Anne Virtanen & Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto Ammatillisen ja AMK -koulutuksen tutkimuspäivät 8.-9.10.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.
Työelämäyhteistyön tiedonhallinnan kehittäminen Vaiheet, työkalut ja roolit Case Sedu, Primus ja Työ tekijäänsä opettaa -hanke.
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Exam –eTentti Jyväskylän yliopistossa IT-palvelut Hannele Rajaniemi.
Työhyvinvointikysely Koulutuksen tutkimuslaitos Kysymysten ja osa-alueiden keskiarvot 2012, 2011 ja 2010 Vastaajia
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Mikä ihmeen oppisopimus?
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Opinnäytetöiden kirjaaminen Wilmaan huhtikuu 2015
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oulun normaalikoulun lukio
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ops-iltapäivä Raumanmeri
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
JATKO-OPINTOTAVOITTEINEN LINJAJAKO TULEVAISUUDEN LUKIOSSA
Kielitietoisuus.
lukion opiskelijoille vanhempaintilaisuuksissa
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
TOP-info Lanu osaamisala
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
PERUSKOULUN TUKI AMMATINVALINNASSA
Kysely opintojen ohjauksesta
Lukutaito ja syrjäytyminen
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Seudullinen työkokous
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Avoin ammattikorkeakoulu
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
TäsmäKoulutus ja muut osaamisen kehittämisen palvelut
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
VERME - VERTAISMENTOROINTI
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Väyläopintoihin ohjautuminen
Koulutuksen tutkimuslaitos
Omnia.fi/yhteishaku.
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Väyläopintoihin ohjautuminen
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Anne Virtanen & Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto Ammatillisen ja AMK -koulutuksen tutkimuspäivät

Yksittäisten tietojen ja taitojen tarkastelusta kokonaisvaltaisempaan ammatillisen kehittymisen tarkasteluun  Viimeaikaisessa ammatilliseen koulutukseen liittyvässä tutkimuksessa on nähtävissä myös laaja-alaisempi lähestymistapa: ammatillista koulutusta ei nähdä järjestelmänä, jossa tapahtuu pelkästään yksittäisten taitojen ja tietojen kehittymistä, vaan huomiota on alettu kiinnittämään enemmän opiskelijoiden laaja-alaisempaan (ammatilliseen) kehittymiseen (esim. Chappell 2003).  Ei vain koulutukseen liittyvä tutkimussuuntaus, myös työntekijöiden kohdalla on alettu yhä laaja-alaisemmin tarkastella ammatillista kehittymistä mm. ammatillisen identiteetin käsitteen avulla (mm. Billett, Fenwick & Somerville 2006; Eteläpelto 2007)

 Ammatillisella identiteetillä ymmärretään nykyään koko elämänhistoriaan perustuvaa käsitystä itsestä ammatillisena toimijana. Se ei rajoitu pelkästään nykyhetkeen (kuka olen tällä hetkellä), vaan sen on nähty kehittyvän läpi elämän, jolloin myös aikaisemmat kokemukset sekä tulevat toiveet, kuten millaiseksi työssäni ja ammatillani haluan tulla, voidaan liittää osaksi ammatillisen identiteetin tarkastelua. (mm. Eteläpelto 2007; Beijaard, Meijer & Verloop 2004; Eteläpelto & Vähäsantanen 2006).  Myös ammattiin opiskelevien opiskelijoiden kohdalla olisi mielekästä ryhtyä tarkastelemaan ammatillisen identiteetin kehittymistä (Ropo 2008; ks. myös Virtanen, Tynjälä & Stenström 2008)

 mm. Sfard & Prusak (2005): mitä henkilöt ajattelevat itsestään, ei ole välttämättä sitä, mitä muut hänestä näkevät ja ajattelevat (ns. ensimmäisen, toisen ja kolmannen persoonan identiteetit)  Tässä tutkimuksessa ammatillisten perustutkinto- opiskelijoiden ammatillista kehittymistä työssäoppimisjaksojen aikana arvioivatkin - opiskelijoiden lisäksi – opettajat sekä opiskelijoiden oppimista työpaikoilla ohjaavat työpaikkaohjaajat.  (Huom. Tässä tutkimuksessa opiskelijat arvioivat kukin omaa ammatillista kehittymistään, kun taas opettajat ja työpaikkaohjaajat arvioivat kaikkien opiskelijoidensa ammatillista kehittymistä.)

 Opiskelija-aineisto: työssäoppimisen toteutumisen arviointiin liittynyt aineisto, joka kerättiin pääosin internetissä olleilla kyselylomakkeilla; N = 1824, n = 1072, vastausprosentti 59  Opettaja-aineisto: N = 796, n = 330, vastausprosentti 42  Työpaikkaohjaaja-aineisto: N = 2484, josta otos n = 800; vastaajia 420, vastausprosentti 53  Opiskelijat, opettajat ja työpaikkaohjaajat edustivat kuutta eri koulutusalaa: 1) tekniikka ja liikenne, 2) kauppa ja hallinto, 3) matkailu-, ravitsemus- ja talous, 4) sosiaali- ja terveys, 5) luonnonvara ja 6) kulttuuri  Analyysimenetelmät: keskiarvojen vertailut, yksisuuntainen varianssianalyysi (ANOVA)

