Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ohjausyhteistyö ja nivelvaiheiden merkitys 4.11.2015 Elise Virnes.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ohjausyhteistyö ja nivelvaiheiden merkitys 4.11.2015 Elise Virnes."— Esityksen transkriptio:

1 Ohjausyhteistyö ja nivelvaiheiden merkitys 4.11.2015 Elise Virnes

2 Koulutukseen hakeminen Ammatillisen peruskoulutuksen uudistetut opiskelijaksi ottamisen perusteet (OKMA 20.12.2012/4) otettiin käyttöön syksyn 2013 yhteishaussa yhdessä uudistettujen sähköisten hakupalvelujen kanssa (Opintopolku.fi). Opiskelijavalinnassa edistetään erityisesti nuorten perusopetuksen päättäneiden ja ilman koulutuspaikkaa olevien valintaa. Vuoden 2016 alusta lukien hakija voidaan ottaa opiskelijaksi vain, jos hänellä on riittävä valmius hakukohteen opetuskielen suulliseen ja kirjalliseen käyttämiseen ja ymmärtämiseen. Hakijan riittävät valmiudet selvitetään koulutuksen järjestäjän toimesta valtakunnallisella kielikokeella silloin, jos opetuskielen taitoa ei ole katsottu riittäväksi 24 §:n 2 mom. esitetyllä muulla perusteella (Opiskelijaksi ottamisen perusteista annetun opetus- ja kulttuuriministeriön asetuksen muutos )

3 Koulutukseen hakeminen Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus (VALMA) ei kuulu yhteishakuun (Valtioneuvoston asetus 333/2015), vaan koulutukseen haetaan perusopetuksen jälkeisen valmistavan koulutuksen haussa. Erityisopetuksena järjestettävän ammatillisen koulutuksen haussa haetaan erityisopetuksena erityisen koulutehtävän perustella järjestettävään ammatilliseen peruskoulutukseen, ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavaan koulutukseen ja työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaan koulutukseen. Hakuja on porrastettu niin, että mahdollisemman moni saa koulutuspaikan, vaikka ei haussa pääsisikään ensisijaiseen hakukohteeseen. Näihin koulutuksiin ei sovelleta opiskelijaksi ottamisen valintakriteereitä, vaan koulutuksen järjestäjät valitsevat opiskelijat omien valintakriteerien mukaisesti yhteisen valtakunnallisen hakujärjestelmän kautta.

4 Yhteishaussa mahdollisuus ilmaista kiinnostus oppisopimuskoulutukseen Kevään 2016 yhteishakulomakkeella uusi kysymys: ”Haluaisitko suorittaa ammatillisen perustutkinnon tai tutkinnon osan oppisopimuskoulutuksena?” Kysymys ei velvoita koulutuksen järjestäjää tai opiskelijaa oppisopimuskoulutukseen, mutta antaa tiedon niistä, jotka mahdollisesti olisivat kiinnostuneita oppisopimuskoulutuksesta Koulutuksen järjestäjä voi tarjota kohderyhmälle tietoa oppisopimuskoulutuksesta ja auttaa käytännöissä

5 Oppisopimuskoulutus Opintopolku.fi - palvelussa Opintopolku.fi > oppisopimus Sekä opiskelijalla että työnantajalla mahdollisuus jättää sähköinen hakuilmoitus: etsin oppisopimustyöpaikkaa – tarjoan oppisopimustyöpaikkaa Helpottaa oppisopimusopiskelijaksi haluavan ja työnantajan kohtaamista Valtakunnallinen palvelu Kaikki oppisopimuskoulutuksen järjestäjät löytyvät palvelusta

6 Ohjauksen vastuutaho: perusopetuksen järjestäjä Yhteis -haku Yhtei- nen sähköi -nen haku Erillis- valin- nat PERUSOPETUS Oppilaanohjausta vahvistetaan Yhteisöllinen ja yksilöllinen opiskeluhuolto JOPO Tunnistetaan yhteistyössä kouluterveydenhuollon kanssa ne, joilla ei ole edellytyksiä jatkaa koulutuksessa Ohjauksen vastuutaho: koulutuksen järjestäjä TUTKINTOTAVOITTEINEN KOULUTUS Lukiokoulutus Ammatillinen peruskoulutus oppilaitosmuotoinen oppisopimuskoulutus VALMENTAVAT KOULUTUKSET Perusopetuksen lisäopetus Maahanmuuttajien lukioon valmistava koulutus VALMA TELMA Kansanopistojen pitkät linjat Näyttötutkintoon valmistava koulutus oppilaitosmuotoinen oppisopimuskoulutus Työpajat oppimis- ympäristönä Ohjauksen vastuutaho: perusopetuksen järjestäjä

