15.6.2016 Annika Räsänen. Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ITÄ-UUSIMAA
Advertisements

Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Miksi TATSI ja ammattiliitot ovat mukana työllistämistoiminnassa ? • Milloin ammattiliiton jäsen eniten kaipaa tukea, kuin työttömyyden kohdatessa? • Ammattiyhdistysliikkeen.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
MENTORIKSI VANTAALAISNUORELLE Haastekampanja kuntavaaliehdokkaille klo TERVETULOA! © Kansalaisareena 2012.
TYÖNHAUN PORTAAT Työsopimus ”Täällä voi harjoitella
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke II”
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Tiedonkerääminen Tietoa kerätty (ei kattavasti):  olemassa olevista hankkeista ja ideoista  kirjallisuudesta  tutkimuksista  sekalaista:
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
”Mihin kekoon sinä kannat kortesi?”. Mitä on vapaaehtoistyö? Vapaaehtoista Vapaa-aikana Ei palkkaa Kuka tahansa voi osallistua.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
LASTENSUOJELUN PERHEHOIDON MENTOROINTI
- Vanhemmat itsenäistyvän nuoren tukena
VAPAAEHTOISTEN TYÖNOHJAUS JA MENTOROINTI LAADUN VARMISTAJANA
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke”.
Ohjausta junioreille – tiedekunnan mentorointijärjestelmä Kalle Romanov, yliopistonlehtori TUKE, lääketieteellinen tiedekunta, HY.
Urheilijan sijoittuminen työelämään Suomen Olympia-akatemia
Seurantalomake palkkatukijakson ohjauksellisena välineenä
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
Mentorointi-prosessi / kokonaisuus
Koulutuksen laadun kehittäminen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Haastatteluun valmistautuminen
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
NY Menestyksen avaimet – oma talous hallussa!. Lisämateriaalia NY-ohjelmaan: NY Menestyksen avaimet – Oma talous hallussa! Työnhaku.
Ops 2016 ja arviointi.
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista Ideoita nuorilta, Vuosimallia
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Nuorten näköistä toimintaa Espoossa KOPPI Kohti kuntouttavampia työelämäpalveluita –hanke Projektisuunnittelija Hilla-Maaria Sipilä Tampere.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Hyvinvoiva lapsi ja nuori, Toimeenpano Edistetään oppilas- ja opiskeluikäisten psykososiaalisen hyvinvoinnin tukemista palvelurakenteita ja - prosesseja.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Yhdistyshuoltamo Tarvitseeko yhdistyksenne vuosihuoltoa? Nakuttaako vapaaehtoistyön moottori? Onko uuden startin aika? Mietitkö jo romuttamolle vientiä?
Nuorten osallisuus Ohjaamoissa
KESTÄVÄ KAIVOSTOIMINTA
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Etelä-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Kotka Suomen Romanifoorumi.
TET =Työelämään tutustuminen
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Omakylä Vuolenkoski Oy:n ympärivuotinen työvoimavuokrapalvelu
YRITTÄJYYS OP2.
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Järjestöt työnantajina
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Suomi 4B 3. luento Hurraa!.
TET =Työelämään tutustuminen
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
HENKILÖSTÖJOHDON ILTAPÄIVÄ
Voimavarat työssä -kysely 2010
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

Annika Räsänen

Suomen Mentorit ry Tavoite: Yksikään nuori ei saa pudota kyydistä. Ei edes korkeakoulutettu. Yhdistys on perustettu syksyllä Yli 500 aktoria on ollut jo mukana mentorointiohjelmassa. Palaute ollut innostunutta ja kannustavaa. Mentoritoimintaa laajennetaan hallitusti Suomen yliopisto- ja ammattikorkeakoulupaikkakunnille

Toimintamalli Teemme tekoja ja tartumme toimeen: mentorointia ja trainee-paikkoja Yhdistys hankkii työelämän johto- ja asiantuntijatehtävissä toimivia mentoreita auttamaan työnhaussa ja työelämään liittyvissä kysymyksissä sekä tukemaan nuorten itsetuntoa ja jaksamista työnhaussa. Mentori ei hanki nuorelle työpaikkaa, eikä tee asioita nuoren puolesta. Mentorit ja hallitus eivät saa palkkaa, vaan kaikki tehdään vapaaehtoistyönä. Vain projektipäällikölle ja toiminnanjohtajalle maksetaan palkkaa. Mentorointiohjelma on myös aktoreille maksuton.

Vinkkejä mentorointiin Sopikaa yhteiset tavoitteet ja keskustelkaa odotuksista mentoroinnille heti alkuun: mitä odotamme oppivamme toisiltamme? Ammatillisen identiteetin ja itsetuntemuksen kehittäminen (tehtävät ja keskustelut), työn löytäminen (cv, työnhakuun liittyvät kysymykset ja verkostot) jne. Cv:n, työhakemusten läpikäynti, työhaastattelusimulaatio Avoin, rakentava palaute Verkostojen laajentaminen –mentori voi tutustuttaa vähintään yhteen oman alansa osaajaan, kollegaan, vierailu kollegan työpaikalla ja tutustuminen hänen työhönsä? Luottamuksellisuus Omien vahvuuksien hahmottaminen

Mentorille Tarinat oman uran varrelta / omasta urapolusta ovat opettavaisia ja mielenkiintoisia aktorille. Mentori ei tee asioita aktorin puolesta. Mentorilla ei myöskään tarvitse olla vastauksia kaikkeen. Kysy, kuuntele, kyseenalaista, pyydä esimerkkejä. Kritisoi rakentavasti. Ole luottamuksen arvoinen.

Aktorille Ole avoin uusille ideoille Ole aktiivinen Mieti jo ennen mentoroinnin aloitusta, mihin kysymyksiin haluaisit erityisesti apua mentoroinnissa. Verkostoista: ’Aina ei kannata ajatella itsekka ̈ a ̈ sti suoraviivaisia hyo ̈ tyna ̈ ko ̈ kulmia vaan enemma ̈ nkin sita ̈, minka ̈ lainen oma verkosto kokonaisuudessaan on ja miten luontevaa on toimia siella ̈ olevien ihmisten kanssa. Laaja verkosto jossa on hyvia ̈ ihmissuhteita, antaa tukea monenlaisten pyrkimysten toteutumiselle.’ -Helena Ahonen  Mitä kontakteja tarvitset enemmän? Miten mentori voisi tässä auttaa sinua?

Suomen Mentorit ry:n yhteystiedot