Moniaihekokonaisuudet Tampereen yliopiston Opettajankoulutuslaitoksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tytöt teknologian taitajiksi
Advertisements

Hoitotyön keskeiset käsitteet
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
K1292LI MARKKINOINTIVIESTINNÄN SUUNNITTELU 3 OP Oulun ammattikorkeakoulu Liiketalouden yksikkö Sirpa Puolakka Kevät 2014.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Laaja-alainen osaaminen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Erikoisluokkatoiminta
Hyvinvointiraportti-hanke
FYSIIKKA OPS! KEMIA.
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
LETKA-hanke vertaa Naseva- käyntien ja Welfare Quality - arviointien tuloksia Mikaela Mughal1, Lilli Frondelius2, Matti Pastell2, Pirjo Kortesniemi 3,
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Nopolan koulu Opettajien veso
TE1 Terveyden perusteet
Oulun normaalikoulun lukio
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
15ytov Äidinkieli, suomi, Kaiken maailman mediat 1 osp
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
KE6 – Kemian kertauskurssi
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Muutokset matematiikan opetuksessa
shine Strong human increases new energy
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Moniaihekokonaisuudet Tampereen yliopiston Opettajankoulutuslaitoksessa Eila Lindfors

Kuusi valinnaista opintojaksoa Ihminen ja teknologia 5 op Kulttuurikasvatus 5 op Luova ilmaisu 5 op Terveys ja turvallisuus 5 op Toiminallisuudella tietoon 5 op Ainedidaktiikat perusopetuksen luokilla 1-6: teoriaa ja käytäntöä 5 op

Yleistä: Opiskelija osallistuu vähintään kahteen valitsemaansa viiden pisteen opintojaksoon. Opintojaksot rakentuvat eri aineiden yhteistyönä  monitieteinen näkökulma. Opintojaksoja toteutettu vuodesta 2005 alkaen.

Ihminen ja teknologia 5 op Yleiskuvaus Fysiikan ja kemian, käsityön, matematiikan ja kuvataiteiden integroiva opintojakso. Tavoitteet –Tavoitteena on laajentaa ja syventää opiskelijan ymmärrystä teknologiasta, sen kehittymisestä ja soveltamisalueista. –Opintojakson käytyään opiskelija hahmottaa yhteiskunnan keskeisiä teknologiajärjestelmiä, niiden vaikutuksia luontoon, sekä tiedostaa teknologian ja matemaattis-luonnontieteellisen tieteenalan käsitteiden merkityksen elinympäristössään, muotoilussa ja erityisesti kodissa. –Jakso auttaa pohtimaan teknologian eettisiä, moraalisia ja tasa-arvokysymyksiä sekä yhteiskunnallisesti että perusopetuksen näkökulmasta. Sisältö –Opintojaksolla sovelletaan teknologian alueiden tietämystä fyysisten mallien sekä toiminta- ja havaintomateriaalien innovatiivisessa suunnittelussa ja valmistuksessa. –Jaksoon sisältyy toiminnallisia opintokäyntejä. Toteutustavat: Harjoitukset 40 t Vaadittavat opintosuoritukset –Aktiivinen osallistuminen harjoituksiin ja vaadittavien tehtävien hyväksytty suorittaminen.

Kulttuurikasvatus 5 op Tavoitteet –Opiskelija perehtyy suomalaiseen ja kansainväliseen nykykulttuuriin mahdollisimman laaja- alaisesti ja monipuolisesti. –Opiskelija ymmärtää luokanopettajan vastuun oppilaiden kulttuuritietouden lisäämisessä ja asenteiden muokkaamisessa. Sisältö –Opintojaksolla tutustutaan suomalaisen kulttuurin muotoihin (musiikki, kuvataide, teatteri, tanssi, kirjallisuus) kattavasti opintokäyntien avulla. –Opiskelijat perehtyvät myös johonkin valitsemaansa kulttuurin ilmiöön syvällisemmin laatimalla siitä esitelmän. –Opiskelijat kirjoittavat teatteri-, konsertti- tai taidenäyttelykritiikin. –Opintojakso keskittyy kulttuurin alueiden ennakkoluulottomaan kohtaamiseen ja omakohtaiseen kriittiseen tulkintaan periaatteella läheltä kauas. Tutun kautta myös tuntemattomammat kulttuurit muuttuvat ymmärrettävämmäksi. Toteutustavat –Jakso sisältää 20 luentoa ja opintokäyntejä, 20 t seminaaria. Vaadittavat opintosuoritukset –Tutkielma / opinnäytetyö ja osallistuminen kontaktiopetukseen Taito- ja taideaineiden lehtorien vastaama kokonaisuus