Opiskelijoiden ammatillista kehittymistä työssäoppimisen aikana tarkastelevat väittämät Opiskelijat n = 927 ka (kh) Opettajat n = 241 ka (kh) Työpaikka- ohjaajat n = 288 ka (kh) Merk. Opiskelijat ovat yleensä työssäoppimisen jälkeen tietoisia osaamisensa vahvuuksista ja heikkouksista (.61) 3.04 (.57) 3.14 (.56) ** Opiskelijoiden käsitykset ammatista/työstä selkiytyvät työssäoppimisen aikana (.99) 3.44 (.54) 3.42 (.56) *** Opiskelijat oppivat työpaikalla pohtimaan asioita kriittisesti (.73) 2.83 (.65) 2.89 (.62) ns. Opiskelijoiden kiinnostus työhön yleensä lisääntyy työssäoppimisen aikana (.78) 3.33 (.59) 3.29 (.55) *** Työssäoppimisjakso on lisännyt opiskelijoiden kiinnostusta jatko-opintoihin (.94) 2.73 (.73) 2.95 (.66) ***

 Opettajilla ja työpaikkaohjaajilla oli opiskelijoita positiivisempi näkemys opiskelijoiden työssäoppimisjaksojen aikana tapahtuvasta ammatillisesta kehittymisestä.  Opiskelijat korostivat ammatillisessa kehittymisessään nimenomaan oman osaamisen tietoisuuden kehittymistä, kun taas opettajien ja työpaikkaohjaajien mielestä eniten kehittyi/selkiytyi opiskelijoiden käsitykset ammatista/työstä.  Opettajat ja työpaikkaohjaajat näkivät myös opiskelijoita useammin työssäoppimisjaksojen lisäävän opiskelijoiden kiinnostusta sekä jatko- opintoihin että työtä kohtaan.

Opiskelijoiden ammatillista kehittymistä tarkastelevat väittämät TEKNIIKAN JA LIIKENTEEN KAUPAN JA HALLINNON MATKAILU-, RAVITSEMUS- JA TALOUSALA SOSIAALI- JA TERVEYSALA Merk. alojen välillä (opis.) Merk. alojen välillä (opet.) Merk. alojen välillä (tpot) OpiskOpet.TpotOpiskOpet.TpotOpiskOpet.TpotOpiskOpet.Tpot Opiskelijat ovat yleensä työssäoppimisen jälkeen tietoisia osaamisensa vahvuuksista ja heikkouksista (.59) 2.92 (.59) 3.13 (.56) 3.05 (.63) 3.04 (.54) 3.06 (.75) 3.25 (.55) 3.13 (.61) 3.08 (.54) 3.35 (.61) 3.24 (.43) 3.25 (.53) Opiskelijoiden käsitykset ammatista/työstä selkiytyvät työssäoppimisen aikana (.98) 3.35 (.55) 3.43 (.56) 2.84 (.94) 3.41 (.54) 3.53 (.51) 2.57 ( 1.01) 3.54 (.56) 3.22 (.62) 3.02 (1.01) 3.60 (.50) 3.50 (.51) Opiskelijat oppivat työpaikalla pohtimaan asioita kriittisesti (.73) 2.78 (.64) 2.85 (.62) 2.67 (.73) 2.96 (.71) 3.00 (.73) 2.91 (.72) 2.73 (.60) 2.92 (.61) 3.04 (.68) 2.83 (.65) 3.00 (.63) Opiskelijoiden kiinnostus työhön yleensä lisääntyy työssäoppimisen aikana (.76) 3.22 (.58) 3.29 (.53) 2.85 (.82) 3.41 (.57) 3.47 (.51) 2.94 (.76) 3.23 (.54) 3.24 (.60) 3.22 (.75) 3.60 (.58) 3.26 (.58) Työssäoppimis- jakso on lisännyt opiskelijoiden kiinnostusta jatko-opintoihin (.87) 2.64 (.77) 2.91 (.66) 2.59 (.98) 2.78 (.66) 3.06 (.77) 2.45 (.91) 2.68 (.66) 3.09 (.60) 2.76 (1.02) 2.95 (.73) 2.95 (.66)

 Työelämän puolella (työpaikkaohjaajien arviot) ei ollut alakohtaisia eroja näkyvissä opiskelijoiden ammatillisen kehittymisen arvioinneissa. Sen sijaan koulun puolella (opiskelijoiden ja opettajien arviot) alakohtaiset erot olivat näkyvissä.  Sekä opiskelijoiden että opettajien kohdalla positiivisin näkemys opiskelijoiden ammatillisesta kehittymisestä oli sosiaali- ja terveysalan edustajilla.  Opettajien kohdalla vastaavasti negatiivisin näkemys opiskelijoidensa ammatillisesta kehittymisestä oli tekniikan ja liikenteen alojen edustajilla, kun taas opiskelijoiden kohdalla vastaavanlaista yksittäistä alaa ei tässä yhteydessä voi esille nostaa.

 Opettajilla ja työpaikkaohjaajilla on selvästi opiskelijoita positiivisempi näkemys työssäoppimisjaksojen aikana tapahtuvasta ammatillisesta kehittymisestä. Kenen arviota uskottava?  Koulutusalaerot näkyvissä nimenomaan koulun puolella, ei niinkään työelämän puolella. Miksi näin? (Sinänsä koulutusalaerot olivat varsin samansuuntaisia kuin aikaisemmissa tutkimuksissamme, mm. Virtanen & Tynjälä 2008; Virtanen, Tynjälä & Stenström 2008; Virtanen, Tynjälä & Collin 2008.) Pohdinta

 Anne Virtanen; Kasvatustieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto Sähköposti: Puhelin:  Päivi Tynjälä; Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto Sähköposti: Puhelin: