ”toimipaikka hyvältä paikalta” sijoituspaikka toimitiloille yrityksen tarpeiden mukaan räätälöityinä läheltä asiakasvirtoja & sijoittumisen synergiaetu muiden palveluntuottajien kanssa läheltä yhteistyökumppaneita toimiva logistiikka yrityksen kehitystarpeet huomioitu maankäytössä yrityksen tarvitsemien palvelujen toimivuus kunnan imago vetovoima asiakkaiden näkökulmasta kunnallisveroaste
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Päättäjän maankäytön näkökulma: ”kuntatalous ja palvelut”: kasvun hallinta/asukaskadon hallinta yhdyskuntarakenteen kustannustehokkuus ja laatu kunnallistekniikan ja palvelujen rahoitus asumismuoto ja -väljyys julkisten rakennusten laatu/kustannukset/käyttöaste
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Virkamiehen maankäytön näkökulma: ”tonttituotantoprosessi” Prosessin toimivuus: Tavoitteiden asettaminen Valmistelu Päätöksenteko Sitoutuminen Läpinäkyvyys Kaavoituksen toimivuus ja joustavuus Kaavan toteutumisen varmistaminen ja sen kustannusten hallinta Maankäytön joustavuus tarpeiden ja ajan suhteen Maankäytön seuranta ja reagointi muuttuvaan tilanteeseen Resurssit
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Maankäytön keskeiset ongelmat Suomessa Pääkaupunkiseudun/kasvukeskusten tonttipula Kunnan riittämätön maanomistus Yksityisten omistamien rakentamattomien tonttien saaminen markkinoille Julkisten palvelujen ja kunnallistekniikan rahoitus Asemakaavoituksen hitaus n Menettelytapojen ja prosessien hioutumattomuus Maankäyttö- ja rakennuslain voimaantulon jälkeen n Valitusten suuri määrä
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Maapolitiikka yhdyskuntarakenteen suunnittelussa ja toteuttamisessa YleiskaavoitusAsemakaavoitus Rakentaminen Maankäyttöpolitiikka Kaavan toteutumista edistävät maapolitiikan keinot
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Maapolitiikan keinojen käyttö (n 90 suurinta kuntaa v 2003) Tontinmyynti ja vuokraus vuodessa sekä vuokratonttien kokonaismäärä Omakotitontti 2300 kpl / 1581kpl / kpl Rivitalotontti km2/ km2/9000 kpl Kerrostalotontti km2/ km2 /2400 kpl Liiketontteja / km2/830 kpl Julkisten rakennusten tontteja km2/ km2/932 kpl Teollisuustontteja km2/ km2/3648 kpl Maankäyttösopimuksia 102 kpl Lunastus 1 kpl Vapaaehtoisia maakauppoja 2300 kpl, ha/v, yht ha Etuosto-oikeus oli 2680 kaupassa, jota kunnat käyttivät 18 kertaa Rakentamiskehotus 19 kpl Rakentamattomien rakennuspaikkojen korotettu kiinteistövero asetettiin 2626 rakennuspaikalle, joista 10% rakentuivat
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnan riittävän maanomistuksen ja aktiivisen maapolitiikan merkitys Maapoliittisen ohjelman, johon virkamiehet ja päättäjät sitoutuvat, avulla kunta voi: Helpottaa maankäytön hankkeiden valmistelua ja päätöksentekoa Varmistaa maanomistajien ja asukkaiden tasapuolista kohtelua Maapoliittisessa ohjelman laatimisen keskeisiä asioita: Linjata keskeiset kasvualueet, joilla kunta hankkii ja kaavoittaa vain omaa maataan Linjata maankäyttösopimusten käyttöä koskevat periaatteet Kunnan tulee olla valmis tilanteen niin vaatiessa käyttämään kaikkia maapoliittisia keinoja Kunta voi kaavoittamalla omaa maataan Päättää missä, milloin ja miten yhdyskuntarakenne laajenee ja kehittyy Optimoida julkisten palvelujen saatavuutta ja kustannuksia Vaikuttaa tonttien hintatasoon kunnassa