7 Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus 1.8.2015 Laki 246/2015 ja asetus 329/2015, opetushallituksen määräykset 9.4.2015 valmentavien koulutusten perusteista Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus –laajuus 60 osaamispistettä (1 vuosi), suoritusaikaa voidaan pidentää sairauden tai muun erityisen syyn vuoksi –voi mahdollisuuksien mukaan siirtyä tutkintotavoitteiseen koulutukseen kesken valmentavan koulutuksen valmentavaan koulutukseen kesken tutkintotavoitteisen koulutuksen –lisäpisteiden saaminen yhteishaussa edellyttäisi 30 osp:n suorittamista (nykyisin 20 ov) Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus –laajuus 60 osaamispistettä –suoritusaika 1 - 3 vuotta (osaaminen ”kertyy” hitaammin) –suoritusaika määräytyy opiskelijan henkilökohtaisten tavoitteiden ja valmiuksien perusteella

8 Opinto-ohjaus Opinto-ohjausta koskeva asetuksen sääntely on nostettu lakiin (787/2015, 29 §). Perustelut muutokselle löytyvät hallituksen esityksestä HE 12/2014. Opiskelijalla on oikeus saada opetusta ja ohjausta, joka mahdollistaa tutkinnon tai opetussuunnitelman perusteiden mukaisten ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttaminen. Ohjauksella tarkoitetaan opetukseen ja työpaikalla järjestettävään koulutukseen liittyvää ohjausta, joka on jokaisen opetustyöhön osallistuvan henkilön vastuulla. Säännös ei tarkoita, että yksittäisellä opiskelijalla olisi subjektiivinen oikeus saada opetusta ja ohjausta miten paljon tahansa.

9 Opinto-ohjaus Koulutuksen järjestäjän on tarjottava riittävästi opetusta ja ohjausta, jotta opiskelijalla on mahdollisuus saavuttaa asetetut tavoitteet. Opiskelijalla on myös oikeus saada henkilökohtaista ohjausta. Koulutuksen järjestäjä päättää opinto-ohjauksesta järjestäjäkohtaisissa opetussuunnitelmissa. Ohjaus määritellään koko oppilaitoksen ja jokaisen opettajan opetustyöhön kuuluvaksi asiaksi. Opinto-ohjauksen laajuudesta ei enää säädetä opintoviikkoina tai muuten, koska ohjaus ei ole erillinen tutkinnon osa eikä sille ole erillisiä osaamistavoitteita, joiden laajuus voitaisiin määritellä osaamispisteinä.

10 Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1.8.2014 Edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä Edistää oppilaitosyhteisön ja opiskelu-ympäristön hyvinvointia, terveellisyyttä ja turvallisuutta, esteettömyyttä, yhteisöllistä toimintaa sekä kodin ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä Turvata varhainen tuki sitä tarvitseville Siirtää painopistettä nykyistä enemmän yhteisölliseen työhön nykyisestä yksilökeskeisestä työstä ja Ennaltaehkäisevään työhön nykyisen korjaavan työn sijaan Psykologi- ja kuraattoripalvelut toisen asteen opiskelijoille

11 Ohjaamo nuoren tukena Monialainen matalan kynnyksen palvelu → Ei hierarkiaa ja perustuen sektorirajat ylittävään verkostoyhteistyöhön –toiminnan keskiössä Ohjaamoon tuleva nuori –kokonaisvaltainen ote Tuki erityisesti nivelvaiheissa oleville nuorille → koulutukseen ja työelämään kiinnittymisen edistäminen → ohjausta ja tukea vaiheittain nuorten yksilölliset tilanteet huomioiden → yhteinen suunnitelma sovittujen tavoitteiden saavuttamiseksi! Ohjaamon ydintoimintoina henkilökohtainen ohjaus ja neuvonta, tuki elämänhallintaan, urasuunnitteluun, kouluttautumiseen ja työllistymiseen Valtakunnallinen nettiohjaus täydentää monikanavaisten palveluiden valikoimaa

12 Nuorten palveluiden kehittämiskokonaisuus ESR- ohjelmakaudella 2014-2020 ESR-Nuorisotakuu TEM, toimintalinja 3: Ohjaamo-toiminnan ja nettiohjauksen kehittäminen rahoittava viranomainen Keski-Suomen ELY-keskus Ohjaamo-palvelumallin kehittäminen, pilotoiminen ja levittäminen valtakunnallisesti koordinoivan hankkeen ja eri puolilla Suomea toteutettavien Ohjaamo-pilottien kautta Ohjaamo-pilottien tukena toimii K-S ELYn toteuttama Kohtaamo-koordinaatiohanke Kohtaamon tehtäviin kuuluu myös valtakunnallisen nettiohjauksen kehittäminen Alueelliset Ohjaamot Ohjaamo-toimintaa voidaan rahoittaa myös alueellisin rakennerahastovaroin myös alueellisin varoin tai kansallisesti rahoitetut Ohjaamot linkitetään mukaan valtakunnalliseen kehittämisverkostoon → yhteistyö Kotona Suomessa (TEM, TL3) - maahanmuuttajien alkuvaiheen palvelukokonaisuuden kanssa (kehittämistyön koordinaatio ja hankkeiden tuki Uudenmaan ELY-keskus) ESR-Nuorisotakuu OKM, toimintalinja 4: Osuva ohjaus (Ohjaamo ja Opintopolku.fi) rahoittava viranomainen Pohjois- Pohjanmaan ELY-keskus kehittää haettavilla hankkeilla Ohjaamoiden ja yhteistyöverkostojen henkilöstön ohjausosaamista sekä Opintopolku.fi- kokonaisuutta käyttävien ohjauksen ammattilaisten ohjausosaamista ESR-Nuorisotakuu STM, toimintalinja 5: Nuorten hyvinvoinnin ja aktiivisen osallisuuden tuki rahoittava viranomainen sosiaali- ja terveysministeriö kehittää ja uudistaa valtakunnallisesti sosiaali- ja terveyspalveluja ja tukitoimia nuorille erityisesti kehitetään nuorten sosiaalityötä ja sosiaalista kuntoutusta sekä mielenterveys- ja päihdepalveluja valtakunnallisen Sosiaalinen osallisuus ja köyhyyden torjunta -teeman koordinaatiohankkeet (THL ja TTL) tukevat hankkeita ja koordinoivat myös yhteistyötä Kohtaamo-hankkeen kanssa

