MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE 28.1.2016 Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Teknologia ja liikunnanopetus oppimisympäristöhankkeissa
Advertisements

Kohti pysyvää muutosta?. Liikkuva koulu Valtakunnallinen ohjelma, osa hallitusohjelmaa Pilottivaihe : 45 koulua Lukuvuonna n. 500 koulua.
Liikkuva koulu –hankkeen toimenpiteet
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
JYRÄNGÖN KOULU HEINOLA
PUKINMÄEN PERUSKOULU.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
LIIKKUVA KOULU LOUNAIS-SUOMESSA
Kohti osallistuvaa toimintakulttuuria Oppilaskunnan, opettajakunnan ja vanhempainyhdistyksen yhteistyö Aleksanterin koulussa.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Liikkumaan! -hanke Espoo
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA JA VIIHTYVYYTTÄ KOULUUN
TURUN LASTEN JA NUORTEN HYVINVOINTIKUMPPANUUS TAUSTAA Turun koulut liikkeelle – hankkeen myötä syntynyt innovatiivinen kumppanuus koulujen ja kaupungin.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Ops seminaari Askola.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Liikkuva koulu-alueseminaari Forssa. Aluejärjestöjen koulutukset Koulutukset: – Koulutoimijoille esim. Toiminnallinen oppiminen ja Liikunta.
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
NIEMENRANNAN KOULU ON LIIKKUVA KOULU
Laatua lasten voimisteluun!
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Tutoropettajien koulutus ja toiminta
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
VALINNAINEN LIIKUNTA 8. lk 2h/viikko 9.lk 2h/viikko
Lapin liikuntastrategiaa läpileikkaavat asiat
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Lisää liikettä koulupäivään
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Kohtaamisia pelimaailmassa
Appsit ja vimpaimet liikunnanopetuksessa
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Liikkuva koulu -ohjelma Heidi Honkanen, Langinkosken koulu
Renkomäen koulun oppimisympäristöjen kehittäminen
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
4B-lk vanhempainilta Tervetuloa!
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
SANGINSUUN KOULU ON LIIKKUVA KOULU
Oulunsalon Kirkonkylän koulu
LAANILAN YLÄASTEEN LIIKKUVA KOULU
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Nokian kaupungin liikuntapalvelut
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Liikkuva koulu- toimintasuunnitelma lv
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Liikunnan Perusopinnot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

MATKA LIIKKUVAKSI KOULUKSI TAMPERE Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen

JYRÄNGÖN KOULU  Heinolan suurin alakoulu, n. 210 oppilasta  11 luokkaa  Opettajia ja avustajia n. 15 henkilöä  Panostettu liikunta- ja terveyskasvatukseen vuodesta 2005 lähtien  Yksilön ja yhteisön hyvinvointi  Video: Jyrängön koulu 

HISTORIAN HAVINAA… VUONNA 2004  Koulu on luokkien koulu n. 100 oppilasta  Liikuntaa opetetaan yhden kerran viikossa, kaksi tuntia kerrallaan  Liikuntaa tytöille ja pojille erikseen 1. luokasta alkaen  Taloon tulee kaksi uutta, liikuntaan erikoistunutta luokanopettajaa

MUUTOKSEN TUULET PUHALTAVAT… VUONNA  Liikuntaan valinnainen kurssi (3. vvt) Lähes kaikki oppilaat valitsevat liikunnan  Pienimuotoista yhteistä välituntitoimintaa  Kaupungin hanke (KPP) Kai me voidaan siihen lähteä …  Oppilaskuntatoiminta Oppilaiden aktiivisuuden korostaminen Miten voisimme tehdä ympäristöämme viihtyisämmäksi ?

LAATUKRITEERIT LIIKUNTA-TUNNEILLE Liikuntatuntien sijoittaminen ty ö j ä rjestykseen oppitunnit eri p ä ivin ä Liikuntatuntien kohdentaminen lukuvuoden aikana (vuosikalenteri) viikkotasolla Lajisis ä ll ö t, kuntotekijät, uudet lajit, pelit ja leikit

KOHTI LIIKKUVAA KOULUA Vaihe 1 Ajattelun käynnistämisen vaihe Vaihe 2 Konkreettisten tekojen vaihe Vaihe 3 Laadun parantamisen vaihe Vaihe 4 Kohti unelmaa- Vaihe 5 Rima korkealle- Sky is a limit!

MIKSI? Oletteko omassa yksikössänne pohtineet, miksi Liikkuva Koulu on tai olisi hyvä juttu? Miten perustelette sen vanhemmille ja ”käännytettäville”?

TUKEA TUTKIMUKSISTA JA KOULUTUKSISTA  Liikunnalla vaikutuksia oppimiskykyyn.  Vähän liikkuvat lapset eivät menesty koulussa yhtä hyvin kuin aktiivisesti liikkuvat lapset.  Esim. rytmikoordinaatio yhteydessä lukemiseen, kirjoittamiseen ja matematiikkaan.  Kokeilut liikunnan lisäämisestä koulupäivään ovat tuottaneet positiivisia tuloksia akateemisessa oppimisessa. POSITIIVISIA vaikutuksia:  itsetuntoon  koulumenestykseen  tuntiaktiivisuuteen  asenteisiin koulua ja opiskelua kohtaan  kotitehtävien tekemiseen  Keskittymiseen Ei liikuntahörhöjen omia juttuja, vaan tutkittua tietoa!

