VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?. Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
SEINÄTÖN PAJA- VERKOSTOTAPAAMINEN Työpaja-seinillä ja ilman
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Suomen koulutusjärjestelmä
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
 Yhteishaun aikataulu, käytännöt ja opiskelijavalinta – Jokirannan koulun opot  Toisen asteen oppilaitokset esittäytyvät  Kiimingin lukio  Oulun seudun.
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Ohjausyhteistyö ja nivelvaiheiden merkitys Elise Virnes.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Vanhempainillan ohjelma
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Mikä ihmeen oppisopimus?
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN VALINTAPERUSTEET
Mitä peruskoulun jälkeen?
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Jatkuva haku Keudaan Jatkuvassa haussa voi hakea kuka vain. Voit hakea sekä ilman pohjakoulutusta että esimerkiksi seuraavalla koulutustaustalla: ammatillinen.
YHTEISHAKU 2019.
Saimaan ammattiopisto Sampo
Opetushallitus / Jaana Saha
KOSKI-palvelu Esitys 3/2018.
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Lukiolaisen jatko-opinnot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

VALMA ja TELMA – kenelle ja miten?

Taustaksi toisen asteen tutkinto edellytys jatko-opinnoille ja/tai siirtymiselle työelämään – tavoite, että kaikki jatkavat peruskoulusta toiselle asteelle –oppilaan ohjaus, TET, työelämäyhteistyö, jatko-suunnitelmat, yhteistyö huoltajien kanssa, tiivis yhteistyö alueen ammatillisen koulutuksen järjestäjien kanssa, nivelvaiheen vaihtoehtojen läpikäyminen jatkovalintojen selkiyttäminen valmiuksien hankkiminen jatko-opintoihin opintojen keskeyttämisen ehkäisy; epäonnistunut koulutusalan valinta opiskelijoiden mukaan suurin syy opintojen keskeyttämiseen

Valma – kenelle? Opiskelijaksi ottamisen perusteet ( AML 27 §) Ammatilliseen perustutkintoon johtavaan koulutukseen tai valmentavaan koulutukseen voidaan ottaa opiskelijaksi henkilö, joka on suorittanut perusopetuksen oppimäärän tai sitä vastaavan aikaisemman oppimäärän. Opiskelijaksi voidaan ottaa myös muu henkilö, jolla koulutuksen järjestäjä katsoo olevan riittävät edellytykset koulutuksesta suoriutumiseen.

VALMA – kenelle? Opiskelijaksi ottamisen perusteet (27 c§) Opiskelijaksi ottamisen edellytyksenä lisäksi on, että: 1) opiskelijaksi pyrkivä ei ole suorittanut a) ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetussa laissa (672/2005) tarkoitettua tutkintoa tai sitä tasoltaan vastaavaa tutkintoa; b) tässä laissa tarkoitettua ammatillista perustutkintoa tai valmentavaa koulutusta taikka niitä vastaavaa aikaisempaa tutkintoa tai koulutusta; c) ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa tarkoitettua ammatillista perustutkintoa, ammattitutkintoa tai erikoisammattitutkintoa taikka niitä vastaavaa aikaisempaa tutkintoa; d) korkeakoulututkintoa; tai e) edellä a—d kohdissa tarkoitettua tutkintoa vastaavaa ulkomaista tutkintoa; ja

VALMA – kenelle? 2) opiskelijaksi pyrkivän tavoitteena on valmentavan koulutuksen jälkeen hakeutua suorittamaan ammatillista perustutkintoa. Tutkinnon jo suorittanut voidaan kuitenkin ottaa opiskelijaksi, jos ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen suorittaminen on jatko-opintovalmiuksien hankkimiseksi erityisestä syystä perusteltua.

VALMA - kenelle tarkoitettu? Ensisijaisena kohderyhmänä ovat perusopetuksen päättäneet nuoret, jotka tarvitsevat opiskeluvalmiuksien parantamista sekä ohjausta ja tukea koulutuksen ja ammatin valinnassa (nuorisotakuu-ajattelu, syrjäytymisen ennaltaehkäisy, työurien pidentäminen) Toisena tärkeänä kohderyhmänä ovat eri syistä koulutuksen ulkopuolella olevat nuoret, jotka eivät ole löytäneet paikkaansa koulutusjärjestelmässä (syrjäytymisen ennaltaehkäisy, työvoiman riittävyyden turvaaminen, osaamisen vahvistaminen) Koulutukseen voivat osallistua myös aikuiset, jotka tarvitsevat valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen siirtymiseksi. Aikuiskohderyhmiä voivat olla erityisesti maahanmuuttajat sekä alan vaihtajat tai uudelleen kouluttautuvat henkilöt, joiden opiskeluvalmiuksissa on puutteita (syrjäytymisen ennaltaehkäisy, työvoiman riittävyyden turvaaminen, osaamisen vahvistaminen) Opiskelijavalinnassa kiinnitettävä huomiota siihen, onko opiskelijan tarkoituksena hakeutua valmentavan koulutuksen jälkeen suorittamaan ammatillista perustutkintoa. Maahanmuuttajien kohdalla tulee kiinnittää huomiota riittävään opetuskielen taitoon (valmentava koulutus ei ole kieli- tai kotoutumiskoulutusta)

TELMA – kenelle? Opiskelijoille, joiden valmiuksien mukaisena tavoitteena ei ole ammatillisen perustutkinnon suorittaminen. Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavan koulutuksen tavoitteena olisi antaa sairauden tai vamman vuoksi erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille heidän henkilökohtaisten tavoitteidensa ja valmiuksiensa mukaista opetusta ja ohjausta. Kohderyhmä vastaisi vammaisille opiskelijoille tarkoitetun valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen vaikeimmin vammaisille opiskelijoille suunnattua vaihtoehtoa (valmentava II).

