Pohjois-Karjalan jätealan kehittämishanke KIERRÄTYKSESTÄ KASVUA 2014-2015.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPISKELUA JA OPINNÄYTETYÖTÄ. KIRJASTOALAN MEDIATAIDOT Kirjastopäivät , Seinäjoki Sara Lahtinen, Tradenomi, SeAmk.
Advertisements

Pohjois-Karjalan jätealan kehittämishanke KIERRÄTYKSESTÄ KASVUA Materiaalitehokkuuden ja hyvän jätehuollon tietopaketti yrityksille.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
+ Lainsäädännön haasteet Ammatillisen koulutuksen viennin edistämishanke (2015, OPH) Kirsi Koivunen, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä AMMATILLINEN KOULUTUSVIENTI.
ITÄSUOMALAINEN YRITYSRAHOITUSSTRATEGIA Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Karjalan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Pohjois-Savon.
KÄYTTÄJÄKOKEMUKSEN HYÖDYNTÄMINEN NEUVONTAPALVELUIDEN UUDISTAMISESSA Asiakaslähtöinen kunta, Heli Rantanen,
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
© Otava-konserni 1 Ympäristövastuu © Otava-konserni Otava-konserni.
Globalisaatio Globalisaatio (maailmanlaajuistuminen) tarkoittaa eri alueiden välisen vuorovaikutuksen kasvua ja vahvistumista Taloudellinen globalisaatio,
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Oy / Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolain uudistus työelämän näkökulmasta Xamk yt-neuvottelukunta
LIIKEKILPAILUN SÄÄNTELY KILPAILU- MENETTELY KILPAILUN- RAJOITUKSET
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Suomalaisten Energia-asenteet 2016
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Yhteistyösopimuksen laadinta
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Ympäristönäkökohdat - kierrätystä
Omavalvonta, järjestyksenpito ja turvallisuus
Vastuullinen valinta KIILTO NATURA -SARJA
Opeka-kyselyn tulokset
Hallituksen kemikaaliohjelma tarkistettu – riskit hallussa
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Tervetuloa Innopajaan
Työhönopastus ja perehdyttäminen
Kuntoutuksen kuumat perunat
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Laki rakennusperinnön suojelusta 498/2010
Valtionosuusuudistus - Turku
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
Mikä on tuotteen ELINKAARI?
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Tietopaketti kompostointipuiston vierailun jälkeen
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Lajittelupeli Kone- ja metalliala.
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Muuttuva jätehuolto jätelain 10 ja 13 §:n muutos
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
Viestinnän työkalupakki
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Toimiva lajittelu purkutyössä - Purkumerkki Oy
Mielenterveys ja päihdestrategia 2012
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Yhteistyöllä vesistöt kuntoon Ikaalisten reitillä
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Vaatteet vastuullisesti
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
RANKU 3 -hanke Ravinneneutraali toiminta kunnan käytännöksi
STV:n ja STA:n roolit Santtu Hellstén Santtu Hellstén
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Työllisyyspoliittinen avustus – rahoituksen haku vuodelle 2020
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Biokaasu osana ravinnekiertoa
Esityksen transkriptio:

Pohjois-Karjalan jätealan kehittämishanke KIERRÄTYKSESTÄ KASVUA

Yrityksen jäteasiat kuntoon -kysely Tavoitteena kartoittaa Pohjois-Karjalan pk-yritysten tietotasoa ja näkemyksiä jätehuollosta. Kyselyn taustalla jätelainsäädännön kokonaisuudistuksen ( ) mukanaan tuomat muutokset. Kyselyn toteutti Joensuun Tiedepuisto Oy ja Suomen Ympäristökeskus. Kysely lähetettiin noin 400:lle palvelun- kaupan-, rakennus- ja teollisuusalan yritykselle. Kysely toteutettiin sähköisenä Webropol –kyselynä.