Luova ilmaisu 5 op Vastuuhenkilöt: musiikin didaktiikan lehtori ja äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikan lehtori Tavoitteet –Tavoitteena on, että opiskelija löytää omia ilmaisuvarojaan ja perehtyy ryhmän luovan prosessin ohjaamiseen. Sisältö –Opiskelija perehtyy erilaisiin luoviin ilmaisutapoihin ja etsii omaa ilmaisuaan. Kurssilla toteutetaan luovan ilmaisun projekti, joka tukee opettajaksi kasvua ja luovan ilmaisun hyödyntämistä koulutyössä. Toteutustavat –Projektiopiskelu, joka sisältää kontaktiopetusta, prosessin työstämistä ja reflektointia sekä itsenäistä työskentelyä. Arviointi ja arviontiperusteet –Hyväksytty/hylätty. Arvioinnin perustana on projektin toteutus ja itsearviointi

Terveys ja turvallisuus 5 op Tavoitteet –Opiskelija ymmärtää oman ja ryhmän toiminnan sekä vuorovaikutuksen merkityksen yksilön kasvulle sekä yhteisön hyvinvoinnille ja turvallisuudelle. –Opiskelija kehittää valmiuttaan ja toimintatapojaan ottaa vastuuta sekä oman että toisen terveyden ja turvallisuuden edistämiseksi. Sisältö –Harjoitukset ovat toiminnallisia tilanteita, joissa tavoitteena on fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen. –Harjoitusten välillä on itsenäisen työn vaiheita, jolloin opiskelija pohtii koetun merkitystä omalle kasvulleen ja liittää opitun myös tulevaan opettajan työhön. Toteutustavat Luento-opetus25 t,Pienryhmäopetus25 t Vaadittavat opintosuoritukset Portfolio ja Osallistuminen opetukseen Arviointi Hyväksytty/hylätty.

Toiminallisuudella tietoon 5 op Tavoitteet Opiskelija johdatetaan luonnontieteiden ja matematiikan työtapoihin, joissa ensin tehdään havaintoja ja mittauksia tutkittavasta kohteesta. Tämän jälkeen havaintomateriaalia jäsennetään ja etsitään siitä lainalaisuuksia. Näin rakennetaan uusia käsitteitä, tunnistetaan ilmiöitä sekä tuotetaan uutta tietoa. Sisältö Luonnontieteellisen kokeen suunnittelu, havaintojen luokittelu ja analysointi, tulosten mallintaminen ja matemaattiset mallit, edellä esitettyjen periaatteiden soveltaminen fysiikan, kemian, biologian ja ympäristötiedon piiriin kuuluviin ilmiöihin, empiirinen todennäköisyys. Toteutustavat Pienryhmäopetus32 t Vaadittavat opintosuoritukset Tehdyistä töistä laaditaan työselosteet. Arviointi Hyväksytty/hylätty.

Ainedidaktiikat perusopetuksen luokilla 1-6: teoriaa ja käytäntöä 5 op Yleiskuvaus –Tämä aihekokonaisuus on tarkoitettu opiskelijoille, jotka eivät ole varsinaisesti luokanopettajakoulutusohjelmassa, vaan suorittavat monialaiset valinnaisena sivuaineena. –Kurssin tarkoitus on perehdyttää opiskelija perusopetuksen luokkien 1-6 opetuksen erityispiirteisiin eri oppiaineissa. Tavoitteet Opiskelija perehtyy perusopetuksen luokkien 1-6 opetuksen erityispiirteisiin eri oppiaineissa. Sisältö Perehtyminen valittuun ainedidaktisesti suuntautuneeseen aihepiiriin ja siihen liittyvää ohjattua opetusharjoittelua normaalikoulussa luokilla 1-6. Vaadittavat opintosuoritukset Osallistuminen opetukseen ja Portfolio Arviointi Hyväksytty/hylätty.