VALMA – miten? Yhtenäinen koulutuskokonaisuus, jossa huomioidaan erilaisten opiskelijoiden erilaiset tarpeet ja tavoitteet – omat valinnat ja polut –ei koulutusalakohtaisia, kieli- tai muitakaan ryhmiä –tarkoitus välttää opiskelijoiden (keinotekoista) eriytymistä ja tukea opiskelijoiden yhteisöllisyyttä sekä valmakoulutuksen liittymistä k-järjestäjän toiminnalliseen kokonaisuuteen Tavoitteena -yksilöllisten ja joustavien opintopolkujen rakentaminen (hops) kaikille opiskelijoille - joustavat siirtymät tutkintotavoitteiseen koulutukseen kesken valmentavan koulutuksen ja valmentavaan koulutukseen kesken tutkintotavoitteisen koulutuksen (pidetään huolta!)

VALMA – miten? Ohjausta ja tukea opintojen aikana sekä tietoa erilaisista jatkokoulutusmahdollisuuksista oltava riittävästi ja yksilöllisesti tarjolla. Tavoitteena, että jokaisella opiskelijalla on valmentavan koulutuksen päättyessä jatko-opintosuunnitelma. Kykyjen mukaan tutkinnon osia, työssäoppimista jne. Yhteistyö muiden nivelvaiheen sidosryhmien, kuten työpajojen, sosiaali- ja terveysviranomaisten, ohjaamojen sekä erityisesti peruskoulujen kanssa. Suuntautuu ammatilliseen koulutukseen ja erottautuu näin muista nivelvaiheen koulutuksista. Laajuus 60 osaamispistettä. Suoritusaikaa voidaan pidentää sairauden tai muun erityisen syyn vuoksi. Lisäpisteiden saaminen yhteishaussa edellyttää 30 osaamispisteen suorittamista. laajuus 60 osaamispistettä, suoritusaikaa voi pidentää sairauden tai muun erityisen syyn vuoksi lisäpisteiden saaminen yhteishaussa edellyttää 30 osaamispisteen suorittamista

Ohjauksen vastuutaho: perusopetuksen järjestäjä Yhteis -haku Yhtei- nen sähköi -nen haku Erillis- valin- nat PERUSOPETUS Oppilaanohjausta vahvistetaan Yhteisöllinen ja yksilöllinen opiskeluhuolto JOPO Tunnistetaan yhteistyössä kouluterveydenhuollon kanssa ne, joilla ei ole edellytyksiä jatkaa koulutuksessa Ohjauksen vastuutaho: koulutuksen järjestäjä TUTKINTOTAVOITTEINEN KOULUTUS Lukiokoulutus Ammatillinen peruskoulutus oppilaitosmuotoinen oppisopimuskoulutus VALMENTAVAT KOULUTUKSET Perusopetuksen lisäopetus Maahanmuuttajien lukioon valmistava koulutus VALMA TELMA Kansanopistojen pitkät linjat Näyttötutkintoon valmistava koulutus oppilaitosmuotoinen oppisopimuskoulutus Työpajat oppimis- ympäristönä Ohjauksen vastuutaho: perusopetuksen järjestäjä

Nuorisolain uudistus, etsivä nuorisotyö, työpajat, aiemmin kertyneen osaamisen dokumetointi Oppisopim us- koulutukse n ja työssä- oppimisen kehittämine n Ohjaamot (TEM;OKM; STM; ESR-kohtaamo, kuntakokeilun nuorisotakuuhank keet, jo olemassa olevat mallit Ammatillisen koulutuksen tutkinto- järjestelmän kehittäminen ja toimeenpano; suunniteltava läpäisyä tehostavaksi, ohjaus, yksilölliset opintopolut, joustavat siirtymät (ESR) Nuorisotakuu/ koulutustakuu ; yhdenvertaiset mahdollisuudet koulutukseen, kaikille nuorille jatko-opiskelupaikka perusopetuksen jälkeen, riittävät ohjauksen resurssit, nivelvaiheen ohjaus, työelämäkytkennät kuntoon, läpäisyn tehostaminen, toisen asteen koulutuksen jälkeen oltava mahdollisuus jatko- opintoihin, siirtyminen työelämään sujuvaksi Oppilas- ja opiskelu- huoltolaki; yhteisöllisyys = oppimisympäristö, ennalta ehkäisevät toimet = mm. tykypassi Läpäisy:opettajan suuri merkitys, koko oppilaitoksen työ- ja opiskeluilmapiiri, (Opinto-)ohjaus, hyvän ohjauksen kriteerit, uusi opettajuus Opiskelija- valintaan liittyvät muutokset; ohjaus eri siirtymissä Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavien koulutusten uudistaminen; yksilölliset opintopolut, ohjaus, joustavat siirtymät; nivelvaiheen ohjaus

Kiitos!