Kyselyyn vastasi 36 yritystä (9%)

Kyselyn osa 1: Yritysten tietotaso jätehuollon lainsäädännön kokonaisuudistuksesta Jätehuollon etusijajärjestys. Etusijajärjestys ei ollut kaikille vastanneille yrityksille selkeä. Yritykset olivat kuitenkin tietoisia, että etusijajärjestysvelvoite koskee myös heitä. Jätehuollon toimijoiden valvontaa ja seurantaa tehostetaan. Vastanneet yritykset tunsivat uudet valvonnan ja seurannan velvoitteet hyvin. Yritykset tietävät milloin ja miten siirtoasiakirjoja tulee käyttää. Yrityksillä olivat myös jätteiden kirjanpitovelvollisuuden edellytykset tiedossa.

Yritysten tietotaso jätehuollon lainsäädännön kokonaisuudistuksesta Jätehuollon toimijoiden vastuita täsmennetään. Yritysten vastauksissa koskien jätehuollon vastuita oli hajontaa. Vastuiden perusta (kunta vastaa kotitalouksien jätteistä, ei elinkeinotoiminnan jätteistä) tiedettiin hyvin. Yksityiskohtaisemmat vastuun rajaukset olivat kuitenkin osin epäselviä. Fakta: Kunta on velvollinen hoitamaan elinkeinoharjoittajan jätehuoltoa, jos alueelta ei löydy muuta palvelun tarjoajaa. Kunta vastaa myös julkisen toiminnan sekä yksityisen sosiaali- ja terveyspalveluiden sekä koulutuksen jätehuollosta. Osa käsitteistä muuttuu. Yritykset olivat tietoisia, että ongelmajäte on nykyiseltä nimeltään vaarallista jätettä. Tuottajanvastuu pakkausten jätehuollon järjestämisestä laajenee. Vastanneista yrityksistä iso osa ei ollut tästä tietoisia. Asia koskee lähinnä kaupan- ja palvelunalanyrityksiä sekä kotitalouksia. Fakta: Tuottajien vastuu laajenee myös kotitalouksien pakkausjätteeseen.

Yritysten tietotaso jätehuollon lainsäädännön kokonaisuudistuksesta Kierrätysvaatimuksia tiukennetaan. Syy miksi kierrättää eli kierrätyksen perusajatus on vastanneille yrityksille selvä. Suurin osa vastanneista yrityksistä uskoi, että yhdyskuntajätteen kierrätystä on viime vuosina saatu merkittävästi tehostettua. Kyselyyn vastanneet rakentamisen alan yritykset eivät kaikki tienneet alansa uudesta kierrätystavoitteesta. Fakta: Yhdyskuntajätteen kierrätystä ei ole onnistuttu viime vuosina tehostamaan merkittävästi. Kierrätysaste on ollut useita vuosia 30 prosentin tuntumassa. EU:n jätedirektiivin ja Suomen jäteasetuksen kierrätys tavoite on nostaa kierrätysaste 50 prosenttiin vuoteen 2016 mennessä. EU:n jätedirektiivin ja Suomen jäteasetuksen tavoite on, että rakennus- ja purkujätteestä 70 prosenttia saadaan kierrätettyä materiaalina vuoteen 2020 mennessä.

Yritysten tietotaso jätehuollon lainsäädännön kokonaisuudistuksesta Sivutuotteen yleiset edellytykset siitä, milloin tietty aine tai esine ei ole lainkaan jätettä vaan sivutuotetta, on kirjoitettu jätelakiin. Kyselyyn vastanneilla yrityksille asia oli melko tuntematon. Kaikkia toimialoja sivutuotteeksi määrittely ei välttämättä koske. Fakta: Toiminnanharjoittajan on perusteltava sivutuotteen määrittely jätelain kriteerien pohjalta ja viranomainen päättää määrittelystä esimerkiksi lupakäsittelyn yhteydessä.

