Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnat maanomistajana Suomessa Kuntien maaomaisuus Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OULUN SEUTU RAKENNUSVALVONTATYÖRYHMÄ Oulun seudun hajarakentamisselvitys.
Advertisements

Maankäytöllä ja kaavoituksella valmiuksia yritystoimintaan
KUNTIEN RAAKAMAAHANKINNAN SEURANTA
Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund. Tonttituotantoprosessi ASUNTO-, ELINKEINO- JA MAANKÄYTTÖPOLIITTISET TAVOITTEET MAANHANKINTA YLEISKAAVOITUS.
KEHTO-FOORUMI ORGANISOINTI.
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
OSTA LÄHELTÄ – KEHITÄ KUNTAASI
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Kuntien teknisen toimen palveluiden optimointi ja hallinta (5/2013-4/2015) 10/2013.
PORIN KAUPUNGIN MAAPOLITIIKKA
Seinäjoki Johtaja Markku Tornberg MTK
Jousenpuiston ja Matinkylän metroasema-alueet KEHITTÄMISIDEAT INFO
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Pentti Siitonen, DI, lehtori (emeritus 2009)
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
TEKNILLINEN KORKEAKOULU Energiatalous ja voimalaitostekniikka Senerin Syyspäivä Visioita energiamarkkinoista Pekka Pirilä Teknillinen korkeakoulu.
Seudulliset periaatteet yhdyskuntarakenteen hajautumisen ehkäisemiseksi TkT, YTL Kimmo Kurunmäki, MAL-verkosto, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.
Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pirkanmaan liikennejärjestelmä- suunnitelma Aiesopimuksen julkistaminen Johtaja Juha Sammallahti.
TEKNISEN JA YMPÄRISTÖTOIMEN TALOUSARVIO 2011 •Säästöt tehty pääosin kunnossapidosta sekä palvelujen ostoista ja materiaalihankinnoista •Lautakuntakäsittelyn.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Hanke 1 RAKENNEYLEISKAAVA Heinolan maankäytön tehostaminen yritysten ja asukkaiden näkökulmasta / HEINOLAN KAUPUNKI / A-KONSULTIT / WSP / SANTASALO Kuva:
Kunnan maapolitiikan hoidon yleisperiaatteita
TkT Jari Virta kehityspäällikkö Suomen Kiinteistöliitto ry
Tuija Prusi1 Keskeisiä näkökohtia maankäytön lainsäädännöstä ja kehittämisalueista Innovatiivisen maankäytön keinot Workshop
Esa Hakkola Tutkija, Helsingin yliopisto, oikeustieteellinen tiedekunta SCOPE2005 – KAUPUNKIKEHITYKSEN UUDET TUULET
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Ympäristöministeriö / Katri Tulkki / Kauppa yhdyskuntien kehityksessä1 Palvelurakenteen kehittämisen työkaluja.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
E STEETTÖMYYDEN LIITTÄMINEN NYKYISTÄ TIIVIIMMÄKSI OSAKSI KAAVAPROSESSIA Heini-Sofia Luotola
Toimenpiteet vuosittain vuosi 2011 Entisen liimatehtaan alue, maaperä-tutkimus ja kunnostussuunnitelma € Torin ympäristön rakennettavuusselvitys9.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Kuntaliiton Kunnat ohjelma ja tulevaisuuden kunta Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu va kehityspäällikkö Jarkko Majava.
Ruokolahden strategia 2016–2021. Yhteistyökykyinen Taloudelliset realiteetit tunnistava Muuntautumiskykyinen Arvomme.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
 Johdanto  Alue- ja kuntayhteistyö  Kaupungin tehtävät  Elinkeinotoimi  Peruspalvelut  Yhdyskuntarakenne  Talous  Henkilöstö/tavoitteet.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
PIRKANMAAN AVOIN KUITU – YHTEISTYÖ Suunnitelma Marja-Riitta Mattila-Nurmi.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Tietohallintolaki Hannele Kerola Lainsäädäntöneuvos.
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
Kaavoituksen ja rakentamisen kehityspiirteitä alueella Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Vaasa Matti Rantala Etelä-Pohjanmaan elinkeino-,
Mannervesi Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden järjestämistavan valinta Johtoryhmä Dnro 455/ /2016.
Uudenmaan liitto // Nylands förbund // Helsinki-Uusimaa Regional Council Seppo Lampinen / Hämeen AMK Tulevaisuuden liikkuminen, liikenteen teknologinen.
Rakennetun ympäristön neuvottelupäivä Rådplägningsdag för byggda miljöer Aulis Rantala Johtaja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus.
Kuntahallinto.
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Väinölänrannan kaava-hanke
1.6. Matkakeskus 1. Keskustan kehittäminen Kustannukset: Aikataulu:
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
VALTIMON KUNTA KAAVOITUSKATSAUS
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Seutuhallitus: Toimenpide-ehdotukset
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnat maanomistajana Suomessa Kuntien maaomaisuus Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset) ja tekninen infrastruktuuri Maankäyttöpolitiikka on kunnan keskeinen strategia Kunnan maankäytön ohjauksen tavoitteet ja mahdollisuudet Maankäytölle asetettavia tavoitteita eri näkökulmista Maankäytön keskeiset ongelmat Suomessa Maapolitiikan keinot ja niiden käyttäminen Maanomistuksen ja maapolitiikan merkitys yhdyskunnan rakentamisessa

