AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä 14.10.2015 OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
KATRI TOLONEN Urheiluakatemia Urhea. Urhea  Pääkaupunkiseudun urheiluakatemian perusajatus on verkottaa urheilun ja opiskelumaailman osaajat yhteen 
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN VASTUUOPETTAJIEN TAPAAMINEN ANNELI AIROLA ESR AHOT-KATSAUS.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Minä oppijana 1 ov..
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Liikunta-alan tutkintonimikekysely – Yhteenveto tuloksista –
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
FUAS Kielet ja viestintä
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2014.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Ops 2016 ja arviointi.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus VALMA (60 osaamispistettä) Antaa opiskelijalle valmiuksia ammatilliseen peruskoulutukseen hakeutumiseksi.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Englanninkielisen opetuksen kehittäminen
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekysely (AVOP) Paula Merikko
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
"Kyseessä ei ole hyvä ja merkittävä korkeakoulutuksen parissa työskentelevä ryhmä tai verkosto. Vaan paras ja tärkein."
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Saimaan ammattiopisto Sampo
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Hanke
johtava rehtori Timo Olli KOUVOLAN SEUDUN AMMATTIOPISTO
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
Esityksen transkriptio:

AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen

AVOP:n tehtävä Ammattikorkeakoulujen uudistettu opiskelijapalautekysely AVOP on otettu käyttöön vuoden 2015 alusta alkaen. Ammattikorkeakoulujen opiskelijoilta kerättävä palaute on tärkeä osa amkkien opintojen sisältöjen, opintoprosessien, opinnäytetyöhön, työelämäyhteyksiin ja harjoitteluun liittyvää kehittämistä ja kehittämisen tietopohjaa. AVOP-kysely tarjoaa ammattikorkeakouluille tietoa omien opiskelijoidensa näkemyksistä ammattikorkeakoulujen toimintaan sekä vertailutietoa oman ammattikorkeakoulun toiminnasta suhteessa muihin ammattikorkeakouluihin. Kyselyn kysymyksiin vastaavat valmistumisvaiheessa olevat opiskelijat. Käytännössä vastaaminen tapahtuu opiskelijan hakiessa tutkintotodistusta

Palautekyselyn kehittäminen AVOP -kyselymittaristo on syntynyt Arene ry:n, SAMOK ry:n, Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiön (OTUS) ja opetus-ja kulttuuriministeriön yhteisenä hankkeena. Kyselymittariston käyttöönotosta ja sen kehittämisestä vastaa Arene ry.

Keväällä 2015 amkeilta saatu palaute Vastaukset 16 ammattikorkeakoulusta Kannatusta raportoinnin kehittämiselle, omien kysymysten lisäämismahdollisuudelle, vastaajamäärän reaaliaikaiselle seuraamiselle ja tietojen jatkokäytölle Toiveina vastanneiden opiskelijoiden tunnistaminen, päällekkäisten kyselyiden poistamisen ja rahoitusmallikysymysten nostamisen raportoinnissa Kritiikkiä muutoksen aikataululle suhteessa omien järjestelmien kehittämiselle Osa vastaajista ei nähnyt kehitystarpeita aiemmassa järjestelmässä

Ammattikorkeakoulujen rahoitusmalliryhmä esittää seuraavaa Rahoitustekijä laskettaisiin siten, että kunkin vastaajan vastauspisteet lasketaan yhteen kyselyn asteikon 1-7 mukaisesti ja ammattikorkeakoulun rahoitusosuus muodostuu vastaajien yhteenlasketuista pisteistä asteikolla. AVOP-kyselystä rahoitukseen vaikuttaviksi kysymyksiksi ehdotetaan valittavaksi rahoitustekijöiksi seuraavat opetuksen ja oppimisen, kansainvälisyyden, monikulttuurisuuden ja kieliopintojen työelämäyhteyksien ja -neuvonnan, harjoittelun, opinnäytetyön sekä opiskelijatyytyväisyyden kokonaisuuksiin liittyvät kysymykset: TYÖRYHMÄN ESITYS

Rahoitusmallin kysymykset (esitys) 1 Opintojen sisältö –14. Aikaisemmin tai muualla hankittu osaamiseni (AHOT) otettiin opinnoissani riittävästi huomioon. –16. Opinnoissani ei juurikaan ollut turhia opintojaksoja, päällekkäisyyksiä tai toistoa –18. Henkilökohtainen opiskelusuunnitelmani (HOPS) ohjasi ja edisti oppimistani Opintojen suunnittelu ja ohjaus –20. Korkeakouluni opintojen tarjonta mahdollisti ympärivuotisen opiskelun –22. Opintojen ohjaus oli tasokasta Opetus –23. Opetus oli asiantuntevaa –27. Opetusmenetelmät ja työskentelytavat olivat monipuolisia ja soveltuivat erilaisiin oppimistilanteisiin. TYÖRYHMÄN ESITYS

Rahoitusmallin kysymykset (esitys) 2 Opiskelu –31. Yhteistyö opettajien kanssa oli luontevaa –33. Opettajat huomioivat opiskelijat tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti Oppimisympäristöt –42. Opetus- ja opiskelutilat soveltuivat erilaisiin oppimistilanteisiin –43. Opinnoissani hyödynnettiin hyvin verkko-oppimisen tarjoamia mahdollisuuksia –44. Työelämää käytettiin monipuolisesti oppimisympäristönä TYÖRYHMÄN ESITYS

Rahoitusmallin kysymykset (esitys) 3 Opiskelun tukipalvelut –47. Korkeakouluni käyttämät tietotekniikka- ja ohjelmistopalvelut olivat hyvät. –48. Kirjasto-ja tietopalvelut tukivat oppimistani –50. Sain riittävästi tietoa ja tukea tavoitteideni mukaiseen opintojen etenemiseen Palaute ja arviointi –54. Opintosuorituksista saamani arvioinnit vastasivat osaamistani –59. Sain riittävästi palautetta osaamiseni kehittymisestä –60. Missä määrin opiskelijoiden palaute mielestäsi huomioitiin opintojen kehittämisessä? TYÖRYHMÄN ESITYS

Rahoitusmallin kysymykset (esitys) 4 Kansainvälisyys, monikulttuurisuus ja kieliopinnot –64. Tarjolla oli monipuolisesti myös vieraskielistä opetusta –66. Korkeakoulussani oli hyvät mahdollisuudet suorittaa työharjoittelu ja/tai opiskelijavaihto ulkomailla. Työelämäyhteydet –71. Valmistuneita ja työelämään jo siirtyneitä opiskelijoita (alumneja) hyödynnettiin onnistuneesti osana opintojani –72. Minulle tarjottiin riittävästi mahdollisuuksia osallistua opintoihin, joissa työskenneltiin yhdessä työelämän kanssa Työelämäneuvonta –74. Olen saanut opintojeni aikana riittävästi tukea urasuunnitteluun TYÖRYHMÄN ESITYS

Rahoitusmallin kysymykset (esitys) 5 Harjoittelu –79. Sain korkeakouluni edustajilta riittävästi tukea ja ohjausta harjoitteluun liittyen –82. Harjoittelu vahvisti osaamistani Opinnäytetyö –85. Sain korkeakouluni edustajilta riittävästi tukea ja ohjausta opinnäytetyössäni –91. Opinnäytetyöni valmensi minua työelämän asiantuntijatehtäviin Opiskelutyytyväisyys –101. Opintoni kokonaisuudessaan TYÖRYHMÄN ESITYS