13 Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän kehittäminen

14 Osaamisperusteinen ja asiakaslähtöinen koulutus – mitä tavoitellaan? Nopeampaa, oikea-aikaisempaa ja joustavampaa vastaamista työ- ja elinkeinoelämän ja yksilöiden muuttuviin osaamistarpeisiin –työuran eri vaiheissa ja rakennemuutostilanteissa Siirtymistä tarjontalähtöisyydestä kysyntälähtöisyyteen – osaamistarpeet koulutus/osaamispolkujen rakentamisen lähtökohtana Uusia, joustavia ja asiakaslähtöisiä osaamisen kehittämispolkuja –Opintopolut yksilön ja työelämän tarpeiden ja edellytysten mukaisesti (nuoret, työssäolevat, yrittäjät, työttömät, alanvaihtajat…) –työelämälähtöisiä, joustavia ja tehokkaita koulutuksen toteuttamistapoja Tehokkaampia ja laadukkaampia koulutusprosesseja –aiemmin ja eri tavoin hankitun osaamisen tunnustamisen ja henkilökohtaistamisen tehostamista - keskittyminen yksilöltä puuttuvan osaamisen hankkimiseen Parempaa laatua ja vaikuttavuutta Vahvempaa työelämäyhteistyötä Vahvempaa roolia työ- ja elinkeinoelämän kehittämisessä ja innovaatiotoiminnan tukemisessa.

15 Muistettava Ammatillisen koulutuksen tarkoitus on kohottaa väestön ammatillista osaamista, kehittää työelämää ja vastata sen osaamistarpeisiin sekä edistää työllisyyttä ja yrittäjyyttä sekä tukea elinikäistä oppimista. Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on tukea opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi sekä antaa opiskelijoille jatko-opintojen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä tukea elinikäistä oppimista.

16 Ohjaaja, opettaja, mentori, luotsi, vetäjä.. Tunnista ja tunnusta omat kehittymistarpeesi, mahdollisuudet ja pelot. Tunnista ja rohkene myös tunnustaa opiskelijoiden tarpeet ja olemassa olevat osaaminen sekä vahvuudet. Keskity opiskelijalta puuttuvan osaamisen saavuttamiseen, osaamisen laadun varmistamiseen ja ratkaisujen löytämiseen. Pohdi, millaisilla opetus-, ohjaus- ja arviointiprosesseilla ja millaisissa oppimisympäristöissä opiskelija pääsee haluttuun osaamiseen ja oppimistuloksiin (oppimisen mielekkyys ja edistäminen) = muuttuva opettajuus = ohjaus ja tuki!! Mahdollista yksilölliset opintopolut ja oppiminen erilaisissa oppimisympäristöissä. Huolehdi, että opiskelija saa tarvitsemansa opetuksen, ohjauksen ja tuen tavoitteena olevan osaamisen saavuttamiseksi. Varmista opiskelijan osaaminen (osaamisen arviointi) = laatu! Seuraa ja ennakoi ”maailman muuttumista” sekä työelämän muutoksia ja muutu myös itse.

17 Kysymyksiä ja ajatuksia Milloin ohjaus ylipäätään on ratkaisu yksilön ongelmiin? Milloin olisi puututtava johonkin muuhun tekijään yksilön koulutus- tai työllistymisuralla tai palvelujärjestelmässä? Joustavat valinnan mahdollisuudet edellyttävät toimivaa ja riittävää opintojen ohjausta sekä yhteistyötä myös muiden tahojen kuin koulutustoimijoiden kanssa. Osaammeko, haluammeko, luotammeko? Uudistusten toteuttaminen on pitkäkestoinen ja vaativa prosessi. Jaksammeko, saammeko tukea ja kannustusta, luotammeko prosessiin?

18 Tulla miksi aion? Mutta kun minä aion tulla niin paljoksi! Ja niin moni aikoo tulla juuri siksi samaksi ettei niitä voi olla niin monta! Fernando Pessoa

19 KIITTÄEN!


Lataa ppt "Ohjausyhteistyö ja nivelvaiheiden merkitys 4.11.2015 Elise Virnes."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google