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kuntien maaomaisuus ( asukasluvultaan 90 suurinta kuntaa, v 2003) Kunnan maanomistus n ha, josta raakamaata n ha Asemakaava-aluetta yhteensä ha, josta kunta omistaa 25 % Käypä arvo 5 mrd € Kirjanpitoarvo 4 mrd € Raakamaan hankintaan käytettiin 83 milj. € Tulot maaomaisuudesta: Tontinmyyntitulot203 milj. € Tontinvuokratulot 246 milj. € Maankäyttösopimustulot 11 milj. €

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kuntien kiinteistöomaisuus (rakennukset) ja tekninen infrastruktuuri Kuntien omistamien kiinteistöjen ja teknisen infran uushankinta-arvo n. 100 mrd € 40% palvelutuotannon tarvitsemia rakennuksia 60% muu tekninen infra Vuosittaiset investoinnit toimitiloihin n. 1 mrd € muu tekninen infra n. 1 mrd € Toimitilojen ylläpito n. 1 mrd € Muun teknisen infran toimintamenot n. 2.5 mrd €

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Maankäyttöpolitiikka on kunnan keskeinen strategia Asemakaavoitus Yleiskaavoitus Asuntopolitiikka Maankäyttöpolitiikka Elinkeinopolitiikka Maapolitiikka Kuntasuunnittelu

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnan maapolitiikan ja maankäytön ohjauksen tavoitteet ja mahdollisuudet Maapolitiikalla kunta luo edellytyksiä maankäytön suunnittelulle, tonttien luovuttamiselle ja rakentamiselle Onnistuneella maapolitiikalla kunta voi pitää yllä riittävää ja kohtuuhintaista tonttitarjontaa asuntorakentamisen ja yritystoiminnan tarpeita varten Kunta voi hankkimalla maata oikeasta paikasta oikean aikaan tehokkaasti ja aktiivisesti ohjata yhdyskuntarakenteen kehittymistä Kunta voi maapolitiikan keinoin eheyttää jo mahdollisesti pirstoutunutta yhdyskuntarakennetta. Kunnan tulee tarvittaessa maapolitiikan keinoin varmistaa että kaavoitetut tontit sekä rakennettu katuverkosto ja muu kunnallistekniikka tulevat ajallaan käyttöön.

