For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila Opetushallitus
For learning and competence Maailma muuttuu ja (koulujen) kansainvälisyys sen mukana -Haastava maailmanaika, Suomen monet uhat -Tieteen ja teknologian huikeat mahdollisuudet -Impivaaralaisuus – kansainvälistyminen - globaalin keskinäisriippuvuuden aika – uudet impivaarat paradigman -Onko paradigman muutoksen aika?
INNOVAATIOT SYNTYVÄT AVOIMISSA VERKOSTOISSA Taloussanomat MONET IDEAT JA RATKAISUT SYNTYVÄT KOULUJEN KANSAINVÄLISESSÄ TOIMINNASSA?
LUOVAN TYÖN IDEA ON TUODA MAAILMAAN ASIOITA, JOITA EI ENNEN OLLUT. Kaija Saariaho (Seura 10/07) Koulujen kansainvälisyys --- luovaa toimintaa
OPH:n odotus kansainvälistäjille ja kansainvälistämiselle Ymmärtää kansainvälisyys osana koulun perustehtävää (=ops) Siis: Kansainvälistää koko koulua Joten: Täytyy sisäistää, että kansainvälisyyden on löydyttävä läheltä Tämän vuoksi OPH:n on pyrittävä tukemaan että
Kansainvälistäjät voivat luoda verkostoja ja saavat niistä voimaa (kaveriapua, parastuskohteita ja tilaisuuksia jakaa kv-asioitaan…) Kansainvälistäjät jaksavat kehittää koulutusta, koska heillä verkostonsa ja muita keinoja olla luovia (ottavat käyttöön tvt:n, oppimisympäristöt ja ymmärtävät mitä kaikkea oppilaat itse voivat tehdä) Kansainvälistäjät menevät rajapinnoille ja niiden yli (mutta eivät välttämättä reissaa)
Tämän vuoksi on ollut jo 5 vuotta kv- koordinointia OPH on ulkoistanut kansainvälistäjien tukemista kansallisten koordinointi- hankkeiden avulla Tuloksina mm. kv- mentorit, lukuisia koulutuksia kuten Yyterin-päivät, kv-treffitwww.POLKKA.info Työtapana unconferencingTyötapana unconferencing
Kv-koordinoinnin arvioinnista lisää myöhemmin –teemme sitä täällä(kin) tavoitteena parantaa edelleen yhteistyötä Arvioinnin kohteena on vuosina toteutettujen koordinointihankkeiden ( CLUE, INTO, SCART, Koordinering av internationaliseringsprojekten, POLKKA, Kansainvälisyyden mentoriverkosto ja GLOPS ) onnistuminen OPH rahoittamien kansainvälistymishankkeiden: -tukemisessa -ohjaamisessa -tulosten levittämisessä -verkostoitumisen edistämisessä sekä koulujen ja koulutuksen järjestäjien kv-kehittämistyön tukemisessa
For learning and competence
Paula Mattila, KL Opetushallitus Odotuksen loikka lv kv-rahat voi olla vähissä mutta tilanne on muuten ihan loistava
For learning and competence Opettajalla paljon avaimet Perusopetuksen ops-perusteet annettiin ja paikallisten opsien pitää olla käytössä elokuussa VOIT VAIKUTTAA. Lukion ops-perusteet on tarkoitus antaa syyskuussa 2015 ja paikallisten opsien pitää olla käytössä elokuussa VOIT VAIKUTTAA.
For learning and competence Muutoksen ydintä Opetuksessa ja oppimisessa muuttuu paljon, jos ops-perusteiden henki vaikuttaa koulun arkeen, myös kansainvälisyyden näkökulmasta jokainen kohtaaminen kerrallaan Opettajan ja oppijan suhde ei niin paljon muutu: opettaja voi yhä mahdollistaa oppilaansa hyvän tulevaisuuden jokainen kohtaaminen kerrallaan Jokainen opettaja on kielenopettaja ja jokainen opettaja on globaalikasvattaja Identiteetti, laaja-alaisuus, autenttisuus, tekijyys
For learning and competence Kansainvälisyys 2016 Entistä enemmän jokaisen oppilaan/opiskelijan oikeus Globaalikasvatus Kielikasvatus Koulun toimintakulttuuri on kielitietoinen ja kulttuurisesti moninainen Oppimisympäristöt portti kansainvälisyyteen ml. digi
For learning and competence Kysyvä ei kv:n tieltä eksy, t. OPH ja CIMO
For learning and competence KOMPPI 2015
For learning and competence OPH:n odotus – osallistuminen! Kolmannet Yyterin kv-päivät OPH ja kv- koordinaattorit Unesco-koulujen seminaari OPH 10. lukiopäivät OPH/Helsinki KV-SYYSPÄIVÄT TAMPERE Oph, Cimo, Tampereen kaupunki Kv-mentorit/Glops Muu