Yritysten tietotaso jätehuollon lainsäädännön kokonaisuudistuksesta Jätteen käsittelyä kaatopaikalla rajoitetaan – uuden kaatopaikka- asetuksen sisältöä ei täysin tunneta. Vastanneilla yrityksillä oli osin epäselvyyttä siinä, koskeeko uusi kaatopaikka-asetus elinkeinotoiminnan jätettä. Osa vastanneista yrityksistä ei tiennyt, mitä orgaanisella jätteellä tarkoitetaan. Kaatopaikkarajoitusten syyt eivät olleet täysin tiedossa. Vastanneet yritykset uskoivat, että kaatopaikkojen käyttöä vähennetään ensisijaisesti niiden täyttymisen ja suurten kustannusten vuoksi. Fakta: Uuden kaatopaikka-asetuksen tavoitteena on vähentää jätteen aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä ja kaatopaikkojen vesistökuormitusta sekä edistää luonnonvarojen säästävää käyttöä. Biohajoavan ja muun orgaanisen jätteen sijoittamista kaatopaikalle rajoitetaan 2016 alkaen. Rakennus- ja purkujätteiden osalta rajoitukset ovat voimassa vasta 2020 alkaen. Rajoitukset koskevat yli 10 prosenttia orgaanista ainesta sisältävää jätettä. Orgaanisella jätteellä tarkoitetaan mm. ruokajätettä, puuta ja muovia.

Kyselyn osa 2: Yritysten mielipiteitä nykyisestä jätehuollosta ja sen kehittämistarpeista Yrityksillä olisi valmiuksia kehittää jätehuoltoaan – valmiudet vaihtelevat kuitenkin yrityskohtaisesti. Noin neljännes vastanneista yrityksistä on sitä mieltä, että osa heidän kaatopaikalle päätyvästä jätteestään voitaisiin hyödyntää. Iso osa vastanneista kertoo, että heidän yrityksessään hävikkiä ei ole tehokkaasti minimoitu. Lähes kaikki yritykset kertovat, että eivät ole tehneet kaikkea mahdollista vaarallisen jätteen syntymisen ehkäisemiseksi. Etenkin teollisuuden ja rakentamisen alan yritykset vastasivat kielteisesti siihen, että jätteiden käsittelyvaihtoehto valikoituisi ensisijaisesti halvimman asianmukaisen käsittelytavan mukaan. Osa vastanneista yrityksistä tietää jätteen vähennyskeinoja yrityksessään, mutta niiden toteuttaminen on käytännössä mahdotonta.

Yritysten mielipiteitä nykyisestä jätehuollosta ja sen kehittämistarpeista Jätehuollon palvelut alueella eivät ole vastaajien mukaan riittäviä. Suhtautuminen palveluiden riittävyyteen ja jätehuoltokustannusten tasoon kuitenkin vaihteli. Vastanneet yritykset kaipaisivat myös lisää kilpailua jätehuollon alalle. Jätehuoltoon ja kierrätykseen liittyviä tietotarpeita ei tunnisteta. Vastanneet yritykset eivät koe tarvitsevansa tietoa jätehuollon kehittämiseen. Hieman vajaa puolet vastanneista yrityksistä pitää kuitenkin työntekijöiden kouluttamista jätteiden lajitteluun haasteellisena. Jätehuollon yhteys muuhun yritystoiminnan kehittämiseen ei ole selkeä. Lähes kaikki vastanneet yritykset arvioivat, että hyvin hoidetulla jätehuollolla ei ole vaikutusta yrityskuvaan tai asiakkaiden odotuksiin. Yrityspuistoalueita, joissa yritykset käyttävät raaka-aineena toisten tuottamia jätteitä, ei koeta oman toiminnan kannalta tarpeellisina.

Yrityksen jäteasiat kuntoon –kyselyn päätelmät Kyselyn tulokset ovat vain suuntaa-antavia. Yritykset ovat hyvin selvillä siitä, miten heidän tulee toimia, mutta syitä toimintaan ei välttämättä tiedetä. Jätehuollon uudet velvoitteet koskien kirjanpito- ja siirtoasiakirjavelvollisuutta ovat toiminnanharjoittajien tiedossa. Jätehuollon etusijajärjestys on yrityksille epäselvä. Yritysten jätehuoltoratkaisuja ohjaakin etusijajärjestyksen sijaan, ja taloudellisiakin seikkoja enemmän, tarjolla olevat palvelut. Jätehuollossa löytyy kehitettävää niin alueen palveluissa kuin yksittäisten yritysten omassa toiminnassa. Jätehuoltoon ja kierrätykseen liittyviä kaikkia tietotarpeita ei välttämättä tunnisteta.