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Asukkaan maankäytön näkökulma: ”koti hyvältä paikalta” tonttitarjonnan laatu ja määrä palvelujen toimivuus kunnallisveroaste

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Yrityksen maankäytön näkökulma: ”toimipaikka hyvältä paikalta” sijoituspaikka toimitiloille yrityksen tarpeiden mukaan räätälöityinä läheltä asiakasvirtoja & sijoittumisen synergiaetu muiden palveluntuottajien kanssa läheltä yhteistyökumppaneita toimiva logistiikka yrityksen kehitystarpeet huomioitu maankäytössä yrityksen tarvitsemien palvelujen toimivuus kunnan imago vetovoima asiakkaiden näkökulmasta kunnallisveroaste

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Päättäjän maankäytön näkökulma: ”kuntatalous ja palvelut”: kasvun hallinta/asukaskadon hallinta yhdyskuntarakenteen kustannustehokkuus ja laatu kunnallistekniikan ja palvelujen rahoitus asumismuoto ja -väljyys julkisten rakennusten laatu/kustannukset/käyttöaste

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Virkamiehen maankäytön näkökulma: ”tonttituotantoprosessi” Prosessin toimivuus: Tavoitteiden asettaminen Valmistelu Päätöksenteko Sitoutuminen Läpinäkyvyys Kaavoituksen toimivuus ja joustavuus Kaavan toteutumisen varmistaminen ja sen kustannusten hallinta Maankäytön joustavuus tarpeiden ja ajan suhteen Maankäytön seuranta ja reagointi muuttuvaan tilanteeseen Resurssit

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Maankäytön keskeiset ongelmat Suomessa Pääkaupunkiseudun/kasvukeskusten tonttipula Kunnan riittämätön maanomistus Yksityisten omistamien rakentamattomien tonttien saaminen markkinoille Julkisten palvelujen ja kunnallistekniikan rahoitus Asemakaavoituksen hitaus n Menettelytapojen ja prosessien hioutumattomuus Maankäyttö- ja rakennuslain voimaantulon jälkeen n Valitusten suuri määrä

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Maapolitiikka yhdyskuntarakenteen suunnittelussa ja toteuttamisessa YleiskaavoitusAsemakaavoitus Rakentaminen Maankäyttöpolitiikka Kaavan toteutumista edistävät maapolitiikan keinot

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Maapolitiikan keinojen käyttö (n 90 suurinta kuntaa v 2003) Tontinmyynti ja vuokraus vuodessa sekä vuokratonttien kokonaismäärä Omakotitontti 2300 kpl / 1581kpl / kpl Rivitalotontti km2/ km2/9000 kpl Kerrostalotontti km2/ km2 /2400 kpl Liiketontteja / km2/830 kpl Julkisten rakennusten tontteja km2/ km2/932 kpl Teollisuustontteja km2/ km2/3648 kpl Maankäyttösopimuksia 102 kpl Lunastus 1 kpl Vapaaehtoisia maakauppoja 2300 kpl, ha/v, yht ha Etuosto-oikeus oli 2680 kaupassa, jota kunnat käyttivät 18 kertaa Rakentamiskehotus 19 kpl Rakentamattomien rakennuspaikkojen korotettu kiinteistövero asetettiin 2626 rakennuspaikalle, joista 10% rakentuivat

Suomen Kuntaliitto Finlands Kommunförbund Matti Holopainen Kunnan riittävän maanomistuksen ja aktiivisen maapolitiikan merkitys Maapoliittisen ohjelman, johon virkamiehet ja päättäjät sitoutuvat, avulla kunta voi: Helpottaa maankäytön hankkeiden valmistelua ja päätöksentekoa Varmistaa maanomistajien ja asukkaiden tasapuolista kohtelua Maapoliittisessa ohjelman laatimisen keskeisiä asioita: Linjata keskeiset kasvualueet, joilla kunta hankkii ja kaavoittaa vain omaa maataan Linjata maankäyttösopimusten käyttöä koskevat periaatteet Kunnan tulee olla valmis tilanteen niin vaatiessa käyttämään kaikkia maapoliittisia keinoja Kunta voi kaavoittamalla omaa maataan Päättää missä, milloin ja miten yhdyskuntarakenne laajenee ja kehittyy Optimoida julkisten palvelujen saatavuutta ja kustannuksia Vaikuttaa tonttien hintatasoon kunnassa