JYRÄNGÖN KOULUN TAVOITTEET 1. Lisätä lasten liikunnan määrää koulupäivän aikana (oppi- ja välitunnit). 2. Parantaa liikuntatuntien laatua. Erityishuomio fyysis- motorisiin tekijöihin. 3. Kannustaa ja motivoida terveelliseen liikunnalliseen elämäntapaan (oppilaat, henkilökunta, vanhemmat). 4. Innostaa henkilökuntaa liikunta-kasvatuksen monipuoliseen kehittämiseen sekä viedä eteenpäin henkilöstön osaamista liikunnan alueella (koulutus, sisäinen keskustelu).

5. Liikuntaympäristön aktiivinen tarkastelu, hyödyntäminen ja kehittäminen. 6. Luoda uudenlaisia malleja sisätilojen hyödyntämiseen. 7. Hyödyntää uutta teknologiaa lasten liikuttamisessa. 8. Etsiä ja kehittää yhteistyömalleja urheilu-seurojen, järjestöjen ja koulun välille. 9. Profiloitua liikuntaan (suunnannäyttäjä, edelläkävijä). → HYVINVOIVA LAPSI! → LIIKKUMINEN LUONTEVA OSA JOKAISTA KOULUPÄIVÄÄ!

LISÄÄ LIIKETTÄ KOULUPÄIVÄÄN Liikkeen lisäämisen paikkojen ja/tai mahdollisuuksien tunnistaminen koulupäivän aikana  Liikuntatunnit  Välitunnit  Liikuntatuokiot oppituntien keskellä  Oppituntien toiminnallistaminen  Muu koulun järjestämä liikunta (esim. kerhotoiminta)  Koulumatkat Millä osa-alueilla teidän yksikössänne on tehty jo töitä? Mitkä osa-alueet kaipaavat vielä tekemistä?

HUOMIOITA JA TOIMENPITEITÄ KOHDENNETTU  koulupäivän rakenteisiin  liikuntatunteihin  omaehtoiseen liikuntaan  ympäristöön  toimintakulttuuriin

KOULUPÄIVÄN RAKENNE  Kaksi pitkää välituntia (25 ja 40 min)  aikaa omaehtoiselle ja ohjatulle liikkumiselle  Passiivisuuden purkaminen  toiminnallinen oppiminen  aktiivinen istuminen (esim. jumppapallot)

LIIKUNTATUNNIT  Huomiota liikuntatuntien  määrään  ajoitukseen  laatuun  Tavoitteena fyysisen toimintakyvyn varmistaminen  luokat 3 h/viikossa, joista 1h pelit ja leikit, uudet lajit,motoriikka ja 2 h OPS  luokat 4 h/viikossa, joista 2 h kuntotunnit, 2 h OPS  Liikunnan vuosisuunnitelmat  Kuntotestaus 1. luokasta alkaen  UUSI OPS TUO HAASTEITA JA MUUTOKSIA….

VÄLITUNNIT  Laatuvaatimukset  Tarjolla ohjattua ja omaehtoista toimintaa  Kaikki koulun liikuntavälineistö käytössä  liikuntavälineitä ulko- ja sisäkäyttöön  Saatavuus ja riittävyys  Kaikki koulun tilat ja lähialueet käytössä  koulun piha (panna-arena, kuntolaitteet, kenttä, maalaukset)  Lähimaasto (pururata, metsä, uimaranta, luontopolku, laavu… )  koulun sisätilat: liikuntasali, aula, käytävät  Välituntiliikuttajat, välituntiturnaukset Luodaan mahdollisuuksia, ei esteitä!

KERHOTOIMINTA Välittömästi koulupäivän yhteydessä Keskellä koulupäivää  Koulupäivän rakenne  Yhteistyö 3. sektorin kanssa  Periodikerhot  Koko vuoden kerhot  Yksittäiset kerhokerrat

TEKNOLOGIAN HYÖDYNTÄMINEN Teknologia mukana liikuttamassa Uhka voidaan nähdä myös mahdollisuutena. Leikinomaisia liikunta- ja oppimisympäristöjä tarjoavia sovellutuksia sekä sisä- että ulkotiloihin Aktiivisuusmittarit, navigointilaitteet, tanssimatot, wii-pelit, kännykät, padit …

TOIMINTAKULTTUURI Liikunnallistamisen tavoitteet kirjattu: Koulun toiminta-ajatukseen Kasvatus- ja opetustoiminnan yleisiin periaatteisiin Lukuvuoden toimintasuunnitelmaan Koulukohtaiseen OPS:iin Strategiaan

MITEN TÄSTÄ TULI MEIDÄN KAIKKIEN JUTTU ?  Vastuun jakaminen (rehtori, johtotiimi, liikuntavastaavat, TyHy…)  Verkostoituminen  koulut, liikuntatoimi, seurat, aluejärjestö, valtakunnalliset toimijat…  Kouluttautuminen  sisäinen ja ulkoinen  Jatkuva kehittäminen, keskustelu ja perustelu  Lupa kokeilla ja epäonnistua  Oppilaiden osallistaminen  Nautitaan saaduista tuloksista: ”Tehdään jotain sentään oikein… ”

Kohti unelmaa … -rima edelleen korkealla!

KIITOS JA TERVETULOA! Kaisa Blomberg ja Anna-Reeta Oksanen Jyrängön koulu, Heinola ”Liikuttavan hyvä koulu! ”